Start up hukuku, bilinen adıyla “girişimcilik hukuku” Türkiye’de ayrı bir kanuna henüz sahip olmamakla birlikte son yıllarda birtakım düzenlemelerle koruma altına alınan sentez hukuk dalı. Start up hukuku hakkında bilgi vermeye “girişimci kimdir” sorusunu cevaplamakla başlamak gerekiyor. Girişimci tek amacı bu olmamakla beraber kâr elde etmek amacıyla riski üzerine alan kişi olarak tanımlanıyor. Kapsamlı tanımıyla; mal ve hizmet üretimi yapabilmek için, üretim öğelerini en iyi koşullar altında bir araya getiren kişidir. Bahsedilen üretim öğeleri ise emek, sermaye, doğal kaynak unsurlarıdır. Girişimci fikriyle ilk unsur olan emeğini ortaya koyar. İkinci unsur ise sermaye. Üretime geçilebilmesi için emek ve sermaye birleştirilmesi gerekiyor. Çoğu zaman emeği üretime dönüştürebilecek sermayenin yerli ve yabancı yatırımcılardan temin ediliyor. Sermayenin temin edilmesi, fikrin ayakları üstüne basabilmesi ile mümkün. Bu sebeple fikrin sermaye ile iş birliği içine gireceği süreçte dahi hukuken koruma altında olması gerekiyor. Koruma altına alma işlemi ise ancak ticaret hukuku, sözleşmeler hukuku, bilişim hukuku konularında uzman, mümkünse yabancı dile hakim avukatlar kanalıyla gerçekleştirilmeli.
DESTEĞE İHTİYAÇ DUYULAN AN
Girişimle ilgili bir faaliyete girişmeden, resmi çalışmalar gerçekleştirilerek fikrin çalınması, kopyalanması gibi birtakım konular hakkında önlem alınmalı. Patent, marka, model ve fikir tescili yapılıp, telif haklarına ilişkin çalışmalar gerçekleştirilmeli. Proje üçüncü kişilerin karşısına sunulmadan gerekli güvenlik önlemleri alınmalı, fikir sağlam şekilde temellendirilmeli. Uzman bir avukat desteğiyle gelinen bu noktadan sonra, sözleşme detaylarına geçilmeli. Bahsedilen sözleşmenin tarafları fikirde pay sahipleri, ortaklar ve proje üzerinde etkisi olan kişiler. Gizlilik sözleşmeleri, ön protokol sözleşmeleri, pay anlaşmaları ve taraflara verilen hukuki destek sonrasında belirlenecek anlaşmalar çerçevesinde tarafların hakları güvence altına alınır. Ne yazık ki girişimcilerin hukuki desteğe en çok ihtiyaç duydukları an sermaye desteği sunan kişi/kuruma karşı haklarını koruyamadığı an. Oysa ki girişim faaliyetinin en başından itibaren hukuki destekle yürütülmesi gerekiyor. Böylece şirketleşme durumunda şirket üzerinde söz sahibi olacak kişi fikrin sahibi olmakta yani fikre sermaye bulunmamış, sermaye ile fikir satın alınmış oluyor. İnanılması güç ama aynı durum sosyal medya devi ‘Facebook’ ile de gündeme geldi. Çünkü birçok girişimci, sermaye desteği için masaya oturduğunda kendi haklarını bilmemekte ve şirketleşme gerçekleştikten sonra, şirket üzerinde küçük oranlı hissedar olarak yer almakta. Oysa ki uzman desteğiyle yapılan hesaplamalarda durum tespit süreci değerlendirilerek gelinecek nokta üzerinden hesaplamalar yapılıyor. Böylece masada sizin söz sahibi oluşunuz sağlanıyor. Unutulmaması gereken yegane şey korunması gereken siz ve sizin fikriniz.
