Beş yıl içinde ilk 3’e gireriz


İki Türk girişimcinin kendi ihtiyaçları için yarattığı mobil veri analitik uygulaması Countly, bugün dünyanın en çok kullanılan 4’üncü uygulaması haline geldi. Tüm dünyada 1,2 milyardan fazla mobil uygulamada Countly SDK entegrasyonu var. Üstelik Countly, açık kaynak kodlu olduğu için indirilip kullanılabiliyor. Countly Kurucusu Dr. Görkem Çetin, “Dünyanın en iyi analitik şirketi olma hedefimizde ilerliyoruz. 5 yıl sonra alanımızda ilk 3 içine grimeyi hedefliyoruz” diyor.

Dünyanın en çok kullanılan mobil veri analitik uygulamalarından biri olan Countly, 4 yıl önce Dr. Görkem Çetin ve Onur Alp Soner tarafından tamamen kendi ihtiyaçları için yaratıldı. İki isim, kişisel mobil bilardo oyunları için oluşturdukları analitik ürünü, açık kaynak kodlu olarak internette paylaştı. Bu paylaşım sonrasında teklif üzerine teklif aldılar ve böylece Countly doğmuş oldu. İlk ay Intel’e, takip eden zamanda iki büyük finans kurumuna satış yaptıklarını anlatan Countly Kurucu Ortağı Dr. Görkem Çetin, aradan geçen 3,5 yıl içinde dünyanın en büyük 2 bin şirketi içinde yer alan şirketlerin Countly’yi kullanmaya başladığını söylüyor.

Şu anda dünya üzerinde 1,2 milyar farklı cihaz içinde Countly’nin kullanıldığını belirten Çetin, “Her yıl yüzde 50 büyüyoruz. 10 yıl sonra yani 2027’de 25 milyon dolar ciro ve 250 milyon dolar değerlemeye ulaşırız” diyor. Bu performansla Çetin’in hedefi, 5 yıl sonra alanında ilk 3 içine girmek. Facebook ve Google’ı geçmenin çok mümkün olmadığını dile getiren Çetin, sözlerine şöyle devam ediyor: “Amacımız dünyayı veri analitiği konusunda eğitmek.

“ÖNCE DÜNYADA SÖZ SAHİBİ OLDUK”
BÜYÜYEN EKİP 19 çalışanımız var. Bu yılın sonuna kadar 25 kişi olmayı planlıyoruz. Genellikle Türkiye’deki şirketler iş modellerini öncelikle Türkiye pazarında test edip dünyaya açılırken Countly olarak tam tersini yaptık. Önce dünya pazarında söz sahibi olduk, şimdi edindiğimiz tecrübeyle Türkiye’ye geldik.

DEV MÜŞTERİLER Dünyada finans, e-ticaret, bankacılık, telekom sektöründen müşterilerimiz daha fazla. Countly müşterileri arasında Microsoft, Palantir, Verizon, Ubisoft, Telenor gibi dünya çapında şirketlerin yanında Emirates Bank, AtomBank gibi bankalar ve Wirecard gibi finans kurumları da var. Amazon, Digital Ocean ve Google Cloud üzerinde 2 bin 500’den fazla sunucu Countly çalıştırıyor.

Countly Kurucu Ortağı Dr. Görkem Çetin, Start Up’ın sorularını şöyle yanıtladı:

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
Yaklaşık 22 yıldır yazılım sektörünün içindeyim. Daha önce hem kamu kurumlarında hem özel sektörde hem de büyük şirketlerde çalıştım. ODTÜ Matematik mezunuyum. Daha sonra Bahçeşehir Üniversitesi’nde yüksek lisans yaptım. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği’nden doktoramı aldım. 5 Türkçe kitabım, 12 makalem, 2 yabancı dilde kitabım var. Doktora sırasında öğrendiklerimi şu anda Countly’de uyguluyorum.

