Demirhan Büyüközcü: En büyük 2’nci oyuncu olacağız


V-Count, sayma odaklı bir girişim. Onedio’nun kurucuları Demirhan Büyüközcü ve Kaan Kayabalı tarafından hayata geçirildi. Son iki yılda Revo Capital ve DCP Capital’den toplam 3,5 milyon dolar yatırım çekti. Bugün 90 ülkede 400’den fazla kurumsal müşteriye hizmet veriyor. “Kendi sektörümüzde dünyada ilk 10 oyuncudan biriyiz” diyen V-Count CEO’su Demirhan Büyüközcü, hedeflerinin 5 yıl sonra ilk 2’de yer almak olduğunu söylüyor.

Demirhan Büyüközcü ve Kaan Kayabalı’nın halı sahalardaki topu takip etme amacıyla yaptığı yazılım zamanla çuval sayma, zeytin sayma, araç sayma ve insan sayma için de kullanılabilir hale geldi. İnsan sayma cihazlarının ismini V-Count koyan girişimciler, zamanla Türkiye’de Kiğılı, Defacto, LCWaikiki, Vestel ve Arçelik gibi çok büyük şirketlerle çalışmaya başladı. V-Count bugün 90 ülkede 400’den fazla kurumsal müşteriye hizmet veriyor. Sadece son 2 yılda 3,5 milyon dolar yatırım çeken girişimin hedefleri büyük. “Kendi sektörümüzde dünyada ilk 10 oyuncudan biriyiz” diyen V-Count CEO’su Demirhan Büyüközcü, yurt dışı odaklı büyümelerinin bu yıl yeni yurt dışı kaynaklı yatırımlarla hız kazanacağını belirtiyor. Büyüközcü hedefleriyle ilgili şöyle konuşuyor: “5 yıl içerisinde ilk 2 içerisinde olmayı ve global pazar payımızı yüzde 10’un üzerine getirmeyi planlıyoruz. Dünyanın herhangi bir ülkesinde bir havalimanına veya herhangi bir mağazaya girdiğinizde bizim analitik sistemlerimizin kullanıldığı bir dünya hayal ediyoruz.” V-Count’un CEO’su Demirhan Büyüközcü ile girişimcilik öyküsünü, Şirketini ve gelecek hedeflerini konuştuk:

Demirhan Büyüközcü

Demirhan Büyüközcü

Biraz kendinizden ve girişimlerinizden bahseder misiniz?
1983 yılında İzmir’de doğdum. İlkokul, ortaokul ve lise eğitimimi Ankara’da tamamladım. Sonrasında ODTÜ Elektrik – Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde lisans, Bilkent Üniversite’sinde MBA ve ODTÜ Bilişsel Bilimler’de master ve doktora eğitimleri aldım.

Babam inşaat mühendisi olduğu için ilkokul 4’üncü sınıfa kadar sıklıkla şehir değiştirdik ve bu sebeple her bir şehir değişikliğinde yeni bir okula başlayıp yeni arkadaşlar edinip yeni bir ortama adapte olup sonra yeniden yeni bir okula başlamak zorunda kaldım. Yıllar sonra anlıyorum ki bu şekilde büyümüş olmam beni yeniliğe kolay adapte olan, yeni yerlere ve insanlara kolaylıkla alışabilen biri haline getirmiş.

Bugüne kadar kaç girişiminiz oldu?
Dört girişimim oldu. Bunlar V-Count Teknoloji AŞ, Wudya, Onedio ve Istonair.

Biraz kendinizden ve girişimlerinizden bahseder misiniz?
1983 yılında İzmir’de doğdum. İlkokul, ortaokul ve lise eğitimimi Ankara’da tamamladım. Sonrasında ODTÜ Elektrik- Elektronik Mühendisliği Bölümü’nde lisans, Bilkent Üniversite’sinde MBA ve ODTÜ Bilişsel Bilimler’de master ve doktora eğitimleri aldım.

