Emre Ulusoy: Agresif bir büyüme planlıyoruz

Türkiye’nin internet üzerinden yayınlanan ilk canlı, mobil, sunuculu ve para ödüllü bilgi yarışması Hadi’yi, aynı anda 700 binin üzerinde kişi oynuyor. 20 dakikada aynı ekrana bu kadar kişinin bakıyor olması reklamverenlerin de ilgisini çekmiş durumda. Hadi’ye rakip olarak televizyonu gördüklerini söyleyen Hadi Kurucusu Emre Ulusoy, girişimi bir mobil kanal olarak değerlendireceklerini ve yakın zamanda farklı oyun, yarışmalar ve ilginç formatlarla kullanıcılarının karşısına çıkacaklarını anlatıyor.

FATOŞ BOZKUŞ fbozkus@ekonomist.com.tr

Dünyada ilk kez 1998 yılında yayınlanmaya başlayan “Who Wants to Be A Millionaire?” (Kim Milyoner Olmak İster?) dünyanın en ünlü genel kültür bilgi yarışması programı. Televizyon ekranlarında 20 yıldır yayınlanmasına rağmen hala hem katılım hem izlenirlik oranından hiçbir şey kaybetmeyen bu format, farklı girişimciler tarafından farklı ülkelerde yakın zamanda mobile taşındı. Ancak bu uygulamalar arasından biri öne çıktı. O da Türkiye’nin ilk canlı, mobil, sunuculu ve para ödüllü bilgi yarışması olan Hadi.

Bugün üye sayısı 4,4 milyona ulaşan yarışmayı aynı anda oynayan kişi sayısı 700 binleri geçti. Ağızdan ağıza yayılarak bilinirlik kazanan yarışmayı günde 40-45 bin kişi indiriyor. Şimdiye kadar toplam 1 milyon TL’den fazla ödül dağıtılan yarışmada, 31 Aralık’ta aynı anda en az 1 milyon kişinin yarışması hedefleniyor. Bu girişimin kurucularının hikayesi ise bilindik girişim hikayelerine benzemiyor. Çünkü fikir yatırımcılar tarafından girişimcilere sunulmuş. Fikir, Hadi’nin yatırımcılarından Oscar ödüllü yapımcı Nick Reed tarafından ortaya atılmış. Hadi’nin kuruluş hikayesini ve hedeflerini girişimin ortaklarından Emre Ulusoy’dan dinledik:

Siz Hadi’nin ortaklarındansınız. Önce sizi tanıyabilir miyiz?
İstanbul Erkek Lisesi’nin ardından İTÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nü bitirdim. Koç Üniversitesi MBA master programını tamamladıktan sonra Beko’da çalışmaya başladım. Ardından Türk Telekom’da dijital ürünler departmanında satış ve pazarlamada farklı görevlerde bulundum. Orada çalışırken girişimcilik adına adımlar atmaya başladım.

İlk girişimcilik deneyimleriniz neler oldu?
İlk girişimim Markafesta isimli ayakkabı sitesiydi. Hafta sonları bu girişim için çalışıyordum. Ancak ana marka Türkiye’den çıkınca siteyi kapatmak zorunda kaldık. Sonra Vipme isimli izinli pazarlama mesajları gönderen bir kişisel indirim rehberi kurmak için yola çıktık. O projeyi bugünkü ortağım Gökhan Örün ile birlikte yaptık. Yatırım aldıktan sonra işi bıraktım. Lokasyon bazlı kişisel mesajlaşma hizmeti veren bu hizmeti Paul Doany’ye anlattık. O da “Küçük butiklere gidin” dedi. Elimizde çanta küçük butikleri bağladık. Türk Telekom’la yatırım için görüşmeler yapmaya başladığımız sırada Hopi ve Zubizu çıktı. Bu girişim bize ciddi masraf üretmeye başlamıştı ve bu yüzden kapatmaya karar verdik.