“KULLANICI SAYIMIZ 200 BİNE ÇIKACAK”
Tamoniki.com, sigortacılık sektörünün dijitalleşme sürecine katkıda bulunmak amacıyla 2017 yılının sonunda kuruldu. Başlangıçtan itibaren sigorta şirketleriyle, aracına sigorta yaptırmak isteyenleri bir araya getirme hedefimiz var. Yaklaşık 1 yıllık hazırlık aşamasından sonra 2019 Ocak ayında web sitemizin kapılarını kullanıcılarımıza açtık. Tamoniki.com fikrinin hayata geçmesi, sigorta kullanıcılarının çoğu kez kendilerine uygun ürünü seçemediklerini ve bu nedenle aslında ihtiyaç duymadıkları sigorta teminatları için fazladan para ödediklerini fark etmemizle gerçekleşti. Kullanıcılar ihtiyaç duydukları sigorta kapsamına sahip olamadıkları için aldıkları hizmetten memnun kalmıyorlardı. Bu içgörüden hareketle sigorta satın almak isteyenlerin farklı seçenekler arasından şeffaf bir şekilde karşılaştırma yapabilecekleri ve kendilerine en uygun, en doğru ürünü diledikleri sigorta şirketiyle iletişime geçerek satın alabilecekleri bir platformun çalışmalarına başladık.
KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ TEKLİF
Sistem, kişinin aracına en uygun olabilecek, kişiselleştirilmiş fiyat tekliflerini ve poliçe kapsamlarını inceleyebilmesi için sigorta şirketlerinden derleyerek görüntülemesini sağlıyor. Kullanıcılarımız karşılaştırma sonuçlarını inceleyerek, kendisine en uygun fiyat teklifini veren sigorta şirketlerinin yetkilisiyle iletişime geçebiliyor ya da sigorta şirketlerinin web siteleri üzerinde satın alma işlemini tamamlayabiliyor. Satın almak için karşılaştırma yapılan sigorta şirketlerine nasıl ulaşmak istediğine kullanıcımız karar veriyor. Kullanıcımız, satın alma kararını verdikten sonra seçilen sigorta şirketinin web sitesine geçiş yapabiliyor, direkt sigorta şirketini arayabiliyor ya da şirketin kendisini aramasını talep edebiliyor. Yani hem sigorta şirketleri hem kullanıcılar satış kanalı olarak kendilerine uygun ve en doğru hizmeti verebileceklerini ya da alabileceklerini düşündükleri kanalı seçebiliyorlar.
“HAYATI KOLAYLAŞTIRIYORUZ”
Bu uygulamamızı piyasadaki benzerlerinden ayıran en önemli özellik ise sistemin hem mobil cihazlar hem bilgisayarlar üzerinden kullanılabilir olması. Türkiye’deki fiyat karşılaştırma siteleri arasında bu özelliğimizle ilk olma başarısını yakaladık. Manuel olarak 2 dakikada gerçekleştirdiğimiz teklif verme sürecini, karekod teknolojimiz ile 1 dakika gibi çok kısa bir zamana indirmeyi başardık.
“4 ŞİRKETLE ENTEGRASYON TAMAM”
İlk aşamada aracına trafik sigortası ve kasko yaptırmak isteyen kullanıcılarımıza kişiye özel fiyatlar sunmaya başladık. Önümüzdeki dönemde sigorta alanında ürün gamımızı geliştirerek faaliyet alanımızı genişletmeyi hedefliyoruz. Ayrıca farklı kategorilerde fiyat karşılaştırması yapmaya da başlayacağız. Şu an 4 sigorta şirketiyle entegrasyonlarımızı tamamladık. Bu sayıyı artırarak nihai olarak pazardaki tüm sigorta şirketlerine ulaşmak en büyük hedefimiz. Bununla birlikte satış adedi ve kullanıcı hacmi anlamında kurulduğumuz tarihten itibaren her ay, yüzde 100’ler seviyesinde büyüdüğümüzü söyleyebiliriz.
0 yorum