“100 Milyon Dolar Eşiğini Geçeriz“


eTA, Borusan Lojistik’in gücünden yararlanılarak dört yıl önce kuruldu. Türkiye’de taşımacılık sektöründeki ilk pazar platformu olan girişim, yük sahibi KOBİ’ler ile taşımacılık yapan kamyoncuları bir araya getiriyor. Şirket 2 yıl önce 5 milyon dolar olan cirosunu 2017’de 30 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor. eTA’nın genel müdürü Hamdi Erçelik, kısa sürede 100 milyon dolar ciro eşiğini geçmeyi planladıklarını söylüyor.

Kuşkusuz inovasyon, bugün şirketlerin sürdürülebilirliğinin garantisi. Bunun farkında olanlar inovasyonu genetik kodlarına işlemiş durumda. Borusan Holding de bu kuruluşların başında geliyor. Grup şirketlerinde inovasyonun geliştirilmesi yönünde çalışmalar, Borusan Holding CEO’su Agah Uğur’un belirlediği vizyon doğrultusunda 2010 yılında başlatıldı. Bu yolculuğa çıkarken amaç, holdingin faaliyet gösterdiği alanlarda yeni ve yaratıcı iş modelleriyle daha fazla büyümeyi ve rekabet gücünü artırmaktı. Bu süreçte ortaya çıkan 100’den fazla fikirden 30’u şu anda proje aşamasına geldi. Bunların 6’sı artık “kuluçka” şirket. İşte eTA da bu şirketler arasında en başarılı olanlardan biri… Borusan Lojistik’in gücünden yararlanarak KOBİ’lere elektronik bir platform üzerinden taşımacılık hizmeti sunmak üzere kurulan eTA, 2013’te Türkiye’de taşımacılık sektöründeki ilk pazar platformu olarak hayata geçti. Bugüne kadar 10 milyon dolarlık yatırım alan ve geçtiğimiz yılı 10 milyon dolar ciroyla kapatan girişim hızlı bir büyüme planlıyor. eTA’nın genel müdürü Hamdi Erçelik, kısa sürede 100 milyon dolar ciro eşiğini geçmeyi hedeflediklerini söylüyor. Bunu yaparken yurt içi yaygınlıklarını artırırken hizmet çeşitliliği yaratacaklarını ifade ediyor. eTA’nın genel müdürü Hamdi Erçelik ile girişimin başlangıç noktasından bugüne gelişimini ve gelecek hedeflerini konuştuk:

eTA nasıl bir iş fikriyle ortaya çıktı?
eTA, Borusan Holding’in dijitalleşme vizyonu paralelinde 2012’de Borusan Lojistik içerisinde yeni ürün ve yeni hizmet fikri olarak doğdu. Borusan Lojistik’in inovatif hizmet üretim yaklaşımı neticesinde KOBİ’lerin ihtiyaçlarını çözmek ve aynı zamanda kamyoncu esnafının içinde bulunduğu dar boğaza alternatif geliştirmek amacıyla geliştirildi. Altyapı kurgusunun tamamlanmasının ardından Mayıs 2013 itibariyle de lansmanı yapıldı.

İş modelinizi biraz daha açar mısınız?
Elektronik Taşımacılık Ağı (eTA), yük sahibi KOBİ’ler ve taşımacılık yapan kamyoncuları bir araya getiren ve böylece kaynaklarını en etkin şekilde kullanmalarını sağlayan bir online iş platformu. Borusan’ın lojistik sektöründeki deneyimini ve teknolojik altyapısını paylaşarak kamyoncu esnafıyla KOBİ’lere önemli bir hizmet sunuyor. Bunların arasında ilave maliyet yaratan tüm aracıları ortadan kaldırıyoruz. Yenilikçi online modeliyle sektöre öncülük ediyoruz.

HEDEF PAZARLARI NERELER?
Taşımacılık sektörünün konsantre olduğu Avrupa ülkeleri ve Kazakistan bizim için önemli pazarlar.

Şirket zaman içinde nasıl bir gelişme gösterdi?
Dört yılın sonunda 65 bin kamyoncu esnafı ve 7 bin 500 yük sahibi KOBİ üyeye ulaştık. Bugüne kadar toplamda 110 bin sefer yaptık. Şu an itibariyle günde ortalama 200 sefer yapıyoruz.