İki girişimi kapattıktan sonra üçüncüsüne cesaret etmekte zorlandınız mı?
Kapattıktan sonra girişimcilik ekosisteminden hiç kopmadım. Arkadaşlarımıza yazılım konusunda destek vermeye devam ettim. Sonra Londra’dan bir arkadaşım beni çağırdı. Oscar ödüllü yapımcı Nick Reed’in fikri olan “Kim Milyoner Olmak İster” yarışmasının devamı niteliğindeki bu uygulama fikrini anlattı. Nick Reed, uygulamaya mentorluk ve kreatif pazarlama desteği verdi. Yurt dışından başka yatırımcıların ortaklığının yanı sıra ben, Gökhan Örün ve Lena Software ekibi video ve canlı yayın trendiyle fikri harmanlayarak sürece başladık. Türkiye’de ilk pilot uygulamasını yapıp buradan dünyaya yayılma hedefiyle yola çıktık.

Kuruluş aşamasından bugüne gelene kadar neler yaşadınız?
Açıkçası her şeyi yolda öğrendik. 2017 Kasım’da kodlamaya başladık. Mart ayında ise uygulamayı, uygulama mağazalarına koyduk. Telekom kökenli olduğum için sektörden pek çok insanı tanıyorum. Bu aşamada uygulamayı Turkcell’den Kaan Terzioğlu’na anlatma fırsatımız oldu ve o çok beğendi. BİPP’in içinde start up işleri geliştirmek istiyordu. Bize pazarlama desteği verdiler. Kısa sürede aynı anda oyunu 6 bin 800 kişi oynamaya başladı. Ancak aynı anda 10 bin kişi gelince işin senkronizasyonu zorlaşıyor. Başlangıçta dünyanın önde gelen teknoloji şirketleriyle çalışmamıza rağmen teknik pek çok aksaklık yaşamaya başladık. Yayınlar kesildi, uygulama arka arkaya çöktü. Bugün aynı anda bir noktaya bağlanıp gerçek zamanlı servis alma işlemi Facebook dahil hiçbir uygulamada yapılmıyor. Nisan ayında son bir çökmeden sonra Kaan Bey, “Bize gelsinler ne destek istiyorlarsa verelim” dedi. 2 ay boyunca kendi mühendislerimizi alıp Turkcell’e gittik ve onların en iyi sistem mühendisleriyle birlikte çalıştık. Bu iki aylık sürede yarışmayı kapattık. 2 Haziran’da açtık, o dönem oyunu 2 bin kişi oynuyordu ama 2,5 haftada 15 bini gördük. Sayıyı her hafta ikiye katlayarak bugünlere geldik. Şu anda oyuncu sayısını 700 binin üzerine çıkardık. Turkcell veri merkezlerinden aynı anda en az 1 milyon kişiyi yarıştıracak kapasiteye sahibiz. 31 Aralık’ta 1 milyon kişiyi aynı anda yarıştırmayı hedefliyoruz.

Hala uygulamanın çalışmadığı ve arıza olduğunu söylediğiniz günler oluyor. Evet, çünkü bu işin bir öğrenme eğrisi var. 30 bin, 100 bin, 300 bin, 700 binde bu sorunları yaşadık, ileride de yaşayabiliriz. Ama sorunu kısa sürede çözebiliyoruz.

Uygulamayı indirenlerin ne yapması gerekiyor?
Bizde uygulamayı her indiren başkasını davet ettiğinde joker kazanıyor. Her gün yarışma var. Hafta içi 12:30’da ve 20:30’da. Çarşamba günleri ise 3 yarışma yapılıyor. Soruların tamamını cevaplayanlar, o günkü para ödülünü bölüşüyor. Ödül oranı 20 TL’yi bulduğunda IBAN numaranızı yazıyorsunuz ve size paranızı yolluyoruz.

