DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
Eski(meyen) girişimciler, özellikle de işini kuran girişimciler, genellikle strateji belirleme ve uygulamayla ilgili sıkıntılar yaşar. Bu yazımız daha çok “yeni/ilk defa kendi işini kuran” girişimciler için. Eski(meyen) girişimcilere yönelik tavsiyelerimiz de az değil tabii ki. YSM’de yönetici ortağımız CTO (Chief Technical Officer) İbrahim Şahin ve ekibi ile en çok istişare ettiğimiz konuları da burada tecrübe paylaşımı şeklinde sizlere sunacağım. SA Holding’de bir dönem farklı şirketlerde çalışma fırsatı bulduğum Avukat Tarkan Karabel’in de genç meslektaşlarına yaptığı tavsiyelerle de birleştirmeye çalışacağım. Girişimciler, “İşe nereden başlamalı? Nasıl devam etmeli?”, “Hangi işlere yönelmeli?” “Mevcut işimde nasıl daha fazla iş kotarabilirim” gibi soruları durmadan kendilerine sorar. İş stratejisini kurmada ve işin planlamasında, geliştirilmesinde yaşanan zorluklar ve kafayı kurcalayan bazen küçük bazen büyük problemler, girişimcilerin sonuca ulaşmasını geciktirir. Girişimcilerin hedeflerine doğru yol alabilmeleri için aşağıdaki noktalara dikkat etmeleri gerekmektedir:
Sedat YAZICI/YSM.BULUT CEO’SU [email protected]
YENİ MÜŞTERİYE ZAMAN AYIRIN
Hızlı ve yüksek kalitede bir iş planı ve pazarlama planı sahibi olmalısınız. KOSGEB girişimcilik eğitiminde iş planı konusu yeni girişimcilere öğretilmektedir. Pazarlama planı da nispeten aktarılmaktadır. Planlamayla geçen her dakikanız çok değerli. Sizi başarıya götüren rehber planınız olacak. Taktik ve strateji mevcut imkan ve kabiliyetlerle en mükemmel şekilde sentezlenmeli ki başarı gelebilsin. Bu askerde de sivilde de kamuda da özel sektörde de bu şekildedir. Her gün en az iki saatinizi yeni müşteri edinebilmek için geçirin. Yeni insanlarla temas kurmak, ürün ve hizmetlerinizden onları haberdar etmek için zamanınızın büyük bir kısmını kullanmak tabiidir en doğrusu.
YENİ FIRSATLARI GÖZLEYİN
Her gün iki adet potansiyel müşteriyle yüz yüze görüşme yapın. Sizinle iş paslaşabilecek kişilerle görüşün ve işbirliğine gidin. Size iş yönlendirmelerini istiyorsanız, siz de onlara uygun olan işleri kendilerine yönlendirerek desteklerine destekle karşılık verin. Müşterilere en iyi hizmeti vermek için plan/ organizasyon yapın. İş süreçlerinizi “iş mükemmelliği” üzerine kurgulayın. En fazla uzman olduğunuz ve rakiplerinizden farklı olduğunuz konulara odaklanın. Yeni fırsatların ve ihtiyaçların oluşmasını gözleyin. İşinizdeki yenilikleri takip edin. Sertifika ve eğitim programlarına katılarak bilgilerinizi artırın. Kâr gütmeyen organizasyonlara destek olun.
İYİ BİR CRM YAZILIMINIZ OLSUN
Müşterilerinizi iş yerlerinde ziyaret edin. Bol bol referans isteyin. Referansla gelen isimleri arayarak görüşme sağlayın, sonuç almaya gayret edin. Sektörel fuarlara katılın. Sektörlerine özel ürün ve hizmetlerinizden bahsedin. İyi bir CRM yazılımınız olsun ve bunu siz dahil satış işiyle uğraşan herkes üşenmeden düzenli olarak kullansın. Müşteri ilişkileri, pazarlama, satış ve satış sonrası servis/destek süreçlerini bu yazılımla yönetin. Düzenli raporlamalar üzerinden işinizi yönetin. Günlük, haftalık ve aylık toplantılar yapın. Hiçbir şeyi israf etmeyin, artırabiliyorsanız tasarruf edin.
TAOBAO’NUN SIRRI
Taobao, 2003 yılında Alibaba şirketi tarafından kurulan, Çince’de hazine arayan web sitesi anlamına gelen, Çin’in en büyük tüketiciden tüketiciye (C2C) sitesi. Çin Halk Cumhuriyeti’nde yaşayanlara paket teslimatı yapan sitenin, uluslararası versiyonu için tmall.com sitesi de kullanılıyor.
