Bugün 130 ülkeden 16 bin ziyaretçiye ulaşan Modanisa.com, global marka olma yolunda vites büyütüyor. 2019’da Goldman Sachs, Wamda ve EBRD’den aldığı yatırımlarla dünyada söz sahibi olmak isteyen girişim, Türk markalarını sınır ötesine taşıyor. 800 tedarikçiyle çalıştıklarını belirten Modanisa Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe, “Modanisa, Türkiye’den çıkan bir dünya markası olsun ve dünya markalarının çıkmasında da kaldıraç etkisi göstersin istiyorum” diyor.
NİL DUMANSIZOĞLU [email protected]
Online muhafazakar giyim platformu Modanisa. com, Kerim Türe ve 3 arkadaşı tarafından 2011’de kuruldu. Her yıl katlanarak büyüyen şirket, 8’inci yılında 130 ülkeye satış yapar hale geldi. Dünyanın 5 kıtasına her gün binlerce ürün gönderiyor, her ay dünyanın dört bir yanından İslami giyim tarzını benimsemiş 16 milyon ziyaretçiye ulaşıyor. Çalıştığı 800 tedarikçiye de dünyaya açılmaları konusunda destek veriyor.
Hasan Aslanoba yatırımından sonra STC Ventures ve Wamda Capital gibi bölgenin en iyi yatırım ağlarıyla iş birliği yapan Modanisa, 2019 yılına da 2 yatırımla başladı. Goldman Sachs ile beraber Wamda’dan aldığı yatırımdan sonra en son mart ayında EBRD yatırımı geldi.
“Her yatırımla farklı bir açılım yaptık” diyen Modanisa Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe, aldıkları son yatırımlarla dünya markası olma yolunda ilerleyeceklerini ifade ediyor ve şöyle konuşuyor:
“Bizim dünyadaki en iyi hizmeti veren şirketler gibi olmamız gerekiyor. Müşterinin rahatı için para harcamaya devam edeceğiz. Modanisa, Türkiye’den çıkan bir dünya markası olsun ve dünya markalarının çıkmasında da kaldıraç etkisi göstersin istiyorum.” Kerim Türe ile Modanisa’nın geldiği noktayı ve hedeflerini konuştuk:
Modanisa’nın kurulduğu günden bu yana geldiği nokta nedir? Şu an ne kadarlık bir büyüklüğe ulaştınız?
2011 Mayıs’ta kurulduk, tam 8 yıl oldu. Kurulduğumuzdan bu yana ne değişmedi ki… Dört ortak ve iki kişilik bir ekiple başlamıştık. Girdiğimiz alanın hiç dokunulmamış ve hizmete ihtiyacı olan bir alan olduğunu zaten biliyorduk ve doğru bir iş yaptığımızı gördük. Türkiye’nin ilk multi marka e-ticaret platformu olduk. Ondan sonra zamanımız talebi takip etmekle geçti. Halk teveccüh etti bizden alışveriş yaptı. İlk önce Türklere satış yapmaya başladık, sonra dünyanın her ülkesine birçok dilde insana ulaştık. Son 3 yıldır Türkiye’nin e-ihracat şampiyonuyuz. Toplam çalışan sayımız da yurt içi ofislerle birlikte 400’ü geçti.
Şu anda kaç müşteriye ulaşıyorsunuz?
5 milyon civarında müşteri havuzumuz var. Milyonlarca ürün satıyoruz.
Ürünlerin fiyat aralığı nedir? Hangi kitleye hitap ediyorsunuz?
Ürünlerimizin 20-70 Euro arasında bir bandı var. Türkiye için bu rakamın 50-150 TL olduğunu söyleyebiliriz. Bir platform olduğumuz için yaşımız yok, 17 yaşında bir Filistinli kız için de 45 yaşında Avustralya’da yaşayan büyük beden kadın için de ürünlerimiz var. 3 kategoride satış yapıyoruz: Genç kız, genç kadın, 25-45 yaş. Her birinin ayrı takip ettiği markalar var. Bunların arasında hem interneti kullanan hem para kazanan kişiler oldukları için en çok 25 yaş grubu aktif.
