Mehmet Çelikol: Kiralamanın booking.com’uyuz

Türkiye’de otomotiv ekosistemini dijitalleştirme hedefiyle yola çıkan Garaj Sepeti, 1,5 yılda 15 milyon TL yatırım aldı. Bu süreçte Tasit.com, Datamotiv, Araba.com’u satın alan girişimin CEO’su Mehmet Çelikol, “Kiralamanın booking.com’uyuz” diyor. Türkiye’deki altyapıyı oturttuktan sonra yurt dışına açılma planı yaptıklarını anlatan girişimci, “2020 hedefimiz ise 50 milyon TL ciro” diye konuşuyor.

AYŞEGÜL SAKARYA asakarya@ekonomist.com.tr

Her şey, 2016 yılının yaz aylarında bir pazar günü Mehmet Çelikkol’un yolda lastiğinin patlamasıyla başladı. Bu şekilde yola devam edemeyen Çelikkol, arabasını kenara çekiyor ve internette tamirci ve lastikçi arıyor. Ancak birilerine ulaşma konusunda başarısız oluyor. Bir lastik patlamasının saatlerce süren bir maceraya dönüşmesi üzerine Çelikkol, sektörün dijital dönüşüme olan ihtiyacını fark ediyor. O yaz dünya ve Türkiye otomotiv pazarını derinlemesine araştıran Çelikkol, İstanbul’a döndüğünde de Türkiye’de otomotiv ekosisteminin dijitalleşmesine öncülük etmek amacıyla Garaj Sepeti’ni kuruyor.

Kısa sürede ciddi bir büyüme gösteren Garaj Sepeti, yaklaşık 1,5 yılda dört tur yatırım aldı. Şirketin aldığı toplam yatırım miktarı 15 milyon TL’yi geçti. 2018’in sonuna kadar yüzde 500’ün üzerinde büyümeyi hedefleyen şirket, önümüzdeki yıl 20 milyon TL ciroya yaklaşmayı planlıyor. 2020’de 50 milyon TL ciroya koşan Garaj Sepeti’nin CEO’su Mehmet Çelikkol’la şirketin kuruluş hikayesini ve yeni hedeflerini konuştuk:

Mehmet Çelikol
Mehmet Çelikol

Sizin girişimcilik hikayeniz nedir?
Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunuyum. MBA eğitimine ek olarak Marmara Üniversitesi’nde iletişim ve Özyeğin Üniversitesi’nde girişimcilik yüksek lisans eğitimleri aldım. Profesyonel hayatıma Turkcell’de portal kategori yöneticiliğiyle başladım; hemen sonrasında spor ve şans oyunları servisleri ürün müdürlüğü ve mobil reklam ürün müdürlüğü yaptım. Sonrasında Unilever, Türk Telekom ve Darty’de yöneticilik görevleri üstlendim. Son olarak MediaMarkt’ta e-ticaret direktörü olarak görev aldım. 2017 yılında da arkadaşlarımla kendi girişimimi kurdum.

Proje fikri nasıl oluştu? Ne zaman kuruldu?
Her şey, 2016 yılının yaz aylarında bir pazar günü başladı. Kuşadası’ndan Marmaris’e geçiyordum. Yolda lastiğim patladı, hatta yarıldı. O halde yola devam etmem imkansızdı. Arabamı kenara çektim ve doğal olarak internette tamirci, lastikçi gibi aramalar yapmaya başladım. Fakat başarılı olamadım. Bir lastik patlaması saatlerce süren bir maceraya dönüştüğünden kafamı kurcalamaya başladı. Sektörün dijital dönüşüme olan ihtiyacını fazlasıyla idrak ettim. Yaz boyunca dünya ve Türkiye otomotiv pazarını araştırdım. İstanbul’a döndüğümde de araştırmalarımı ve aklımdaki yapıyı şu anda ortağım olan arkadaşlarıma anlattım. Onların da bilgi birikimiyle projemizi olgunlaştırdık. Kurumsal hayatı bıraktık ve ekibin diğer bileşenleriyle 6 kuruculu bir ekibe dönüştük. Türkiye’de otomotiv ekosisteminin dijitalleşmesine öncülük etmek amacıyla Şubat 2017’de şirketimizi kurduk.

Ortaklarınızla nasıl bir araya geldiniz?
Dört ortağım var; Burhan Işık COO, Engin Öz CSO, Emrah Şener art direktör ve Suat İmamoğlu CTO olarak görev yapıyor. Garaj Sepeti’ni kurmadan önce Burhan ve Engin ile kurumsal hayatta birlikte çalışıyorduk. Emrah ile aynı şekilde kurumsal geçmişimizde iş ilişkimiz mevcuttu. Suat ile işi kurduktan sonra tanıştık, kendisi satın aldığımız sırada Taşıt.com’un CTO’suydu idi, satın almadan sonra CTO’muz olarak aramıza katıldı.

