Eğer sanal dünyanın bir bireyi iseniz mutlaka bir Onedio içeriğine denk gelmişsinizdir. Onedio, internetin en popüler haberlerini görebileceğiniz ve videolar izleyebileceğiniz bir platform. Aylık 27 milyon tekil ziyaretçisi var. 2011’de Kaan Kayabalı tarafından kurulan ve toplam 5 milyon dolarlık yatırım alan Onedio, yeni bir yatırım için görüşmelerini sürdürüyor. Onedio Kurucu Ortağı ve CEO’su Kaan Kayabalı, “Yeni yatırımla medya devi haline gelme hedefindeyiz” diyor.
İnternetin yaygınlaşması, özellikle gençlerin medya tüketim alışkanlıklarında köklü değişimler yaratıyor. Güne gazete okuyarak başlayan neslin çocukları, sabah kalkar kalkmaz sosyal ağlara bakıyor. Testler, eğlendirici içerikler ve videolar da en çok sevdikleri… Onedio da işte bu iklimi fırsata çeviren yeni nesil bir medya şirketi. 2010 yılında vatandaş gazeteciliğinin gelişeceği düşüncesiyle ilk önce Onedio isim hakkını alan Kaan Kayabalı, 2011 yılında da ODTÜ Teknokent’te girişimini hayata geçirdi. İlk olarak içinde ciddi haberlerin yer alacağı bir blog olarak kurgulanan Onedio, bugün internetin en popüler haberlerini, fotoğraflarını görebileceğiniz, videolar izleyebileceğiniz ve testler çözebileceğiniz bir platforma dönüştü. Aylık 27 milyon tekil ziyaretçisi olan platform, şu ana kadar toplam 5 milyon dolarlık yatırım aldı. Yeni bir yatırım için görüşmeleri sürdürdüklerini belirten Onedio Kurucu Ortağı ve CEO’su Kaan Kayabalı, “Yeni yatırımla medya devi haline gelme hedefindeyiz” diyor. Onedio Kurucu Ortağı ve CEO’su Kaan Kayabalı ile Onedio’nun hikayesini ve gelecek hedeflerini anlattığı sohbetimiz şöyle:
NE KADAR YATIRIM ALDINIZ?
Aldığımız toplam yatırım tutarı 5 milyon dolar.
Sizin girişimcilik hikayeniz ne zaman ve nasıl başladı?
Ankaralı memur bir ailenin çocuğuyum. ODTÜ Elektrik-Elektronik Mühendisliği’nin ardından Bilkent Üniversitesi’nde MBA yaptım. Okul biter bitmez yani 2005 yılında ilk şirketim olan V-Count’u okul arkadaşım Demirhan Büyüközcü ile birlikte kurduk. İnsan sayma sistemleri geliştiren bir girişimdi. Bu girişimimiz zaman içinde evrilerek bugün perakende mağazalarındaki ve alışveriş merkezlerindeki müşteri sirkülasyonunu ölçmeye yarayan cihazlar ve yazılımlar geliştiren bir şirket halini aldı. Hala ortaklığım devam ediyor ama işi Demirhan yürütüyor. 2013 yılında oradaki aktif görevlerimi bıraktım.
Onedio’yu kurma fikri ne zaman oluştu ve ilk yatırım kararını ne zaman aldınız?
Onedio ismini 2010 yılında aldım. Arap Baharı ve vatandaş gazeteciliğinin yükseldiği bir dönemdi. Amerika’da Huffington Post büyümüştü. İngiltere’de dijital medya hızlı büyüyordu. Yeni nesil medya şirketi Türkiye’de de olmalı diye düşündüm ve ben yapayım diye yola çıktım. Ancak V-Count hızlı büyüyordu ve zamanımın büyük bölümünü alıyordu. O arada bir web tasarımcı site tasarımı için çalışmaya başladı ve Onedio’yu şirket olarak 2011 Ekim’de ODTÜ Teknokent’te kurduk. İçinde ciddi haberlerin olduğu bir blog olsun diye kurguladık. Daha fikir aşamasındayken 250 bin dolarlık bir melek yatırım aldık. İnsanlar haber yazdılar ama çok okunmadı. 4-5 ay böyle devam etti. Sonra site evrilmeye başladı. Kendi editör ekibimizi kurduk. Ondan sonra hızlı büyüme gerçekleşti. Gezi olayları da popülerliğimizi artırdı.
İÇERİKLERİNİZ KAÇ KİŞİYE ULAŞIYOR?
Aylık 27 milyon tekil ziyaretçimiz var.
Bugüne kadar kaç tur yatırım aldınız?
Revo Capital’den iki tur yatırım aldık. Bunlar, 2013’te 600 bin dolar, 2014’te ise 1 milyon dolarlık yatırımlardı. 2015’te ise EBRD’den 3 milyon dolar yatırım aldık. Bugüne kadar aldığımız yatırımın toplam tutarı 5 milyon dolar.