Babam inşaat mühendisi olduğu için ilkokul 4’üncü sınıfa kadar sıklıkla şehir değiştirdik ve bu sebeple her bir şehir değişikliğinde yeni bir okula başlayıp yeni arkadaşlar edinip yeni bir ortama adapte olup sonra yeniden yeni bir okula başlamak zorunda kaldım. Yıllar sonra anlıyorum ki bu şekilde büyümüş olmam beni yeniliğe kolay adapte olan, yeni yerlere ve insanlara kolaylıkla alışabilen biri haline getirmiş.

Bugüne kadar kaç girişiminiz oldu?
Dört girişimim oldu. Bunlar V-Count Teknoloji AŞ, Wudya, Onedio ve Istonair.

Onedio’nun CEO’su Kaan Kayabalı ile ortaklığınız var. Nasıl bir araya geldiniz?
Üniversitede aynı sınıftaydık. Birlikte ödevler yapıp sınavlara çalışmak ve ‘counter strike’ gibi takım oyunları oynamak arkadaşlığımızı pekiştirdi. Üniversite 4’üncü sınıfa geldiğimizde ben teknik, Kaan da satış üzerine yeteneklerimizle öne çıkmıştık. Beraber bir şirket kurup, bir şeyler üretip girişimci olmayı kafamıza koymuştuk.

4’üncü sınıf boyunca “Ne üretsek, nasıl bir derdi çözsek?” diye sürekli fikir aradık. Görüntü ve video işleme konularında çok okuyup çok araştırıyorduk. Halı sahada spor analizi, LPG’li araçların tespiti, tenis kortlarında sporcu analizi gibi birçok ürünü geliştirip, üretip, satmaya uğraştık. Ama pazarın yetersizliğinden başarıya ulaşamadık.

V-Count fikri nasıl ortaya çıktı?
Mezuniyetten sonra, 2006 yılında ODTÜ’de son sınıftayken o yıl ilk defa yapılan “Yeni Fikirler Yeni İşler” (YFYİ) girişimcilik yarışmasında 2’nci olup küçük bir para ödülü kazandık. Bu kazandığımız ödülle birlikte ODTÜ Teknokent içerisinde ismini KADE ( Kaan-Demir) Bilişim olarak koyduğumuz ilk şirketimizle iş hayatına başladık. Sonrasında gelen fikirlerden hayata geçirdiğimiz çuval sayma, zeytin sayma, araç sayma, plaka tanıma gibi projeleri başarıyla geliştirip satmaya başladık. Bu ürünler büyümeyi hızla sürdüren insan sayma temelli şirketin altyapısını oluşturdu.

Halı sahalardaki topu takip etme amacıyla yaptığımız yazılım zamanla çuval sayma, zeytin sayma, araç sayma ve insan sayma için de kullanılabilir bir hale geldi. İlk sloganımız “Bakan değil gören kameralar” idi. İnsan sayma cihazımızın ismini V-Count koyduk. İsmi “visitor counter” veya “vision counter” kelimelerinden geliyor. Diğer ürünlerimizi de “V-Traffic”, “V-Secure” olarak isimlendirmiştik. Zaman içerisinde insan sayma ürünümüz Türkiye’de Kiğılı, Defacto, LCWaikiki, Vestel ve Arçelik gibi çok büyük şirketler tarafından kullanılmaya başlandı.

Bu girişimi hayata geçirmeniz ne kadar zaman aldı?
2011 yılında Onedio’yu kurmamız ve sonrasında yatırım almasıyla birlikte Kaan, Onedio’nun CEO’su oldu. Ben ise V-Count’un CEO’su oldum. Yeni görevime başladıktan kısa süre sonra insan sayma dışındaki tüm ürünlerimizi ve çalışmalarımızı bitirme kararı aldık. Sadece insan sayma teknolojilerine odaklanıp bu alanda dünyanın en iyisi olmayı hedefleyerek, V-Count’un misyonunu dünyanın en iyi ziyaretçi analitiği şirketi olmak olarak yeniledik. Şu an V-Count’un 12’nci, Onedio’nun ise 6’ncı yılı.

En çok hangi sektörler kullanıyor?
Ürünlerimiz en çok mağaza zincirleri ve alışveriş merkezlerinde kullanılıyorken artık süpermarketler, bankalar, havalimanları, duty free’ler, kütüphaneler, müzeler, eczaneler, benzin istasyonları, otomobil showroomları, kumarhaneler, lunaparklar, konserler, festivaller, akıllı binalar, camiler, kiliseler, tapınaklar, restoranlar ve barlarda, aslında insan sayma ihtiyacının olduğu her yerde kullanılıyor.