Peki eTA nasıl bir açığı kapatıyor?
Bugün bütün sektörler dijital bir dönüşüm içerisinde. Emek yoğun olan bir hizmet sektöründe dijital entegrasyonla verimlilik artışı sağlayabiliyorsunuz. Boş kilometre sorununu asgari düzeye indirmek istiyorsanız, kendi hesabına çalışan bir kamyoncuya yükünü boşalttıktan sonra civarındaki yüklerle ilgili bir bilgi verebilmelisiniz. Bunu da ancak elektronik taşımacılık modeliyle mümkün kılabilirsiniz. eTA fikri “Ben nasıl olur da kamyoncular arasında bir network kurarım? Türkiye’nin her noktasında onlara iş önerecek kadar zengin bir iş platformu oluşturabilir miyim” sorularından çıktı. Bir tarafta yükü olan KOBİ’lerimiz var, diğer yanda ise bunları taşımak isteyen kamyoncular… eTA ile oluşturduğumuz network ile KOBİ ve kamyoncuları buluşturuyoruz. Onları bir araya getirerek her iki tarafın da fayda sağladığı verimli bir ortam yaratmış oluyoruz.

2016’DA NE KADAR BÜYÜDÜNÜZ?
2 kat büyüdük ve yılı 10 milyon dolar ciroyla kapattık.

Bu alanda dünyada başka girişimler var mı?
Fikir olarak baktığınızda eTA, dünyada ve Türkiye’de ilk. Biz bu iş modelinin öncülerinden biriyiz diyebiliriz. Teknoloji öyle bir şey ki inovasyonda düşündüğünüz şey değil, yaptığınız şey özgün oluyor. Herkesin aklına gelebilecek bir fikir olabilir ama bunu kimin iş modeli olarak ortaya koyacağı önem taşıyor. Bu teknolojilerin olduğunu bütün sektör biliyordu. Biz eTA olarak teknolojileri kullanarak bunu bir iş modeline çeviren ilk şirketiz. ABD’deki benzerlerimiz, mobil uygulamaların gelişimiyle bunu bir fırsat görerek başladılar. Biz iletişim kısmımızla öne çıkıyoruz. Şu anda dijital taşımacılık binlerle ölçülebilen bir pozisyonda. Ama kısa zamanda yüzde 1-2 seviyelerini, 2020’li yıllarda ise yüzde 5-10’lar seviyesini görebileceğimizi düşünüyoruz. Bizim bu sektörde motivasyonumuzu artıran da zaten büyüme potansiyelinin oldukça yüksek olması. Bu model hem Türkiye’de hem dünyada artan bir trend haline geliyor.

Cirosal hedefleriniz neler?
2015 ciromuz 5 milyon dolardı. 2016 yılında 2 kat büyüdük ve yılı 10 milyon dolar ciroyla kapattık. 2017 yılında da 3 kat bir büyüme hedefiyle 30 milyon dolarlık bir bütçe hazırlığı içerisindeyiz.

2017 ve sonrası için planlarınız neler?
2017 yılında yatırım odağımızda iki konu var. Birincisi yükleme-boşaltma noktalarımızın sayısını artırmak için çalışma yapıyoruz. Şu an iş hacminin büyük çoğunluğunu oluşturan 10 noktadan yükleme yapıyor, 81 noktaya boşaltma yapıyoruz. Yeni yılda bu noktalara yenileri eklenecek. İkinci yatırım alanımız ise şehir içi taşımacılığı. Bugüne kadar hep tır, kamyon ve kırkayak denilen ağır taşıtlarla çalışıyorduk. 2017 yılında şehir içi taşımacılığa da 2017 StartUp 75 yoğunlaşacağız. Türkiye’de ve özellikle İstanbul’da taşımacılık iş hacminin yüzde 30’unu şehir içi taşımacılık oluşturuyor. Şehir içerisinde ise büyük araçların dışında kamyonet gibi küçük araçlar kullanılıyor. 2016’da pilot uygulamayı başlattık ve yeni yılda kamyonetleri de araç portföyümüze katacağız.

Sistemin yurt dışına açılması gündemde mi?
eTA Borusan Lojistik şemsiyesi altında, yurt içi taşımacılıkta aktif kullandığımız bir iş modeli. 2016 yılında dijitalleşme seviyemizi ölçtüğümüz bir proje başlattık. Bu projeyle geleceğe yönelik çalışmalarımızı da başlatmış olduk. eTA ile öğrendiğimiz dijitalleşmeyi uluslararası taşımacılık iş koluna nasıl yansıtabiliriz konusunda çalışmaya başladık. Bununla ilgili planlarımız hazır. Teknolojik olarak altyapı çalışmalarımızı yapıyoruz. Yazılım ihtiyaçlarımız var. Kavramsal tasarıma yönelik de ihtiyaçlarımız olacak. İhtiyaç ve imkânı nasıl örtüştürebileceğimizle ilgili temel kararları da aldık. 2017-2019 perspektifinde bunu yaygınlaştırmak istiyoruz. Taşımacılık sektörünün konsantre olduğu, başta Almanya olmak üzere Avrupa ülkeleri ve Kazakistan bizim için önemli pazarlar. Bizim işimiz aslında iki yönlü. Yani sadece Türkiye çıkışlı Avrupa girişli bir iş olmayacak. Karşılıklı bir mekik gibi çalıştırabildiğiniz takdirde kazanabilirsiniz. Yüz ve rota optimizasyonları üzerinde çalışmalarımız sürüyor.