Countly’yi nasıl kurdunuz?
Countly’nin kurucusuyum. Doktora konum olan “kullanılabilirlik” ve “kullanıcı deneyimi” hakkında edindiğim tüm bilgi ve beceriyi, Countly’nin her yerine uyguluyoruz. Ar-Ge temelli bir şirketimiz var. Ortağım Onur Alp Soner’le birlikte şirketi kurduk. Kullanılabilirlik ve kullanıcı deneyimi kavramlarını biraz açabilir misiniz? Kişinin uygulamayı kullanırken elde ettiği deneyimlerin bütünü.

Countly nasıl bir iş fikriyle doğdu?
Countly bir ihtiyaçtan doğdu. 4 yıl önce kendi mobil uygulamamız vardı. Bu bir bilardo oyun uygulamasıydı. Bunun içinde kullanan kişilerin, uygulama içindeki hareketlerini gözlemlemek ve uygulamayı bu sayede optimize etmek istedik. Ancak beklentilerimizi karşılayacak bir ürün çıkmadı. Analitik bir ürün ihtiyacımız vardı. Çoğunluğu ya ücretsiz olduğu için çok basit ya özellikleri fazla olduğu için pahalı ürünlerdi. Bu nedenle mobil için kendi analitik ürünümüzü yazmak istedik.

Yaptıklarımızı kazan (earn), öğren (learn), paylaş (share) konseptiyle internette, diğer geliştiricilerle açık kaynak kodlu olarak paylaştık. Paylaşım ekonomisi hakkında bir şeyler biliyorduk, ancak pratiğe dökmemiştik. Birden büyük ilgi gördük. Ürün internetten indirilebilmesine rağmen şirketler destek için kapımızı çalmaya başladı. İlk ay Intel’e, takip eden zamanda iki büyük finans kurumuna satış yaptık. Aradan geçen 3,5 yıl içinde dünyanın en büyük 2 bin şirketi içinde yer alan şirketler Countly’yi kullanmaya başladı. Sadece kendi ihtiyacımızı karşıladığımız bir ürün olmaktan çıktı, başka şirketlere de sattığımız bir mobil analitik ürünü haline geldi.

Bu gelişmeler Türkiye’de mi oldu?
Evet, zaman geçince Countly, dünyanın en çok kullanılan 4’üncü analitik ürünü haline geldi. 1,2 milyar cihaz içine kullandığımız yazılım parçası girdi. Gartner raporlarına göre Countly, en çok kullanılan 15 analitik ürününden biri oldu. Şu an Forrester’la görüşüyoruz. Forrester da kendi raporlarının içine bizi koyacak.

Şirketi neden Londra’da kurdunuz?
Bir anda ürünümüze aşırı bir talep olunca şirket kurmaya karar verdik. Seedcamp adlı Londra merkezli bir yatırım şirketi bizimle ilgilenmeye başladı. Seedcamp bize çok küçük bir destek verdi. Londra’da da bir şirket kurmamızı istediler. Şu anda hem Türkiye’de hem Londra’da şirketimiz var.

Londra’da çalışmalara başladıktan sonra büyüdük ve şu an 19 kişilik bir ekibe ulaştık. İşe Londra’da global bazda satışla başladık. Şimdi Türkiye’ye yoğunlaştık. Son 3 yıldır çok büyüdük. 2017 sonunda hedefimiz, 25 kişilik bir ekip olmak. Türkiye’de kalsaydık mevcut vergi yapısından dolayı bu kadar büyüyemeyeceğimizin de farkındaydık. 19 kişi 19 farklı ülkeden çalışıyor. Bir ofisimiz yok. Herkes evinden çalışıyor. Bu hem maliyet avantajı sağlıyor hem herkesin kendi işine odaklanmasını artırıyor.

