Buluşum, projelerinizi tanıtabileceğiniz, aynı zamanda bu projelere destek olmak isteyenlerle buluşmanızı sağlayan bir kitlesel finansman (crowdsourcing) platformu. Buluşum’un yaratıcısı Boyner Grup Yönetim Kurulu Üyesi Ümit Boyner, bu projeyle Türkiye’de yenilikçiliğe ve cesaretle fikir üretmeye katkı yapacaklarını belirtiyor. Boyner, “Yaratıcı bir fikriniz var ama yeterli kaynağınız yoksa bize başvurabilirsiniz. Ancak girişiminizin topluma fayda sağlaması ve yenilikçi olması şart” diyor.
Ümit Boyner, 8 grup şirketi, 25’ten fazla markası ve 10 binden fazla çalışanı olan Boyner Grup’un yönetim kurulu üyesi. 15 milyondan fazla müşterisi olan Boyner Grup’ta yeni iş fikirlerinden büyük finansman kararlarına kadar her önemli kararda aktif rol oynuyor. 2010-2013 yılları arasında 3 yıl TÜSİAD Başkanı olarak görev yapan Boyner’in iş hayatındaki odak noktası ise girişimcilik. Özellikle de topluma fayda sağlayan sosyal girişimcilik konusuna odaklanıyor. Yıllardır Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) ve Endeavor’da görev yapan Boyner, yeni projesiyle topluma sosyal fayda sağlayan girişimcileri desteklemek için “Buluşum” projesini hayata geçirdi. Bugüne kadar Boyner Grup’ta “Nar Taneleri” ve “İyi İşler” gibi girişimciliği destekleyen birçok projeyi hayata geçirdiklerini belirten Boyner, “Buluşum ile sosyal girişimde bulunmak isteyen kişilerin projelerini destekleyen online bir platform kurduk” diyor. Buluşum’a kabul edilen projeler, Boyner Grup şirketleri tarafından fonlanıyor ya da grup dışından alınan bağışlarla finanse ediliyor.
AYÇE TARCAN AKSAKAL
[email protected]
“PASTANE AÇACAKSANIZ BİZE GELMEYİN”
İŞ FİKRİ ÖNEMLİ
Buluşum’da iş fikirlerine açığız. Ancak herhangi bir iş fikrinin bile sosyal faydasını ölçmeye çalışıyoruz. Örneğin, bir pastane açmak için Buluşum’a gelmenize gerek yok. KÂR ETMESİ LAZIM
İş modelinin sürdürülebilir olması açısından kâr etmesi önemli. Herhangi bir pastane açma fikri çok güzel, kârlı bir proje olabilir. Çok iyi bir lokasyondadır. Ancak bu proje bizim açımızdan yenilikçilik kültürüne hizmet etmiyorsa geçerli değil. Böyle bir projeyle kesinlikle ilgilenmeyiz.
TOPLUMSAL FAYDA
Ancak öyle bir pastane açıyorsunuzdur ki beslenme kültürüne katkıda bulunuyor, obeziteyle mücadele eden bir fikri hayata geçiriyorsunuzdur… O zaman projeniz bizim için enteresan bir proje olabilir.
Boyner Grup Yönetim Kurulu Üyesi Ümit Boyner’le neden girişimcileri desteklediğini ve yeni kurduğu sosyal girişimcilik platformu Buluşum’la neler hedeflediğini konuştuk:
Girişimcilik sizin için neden önemli?
Girişimcilik içinde çok şeyi barındırıyor. ‘Girişimci ruh’ dendiğinde ilk önce cesareti ve iyi fikri anlıyorum. O fikri hayata geçirmek için mutlaka bir çalışma gerekiyor. Ayrıca girişimcilikten yeni bir içerik anlıyorum. Tüm bunlara baktığımızda gelişmiş bir toplumda girişimcilerin ve girişim hürriyetinin önünün açık olduğunu görüyorsunuz. Gelişmiş toplumlarda girişimciler teşvik ediliyor. Aslında bu durumun kültürün de bir parçası haline geldiğini görüyoruz. Bu nedenle girişimciliği sadece bir ekonomik katkı yapmak olarak değerlendirmiyorum. Girişimcilik Türkiye’de insan kaynağının daha iyi yönlendirilebilmesi açısından da çok önemli.
Girişimcilik kültürünün yayılması neden önemli?