Yiğit Ulubel [email protected]
Taobao’nun yayın dili Çince. 80 milyon kullanıcıya, 800 milyon ürün listelemesine sahip olan bu platform üzerinden kullanıcılar, alışveriş yapmanın yanı sıra tek bir uygulamayla kontör yükleme, sinema bileti alma, fatura borcu ödeme, tren bileti alma gibi birçok hizmeti tamamlayabiliyor. Peki Amazon ve eBay’i geride bırakan Taobao neden bu kadar başarılı? Taobao’nın başarısının altında yatan sebepleri 4 yıllık bir kullanıcısı olarak ne ürün çokluğu, ne fiyat rekabeti ne de ucuz ürünlerle açıklayabiliriz. Taobao’nun bu başarısının altında 4 ana sebep var:
1- Çinli çalışkanlığı
Milyonlarca Çin Halk Cumhuriyeti vatandaşını, sadece bilgisayar ve telefonlarını kullanarak tüketim ekonomisine dahil eden Taobao, Alibaba şirketinin kurucusu Jack Ma’nın yaratıcı zekasının ürünü. Web sitesindeki sanal dükkanını sürekli güncelleyen, en az 4 telefon numarasıyla sürekli sipariş alan bir satıcı sisteminden bahsediyoruz. Sürekli bir rekabetin olduğu, dükkan sahiplerinin sitelerini sürekli güncellediği, rakiplerini takip etmek zorunda oldukları, günde bazen binlerce sipariş aldıkları, o siparişlerin 24 saat içinde çıkıp ortalama 5 gün içinde teslimatının gerçekleştiğini düşünürsek böyle bir sistemin dünyanın hiçbir yerinde Çin’deki gibi çalışamayacağını düşünmek belki de yanlış olmaz.
2- Sevkiyattaki hız
Çin’in her eyaletinde, her şehirde, merkezi noktalara kurulmuş lojistik üslerini, kargo şirketlerini bulmak mümkün. Alibaba Grup şirketlerinin Amazon’dan ayrıldığı nokta da burada. Taobao, kesinlikle bir depo veya dağıtım ağı kullanmıyor. Alibaba, yatırım yaptığı yerel ya da devlete ait kurye şirketlerinin servislerinin iyileşmesine yardımcı oluyor. 2014 sonu itibarıyla 14 lojistik şirketiyle ortak bir çalışma içinde olan Alibaba Grup, bu şekilde tek bir nakliye şirketi kullanmadı ve tekelleşmedi. Böylece hem ekonomiye iş gücü olarak destek oluyor hem ülke genelindeki kurye şirketlerinin servis kalitesini yükseltiyor.
3- Ödeme ve teslimattaki güvence
Taobao e-ticaret sitesinin pek bilinmeyen bir özelliği var. Klasik ödeme yöntemlerini kullanmıyor. Alıcı parayı öder, para satıcının hesabına düşer ve sevkiyat gerçekleşir. Hiç inandırıcı gelmeyen, güvenilirliği sorgulanan bu yöntem, Alibaba’nın kurucusu Jack Ma’ya Amerika’ya her gittiğinde soruluyor. Aslında bu güvenin arkasında, ülkedeki politik sistemin sert yasalarının olduğunu söyleyebiliriz. Dolandırıcılığın, hırsızlığın çok sert biçimde cezalandırıldığı, suçu ispatlanan kişilerin toplumdan dışlandığı bir hukuksal ve sosyal olgudan bahsediyoruz. Taobao sitesinin bu sisteme tek katkısı, alıcılar ve satıcılar hakkında ürünün gelişinde sorunlu veya hasarlı teslim olup olmadığı ve diğer konularda fotoğraflı olarak yorum yazılmasına olanak vermesi. Dükkan sahipleri de kısa yoldan para kazanmak yerine, uzun vadeli bir güven ilişkisi kurarak ticaret yapmayı seçiyor.
4- Yarım milyarlık bir orta sınıf tüketici kitlesi
eBay, 2002 yılında Çin Kıtası’ndaki yatırımlarına başladı. 2007 yılında pazardan çıkmak zorunda kaldı. Peki Yahoo’ya, eBay’e, Google’a havlu attıran Taobao ve Baidu şirketleri nasıl başarılı oluyor? En başta büyük Amerikan şirketleri neden bu ülkede başarısız oluyor? Çin’deki orta sınıf tüketici grubu, 2000 yılının başından beri tüm şirketlerin ağzını sulandırıyor. Fakat kendi sistemlerini, Çin’e uyarlamaya çalışan tüm şirketlerin kaybettiği söylenebilir. Milyon dolarlık yatırım yapılması ya da büyük e-ticaret şirketlerinin Çin’e kendi ekiplerini ya da sistemlerini getirmeleri çok bir şey ifade etmiyor. Önemli olan Çin’in kültürel ve tüketim değişimini iyi okuyabilmek, bu sebeple yerel şirketler her zaman bir adım önde. 2015 itibarıyla yarım milyarlık bir orta sınıf tüketici kitlesine sahip olan Çinli şirketler, e-ticaret başta olmak üzere attıkları doğru adımlarla bu kitlenin gücünü ve ilgisini ele geçiriyor.
0 yorum