Her yıl ciroyu ikiye katlarız


Maptriks, bir iş ve lokasyon analitiği girişimi. “Hedef kitlem nerede?”, “Daha kârlı yeni mağazaları nerede açmalıyız?”, “Hangi pazara girmeliyim?” gibi soruların cevaplarını 300’den fazla demografik veri ve 3 bin 500’den fazla markanın mağaza bilgileriyle verebiliyor.

ÖZLEM AYDIN AYVACI
oaydin@capital.com.tr

Maptriks Yönetici Ortağı Gökhan Akan, “Lokasyonun gücünü dünyadaki işletmelerle tanıştırarak global ölçekli öncü bir marka olmayı hedefliyoruz” diyor. Gökhan Akan, Yemeksepeti’nin üç kurucu ortağından biri ve şirketin CFO’suydu. Yemeksepeti satışıyla Türkiye’nin en değerli exit’lerinden birini gerçekleştiren Akan, satıştan sonra 2 yıl aktif iş yaşamını bıraktı. Ailesiyle vakit geçirip bisiklete bindi, şeflik kursunu tamamlayıp Le Cordon Bleu’dan diplomasını aldı.

İş yaşamına verdiği bu 750 günlük mola, Maptriks’in Akanın radarına girmesiyle sonlandı. Gökhan Akan, yaklaşık 10 yıl önce kurulan Maptriks’e yatırım yaparak şirketin ana ortağı oldu.

Maptriks, 2009 yılında kurulan iş ve lokasyon analitiği konularında danışmanlık veren bir girişim. Finanstan perakendeye, otomotivden tekstile 12 farklı sektörde müşterilerine danışmanlık vererek elde ettiği verileri analiz ediyor ve şirketlerin doğru karar almasını sağlıyor.

Dünyada da yükselen bir trend olan lokasyon sektörünün piyasa değerinin 2020 yılında 38,7 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Gökhan Akan’ın da yatırımıyla büyümesine ivme kazandıran Maptriks, Türkiye, Ingiltere ve Hollanda’da 100’den fazla yerel ve global ölçekli kurumsal müşteri ve 400den fazla markayla çalışıyor.

Maptriks Yönetici Ortağı Gökhan Akan ile Yemeksepeti sonrası girişimcilik yolculuğunu ve hedeflerini konuştuk:

Yemeksepeti’nin kurucularından birisiniz. Nevzat Aydın ve Melih Ödemiş daha ön plandaydı. Sizi biraz tanıyabilir miyiz?

1993 yılında Galatasaray Lisesi’ni bitirdim. Boğaziçi Üniversitesi işletme Bölümü’nden mezun oldum. Yemeksepeti’nin kurucularından Nevzat’la Melih’i de oradan tanıyorum; aynı zamanda arkadaşız. 1999’da Yemeksepeti’ni kurduk, 2001’e kadar beraber çalıştık. Finans ilgimi çekiyordu. Bu nedenle İngiltere’de, London Business School’da finans alanında yüksek lisans yaptım.

İngiltere’de bulunduğum sürede hedge fon yönetimi işlerinde uzmanlaştım. 2002 yılında kurulan, İngiltere’nin Mali Tutum Otoritesi tarafından yetkilendirilmiş, yatırım yönetim şirketi olan North Asset Management’ta portföy yöneticisi ve ortak olarak görev yaptım. Daha sonra milyarder yatırımcı George Soros’un sahibi olduğu, hedge fon endüstrisinde öne çıkan şirketlerden biri olan Soros Fund Management’ta portföy yöneticisi olarak çalıştım.

Türkiye’ye dönme kararını nasıl aldınız?

2011 yılında Nevzat ve Melih’le tekrar konuştuk. Yemeksepeti çok iyi gidiyordu, ortaklığım da devam ediyordu. Ben de “Yurt dışından yatırımcı bulalım, yurt dışına açılalım” dedim. Onların da kafalarına yattı. Soros’dan ayrıldım, 2015 e kadar Yemeksepeti’nde çalıştım. Orada iki işle meşguldüm: Birisi finans, diğeri yurt dışı açılımı. Finansta bildiğiniz General Atlantic’i getirdik, yurt dışı açılımda da Dubai’ye ve Rusya’ya açıldık. Dubai iyi gitti, Rusya iyi gitmedi. 2015 yılında Delivery Hero’ya sattık. Sattıktan sonra benim hiçbir bağlantım yok, dostluklarım var, orada ne yaptıklarını biliyorum ama bu çok sosyal seviyede

Yemeksepeti’nden çıktıktan sonra ne yaptınız?