V-Count ne kadarlık yatırım çekti?
V-Count, 2016 yılında Revo Capital’den ve 2017 yılında DCP Capital’den toplam 3,5 milyon dolar yatırım aldı. Bu yıl sonunda yeni yurt dışı kaynaklı yatırımlar alarak büyümemizi hızlandırmayı planlıyoruz.

V-Count’u 3-5 yıl sonra nerede görmek istiyorsunuz?
V-Count şu an uluslararası bağımsız raporlama şirketleri tarafından, yaptığı işte dünyada ilk 10 şirket içerisinde gösteriliyor. 5 yıl içerisinde ilk 2 içerisinde olmayı ve global pazar payımızı yüzde 10’un üzerine getirmeyi hedefliyoruz. Şu an öncelikli olarak perakende mağazaları ve alışveriş merkezlerine odaklı olsak da radarımızda havalimanları, bankalar, süpermarketler, eğlence parkları gibi birçok sektör de var. 5 yıl sonra, dünyanın herhangi bir ülkesinde bir havalimanına girdiğinizde veya herhangi bir eğlence parkına, mağazaya, eczaneye girdiğinizde bizim analitik sistemlerimizin kullanıldığı bir dünya hayal ediyoruz.

Bunu gerçekleştirmek için önünüzde nasıl bir yol haritası var?
Hedefimiz dünya çapında 20 ayrı ülkede ofisimiz, 200’den fazla ekip arkadaşımız ve 100 milyon doların üstünde ciromuz olması. V-Count ile elimizde, tüm dünyada milyonlarca noktada kullanılması ile Türkiye teknoloji tarihine geçecek bir fırsat var. Bu fırsatı çok iyi değerlendirmek niyetindeyiz. Planlarımızı kısa vadeli değil, uzun vadeli yapmaya çalışıyoruz. V-Count’u başka bir şirkete satmak değil halka açmayı, V-Count markasını sonsuza kadar yaşatmayı istiyoruz.

Şu ana kadar yurt dışında nasıl yol aldınız?
Yurt dışına ilk V-Count ürününü 2013’te Hong Kong’ta bir mağaza zincirine sattık. İnsan dünyanın her yerinde insan, burada bu işi iyi yaparsak dünyanın her yerinde yaparız diye düşünüyorduk. 2016’da ilk kurumsal yatırımımızı aldık ve Miami’de ilk yurt dışı ofisimizi açtık. 2017’de ikinci yatırımımızı alarak 2018 başında Dubai ofisimizi açtık.

Sırada hangi ülkeler var?
Bu yıl içerisinde Londra ve Singapur ofislerimizi de açıyoruz. 2019’da Çin, Brezilya, Japonya, Endonezya, Malezya, Vietnam, Tayland gibi ülkelere de ofis açarak dünyaya hızla yayılmak istiyoruz. Bu yıl itibariyle dünyanın 90 ülkesine direkt veya bayiler aracılığıyla satış yapıyoruz. 120’nin üzerinde iş ortağımız var. İhracatımız 2017’de yüzde 120 oranında büyüdü. Bu yılki ihracatımız geçen yıla göre yüzde 200 büyümeyi aşacak. 2019 ihracat hedefimiz 7,5 milyon dolar.

Son dönemde odaklandığınız başka projeler var mı?
Şu an ben tüm mesaimi V-Count’a veriyorum, Kaan ise Onedio’ya veriyor. Ben blockchain ve kripto paralarla çok ilgiliyim. Kaan da e-spor konularıyla ilgili. Belki gelecekte bu konularda girişimlerimiz veya yatırımlarımız olabilir.

