Reyhan Arslan: Offline’daki tüm hizmetleri satacağız

Fırsat Bu Fırsat, 2010 yılında Reyhan ve Oğuz Arslan tarafından hayata geçirildi. Lokal işletmelerin hizmetlerini online olarak milyonlarca üyesine sunan online bir pazaryeri. Bugüne kadar 6 milyon kişinin üye olduğu siteyi, her ay 2 milyon kişi ziyaret ediyor. Fırsat Bu Fırsat Kurucu Ortağı Reyhan Arslan, bundan sonraki hedeflerinin offline dünyadaki tüm hizmetleri platformlarından satmak olduğunu söylüyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ [email protected]

Yolları Silikon Vadisi’nde kesişen Reyhan ve Oğuz Arslan’ın 2010 yılında kurduğu Fırsat Bu Fırsat, lokal işletmelerin hizmetlerini online olarak milyonlarca kişiye sunmasına fırsat tanıyan online bir pazaryeri. Ürün portföyünde SPA’dan yemeğe, tiyatrodan konsere, akvaryumdan tema parklara kadar binlerce hizmet bulunan girişim, üyelerine istedikleri hizmete indirimli fiyatlarla sahip olma şansı tanıyor. Toplam 6 milyonun üzerinde üyesi olan siteyi her ay 2 milyonun üzerinde kişi ziyaret ediyor. Site, kuruluşundan itibaren uzun bir süre kendi sermayesiyle büyüdü. Daha sonra ise Aslanoba Capital’den 1,5 milyon dolar yatırım aldı. Bu yatırımla birlikte yeni girişimlerde bulunduklarını belirten Fırsat Bu Fırsat Kurucu Ortağı Reyhan Arslan, “İşletmelerin faydasına olacağını düşündüğümüz mekan.com’u, onların iş süreçlerini internete taşımak için ise restoranpaneli. com’u hayata geçirdik” diyor.

Fırsat Bu Fırsat Kurucu Ortağı Reyhan Arslan ile girişimcilik hikayesini Fırsat Bu Fırsat’ı taşıdığı noktayı ve bundan sonraki hedeflerini konuştuk:

Girişimciliğe başlamanız ve Silikon Vadisi yolculuğunuz nasıl başladı?
Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar Programcılığı Bölümü’nde okudum. Hem lise hem üniversitede yazılım okuyan biri olarak mezun olduktan sonra bir süre yazılımcı olarak çalıştım. Sonrasında işin sadece kod kısmıyla uğraşmak yerine pazarlama kabiliyetlerimi geliştirebileceğim farklı işlerde çalıştım. Daha sonra teknoloji ve yazılım sektörünün merkezi olan Silikon Vadisi’ne gitmeye karar verdim. Orada şimdi ortağım olan ve şirketimizin CEO’luk görevini üstlenen Oğuz Arslan ile tanıştım. Kendisi de Kuleli Askeri Lisesi, ardından Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği’nden mezun. Bir süre ABD’de faaliyet gösteren bir şirkette uzaktan çalıştıktan sonra Silikon Vadisi’ndeki bir şirketten iş teklifi alıyor. Bu şekilde yollarımız Silikon Vadisi’nde kesişti. Hep kendi girişimini kurmak isteyen iki girişimci olarak farklı şirketlerdeki deneyimlerimizin ardından 2010 yılında firsatbufirsat.com’u kurduk.

Oğuz Arslan
Oğuz Arslan

Fırsat Bu Fırsat nasıl hayata geçti?
Biz ABD’deyken Groupon adında bir şirket ortaya çıktı ve o zamana kadar 1 milyar dolar değerlemeye en kısa sürede ulaşan şirket oldu. Bu hızlı büyüme, tüm dünyada gözleri bu iş modeline çevirdi. İş modelinin temeli, işletmelerin hizmetlerini internet üzerinden satmaya dayanıyordu. Biz de aynı modeli Türkiye için yapmayı düşündük. Fakat ciddi bir saha operasyonu içeren bu işi uzaktan birebir bu şekilde yapamayacağımıza karar verdik. Bu esnada Türkiye’de de aynı modelde girişimler kurularak, o zamana göre çok ciddi yatırımlar almaya başladılar. Hemen hemen bütün büyük gruplar da bu sektöre girdi.

Bu durumda siz onlardan nasıl ayrışmaya karar verdiniz?
Böyle olunca biz, işletmelerle çalışmak yerine bu şirketlerle çalışmaya ve bu şirketlerin satışa sunduğu hizmetleri tek bir yerden yayınlayarak bu sitelere yönlendirme yapmaya ve bu yönlendirme üzerinden gelen satışlardan para kazanmaya başladık. Bu sayede hem hiç saha operasyonu yapmadan işimizi ilk bir yıl ABD’den uzaktan yönetebildik, hem daha sonradan yüzlercesi açılacak bu şirketlerle rekabet edip onlardan herhangi biri olmak yerine, onların hepsinin iş ortağı olup farklılaşmış olduk. Daha sonra iş ortağımız olan bu şirketler, birer birer kapanmaya başlayınca biz de pivot ederek tüm saha operasyonunu kendimizin yaptığı ‘lokal işletmeler için pazaryeri’ halini aldık.