Garaj Sepeti ile nasıl bir farklılık yaratıyorsunuz?
Sektörü dijitalleştirme hedefiyle yola çıktık. O dönemde sektörü araştırdıkça Yemek Sepeti’ne benzettim. Çok sayıda şirket vardı ve dijitalleşmemişti. Perakendenin yaşadığı dijitalleşmeyi otomotiv sektörü de yaşayacaktı. Bu nedenle Yemek Sepeti’nin kurucularından Melih Ödemiş’e gittik. Sektörü anlatınca ikna oldu. Yemek Sepeti olarak yola çıktık ama işin içine girdikçe iş gelişti ve çok farklı ihtiyaçlar ve bunlara yönelik çözümler ortaya çıkmaya başladı. Bugün otomotiv sektörünün ihtiyacı olan pek çok farklı çözümümüz mevcut. Garaj Sepeti bir üst marka olarak konumlanırken altında farklı farklı markalarla çözümler sunuyoruz.

Ne gibi hizmetler veriyorsunuz?
Özet olarak söylersek Garaj Sepeti’nin KOBİ ürünleri, otomotiv sektöründeki iş yerlerinin internette dükkan açmak, haritalara entegre olmak, Facebook-Google reklamları vermek gibi pek çok dijital ihtiyaçlarını karşılamalarını sağlıyor. Bu iş yerleriyle de Taşıt.com, Araba. com platformlarında sürücüleri buluşturuyor.

2019 büyüme hedefiniz nedir?
2018’in sonuna kadarki büyümemiz yüzde 500’ün üzerinde olacak. Ciromuz aylık yarım milyon TL’yi geçti. Sürekli para kazanabileceğimiz yeni ürünler eklemeye çalışıyoruz. Mesela Türkiye’nin en büyük online araç kiralama satış noktalarından biriyiz. Kiralamanın booking. com’uyuz diyebiliriz. Önümüzdeki yıl 20 milyon TL ciroya yaklaşmayı hedefliyoruz. 2020 hedefimiz ise 50 milyon TL ciro.

Tasit.com, Datamotiv, Araba.com’u satın aldınız. Bu satın almaların size nasıl bir katkısı oldu?
Tüm satın almalarımız büyümemizde stratejik önem taşıyor. Kısa sürede KOBİ’ler için geliştirdiğimiz ürünümüzle pazar lideri olduk. Veri çözümlerimizle bu alanda otomotiv sektörüne en geniş veri hizmetini sunar hale geldik. Son olarak Araba.com’u Temmuz 2018’de satın aldık. Bu satın alma sayesinde Araba.com’un oto galeri üyeleri ile Garaj Sepeti Ailesi, 5 bini aşkın aktif üyesiyle otomotiv dikeyinde Türkiye’nin bu alandaki en büyük şirketi olmaya devam edecek. Araba.com’un 2 milyondan fazla üyeye ve 4 milyon ilana ulaşan veri tabanı, Garaj Sepeti’nin sektörün büyük verisine sahip olma vizyonunu besleyecek. Araba.com’un yedek parça, iş makineleri, tarım araçları, araç kiralama firmaları gibi güçlü alanları Garaj Sepeti’nin hizmet gamını tamamlayacak. Araba.com’un özellikle Anadolu kentlerindeki yüksek bilinirliği ürün ve hizmetlerimizin hızlı penetrasyonu için ayrıca stratejik bir önem taşıyor.

Yeni satın almalar planlıyor musunuz?
Talep geliyor, biz de kapımızı kapatmıyoruz. Yatırımcılar mutlaka masaya fırsatların getirilmesini istiyor. Her zaman pazardaki fırsatlara bakıyoruz.

Satın almalarla kaç üyeye ulaştınız?
Türkiye’de otomotiv ekosisteminde 30 bine yakın oto galeri var. Garaj Sepeti bir yıl gibi kısa bir sürede yaklaşık 5 bin KOBİ’ye ulaştı. Tamir, bakım gibi KOBİ’lerle birlikte 300 bine yakın KOBİ’nin orta vadede 20 bin tanesini sisteme katmayı hedefliyoruz. Son tüketiciye yönelik olarak geliştirilen Araba Değeri uygulaması, 200 bin kişi tarafından kullanılıyor ve bu zamana kadar uygulamada 1,5 milyona yakın araç değeri sorgulandı. Şu an 3 milyonun üzerinde üye veri tabanına sahip Garaj Sepeti’nde 5,5 milyonun üzerinde ikinci el araç ilan geçmişi ve 2 milyonun üzerinde araç değerleme hesaplaması bulunuyor.

Mehmet Çelikol
Mehmet Çelikol

Gelir modeliniz nedir?
Bireysel, KOBİ ve kurumsal olmak üzere üç farklı gelir modelimiz var. Bireysel kullanıcılarımızdan data satışı ve kiralama satışımız Taşıt.com üzerinden şu an aktif durumda. Önümüzdeki günlerde de araç alım satımı, hizmet satışlarımız devreye girecek. KOBİ’lerimize yani iş yeri üyelerimize de üyelik paketleri ve bazı hizmetler için jeton satışları pazarlıyoruz. Kurumsal müşterilerimize reklam, sponsorluk ve çeşitli data hizmetleri satışı yapıyoruz.