Müge Boz
Müge Boz

Çekimler nerede yapılıyor ve yarışmayı kimler sunuyor?
İlk açtığımızda programı ortağım Gökhan Örün’ün kardeşi sunuyordu. Ama bugün Müge Boz ve Merve Toy, dönüşümlü olarak sunuyor. Çekimler Levent’te bulunan Hadi’nin ofisinde gerçekleşiyor. Ama konuk sunucular da olacak. Gizlilik kuralları gereği sunucularımız soruları ancak stüdyoya girdikten sonra öğrenebiliyor. Canlı yayın sırasında cevaplarla ilgili verdikleri ekstra bilgileri de soruları hazırlayan ekip derliyor. Bugüne kadar 300’e yakın yarışma yaptık.

Bugüne kadar yarışmada ödül olarak ne kadar para dağıttınız?
Toplam ödül miktarı 1 milyon TL’ye ulaştı. Bunun 500 bin TL’sini dağıttık. Bir yarışmadan en fazla kazanan kişi 830 TL kazandı.

Ne kadarlık bir yatırımla Hadi bugünlere geldi?
Ben kendi rakamımızı söylemeyeyim ama böyle bir uygulamayı hayata geçirmek için 1 milyon dolarlık bir sermaye gerektiğini belirtebilirim.

Merve Toy
Merve Toy

Şu ana kadar yatırım aldınız mı?
Hadi çok ciddi yatırım yapılan bir platform ve sermaye yapısı güçlü melek yatırımcılara sahip. Bu yatırımcılarımızın tamamı yurt dışından ve şu anki büyüme performansından çok memnunlar. Şimdilik başka bir yatırımcı arayışı içinde değiliz. Birkaç yerli ve yabancı erken seviye girişim yatırımcısı kapımızı çaldı ama yeterince büyümeden mevcut yatırımcılardan başka bir yatırımcı almayı planlamıyoruz. Değerleme açısından net bir rakam veremiyoruz. Şu anda 700 binin üzerinde kişinin 20 dakika gözünü ayırmadığı bir ekrana sahibiz. Alanında uzman 15 mühendis aylardır bu platform için çalışıyor. Altyapımızı güçlendirmek için yatırım yapmaya devam ediyoruz.

Bugün dünyada ve Türkiye’de de benzer uygulamalar çıkmaya devam ediyor. Bu sizi korkutmuyor mu?
Biz Fransa ve Amerika’daki uygulamayla eş zamanlı çıktık. Bizim ardımızdan da dünyada ve Türkiye’de benzer uygulamalar çıktı. Fikri buluş kanıtlarımız var ama dijital dünyada “klon iş” diye bir şey var. Modelleri koruyamıyorsunuz. Rakiplerin çıkması bizi korkutmuyor. Rakip olmayınca değerimizin anlaşılmadığını düşünüyoruz. Bu arada bizim yaptığımız ilkler var. Mesela tamamı genel kültür sorularından oluşan yarışmaların yanı sıra müzik, sinema ve spor konseptli dikey yarışmalar düzenlemeye başladık. Resimli yarışmalar da çok yakında gelecek.

Hedefiniz nedir?
Agresif bir büyüme planlıyoruz. 2018 sonuna kadar 1-2 ülkede kendi dillerinde Hadi oynayan akıllı telefon kullanıcısı kitlesi oluşturmaya hazırlanıyoruz. Orta vadede ise Arap ülkeleri, Ukrayna, Almanya, Brezilya ve Fransa’ya uygulamayı açmak niyetindeyiz. Bizim işte ya hızlı olursunuz ya ölürsünüz.

NEDEN 10 SANİYE SÜRE VERİLİYOR
Hadi’de bugüne kadar 300’e yakın yarışma yapıldı. Her yarışmada 12-15 soru soruluyor. Bu soruları bu işin profesyoneli olan iki kişi yazıyor. Bir yarışmacının soruları yanıtlamak için 10 saniyesi var. 10 saniye olmasının nedeni, Google’dan bakmalarının önüne geçmek. Yarışmacılar “15 saniye olsun” dedi, test ettik o kadar sürede cevaba bakılabildiğini gördük. Son dönemde özellikle son soruları matematik, mantık ya da resimli soru yapıyoruz.