Üyelerinize ne gibi avantajlar sağlıyorsunuz?
Firsatbufirsat.com, lokal işletmelerin hizmetlerini online olarak milyonlarca üyesine sunan online bir pazaryeri. Üyelerimize SPA’dan yemeğe, tiyatrodan konsere, akvaryumdan tema parka binlerce hizmeti uygun fiyatlarla sunuyoruz. Üyelerimiz hem nerede ne var bunu tek bir yerden takip edebiliyor hem istedikleri hizmete indirimli fiyatlarla sahip oluyor. Çalıştığımız işletmeler de hem marka ve hizmetlerini milyonlarca üyemize tanıtıyor hem risksiz bir şekilde satış yapıyorlar.

Çalıştığınız işletmelere ne gibi faydalar sunuyorsunuz?
Katma değerli birçok iş birliği yapıyoruz. İlk iş birliğimizi Foursquare ile yaparak, bu kampanyaların Foursquare üzerinde, işletmelerin profillerinde yayınlanmasını sağladık. Daha sonra Samsung Türkiye ile iş birliğine giderek, hem mevcut fırsatlarımızı hem Samsung kullanıcılarına özel fırsatlarımızı sadece Samsung kullanıcılarının erişebildiği Galaxy Fırsatları uygulamamızda yayınlamaya başladık. Yakın zamanda Migros ile de iş birliği yaparak “aile ve eğlence” kategorisinde çalıştığımız birçok tema park ve akvaryumu Migros mağazalarındaki “Migros Eğlence Dünyam” stantlarında satışa sunduk. Son iş birliğimizi ise Manibux ile gerçekleştirdik. Benzeri iş birliklerimiz devam edecek.

Girişiminiz zaman içinde nasıl bir hacme ulaştı?
Fırsat Bu Fırsat’a şimdiye kadar 6 milyonun üzerinde kişi üye oldu. Her ay 2 milyonun üzerinde kişi sitemizi ziyaret ediyor. Bu üyelerimize 6 binin üzerinde işletmenin hizmetlerini sunduk. Galaxy Fırsatları uygulamamız da 12 milyon Samsung telefonunda yüklü ve onu da her ay 2 milyonun üzerinde kişi ziyaret ediyor. Tüm bu rakamlar her geçen gün daha da büyüyor. İşletmelerimizin bizim üzerimizden yaptığı ciro da her yıl yüzde 100 artıyor. Son 2 yıldır da kârlı bir şirket olarak büyümemizi sürdürüyoruz.

Şu ana kadar kimlerden, ne kadarlık yatırım aldınız?
Kuruluşumuzdan itibaren uzun bir süre kendi sermayemizle büyüdük. Daha sonra Aslanoba Capital’den 1,5 milyon dolar yatırım aldık. Bunun ardından da işletmelerimizin faydasına olacağını düşündüğümüz mekan.com’u, onların iş süreçlerini internete taşımak için ise restoranpaneli.com’u hayata geçirdik.

Yatırım çekmenizde nelerin etkili olduğunu düşünüyorsunuz?
Bence yatırım çekmemizdeki en büyük etken daha önceki başarımız, yenilikçi ve farklı iş fikirlerimiz oldu. Ayrıca iş modelimiz Çin’ deki başarılı örnekler gibi bir fırsat sitesinden evrilerek lokal işletmeler için pazaryerine dönüştü. Kendimize örnek aldığımız Meituan, tek seferde alınan en büyük yatırım olan 3,3 milyar dolar ile pazarın büyüklüğünü kanıtladı. Fırsat Bu Fırsat olarak biz de kendimizi Çin’deki örnekler gibi O2O (online to offline) olarak konumlandırıyoruz.

Bundan sonra hedefiniz nedir?
Türkiye’de offline dünyada dönen tüm hizmetlerin internet ortamında görünür ve platformumuz üzerinden satılabilir olmasını sağlamak istiyoruz. Önümüzdeki 5 yıl hem işletmelerimiz için hem milyonlarca üyemiz için satın alma deneyimini katma değerli çözümlerle güçlendirmeyi planlıyoruz.