İki yıl hiçbir şey yapmadım, bisiklete bindim. Ailem ve iki kızım var, onlarla çok vakit geçirdim. Bir yıl Le Cordon Bleu Londra şubesinde şeflik kursuna gittim. 2019’da Maptriks fırsatı çıkınca bir yıl önce ona ortak oldum.

Maptriks’e nasıl yatırım yaptınız? Arkadaşlarınız mı içindeydi?

Evet, 2 arkadaşım içindeydi. Kuruculardan biri Galatasaray Lisesi’nden arkadaşım Evrim Ulaş Uysal, diğeri de Fatih Kuralkan. Ben yatırım yapıp ana ortak oldum. Dördüncü ortak olarak da Akgün Karlıbel’e teklif ettik ve o da katıldı.

Maptriks, nasıl bir girişim?

Maptriks, iş ve lokasyon analitiği konularında danışmanlık veren, 2009 yılında kurulmuş bir şirket. Finanstan perakendeye, otomotivden tekstile 12 farklı sektörde danışmanlık veriyoruz. 30’dan fazla kaynaktan elde ettiğimiz verileri analiz ederek şirketlerin doğru kararlar almasını sağlıyoruz. iş dünyasının lokasyon, veri ve analiz gücüyle bir araya geldiğinde ortaya çıkabilecek başarıları biliyor, bu bileşimi ve iç görüyü müşterilerimizin kurum kültürü haline getirmeyi amaçlıyoruz.

Şirketlere hangi soruların yanıtlarını veriyorsunuz?

“Hedef kitlem nerede?”, “Daha kârlı yeni mağazaları nerede açmalıyız?”, “Hangi pazara girmeliyim?” gibi soruların cevaplarını 300’den fazla demografik veri ve 3 bin 500’den fazla markanın mağaza bilgileriyle verebiliyoruz. Lokasyonun gücünü dünyadaki işletmeler ve insanlarla tanıştırarak global ölçekli öncü bir marka olmayı kendimize vizyon edindik.

Bugün Türkiye, Ingiltere ve Hollanda ofislerimizle 150’den fazla yerel ve global ölçekli kurumsal müşteri ve 400’den fazla markayla çalışıyoruz. Maptriks, 10 yıllık serüveninde HERE Technologies ve Google Cloud partnerliği aldı. Finansal Inovasyon Ödülleri’nde de En Yenilikçi Finansal Teknoloji Ödülü’ne layık görüldü.

Lokasyon bazlı analitik ve veri analizi girişimlerinin nasıl bir potansiyeli var?

Pazarlama ve analiz şirketi BIA Kelsey’nin Amerika pazarı için hazırladığı analiz ve tahmin raporuna göre lokasyon tabanlı reklamcılığın büyüklüğü 2012 yılında 12 milyar dolarken 2020’de toplam mobil reklam gelirinin yüzde 45’ine ulaşacağı ve 2021 yılında 32 milyar dolara çıkacağı öngörülüyor.

Lokasyonun gücünün marka görünürlüğüne olan etkisinin farkında olan Horizon Media, Essence, Universal McCann, Initiative, Oath, Pandora gibi dünya lideri pazarlama şirketleri hedef kitlelerine yönelik kampanyalarını konum tabanlı analizler kullanarak belirliyor. Örneğin bir konser planlıyorsunuz, kısıtlı bir bütçeniz var ve şehrin stratejik noktalarını belirleyerek bu alanlarda reklam vermek istiyorsunuz. Kısıtlı bir bütçeyle markaların hedef odaklı bir kampanya yürütebilmesini sağlıyoruz.

Bunu nasıl yapıyorsunuz?

Hedef kitleyi tespit ederken demografik parametreleri kullanıyoruz. Markanın hitap ettiği cinsiyet, yaş grubu, meslek grubu, sosyoekonomik statünün ne olduğuna dair sorular soruyoruz. Hedef kitleyi markaya en uygun biçimde tanımladıktan sonra kitlenin şehrin hangi bölgelerinde yaşadığını tespit ediyoruz. Veri tabanımızdaki verileri kullanarak bir çalışma yapıyoruz ve örneğin İstanbul’da ilçe düzeyinde eğlence hayatının mevcut durumuyla ilgili bir analiz yapıyoruz. Kademelendirilen ve görselleştirilen sonuçlara göre İstanbul’da Beşiktaş ve Beyoğlu,

5’inci kademede ve eğlence hayatının en yoğun olduğu ilçeler olarak tespit edildi. Bunun gibi ilçe düzeyinde yapılan tematik analizle kampanyada odaklanılacak ilçelere karar verilebiliyor. Maptriks sistemleri, müşterilerini segmente ederek hedef kitlenin nerede yaşadığını anlamamıza, marka ya da ürünün reklam kampanyası için stratejik lokasyonları tespit etmesine yardım eder. Böylece markalar kampanyalarından maksimum verimi alabilir, riskleri minimize edebilir ve görünürlüğünü artırabilir.