“RAKİBİMİZ TV KANALLARI”
GELİR MODELİ
Biz kendimize rakip olarak televizyon kanallarını görüyoruz. Bir start up’a göre çok yüksek paraların harcandığı bir girişim bu. Hadi’nin şu ana kadar yaptığı harcamalar, yatırımcıları tarafından karşılandı. İlerleyen dönemde bir gelir modeli inşa edilecek. Eylül ayından itibaren sponsorluk ve tanıtım anlaşmaları yapmaya başladık.

“TEKLİF ALIYORUZ” Turkcell’in dijital servislerinin tanıtımını yaptık. Ardından Pegasus’la çalıştık. Pek çok markadan tanıtım ve sponsorluk teklifi alıyoruz ama reklam paketlerini yeni yeni oluşturmaya başlıyoruz. Biz dijital mecra olarak algılanmak ve bu şekilde ücretlendirmek istemiyoruz. Çünkü bugün günde sadece 1 saat yayın yapsak da kanal 23 saat boş duruyor.

İLGİNÇ FORMATLAR Kanal içerisinde farklı oyunlar, yarışmalar, ilginç formatlar deneyeceğiz. Hadi’nin kurumsal tarafta da kullanılmasıyla ilgili projelerimiz var. Hedefimiz, dijital reklam bütçelerinden değil TV bütçelerinden pay almak. Çünkü çok etkili bir mecrayız. Hatta TV ile yarışabiliriz. Bir TV programıyla bizi yarıştırabilirler. Bir ürünü veya uygulamanın tanıtımını bir TV kanalından daha iyi yapacağımızı düşünüyorum.

ELDE EDİLEN BAŞARILAR Bugüne kadar hangi markayı tanıttıysak çok ciddi başarılar elde etti. Örneğin Pegasus’un uygulaması indirilen uygulama sırasında 162’ncilikten 3’üncü sıraya çıktı. Dergilik 33, Fizy 62’den yine aynı sıraya oturdu. Ben reklam paketleri oluşturulduktan sonra aralık ayı itibariyle 2019’da reklam için yer kalmayacağını düşünüyorum.

AYNI ANDA KAÇ KİŞİ YARIŞABİLİYOR?
“En az 1 milyon kişiyi yarıştıracak kapasiteye sahibiz.”

“TÜM MESAJLARI OKUYORUM”
“YORUMLAR YOL GÖSTERİYOR”
Hadi bir yandan kitlesini genişletirken diğer yandan da mevcut Hadicileri kaybetmeme amacı güden interaktif bir uygulama. Her adımı üyelerimize sorarak atıyoruz. Instagram hesabımızı aktif kullanıyoruz. Anketlerle durum değerlendirmesi yapıyoruz. Öte yandan gelen mail ve yorumları analiz ediyoruz. Örneğin gelen taleplerde jokeri olanlar jokerini istediği zaman kullanmak istiyordu, bunu sağladık. Şimdi soruların tamamını yanıtlayamayıp 7-8’inci soruları geçenlere ödül olarak joker vermek istiyoruz.

“ÇOCUK YARIŞMASI YOLDA” Bugüne kadar oyunu da onların isteğine göre çevirdik. Zamanı ve yarışma içeriğini onların isteğine göre şekillendiriyoruz. Şimdi çocuklar da oynamak istiyor dediler. O yüzden yarışmanın çocuk versiyonunu hazırlıyoruz. Kazananların resim ve videolarını yayınlıyoruz. Rakipler buna bizden sonra başladı. Kısacası iletişimimizi güçlü tutmak için elimizden geleni yapıyoruz. Ben bunun için geceleri kullanıcılardan gelen tüm mesajları okuyorum.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.