Şirketlere nasıl fayda sağlıyorsunuz?
Countly, özellikle mobil alanında kullanıcıların uygulamada yaptığı hareketleri ve davranışları analiz ederek daha iyi bir mobil uygulama geliştirilmesinde yardımcı oluyor. Countly sadece analitik çözüm sunmuyor. Ürünün çökmesi halinde bunu raporluyor ve daha sağlam bir mobil uygulama çıkarılmasına yardımcı oluyor. Bunun yanında anlık bildirim (push notifications) göndererek kullanıcıyı ürüne daha bağlı ve sadık hale getirmek için gerekli araçları da sunuyor.

Dünyanın en büyük 5 bin şirketinin ne kadarı Countly’yi kullanıyor?
Beraber çalıştığımız şirketler arasında Deutsche Telekom, Telenor, Wirecard, AT&T, Intel, Microsoft, Palantir gibi “ORGANİK BÜYÜMEYİ HEDEFLEDİK” devler var. Dünyada veri analitiğinde 4’üncü şirketiz. Bu hızla gidersek ilk 3 içinde yer alacağımızı düşünüyorum. Satışçılarımız hem İngiltere’de hem Amerika’da çalışıyor. Bu kadar mobil cihazın içine girmek hem büyük bir başarı hem büyük bir sorumluluk. Türkiye’ye daha yeni girdik. Oyun uygulamalarının pek çoğunda Countly kullanılıyor. 12 bin farklı uygulamada varız. 1,2 milyar farklı cihazdayız. Dünyada en fazla farklı cihazda olan yazılım geliştiricilerden biriyiz.

Hedefleriniz neler?
Türkiye’de büyümeye çalışıyoruz. Dünyaya şu ana kadar hep online sattık. Online satarken müşteriyle yüz yüze görüşme şansımız olmuyor. Türkiye, Çin ve Hindistan gibi ülkelerde yüz yüze görüşme satışın çok önemli bir parçası. Bu ülkelerde özellikle bankacılık sektöründe fırsat çok. Dünyada düşünce liderliği yaptığımız bir alanda Türkiye’deki bankaların da bu konudaki farkındalığını artırmak en önemli hedeflerimizden biri.

Türkiye pazarındaki hedefleriniz neler?
Şu anda 120 müşterimiz var. Bu müşteri portföyünün yüzde 20’sinin Türkiye’den olmasını istiyoruz. Hedefimiz, 2017 sonunda 200 müşteriye ulaşmak. Bunun 40’ını Türk şirketlerinin oluşturmasını istiyoruz. Türkiye’de bankaların kullandıkları mobil uygulamalar oldukça başarılı. İnternet bankacılığı çok ileri, mobil bankacılık da başarılı ama bunun daha da ileriye taşınması gerekiyor. Kullanıcı deneyimini daha da geliştirmeye ihtiyaç var.

Countly kullanarak önemli başarı elde eden bir şirket örneği var mı?
Örneğin AT&T, bu uygulamayla kendi kullanıcılarının AT&T’deki hesap bilgilerini tuttuğu yazılımın içine Countly uygulamasını koydu. Kullanıcıların nereye tıklayıp nereye tıklamadığını görüp uygulamalarını buna göre optimize ettiler. Emirates Bank, Countly’yi bir yıl önce kullanmaya başladı. Daha önce kullanıcılarına anlık bildirimler gönderemiyordu. Bu konuda şikayetler alıyordu. Countly’yi entegre ettiler ve müşterilerden pozitif geri bildirimler almaya başladılar.

Analitik işinin geleceği nerede?
Mobil analitik 1.0 seviyesindeyiz. Üründen çeşitli sayılar alıyorsunuz ve buna göre yorumlar yapmaya çalışıyorsunuz. Mobil analitik 2.0 seviyesine geçtiğimizde baz ürünle ilgili öngörülebilen bilgileri de almaya başlayacaksınız. Bu sayılardan ne problem olduğunu artık siz göreceksiniz. Mobil analitik 3.0’da ise sistemler ürünle ilgili problemleri, uygulamalarla ilgili sıkıntıları size daha önceden söyleyebilecek. Şu an predictive analytic/tahminleme analitiği üzerine çalışıyoruz. Büyük verinin veya data analitiğinin genetiği tamamen tahminleme analitiği üzerine kurulu. Buna Google’ın ve Tesla’nın yapay zeka, makine öğrenmesi gibi çalışmalarının mobil tarafa aktarılması diyebiliriz.