“İŞ FIRSATI YARATIYORUZ”

VERİMLİ KILIYOR
Kamyonların sürekli hareket etmelerini sağlayacak iş fırsatları yaratıyor ve taşımacılığı verimli hale getiriyoruz. Böylece zaman ve paradan tasarruf sağlayarak fiyat avantajı yaratıyoruz.

YALIN BİR SÜREÇ
Dinamik fiyatlama altyapısıyla desteklenmiş sitemiz üzerinden hızlı fiyatlama ve kolay satın alma ile yalın bir süreç içinde hemen hizmete ulaşılmasını sağlıyoruz.

PLANLAMA KOLAYLIĞI
Ücretsiz olarak eTA üyeliğine katılan kamyoncu esnafı da ödemelerini zamanında, güvenli bir şekilde ve istedikleri noktalardan alıyor. Ayrıca dönüş yükü planlaması yapılması, hatta daha yoldayken eTA mobil uygulaması üzerinden bir sonraki işlerini tercih ederek düzenleyebilmeleri gibi kolaylık getiren hizmetlerden de faydalanıyorlar.

ZAMAN TASARRUFU
Mevcut düzende araçlar taşıdıkları yükü boşalttıktan sonra bir sonraki yüke erişim için önce hemen her şehirde kurulu olan kamyon garajlarına giderek nakliye şirketleri ve komisyoncuları gezerek kendilerine uygun iş arıyorlar, işi aldıktan sonra da yükleme noktasına geçiyorlar. Burada hiç garaja uğramadan ellerindeki akıllı telefon üzerinden iş aldıklarında hem daha az kilometre hem daha az zaman harcıyorlar.

“İLK AŞAMADA KENDİMİZİ ANLATTIK”

TEKNOLOJİ YATIRIMI
eTA’ya bugüne kadar 10 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Bu yatırımın önemli bir kısmı da teknolojik altyapı için gerçekleşti. Bizim ilk aşamamız kamyoncuya kendimizi anlatmak oldu. İlk kurulduğumuzda kamyoncu esnafıyla iletişim modelimiz SMS oldu. Cep telefonlarına mesaj atarak, “Bu işlere teklif vermek istiyorsan, yaz gönder” diyorduk.

SÜREÇ DEĞİŞTİ
Zaman içinde gelişen teknolojileri iş süreçlerimize entegre ettik ve lojistik sektöründe faaliyet gösteren bir teknoloji şirketi olarak bir dizi yeniliği hayata geçirdik. Akıllı telefonun bu kadar hayatın içine girmesiyle SMS ile yürütülen sürecimizi değiştirdik. Zira 8-9 mesajdan sonra SMS’de dikkat ve ilgi kaybı oluyordu.

KOLAY TEKLİF
Kamyoncu ile SMS yoluyla kurduğumuz iletişimi mobil uygulamayla değiştirdik. Yeni uygulama kamyoncuların mevcut tüm işleri görerek herhangi bir komisyon ödemeden ihaleye katılıp kolayca teklif vermelerini sağlıyor. Uygulamayla kamyoncuların cep telefonlarına sürekli iş bilgisi yağıyor. SMS uygulamasından mobile geçişte 3 kat ilgi görmeye başladık.

“HEDEFİMİZ KÜRESEL BİR OYUNCU OLMAK”

KRİTİK EŞİK
Öncelikle hızlı büyüme tempomuzu koruyarak kısa sürede 100 milyon dolar ciro eşiğini geçmeyi hedefliyoruz. Bunu yaparken yurt içi yaygınlığımızı artırmak ve hizmet çeşitliliği yaratmak yönünde planlarımız var. 5 yılın sonunda eTA’dan dijital platformda yük almamış bu deneyimi yaşamamış kamyoncu kalmamasını ve bunun önemli kısmı için en önemli iş ortağı konumunda olmak istiyoruz.

“İLGİ GÖRÜYORUZ”
Arzu ettiğimiz iş ölçeğine, yüksek hizmet kalitesine ulaşarak şirketin küresel bir oyuncu olmasını planlıyoruz. Kuruluşumuzdan itibaren gerek yurt içi gerek yurt dışı yatırımcılardan ilgi gören bir şirket olduk. Mevcut durumda sermayedarımızın verdiği destekle kurumsal girişim olma çizgisinde devam ediyoruz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.