Kaç ülkeye ürün gönderiyorsunuz? Kaç ülkede operasyonunuz var?
130 ülkeden müşterilerimiz var. Yayınlarımızı Türkçe, Arapça, İngilizce, Fransızca ve Almanca olmak üzere 5 dilde gerçekleştiriyoruz. Dünyanın 5 kıtasına her gün binlerce kargo gönderiyoruz. Her ay dünyanın dört bir yanından İslami giyim tarzını benimsemiş 16 milyon ziyaretçiye uygulama, mobil ve masa üstü platformlarından ulaşıyoruz. Dubai ve İngiltere’de bir şirketimiz var. Bu yıl İngiltere’deki şirketimizi daha da büyütmeye ve oraya daha fazla yatırım yapmaya karar verdik.
Cironuzda yurt dışı gelirlerin payı nedir? Modanisa ne kadarlık bir ihracata aracılık ediyor?
Ciromuzda yurt dışı gelirlerin payı yüzde 80. En büyük pazarımız Avrupa. Almanya büyük ülkelerden biri, ondan sonra Fransa ve İngiltere geliyor. Orta Doğu ikinci büyük pazarımız, Dubai ve Suudi Arabistan da bizim büyük pazarlarımız.
Hedef pazarlarınız var mı?
Önemli olan hızı ulaştırabilmek ve iadeleri hızlı gerçekleştirebilmek. Sorunsuz bir müşteri hizmetleri sunmak ana hedefimiz. Bunun için nerede ofis açmak gerekirse açarız.
Bu pazarlarda lokal girişimlerle ilgileniyor musunuz? Satın aldığınız, ortak olduğunuz, yatırım yaptığınız işler oldu mu?
Biz hep Modanisa.com olarak gidiyoruz. Kendi platformumuzun oralara ulaşmasını sağlıyoruz. Satın almayla büyüme gibi bir stratejimiz yok. Bize daha çok bayimiz olmak için teklifte bulunuyorlar. Örneğin bir internet sitesi ürünlerimizi kendi platformunda satmak istiyor. Ancak bunu kabul etmiyoruz. Biz de Amazon gibi kendi markamızı ne kadar götürebilirsek o kadar götürmenin peşindeyiz. Türkiye’nin markalarını da dünyaya taşıyacak bir tren yolu kurmaya çalışıyoruz.
E-ticaret rekabet yoğun bir alan, en önemli farkınız nedir?
Dünyada ekspres kargoyu standart kargo olarak kullanan ilk 3 şirketten biri olarak işe başladık. Herkes normal posta servisini kullanır. Ürünü koyarsınız 15-20 günde gider. Hızlı gönderim için ekstra para vermeniz gerekir. Biz o hızlı servisi standart servis olarak veriyoruz. Tuzla tarafında merkez depomuz var. İçinde her an aşağı yukarı 3,5 milyon ürün var. Ürünler oraya geliyor, tüm dünyaya oradan dağılıyor. İadeler bazı toplama noktalarından toplanıyor, Türkiye’ye geliyor ve yeniden satışı yapılıyor veya ilgili markaya iade ediliyor.
Aslanoba Capital’den başlamak üzere 2013, 2015, 2016, 2019 yıllarında yatırımlar aldınız. Bunlardan bahseder misiniz?
Hasan Aslanoba’dan ilk yatırımı aldık. Sonra Seri A yatırımı STC Ventures’tan geldi. Türkiye’deki ilk yatırımıydık. Onu takip eden Dubaili Wamda Capital yatırımı oldu. Sonra Wamda Capital biraz daha para koymak istedi. Bunlar Seri B yatırımıydı. 2019’da Goldman Sachs ile beraber yine Wamda’dan yatırım aldık. En son da mart ayında EBRD’den yatırım aldık.
Şimdiye kadar aldığınız toplam yatırım miktarı ne oldu?
Bunu paylaşmıyoruz.