Diğer akıllı çözümleriniz neler?

Coğrafi bilgi sistemlerini kullanarak akıllı çözümler üretiyoruz. Lokasyon bazlı veri analizi yapıyoruz. Yani şu anda bulunduğumuz alandan elde ettiğimiz 28 veriyle durum tespiti yapıyoruz. Lokasyonun çevresel tespitini yaparken bu noktanın yatırımsal olarak değerini ortaya çıkarıyoruz. Yatırım yapılmalı mı, yapılmamalı mı diye.

Bir bacağı bu, yani lokasyon seçimi yaparken lokasyon yatırımı yapacak kişilere doğru karar vermesi için bu 28 veri kaynağından elde ettiğimiz veriyi 350 parametreye bölüp hiçbir insanın yapamayacağı bir rapor çıkarıyoruz. Şirketler buna göre o lokasyona yatırım yapıp yapmama kararı alabiliyor.

Yazılımın arkasında hangi sistemler işliyor? Yazılım yüzde 100 kendi yazılımımız. Yapay zeka önemli. Dışarıdan herhangi bir kod kullanmayan ender şirketlerden biriyiz. Dünya çapında bu sektörde ve bu işi yapan şirketler arasında en hızlı ilk 3’e giriyoruz.

Hangi sektörlerden müşterileriniz daha çok?

Türkiye haritasını düşündüğünüz zaman belirli noktalar var. Her noktada da 340 veri var. Mesela şu an bulunduğumuz restorandan 20 şubeyi ele alıyoruz. Yöneticisi bana “15’inde iyi gidiyorum, 5’inde iyi gitmiyorum” diyor.

Biz gidip o başarılı noktaların ortak özelliklerine bakıyoruz. Bu nüfus, yoğun trafik de olabilir altından geçen metro da olabilir. Sonra başka nerelerde buna benzer özelliklerin bulunduğuna bakarak yatırım tavsiyesi verebiliyoruz. Bu sistemin içinde büyük veri ambarı kullanılıyor. Perakende, hızlı tüketim, bankacılık gibi pek çok sektörden müşterimiz var.

Bizimle veri paylaşan şirketler olduğu takdirde biz, bu dışsal veriyle onların verisinin doğruluğunu analiz ediyoruz. Şirketin kendi verisi doğru olmayabilir, çünkü dışsal faktörler de var. Dolayısıyla noktanın içine girip o şirketin ürünleriyle ilgili onlara, “Bu ürün burada satar, burada satmaz ve bu ürün burada şu kadar satar, b ürünü şu kadar satar, c ürünü şu kadar satar” diye danışmanlık hizmeti veriyoruz.

Buna da “Segmentasyon” diyoruz. Yani doğru noktada mıyım? Veya kapsıyorsam tüm noktalan kapsıyor muyum? Kapsamıyorsam gitmem gereken noktalar neler? Bulunduğum nokta doğru mu ve bulunduğum noktada doğru ürünlerle bulunuyor muyum gibi soruların yanıtlarını veren 3 bacaklı bir danışmanlık hizmeti sunuyoruz.

Bu arada şirketi yurt dışına açtık. Bazı yurt dışından müşterilerle görüşüyoruz. Sistem, kocaman bir makine. Mesela bankanın ihtiyacı, marketin ve restoranın ihtiyacı farklı. Biz makineye ihtiyacı buradan veriyoruz, o kendi parametrelerine göre öğreniyor ve ona göre bir sonuç çıkarıyor.

Başarı sonuçları nasıl ölçülüyor?

Maptriks, 10 yıl boyunca 12 sektörün marka olarak en güçlü oyuncularıyla çalışıyor. Bunlarla yıllardan beri olan birliktelik zaten bir başarı kriteri. ikinci olarak geri bildirimler belli ediyor. Sonuçta bir veri işi yapıyoruz, verinin etkilediği sonuçlar var. Sonuçlar bize direkt bir rapor olarak gelmiyor.