Bu yatırımları nasıl değerlendirdiniz?
Hep ekibi büyüttük. Bugün freelance çalışanlarla birlikte toplam 130 kişilik bir ekibiz. Giderlerimizin yüzde 80’ini insan kaynağı oluşturuyor. Son aldığımız yatırımla örneğin video ekibi ve stüdyosu kurduk, ekipmanlar aldık. Şu anda 25 kişilik bir ekibimiz var. Türkiye’nin en yüksek dijital video üretim kapasitesine sahip platformu haline geldik. Ayda 100 video üretiyoruz. Bu videoların aylık 80-90 milyon izlenmesi bulunuyor.
İçerik kuruluştan bu yana farklılaşmış. Peki gelir modeliniz de aynı değişimi yaşadı mı?
O değişmedi. İlk günden beri hep sponsorlu içeriklerden elde edilecek bir gelir modelimiz vardı. Bizi farklı kılan özelliklerimizden biri de bu gelir modeli. Reklamı kullanıcılar çok sevmiyor, biz de yayıncı olarak sevmiyoruz. Dolayısıyla o zamanlar yeni çıkan sponsorlu içerik modeline odaklandık. Bizim hedef kitlemiz 18-35 yaş arası. O yaş grubu mobil cihazlar üzerinden ciddi bir dijital içerik tüketiyor. O yüzden markalara bu gruba hitap edecek eğlendirici ve bilgilendirici içerikler hazırlatmanın ve markayla bağdaştırıp tüketiciye iletmenin daha uygun olacağını düşündük.
YAPILAN EN BÜYÜK HATA
DAĞILMAK Girişimcilerin yaptığı en büyük hata, dağılmak. Aynı anda 4-5 işle ilgilenen girişimcileri anlamıyorum. Bu kadar agresif büyürken yeni bir yatırım ya da işle ilgilenmem söz konusu olamaz. Yeni bir tur yatırım daha almak için görüşmelere başladık.
İLGİ ÇOK Yatırım anlamında ilgi çok. Yakında kiminle yapacağımız belli olur ve işlem 2017’de gerçekleştir. Muhtemelen uluslararası bir yatırım olur. Her aldığımız yatırımla seviye atladık. Teknoloji şirketi olarak başladık, medya şirketi haline geldik. Yeni yatırımla medya devi haline gelme hedefindeyiz.”
Bu yeni bir yöntem olduğu için anlatmanız kolay olmamıştır. İlk hangi markayla çalıştınız?
Global markalar içerik pazarlamasını dijital pazarlama stratejilerinde üste koyuyor. 2014’ten itibaren global markalardan talepler gelmeye başladı. O tarihten itibaren her yıl ciroyu üçe katlıyoruz. Ancak ilk zamanlar kendimizi anlatmak kolay olmadı. Düşünsenize Amerika’da yeni yeni çıkıyordu. Reklam sektörünün yeni trendi olarak konuşuluyordu. İlk müşterimiz Sushico’ydu. Onlara sushi yerken dikkat etmeniz gerekenler diye bir içerik hazırladık. Bu içeriğin sonuna da canın çektiyse tıkla siparişin gelsin butonunu ekledik. Doğrudan sushi ile ilgilenen okuyuculara hitap eden bir reklam çalışması oldu.
Bugün içeriklerin ne kadarı sponsorlu?
Günde 60 tane orijinal içerik giriyoruz. 20 tane viral video ve 30 tane haber giriyoruz. Bu 120-130 yeni içerik anlamına geliyor. Günde bu içeriklerin 2 ya da 3’ü sponsorlu oluyor. Boğmak istemiyoruz. Amaç eğlendirmek ve bilgilendirmek. Okuyucu zaten sponsorlu olduğunu görüyor.
“ONEDİO’NUN GELECEĞİNDE TV VAR”
YOUTUBE KANALI İnternette video izleme oranları giderek artıyor. Videoya yaptığımız yatırıma devam etmekte kararlıyız. Bugün 25 kişi olan ekibi 100’e çıkarma planı yapıyoruz. Geçtiğimiz yıl şubat ayında You Tube kanalını açtık ve şu anda 175 binden fazla takipçimiz var. Bakarsanız ileride televizyona bile atlarız.
EĞLENCELİ YAYIN Yeni medya şirketlerinin hemen hepsi geleneksel medya şirketleriyle ortaklık kuruyor. Onedio’nun geleceğinde televizyon var. Eninde sonunda kendimize ait kanalımız olacak ama önce kanallarla anlaşıp onlara eğlenceli videolar ve saatlik yayınlar yapılabilir. Hedefim, 2017’de TV’ye atlamak. TV bizim için dağıtım kanalı olacak.