Hangi aşamalarda hangi yatırımları aldınız?
E-ticarette büyümek için yatırım gerekiyor. Kârlı olabilirsiniz ama büyümek de önemli. Müşteri kazanmak ve müşteriye iyi servis verebilmek için yatırım aldık.
Yatırımcıdan beklentiniz ne oluyor?
Öncelikle şirkete ne katabileceğine bakıyoruz. İkincisi, kimle iş birliği yaptığınız, kişisel olarak da anlaşabilmeniz, onların işe nasıl baktığı da önemli. Girişimde ne kadar kalmayı düşünüyorlar, bizimle aynı vizyona sahipler mi, bu şirketin gideceği yolculukta yanında olmayı düşünüyorlar mı, nereye kadar yol arkadaşı olacaklar gibi soruların cevaplarını arıyoruz. Şirkete getirdikleri yönetim anlayışı ve bizim onlardan öğrenebileceğimiz tecrübeler, işle ilgili verebilecekleri fikirlere dikkat ediyoruz. Çünkü iyi ortak çarpan etkisi yaratırken kötü ortak sizi aşağı çekebiliyor. Biz şimdiye kadar bu açıdan şanslı olduk.
2019’da aldığınız iki yeni yatırımı nerelerde kullanmayı düşünüyorsunuz?
Hizmetimizi iyileştireceğiz. Bizim dünyadaki en iyi hizmeti veren şirketler gibi olmamız gerekiyor. Türkiye standartlarından dünya standartlarına geçmemiz lazım. Teknoloji ve müşterinin rahatı için para harcayacağız. Daha fazla müşteriye nasıl ulaşırız, onlara nasıl kolaylık sağlarız diye düşünüp kendimizi geliştiriyoruz.
Modanisa’nın yıllık ortalama büyüme oranı nedir?
Yüzde 50-100 arasında. 2018’i hem dolar hem TL bazında büyüyerek kapattık. TL bazında çok daha fazla büyüdük. 2019’da da büyüyoruz. İlk çeyrek güzel rakamlarla geldi. 2018’i yüzde 50 civarında kapattık. 2019’da yüzde 50’nin üzerinde bekliyoruz. Bütün pazarlarda büyüyoruz.
En hızlı büyüdüğünüz pazarlar hangileri? En çok nerede fırsat var?
Bana sorarsanız her yerde fırsat var. Doğru ürünü, doğru zamanda, doğru fiyatla insanların önüne koyabildiğinizde fırsat da doğuyor. Türkiye, bu konuda dünyada çok büyük bir avantaja sahip. Her şeyden önce lokasyon olarak her yere 2 saatlik uçuş mesafesindeyiz.
İkincisi, Türkiye’nin tekstil konusunda çok eskiden gelen bir mirası var. Bir Çin malı ile Türk malını karşılaştırdığınız zaman müşteri bize yüzde 20-30 daha fazla para vermeyi tercih ediyor. Örneğin biz Orta Doğu’da bir dergiye ilan verecektik, bizden altına “Made in Turkey” yazmamızı istediler. Bana anlamsız geldi, ancak “Sizin Türk markası olduğunuzu bilsinler, burada Türk markasına ilgi gösteriliyor” dediler. Türkiye tekstilde güçlü bir ülke. Şimdi o yıllarca biriken know-how’ı markaya dönüştürmeye başladık.
Muhafazakar giyim pazarının büyüklüğü ve potansiyeli nedir?
Müslüman ülkelerin toplam giyimden aldığı pazar, 400 milyar dolar civarında. Bütün Müslüman ülkeleri toplarsak dünyadaki ikinci büyük pazar. Birinci hala Amerika. Muhafazakar giyim pazarı da 50-70 milyar dolar arasında. Müslüman ülkelerin alım gücü arttıkça ve genç nüfus büyüdükçe modayı daha yakından takip ediyorlar. Şık ve değerlerine uygun giyinmek yükselen bir tren oluyor.