Bazı uluslararası ya da büyük şirketlerden gelen geri bildirimler yüzde 10 ve üzeri artışların sadece bizimle yaptıkları projeden geldiğini söylüyor. Lokasyona yönelik mikro ölçekte iş yapan bu kadar güçlü bir şirket yok. Bugüne kadar 12 sektörde 150 müşteriye dokunmuş durumdayız.

Orta ya da uzun vadeli hedefleriniz, planlarınız var mı?

Bir vizyonumuz var. Ama bence basabildiğimiz kadar gaza basmamız gerekiyor. Yurt dışında güçlü, bilinen bir şirket haline gelmeyi amaçlıyoruz. Bu sektör büyüdükçe Türkiye’de Maptriks lider olduğu için payın büyüğünü de alacak.

“BÜYÜK PASTADAN PAY ALACAĞIZ”
“20 MİLYON TL’YE ULAŞTIK”
Ciromuz 2019’da 20 milyon TL oldu. Her yıl ciroyu 2’ye katlamayı hedefledik. Yeni vizyonumuzla birlikte yurt dışına açıldığımız için gelirimizdeki artış biraz hızlanacak. Bu iş, birkaç yüz milyon dolarlık bir yere gidecek. Londra’da varız. Çalıştığımız şirketler zaten çok uluslu. Yaptığımız sisteme İstanbul değil de Londra haritası koyarsak da çalışıyor. O zaman neden yapmıyoruz dedik. Sonuçta orada Euro kazanıyorsun.

GÖRÜŞTÜĞÜMÜZ ŞİRKETLER
Londra’da en büyüklerden iki şirketle iş yaptık. Şu an görüştüğümüz 2 büyük şirket daha var. Biri bu hizmeti 40 ülkede yapıp yapamayacağımızı sordu. Zaten amacımız bu olduğu için yapacağımızı söyledik. Evet, Londra’da bu işi yapacak şirketler var ama bizim şirketimiz de bu işi yapar. Orası koskocaman deniz, o zaman biz de o pastadan pay alalım diyoruz.

“PRATİKLİK BİZDE”
Üstelik kodlama bizde olduğu için şirket çok dinamik. Mesela bize bir şey söylediniz, yaptık. Şunu değiştirir misiniz dediğinizde bu bir günde de değişiyor. Bunu başkaları 3 ayda yapabilir. Türklerin pratikliğinin tillahı var şirkette. Haritası varsa bu işi Arjantin’de de yaparız. Maptriks olarak Londra, Hollanda, İtalya ve Rusya’da şu anda proje konuşuyoruz. Burada yaptığımız güçlü iş ortaklıklarıyla uluslararası şirketlerin referansıyla diğer ülkelerden de bize müşteri geliyor.

“ÜÇGEN MODELLLE ÇALIŞIYORUZ”
KAMU, BÜYÜKLER, KOBİLER
Üçgen modelimiz var. Üçgeni düşünürseniz, niş kısmında kamu kalıyor. Kamu için de çözümlerimiz var. Onun altında işin ölçeğini büyük şirketlerle götürdüğümüz kısım var. Bir altında KOBİ’lere yönelik çözümlerimiz var. Ama daha da güzeli şirketin amacı, doğru insanlarla doğru işi yapmak. Aynı zamanda değer olarak
ekonomiye katkı sağlamak.

“İKİ MOBİL ÜRÜNÜMÜZ VAR”
Baktığımızda bizim bu danışmanlık modelindeki teknolojimize ve çözümlerimize ulaşamayan birçok yatırımcı var. Köşedeki pideci de bir yatırımcı, kahveci de… Biz bu bilgi birikimimizi onlarla da paylaşmak adına mobile de yöneldik. İki tane de mobil ürünümüz var. Biri son yatırımcıya yönelik bir ürün. Mesela bir pideci açmak istiyorsunuz; o noktayı değerlendirmek için bu aplikasyonu indirip bazı raporları girdiğinde oraya yönelik 16 sayfalık bir rapor veriyor. Bu da Türkiye’de bilgi birikimimizden yararlanmak isteyenlerin kullanabileceği bir ürün.

“MOBİLLE OKYANUSA ULAŞABİLİRİZ”
2 yıldır bu ürün var ama şu an üzerine biraz daha eğiliyoruz. Olur da tutarsa o işte okyanus olabilir. Özellikle ekonominin iyi gittiği dönemlerde bu tip yatırımlar çok hızlanıyor, mobil taraf çok hızlı büyüyebilir. Sistem şirketlerle çalıştıkça, öğrenmeye devam ediyor. Makine öğrenmesi ve yapay zeka içeriyor.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.