Gelirleriniz nereye ulaştı? Ne kadar ciro hedefliyorsunuz?
2016’da 1 milyon dolar ciroya ulaştık. Her yıl yüzde 50 büyüyoruz. 2017’de 1,5 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedefliyoruz.

Unicorn olma hedefiniz var mı?
Bunun ulaşılabilir bir hedef olması için global olmak gerekiyor. Sektörümüzde dünya çapında 1 milyar dolar değerlemeye ulaşmış şirket yok. Ama 5 yıl sonra alanımızda ilk 3 içine girmeyi hedefliyoruz. Facebook ve Google’ı geçmek çok mümkün değil ama ilk 3’te olmak istiyoruz, şu an dördüncüyüz. Amacımız dünyayı veri analitiği konusunda eğitmek.

Şirketinizin değeri 10 yılda nereye ulaşır?
10 yıl sonra ciromuzun 25 milyon dolar olacağını hesaplıyorum. Şirket değeri genelde 10’la çarpılır. Bu durumda 2027’de 250 milyon dolar değere ulaşırız.

“GELECEK MAKİNE ÖĞRENMESİNDE”
3.0 GELİYOR Geleceği makine öğrenmesinde görüyoruz. Sayıları grafiğe dökmek bizce analitik 1.0 idi. Bunlardan anlamlar çıkartmak analitik 2.0 ki dünya da şu anda 2.0’ı test ediyor. Çok değil, bir kaç yılda “Önümüzdeki birkaç günde ne olacak, problemleri gidermek için ne yapabilirim, müşterimin deneyimini nasıl artırabilirim” tarzı sorulara yanıt verebilecek sistemleri göreceğiz. Bunlara da tahminsel analitik adı veriyoruz ve analitik 3.0 başlığı altında tutuyoruz.

İLK 3’E GİRERİZ Countly’nin gelişimi bu hızla devam ederse 2 yıl içinde bir Türk şirketi, dünyanın en çok kullanılan 3 veri analizi ürünü arasına girecek. Bu oldukça önemli bir başarı, aynı zamanda ciddi bir sorumluluk. Mobil uygulamanın çalışmasına etki edebilecek en küçük bir hata, dünya çapında büyük sorunlara neden olabilir. Bunu engellemek için ciddi test süreçlerimiz var ve kaynağımızın önemli bir kısmını da yazılım testine ayırmış durumdayız.

10 YIL SONRA HANGİ DEĞERLEMEYE ULAŞIRSINIZ?
“2027’de 250 milyon dolar değere ulaşırız.”
“YATIRIM ALMAK İSTEDİK” İki yıl önce yatırım almak istedik. Yatırımcılarla görüşmeye başladık. İki farklı yatırımcıdan 10 milyon dolar değerlemeyle yatırım teklifi aldık. Ama bu süreçte böyle bir yatırıma ihtiyacımız olmadığı ortaya çıktı. Kendi gelirlerimizle büyüyebiliyoruz dedik ve doğrudan organik büyümeyi hedefledik.

“SATIŞ PLANIMIZ YOK” Dünyanın en iyi analitik şirketi olma hedefimize ilerliyoruz. Yola çıktığımız zaman da exit planımız yoktu. Planlarımız genelde ürüne yönelik oldu. En iyi olmayı amaçladık. Hem küçük bir şirketiz hem yaptığımız işten büyük bir keyif alıyoruz. Kısa ya da orta vadede satış planımız yok.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.