Modanisa’nın bundan sonraki rotası ne olacak? Planlarınız ve hedefleriniz nedir?
Türkiye’den çıkan bir dünya markası olsun ve dünya markalarının çıkmasında da kaldıraç etkisi göstersin istiyorum.
Exit yapmayı düşünüyor musunuz?
Modanisa bunun için kurulmuş bir girişim değil ancak exit her zaman olabilir.
NASIL BİR BÜYÜME RİTMİNİZ VAR?
“2018’i yüzde 50 civarında büyümeyle kapattık. 2019’da yüzde 50’nin üzerinde büyüme bekliyoruz.”
“TEDARİKÇİYİ İKNA ETMEK EN ZORUYDU”
DEĞERLERE GÖRE ÜRETİM Biz bu işe başladığımızda 3 tedarikçiyle çalışıyorduk. İnsanlara “Böyle bir pazar var, gelin; her kadın şık giyinmek ister, onların değerlerine göre ürün üretirseniz onlar sizden alışveriş yapar” dedik. Tedarikçiyi ikna etmek işin en zor kısmıydı. Seçebildiğimiz ürün sayısı bir elin parmağını geçmiyordu.
GELİNEN NOKTA O gün biz onları ikna etmeye çalışıyorken sonra bize gelmeye başladı. Şu anda 800 tedarikçimiz var, ürün çeşitliliğimiz 70 bin. 45 tasarımcımızın yüzde 90’ı kadın. Biz, küçük ve orta ölçekli kadın gücünün, tüm dünyaya ürün satmasını sağlıyoruz.
“BÜYÜME POTANSİYELİ ÇOK ÖNEMLİ”
GLOBAL DÜŞÜNMEK Son 5 yıldır yatırım yapmadım, Modanisa’dan başka bir işle ilgilenemiyorum. Ancak E-tohum’un içindeyim. Orada girişimcilere destek veriyorum. Elimden geldiğince mentorluk yapmaya çalışıyorum. Girişimcilere öncelikle global ölçekte, büyük düşünmelerini tavsiye ediyorum.
EKİBE YATIRIM Yola çıkarken yanlarına bilmedikleri konularda iyi anlaşabilecekleri ortaklar almalılar. Örneğin kendisi pazarlamacıysa ortaklardan biri yazılımdan, biri muhasebeden anlamalı. İş bölümü ve ortak akıl gerçekleştiğinde çarpan etkisi büyük oluyor. İşin büyüme potansiyeli de çok önemli, hedef kitlesinin büyük olması lazım.
YATIRIMCI GÖZÜNDEN Yatırımcı da bu noktada ekibe bakıyor. Çünkü aynı masada oturacağınız, birlikte zaman geçireceğiniz, para verdiğiniz kişilerin nasıl olduğu çok önemli. Yatırımcının, ekibin o parayı iyi kullanıp kullanamayacağına güvenmesi lazım.
“HER YATIRIMLA FARKLI BİR AÇILIM YAPTIK”
YATIRIMLARIN KATKISI İlk önce Türkiye’nin en büyük melek yatırımcısıyla başladık. Sonra bölgenin en büyük yatırımcısı STC ile devam ettik. STC’den yatırımı, özellikle uluslararası bir yatırımcımız olmasını istediğimiz için aldık. Bölgesel olarak nasıl büyüyeceğimizi düşünüyorduk. Onlarla bir araya gelmemiz, güzel bir tesadüf oldu. Bu yatırımda en önemli kriterimiz, bulunduğu bölgenin deneyimini katmasıydı.
DÜNYA YOLUNDA Şimdi tüm dünyada nasıl söz sahibi oluruz, Türk ürünlerini tüm dünyaya nasıl götürürüz diye düşündüğümüzde bu ölçekte yatırımcılarla görüşmemiz gerekiyordu. ABD’li yatırım bankası Goldman Sachs ve Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası EBRD, bu anlamda doğru adres oldu. Her yatırımla farklı bir açılım yaptık. Hedeflerimizi, vizyonumuzu tazeledik.
0 yorum