“NASIL YATIRIM ÇEKTİK?”
LİDERLİK ETKİSİ
Yatırımcılar en çok ekibe, iş modeline, işin büyütülebilirliğine bakıyor. Daha erken aşama yatırımcılar için prototip yeterliyken, ülkemizdeki yatırımcılar halihazırda ciro getiren şirketlere yatırım yapmaya daha meyilli. İş modelimiz cihaz satış ve her cihazdan aylık olarak abonelik geliri (SaaS). Sürekli gelir imkanı olması yatırımcılar için etkileyici oldu. Ayrıca hem Türkiye’de pazar lideri olmamız hem ürünümüzü halihazırda birçok ülkeye ihraç ediyor olmamız da yatırımcı gözünde iştah artırıcıydı.

“EKİBİNİ ÖNEMSİYORLAR”
Gurur duyduğumuz ve önemsediğimiz bir konu da insan kaynağımız ve şirket kültürümüz. Şirket kurulduğundan beri bizi yalnız bırakmayan, yıllar içinde bize katılan ve inandığımız vizyonda takım ruhuyla ilerleyen çok zeki, dinamik, etik, çalışkan ve eğlenceli bir takımımız var. “Work hard play hard” kültürünü benimsemiş bir yönetimimiz bulunuyor. Çok yoğun çalışıp eğlenceli ofis partilerimizde eğlenmeyi de biliyoruz. Yatırımcılarımız ekibimize çok saygı duyduklarını ve beğendiklerini her fırsatta dile getiriyor.

KAÇ MÜŞTERİNİZ VAR?
“Şu an dünyanın 90 ülkesinde 400’den fazla kurumsal müşterimiz var.”

“HER YIL YENİ ZORLUKLAR ÇIKIYOR”
“BATMA TEHLİKESİ ATLATTIK” Yatırımı almadan önce 3 kere batma tehlikesi atlattık. Kaan ile oturup “Bu sefer kesin batıyoruz kaçış yok”, dediğimiz anları hatırlıyorum. Hepsinin üstesinden bir şekilde geldik. Ama çok zor zamanlardı. Daha büyük müşteriler elde ettikten sonra yatırımcıların ilgisini çektik ve ilk yatırımımızı aldık. İlk yatırımımızı imzaladığımız tarih de darbe girişiminden bir gün önce olan 14 Temmuz 2016. Geriye bakınca bu konuda şanslı olduğumuzu düşünüyorum.

HATALARIN MALİYETİ Bundan sonraki aşamalarda mücadele ve zorluklar bitmedi. Bu sefer yurt dışı açılımı için yurt dışı ofisler açmaya başladık. Her pazarın kendine has kültürü ve zorlukları var, bunları öğrendik. Yatırım aldığımız için burada yaptığımız hatalar bize paraya mal oldu ama sürekli öğrenmeye devam ettik. Şu an yurt dışında 3’üncü ofisimizi açıyoruz ve 2019 sonuna kadar 5 yurt dışı ofis daha açmış olmayı planlıyoruz. 13’üncü yılımızda olmamıza rağmen her yıl yeni zorluklar çıkıyor ve çıkacak.

“VERİMLİLİĞİ ARTIRIYORUZ”
BİLGİLERİ ANALİZ EDİYOR V-Count şu anda geldiği nokta itibariyle insan sayma, yoğunluk analizi (heatmap), kuyruk sayma, yaş/cinsiyet/ duygu tanıma gibi bilgiler üretip bu bilgileri analiz ediyor. Perakendeciler ve alışveriş merkezleri için mağazalardaki çalışanların verimliliğini artırmak, kasa önü kuyruklarını azaltmak, mağazada iç tasarım değişikliklerinin etkisini ölçmek gibi çeşitli faydalar sağlıyor. Günün sonunda perakendecilerin, verimliliğini, kârını ve cirosunu artırıyoruz.

ENERJİ TÜKETİMİNİ AZALTIYOR Havalimanlarında kuyruk sürelerini azaltmak; süpermarketlerde koridor verimliliğini artırmak; kumarhane, otomobil showroom, bankalar, eczaneler, benzin istasyonları, ibadethaneler, parklar, fuarlar, restoranlar ve barlar da yine verimliliği artırmak için kullanılıyor. Yeni bir kullanım alanı olarak da akıllı binalar ve aslında tüm binalarda iklimlendirme ve ışıklandırma kontrollerine veri sağlayarak enerji verimliliğini artırıyor ve elektrik tüketimini azaltıyor.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.