Projeyi yurt dışına taşımayı planlıyor musunuz?
Yurt dışını değerlendiriyoruz. Türkiye, Avrupa’nın en büyük otomotiv pazarı. Önce Türkiye’de iyice güçlenip rekabet avantajını elimize alıp ondan sonra Orta Doğu ve Balkanlar’a bakacağız. 2020’ye kadar yurt dışına açılmış oluruz. Yakın ülkelerden başlamayı planlıyoruz. Yemek Sepeti’nin Arnavutluk’tan Rusya’ya hatta Suudi Arabistan’a uzanan hikayesinin benzerinin Garaj Sepeti ile yaşanacağını düşünüyoruz.

Dört kez yatırım aldınız. Devamı gelecek mi?
Tohum öncesi yatırımdan başlarsak yaklaşık 1,5 yılda dört tur yatırım aldık. Aldığımız toplam yatırım miktarı 15 milyon TL’yi geçti. Yeni yatırımlara açığız. 2019 sonunda kâra geçtikten sonra tekrar bir fondan yatırım almayı düşünebiliriz. Bir sonraki aşamada bağımsız bir fon olmasını istiyoruz.

CİRO HEDEFİNİZ NEDİR?
“Önümüzdeki yıl 20 milyon TL, 2020 hedefimiz ise 50 milyon TL ciro.”

KAÇ ÜYENİZ VAR?
“3 milyonun üzerinde üye veri tabanına sahibiz.”

DÜNYADAN KİMLERİ TAKİP EDİYORLAR?
ÖNEMLİ ÖRNEK
Yurt dışında emlak tarafında Zillow.com bizim için önemli bir örnek. Konuyu derinlemesine el alışları, ilancılıktan emlak sektör paydaşlarına çok yönlü hizmet üretmeleri açısından çok benzediğimizi düşünüyorum. Otomotiv olarak da Amerika’daki önemli oyuncu Cars.com arabayı almak-satmak kadar kullanmak kısmıyla da ilgilenmesi ve inorganik büyümelerle boşluklarını güzel doldurması sebebiyle yine yakından takip ettiğimiz bir oyuncu. Hindistan pazarını değiştiren Droom.in de feyz aldığımız ve kendimize çok benzettiğimiz bir girişim.

“AMERİKA ÇOK İYİ” Amerika tabii ki çok iyi gidiyor. Pek çok süreci internete taşımışlar, kağıt evrak işlerini neredeyse yok etmek üzereler. Bir tık ile araba alıp kapınıza getirtebildiğiniz gibi yine bir tık ile aracınıza dair tüm parça ve hizmet ihtiyaçlarınızı karşılamanız mümkün. Benzer şekilde İngilizler oldukça iyi. Otomotivin hizmet kısmında da dijitalleşmenin penetre olması açısından diğer bir örnek Almanya. Türkiye’nin müthiş potansiyeli, genç ve dijital toplumu, Avrupa’nın en büyük ikinci el pazarı olması, yedek parçada dünyanın en büyük oyuncularından birisi olmasıyla Avrupa’nın öncü ülkesi olacağını düşünüyorum.

“KURUMSAL VERİ ÇÖZÜMLERİ SUNUYORUZ”
FARKLI PLATFORMLAR
Otomotiv sektöründe hizmet sunan oto galeri ve yetkili bayi gibi KOBİ’leri dijitalleştirerek milyonlarca araç binicisiyle çeşitli kanallardan buluşturmak için çalışıyoruz. Bu buluşturmayı Garajsepeti.com, Araba.com, Taşıt.com gibi kendi platformlarımız üzerinden yapabildiğimiz gibi Hürriyet Oto gibi iş ortaklarımız üzerinden de yapabiliyoruz.

POTANSİYEL MÜŞTERİMİZ Garaj Sepeti, araç almak, kiralamak ve satmak hizmetlerinin yanı sıra araç sahipliğindeki tüm ihtiyaç duyulan hizmetleri ve tüm aşamalardaki araştırma, hesaplama hizmetlerini de sunan bir kapsamda faaliyet gösteriyor. Tüm ehliyet sahipleri ve araç işiyle ilgili ticaret yapan tüm işletmeler potansiyel müşterimiz. Ayrıca bir veri şirketi yapısında çalıştığımız için filo, sigorta, finansman, distribütör gibi sektörün kurumsal paydaşlarına da çeşitli veri hizmetleri sunuyoruz.

HER İHTİYACA AYRI ÜRÜN Sürücüler için Garajsepeti.com, Araba.com ve Taşıt. com platformlarımızla Araba Değeri mobil uygulamalarımız mevcut. KOBİ’ler için SaaS ürünlerimizle oto galerilere Debriyaj, yetkili bayilere Vites ürünümüzü sunuyoruz. Kurumsal ürünlerimiz olan Datamotiv ve GarajData ürün ailesiyle kurumsal veri çözümleri sunuyoruz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.