Ağırlıkla hangi sektörlerden markalarla çalışıyorsunuz?
Her yıl yaklaşık 500-600 farklı markayla çalışıyoruz. Ağırlıklı hızlı tüketim, telekom, otomotiv ve gıda sektörlerinden müşterilerimiz var. Dönemsel olarak reklamverenler değişiyor.
Markalarla anlaşmaları erişim oranına göre mi yapıyorsunuz?
Şu anda video, metin, Snapchat ve Facebook yayını başta olmak üzere 8 ürünümüz var. Markalar bu ürünlerden birini de alabiliyor, hepsini de alabiliyor. Erişime göre bu ürünleri fiyatlandırıyoruz. Mesela 2 milyon izleme garantili video, 100 bin erişimli test gibi… O erişime ulaşınca o içerik sitenin giriş sayfasında yer almıyor. Ancak siteden hala erişimi oluyor.
İçerikleriniz günlük olarak kaç kişiye ulaşıyor?
4 farklı içerik formatımız var; haberler, listeli içerikler, testler ve videolar… Farklı ziyaretçi sayımız var. Aylık 27 milyon tekil ziyaretçimiz bulunuyor. Ancak içeriklerimiz sadece Onedio’da görüntülenmiyor. 600 bin takipçisi olan Instagram, 100 binin üzerinde takipçisi olan Snapchat, 2,5 milyon takipçili Facebook ve 2 milyon takipçili Twitter hesabımız var. Dolayısıyla toplamda aylık tüketilen Onedio içerik sayısı 1 milyar.
Sizden sonra benzer içerikli pek çok platform ortaya çıktı. Ancak siz hala en çok takip edilen site olarak öne çıkıyorsunuz. Sizin farkınız ne?
Algoritma ve sosyal medyayı iyi kullanmak bizi öne 2017 StartUp 35 çıkarıyor. Başarımızın sırrı, bence bu. Hangi fotoğrafın, hangi saatin ve yazı dilinin etkili olduğunu biliyoruz. Yaş ortalamamız 24 ve gençlerin dilini kullanıyoruz. Örneğin hiçbir mecrada metin içinde emoji yok ama biz kullanıyoruz. Başkası aynısını yapıp bizi takip ettiğinde çakma Onedio olarak görülür. Yenilik, inovasyon ve esneklik kabiliyeti de bizi öne çıkaran diğer özellikler diye düşünüyorum.
Onedio Türkiye dışında da yayın yapmaya başladı değil mi? Nedir yurt dışındaki hedefiniz?
Ekim 2015’te Onedio Rusya’da yayına başladı. Rusya’da sponsorlu içerik için bir ajansla anlaştık ve ilk sponsorlu yayınımızı Nike için yaptık. İngilizce yayına ise çok yeni başladık. Bir sonraki hedefimiz olan Arapça yayına bu yıl başlayacağız. Hedefimiz, Türkiye’deki başarının aynısını yeni pazarlarda da elde edebilmek. 2017’de yeni tur yatırımı da alırız. Şu anda görüşmelerimiz devam ediyor.
2015 yılı cironuz neydi ve 2016’yı ne kadarlık bir büyümeyle kapattınız?
2015’te ciromuz 8 milyon TL’ydi. 2016’yı da ciroyu üçe katlayarak kapatacağız. 20 milyon TL’nin üzerinde bir ciro hedefimiz söz konusu.
5 yıl sonra Onedio’yu nerede görmek istiyorsunuz?
5 yıl sonra Türkiye’nin en büyük medya şirketinin dijital olacağını düşünüyorum. Kaçınılmaz bir gerçek bu. Medya şirketlerinin gelirlerinin büyük kısmı dijitalden gelecek. Biz de en büyük üç şirketten biri olmak istiyoruz. İkinci hedefim ise dünyada parmakla gösterilen bir medya şirketi olmak.
EN BAŞARILI KAMPANYA
670 BİN KİŞİ ÇÖZDÜ Onedio’nun bugüne kadar yaptığı en başarılı sponsorlu içeriklerden biri Pegasus için yaratılan test oldu. “Senin ruhun hangi Avrupa şehrine ait” başlıklı bu testi, 100 bin erişimli sattığımız halde 670 bin kişi çözdü.
80 BİN KİŞİ PAYLAŞTI Kullanıcılar orada çok başarılı bir algoritma olduğu için çıkan sonucu kendileriyle bağdaştırıyor ve paylaşıyor. Bu da viral bir etki yaratıyor. Testi çözen 670 bin kişinin 80 bini test sonucunu paylaştı. Kampanya Pegasus’un satışlarını da olumlu etkiledi. Bu iş en çok bilet sattıran kampanya oldu.
0 yorum