Bütün olarak baktığınızda bir ülkenin gelişmesi için girişimcilik son derece kritik. Türkiye’nin de büyümesi, daha sağlıklı bir sosyal yapıya sahip olması için girişimcilik çok önemli. Ancak bunun için yenilikçilik, insan kaynağına yatırım ve girişimciliğin önünün açılması gerekiyor.
Girişimcileri destelemek için oluşturduğunuz yeni projeniz Buluşum’un içeriğinden bahseder misiniz?
Buluşum sosyal girişimcileri destekleyen bir proje. Adı üzerinde bir buluşma platformu. Bir tarafta “Benim bir buluşum var” diyenler var, diğer tarafta “Ben bu buluşu desteklerim” diyenler… Zaten Buluşum’un kurulma amacı, bu iki tarafı bir araya getirmek ve buluşma için bir zemin sunmak. Dolayısıyla Buluşum’da sosyal girişimciliğe odaklanıyoruz ve sosyal girişimleri destekliyoruz.
Hangi 2 grubu buluşturacaksınız?
Sosyal fayda yaratan projeleri ve girişimcileri bağışçılarla buluşturmayı hedefliyoruz.
Sosyal girişimin diğer girişimlerden farkı nedir?
Sosyal girişim normal girişimcilikten ayrılıyor. Tabii ki her girişimin sürdürülebilir olması açısından kaynakları iyi kullanması, kâr etmesi gerekebiliyor. Ancak sosyal girişim, kâr etmenin ötesinde toplumsal değişimin önünü açmalı, toplumsal fayda sağlamalı. Bu anlamda yeni fikri hayata geçirmek ve bunu da toplu halde fayda sağlayacak şekilde hayata geçirmek gerekiyor.
Desteklediğiniz sosyal girişimlerin kâr amacı gütmemesi mi lazım?
Herhangi bir ekonomik modeli olan ve kâr yaratan yeni bir iş de sosyal girişim sayılabilir. Bizim için önemli olan bu girişimin toplumsal fayda ve katkı sağlayabilmesi. Buluşum projesi nasıl doğdu? Girişimcilik, bir ülkenin gelişmesi için çok önemli olduğu için biz de bu konunun desteklenmesi gerektiğini düşündük. Ben kişisel olarak Kadın Girişimciler Derneği’nden (KAGİDER) başlayarak girişimciliği çok önemli bir konu olarak gördüm. Boyner Grubu olarak da bugüne kadar daha çok sosyal girişime yöneldik. Bu konuda yenilikçiliği, cesareti, yeni fikirlere sahip çıkmayı, yönlendirmeyi ve cesaretlendirmeyi öne alan bir grup olduk. Bu, bizim hep DNA’mızda olan bir özellikti. Peki web sitenizde sosyal girişimcilerle bağışçıları bir araya getirme fikri nasıl doğdu? Bizim bugüne kadar desteklediğimiz Nar Taneleri, İyi İşler gibi farklı sosyal girişimcilik projeler oldu. İyi İşler projemizle genel olarak girişimciliğin gelişimine katkı yaptık. Nar Taneleri ile kadın girişimcileri destekledik.
Dolayısıyla bugüne kadar kadın ve girişimcilik konuları hep üzerinde durduğumuz konulardı. Fakat 1,5 yıl önce Türkiye için en önemli ve desteklenmesi gereken konunun ‘yenilikçilik’ olduğuna karar verdik. Bir de bugüne kadar hep girişimciliği desteklediğimiz için grubumuza gelen çok sayıda proje vardı. Bu nedenle bu durumu daha kurumsal bir şekilde hayata geçirelim istedik. Türkiye’de üretilen yeni fikirleri, hem biz destekleyelim hem bu fikirleri desteklemek isteyen insanlara açalım diye düşündük. Dolayısıyla Buluşum’da sosyal girişimcilerle bağış yapmak isteyenleri bir araya getirdik. Buluşum ile aynı zamanda toplumdaki dayanışmacılık kültürüne de katkıda bulunmayı amaçladık. Bu açıdan bir kişi Buluşum’da yer alan herhangi bir projeye 1 TL bile katkı yapsa “el vermiş” oluyor. Bunun toplumsal değer olarak da çok önemli olduğunu düşünüyorum.
Bulusum.biz platformunda hangi projelere yer vereceksiniz?
İş planını hazırlayan, bunu bizim sitemizde yayınlamak isteyen sosyal girişimcilerin hepsi fikrini bize yollayabilir.
Süreç nasıl işliyor?