Son dönemde odaklandığınız başka projeler var mı?
İşletmelerimizin bilinirliklerini sağlayacak ve müşterileriyle doğrudan iletişime geçebilecekleri bir platforma ihtiyaç duyduklarını gördük ve mekan.com’u hayata geçirdik. Sonrasında da restoranpaneli.com’u kurduk. Restoranpaneli ile işletmeler anında kendi internet sitelerini açıp yemek siparişlerini ve rezervasyonlarını herhangi bir komisyon ödemeden kendi sitelerinden alabiliyorlar. Bu dönemde yine bu projeleri daha fazla büyütmeye odaklanacağız.

Yurt dışına yönelik planlarınız neler?
Fırsat Bu Fırsat bir pazaryeri ve bir pazaryerinin başka bir ülkede açılması için Türkiye’de geçirdiğimiz birçok süreci yeniden geçirmemiz anlamına gelir. Fakat SaaS olan restoranpaneli.com yurt dışına taşıyabileceğimiz bir proje. Özellikle günümüzde tüm dünyadaki işletmeler benzer sorunlarla yüzleşiyor. Restoranpaneli bu anlamda onlara faydalı olabilir.

ÜYE VE ZİYARETÇİ SAYINIZ NEDİR?
“6 milyonun üzerinde üyemiz var. Her ay 2 milyonun üzerinde kişi sitemizi ziyaret ediyor.”

AYAKTA KALMAYI NASIL BAŞARDIK?
SERMAYESİZ KURULDU
Fırsat Bu Fırsat’ı kurarken rakiplerimizin aksine sermayesiz başladık. Milyonlarca dolar yatırımla kurulan şirketlere rakip olmak ilk etapta bizi zorladı. Fakat biz dezavantajlı olduğumuz tarafları görmezden gelip, avantajlı olabilecek yollar bularak, yüzlerce rakip şirketin kurulduğu, yüzlercesinin de kapandığı bu sektörde ayakta kalıp lider olmayı başardık.

İLK ZORLUK Bir start up’ın her aşamasının kendine göre zorlukları var. İlk zorluk ürünü hayata geçirmek daha sonra ürün pazar uyumunu kanıtlamak, sonrasında ise her geçen gün bir önceki günden hem rakamsal olarak hem işlevsel olarak daha iyi olmaya çalışmak. Biz bu işin üçüncü aşamasına geçmiş durumdayız. Şu anda da ‘Bu büyümemizi nasıl artırarak devam ettiririz’ diye çalışıyoruz.

YOL HARİTASI Platformumuzda olan her kategorinin dikeyde pazar büyüklüğü çok ciddi hacimlerde ve bakıldığında hala her kategorinin alacağı çok yol var. Örneğin Türkiye’de yeme içme sektörü yaklaşık 44 milyar TL, güzellik ve wellness 25 milyar TL, aktivite 10 milyar TL, turizm ise 26 milyar TL’lik bir pazar ve bu dikeylerde ödeme hala büyük oranda offline’da gerçekleşiyor. Bu yüzden her gün hem üyelerimiz hem işletmelerimiz için neyi daha iyi yapabiliriz ve bu ödemeleri kendi üzerimize çekebiliriz diye düşünüp ona göre yol haritası çıkarıyoruz.

“YAPAY ZEKA VE ROBOTLAR DAHA AKTİF OLACAK”
GİRİŞİM FIRSATLARI
İnsanların ve şirketlerin ihtiyaçları yakın zamanda çok değişmese de ihtiyaçlarını giderme şekilleri çok hızlı değişecek. Örnek vermem gerekirse Alibaba’nın kurucusu Jack Ma’nın da söylediği gibi bankalar ölecek bankacılık yaşayacak. Aynı zamanda şirketlerin iş yapış süreçlerinde yapay zeka ve robotlar daha aktif rol alacak. Blockchain gibi yenilikçi teknolojiler birçok iş alanının yeniden şekillenmesine yol açacak. Gelişmiş birçok ülkede insan gücüne gereksinim duyan ve hata olasılığı yüksek alanlarda AI yazılımlarının kısa sürede büyük bir ihtiyaç olacağını düşünüyorum.

“FİKİRLERİNİZİ PAYLAŞIN” Girişimci adayları fikirlerini paylaşmaktan korkmasın. Ürünleri pazara çıkarmak için uzun süreler beklemesinler. Bir an önce pazara sürüp ürün pazar uyumunu pazarda test ederek yakalamaya çalışsınlar. LinkedIn’in kurucusu Reid Hoffman’ın söylediği gibi “Eğer ilk ürününden utanmıyorsan çok geç kalmışsın demektir.” Kaliteli bir network kurmak ve dış dünya ile bağlantıda kalmak ise hem kişisel gelişimleri hem girişimleri için besleyici olabilir. Son olarak denemekten ve istemekten korkmasınlar.

NE KADARLIK BİR YATIRIM ALDINIZ?
“Aslanoba Capital’den 1,5 milyon dolarlık yatırım aldık.”

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.