Söz konusu sosyal girişimlerin iş planları Bulusum.biz platformuna ulaştıktan sonra danışma kurulumuzun süzgecinden geçiyor. Ardından Boyner Grup web sitesine koyuyoruz. Daha sonra da bu tip yenilikçi projelere destek olmak isteyen bireyler ya da kurumlar internetten bunları online inceleyebiliyor ve “el vermek” istiyorlarsa da bunları destekliyorlar.
Buluşum’da Boyner Grup içinden gelen projeler de yer alabiliyor mu?
Buluşum’da yer alan projelerin hepsi dışarıdan geliyor. Bizim grup şirketlerimiz bunlara sadece fon sağlıyor. Ayrıca dışarıdan da bu projelere bağışçılar sayesinde destek bulabiliyoruz.
“FİKİR VAR, İLETİŞİM EKSİK”
“ÖRNEK OLACAK”
Birçok kişinin, gencin, hatta dernekler gibi tüzel kişilerin yeni fikirleri olabiliyor. Bunların hayata geçirilmesi doğru iletişimle mümkün. Buluşum’la Türkiye’de yeni fikirlerin hayata geçirilmesi konusunda bu konuda bir örnek de yaratmak istiyorum. Dünyada crowdfounding (kitlesel fonlama) diye bir yöntem var. Ancak bu konuda Türkiye’de maalesef 25 proje için sadece 100 bin TL toplanabildi. Fikirler var ancak iletişim mecrası eksik. Tek başına kitlesel fonlama yeterli olmuyor.
PLATFORM YOK
Yeni fikirlere destek olmak isteyecek insanların ve kurumların bunu duyabileceği bir platform yok. Biz de böyle bir ihtiyaç olduğunu görüp online bir platform oluşturmaya karar verdik. Girişimcilik kültürünün ülke geneline yayılması çok uzun ve zor bir yol. Ayrıca bu konuda bilinç yaratmak çok önemli. Buluşum’la bir açıdan Türkiye’deki bağışçılık kültürüne de el verdik.
NE TÜR DESTEK SUNUYORSUNUZ?
“Maddi katkının yanı sıra aynı katkı diyebileceğimiz pazarlama ve iletişim imkanı da sunuyoruz.”
Buluşum çatısı altında yer alacak projelerde aradığınız en önemli kriterler neler?
Bizim için 3 ana konu var: Birincisi toplumsal fayda sağlamasının yanında orijinal fikir olması ve yenilikçiliği destekliyor olması gerekiyor. İkinci baktığımız konuysa sosyal girişimin özgün olması. Bu nedenle de fark yaratan bir proje olması gerekiyor. Üçüncüsü projenin sürdürülebilir olması lazım. Projenin toplumsal etkisinin, faydasının sürdürülebilir olabilmesine dikkat ediyoruz. Bu 3 ana konu proje seçimlerimizde çok önemli ve kritik.
Sitenize konan her projenin fonlanma garantisi var mı?
Projelerin fonlaması isteğe bağlı. Biz projeleri sitemize koyuyoruz. Hem sitemize giren bireyler hem grup şirketleri hem de bizim dışımızdaki başka kurumlar beğendikleri sosyal girişimlere istedikleri kadar fon sağlayabilir.
Buluşum’da yer alacak projeleri belirleyen danışma kurulunda kimler var?
Danışma kurulumuzda toplam 20’ye yakın üye var. Bunların bir kısmı projeleri fonladıkları için bizim grup şirketlerimizin temsilcilerinden oluşuyor. Ayrıca başka kurumlardan ve derneklerden de danışma kurulunda yer alan üyelerimiz var.
NE AMAÇLIYORSUNUZ?
“Sosyal girişimcilerle bağış yapmak isteyenleri bir araya getirdik. Toplumdaki dayanışmacılık kültürüne de katkı yapıyoruz.”
Buluşum kurulduğundan beri kaç fikir geldi?
Buluşum’u anlattığımızdan bu yana 12 yeni proje geldi. Bunların büyük kısmının iş planı yapılıyor. Ayrıca bir bölümüne iş planı hazırlama konusunda da destek veriyoruz. Projelerin bir kısmı da şu anda inceleniyor.
Peki şu ana kadar Buluşum kapsamında kaç projeyi desteklediniz?
Toplam 4 projeye Buluşum çerçevesinde destek olduk. Bunlardan biri de Yuvarla’ydı.
Ne gibi destekler sundunuz?
Desteklediğimiz projelere maddi katkı sağladık. Aynı zamanda bu projelere ayni katkı diyebileceğimiz pazarlama ve iletişim imkanı da veriyoruz. Desteklediğimiz sosyal girişimciler, grubumuzun pazarlama desteklerini kullanabiliyor. Buna en iyi örneklerden biri de Yuvarla oldu.
Yuvarla’ya nasıl destek oldunuz?
Yuvarla, sosyal girişimcilik projesi olarak bize geldi. Bu projenin gerçekleşmesi için bir rakam var. Bu projenin ne olduğunu yaratıcıları bize anlattı. Biz, bu projeyi sitemize koymadan önce danışma kurulumuzda değerlendirdik ve grup şirketlerine de açtık. Yuvarla, ilk aşamada 20 bin TL destek aldı. Yuvarla’nın seçilmesinde hangi özellikleri etkili oldu? En önemli olan tarafı toplumda bağış yapma kültürüne katkıda bulunmasıydı. Ayrıca bunu online yapabilmesi bizi etkiledi.
Genel olarak Buluşum’da projelerin finansman modeli nasıl işliyor?
Örneğin bir proje 100 TL istiyor. Boyner Grup şirketleri bunun tamamını veya yarısını verebilir. Geri kalanını ise kitlesel fonlamaya açabilir.
2016 sonuna kadar kaç projeyi desteklemeyi hedefliyorsunuz?
2016 sonuna kadar 10-15 projeyi sitemize koymuş, destekliyor hale gelmiş oluruz.
Bu projeler için maddi olarak ne kadarlık bir destek söz konusu olacak?
2016 sonuna kadar bu projelere 1 milyon TL’lik bir kaynağı aktarabileceğiz.
Önümüzdeki dönemde Buluşum’la ilgili yeni projeleriniz olacak mı?
Buluşum daha çok başlangıç aşamasında. Ayrıca bir parça da dinamik bir proje. Hayata geçtikte Buluşum’a eklemeler yapabiliriz. Bu dönem bir parça ekosistemi tanımak adına önemli.
“Gençleri desteklemek lazım”
SEKTÖR AYRIMI YOK Şu ana kadar Buluşum’a belli sivil toplum kuruluşlarından desteklenmek üzere projeler geldi. Bunların içinde çevreyle ilgili çokça proje vardı. Bu nedenle sektör ayrımı yapmadan bütün projeleri kabul ediyoruz. Ayrıca bizim için Buluşum’a ne tip projeler geldiği de önemli. Türkiye’de ne tip projeler filizleniyor, ne tür fikirler üretiliyor bunları da yakından görüyoruz. “İNOVASYONA BAKIYORUZ” Bize getirilen projelerde teknolojinin öne çıkmasını, getirilen projenin inovasyona da bir katkıda bulunmasını istiyoruz. Esas olan gençleri destekleyebilmek. Girişimciliğin önünün böyle açılabileceğini düşünüyorum. Her yaştan gelen projelere açığız. 14 yaşındaki bir çocuğun da projesini destekleyebiliriz. Örneğin bisiklet kullanmayı özendiren bir film projesi geldi. Bunu da destekledik.
Destek Alan Proje
GELECEK DAHA NET Türkiye’deki gençlerin doğru eğitim, meslek ve hayat seçimleri yapmalarını sağlayacak bilgi, beceri ve bağlantılara sahip olmaları hayalinden ortaya çıkan bir platform. Gelecek Daha Net, online ve offline rehberlik, mentorluk, eğitimler, buluşmalar, videolar gibi beceri gelişimi araçlarını yaratıcı şekilde kullanarak gençlerin hayatlarıyla ilgili bilinçli kararlar alabilmeleri ve proaktif bireyler olmaları için çalışıyor. YUVARLA Amacı sivil toplum kuruluşlarının gelirlerini artırmak ve bağışçılığı yaygınlaştırmak. Bağış yapmak isteyenlere kolay bir bağış deneyimi yaşatan Yuvarla Türkiye’deki gönüllülük ve bağışçılık kültürünü yaygınlaştırmaya ve geliştirmeye odaklı bir sosyal girişim. Kâr amacı gütmeyen Yuvarla, müşterilerin alışverişlerinde sepet tutarının küsuratını yukarıya yuvarlayarak seçtikleri sivil toplum kuruluşuna destek olmalarına imkan sağlıyor.
1 Comment