”15-20 Girişime Yatırım Yaparız”


212 Venture Capital, Türkiye’nin ilk yatırım fonu. 30 milyon dolarlık bir fonla faaliyetlerine başladı ve bugüne kadar 12 girişime 22 milyon dolarlık yatırım yaptı. Bu yılın sonuna kadar ikinci fonu kapatmayı planladıklarını söyleyen kurucu ortak Numan Numan, bu kez 50-70 milyon Euro arasında bir fon toplayacaklarının bilgisini veriyor. Yeni fonla birlikte yurt dışında da yatırım yapmak istediklerini ifade eden Numan, “Hedefimizde Balkanlar ve Orta Doğu var. Türkiye’nin, bu iki bölge arasında atlama tahtası olacağını düşünüyoruz” diyor.

Türkiye’nin ilk yatırım fonu 212 Venture Capital’in kurucu ortağı Numan Numan, teknolojik hizmetler ve uluslararası yönetim konularında 20 yıllık tecrübeye sahip bir isim. Tokyo ve New York’ta GTE, Credit Suisse, Goldman Sachs gibi önemli şirketlerde görev aldıktan sonra 2010 yılında Türkiye’ye dönen Numan, girişimcilik ekosistemindeki venture capital (VC) eksikliğini gidermek için Ali Karabey ile 212’yi hayata geçirdi. 212’nin yatırımları ise 2012 yılında, 17 yatırımcıdan toplanan 30 milyon dolarlık ilk fonun kapanışıyla başladı. Bugüne kadar 12 girişime 22 milyon dolar yatırım yapan 212’nin, en fazla fonladığı şirket ise İyzico oldu. 3 tur yatırım yapılan girişime fonun yaklaşık yüzde 17-18’i harcandı.

212 şimdi de yeni bir fon için hazırlıklara başladı. Bu kez 50-70 milyon Euro arasında olması planlanan fonla önümüzdeki 5 yılda 15-10 girişime yatırım yapılması planlanıyor. Yeni fonla birlikte yurt dışında da yatırımlara başlayacak olan 212’nin hedef pazarları Balkanlar ve Orta Doğu olacak. Türkiye’nin bu iki bölge arasında atlama tahtası olabileceğini belirten Numan, sözlerine şöyle devam ediyor: “Oradaki girişimlerin Türkiye’ye ve sonrasında Orta Doğu’ya açılmasında bir basamak olabiliriz. Orta Doğu’da da aynı şekilde Batı’ya doğru giderken basamak oluyoruz.” Deneyimli yatırımcı Numan Numan, 212’nin yeni dönem hedeflerini ve Türkiye’deki girişimcilik ekosistemindeki atmosferi Start Up’a anlattı:

KAÇ GİRİŞİME YATIRIM YAPTINIZ?
“5 yıldır görüştüğümüz 1.700 girişimci oldu ve bunlardan 12’sine yatırım yaptık.”

Öncelikle yatırım fonlarının nasıl çalıştığını kısaca anlatabilir misiniz?
İlk önce yatırımcılarla görüşüyor, söz alıyor ve fonu tamamladığınızda kapanış anlaşması imzalıyorsunuz. Bu anlaşmada yatırımcılar, fonun süresi boyunca konuştuğunuz miktarı siz çağırdığınız zaman vereceklerine söz vermiş oluyor. Örneğin bir yatırımcı 3 milyon dolar yatırım yapma sözü vermişse biz o parayı fon süresi boyunca yavaş yavaş yatırımcıdan istiyoruz. Yatırımcıların, “Ben bu şirkete yatırım yapmak istiyorum ya da istemiyorum” deme yetkisi yok. Biz bir girişime yatırım yapmaya karar verdiğimizde, yatırımcıların hepsinden verdikleri sözler oranında para toplayıp şirkete yatırım yapıyoruz. Aynı şekilde söz verilen yatırımların oranlarına göre geri dağıtım yapıyoruz.

Peki 212 Venture Capital’i kurmaya nasıl karar verdiniz?
212’nin yaklaşık 7 yıllık bir geçmişi var. Fon olarak bundan 5 yıl önce yatırımlarımıza başladık. 2010 yılında ortağım Ali Karabey ile tanıştığımızda, ikimiz de Türkiye’ye yeni taşınmıştık. GBA’nın ilk kurucularındanız. O yıllarda melek yatırım ağları yeni kurulmaya başlıyordu. “Ekosistemin gelişmesi için daha başka neler yapılabilir” diye düşündük ve kurumsal yatırımcı tarafında bir eksiklik olduğunu gördük. Böylece bir fon kurmaya karar verdik. 1,5 yıl boyunca yatırımcılarla görüştük.

Girişimciler size nasıl başvuruyor?
Üniversitelerde ve etkinliklerde çok aktifiz, piyasada oldukça öne çıkıyoruz. Genelde girişimcilerin kendileri bize ulaşıyor. Yüzde 20 oranında da biz onlarla bağlantı kuruyoruz diyebilirim.

Bir girişimin fona hazır olması ne anlama geliyor?
Bu şirkete ve iş modeline göre değişiyor. Bazı girişimlerin gelirine bakıyoruz. Bazı modellerde pilot müşterilerinin olup olmadığı ya da fatura kesip kesmediği önemli.

Girişimlerden nasıl geri dönüş almayı bekliyorsunuz?
Hedefimiz, yatırımcılarımızdan aldığımız parayı 3 katı bir değerle onlara geri döndürmek. O yüzden girişimlerden beklentimiz şirketlerini hızlı büyütmeleri, belli bir potansiyele gelip yurt dışına açılmaları ve çıkış yapmaları.

İlk topladığınız fonun miktarı neydi? Bugüne kadar bu fonun ne kadarını harcadınız ve kaç girişimciyi fonladınız?
Yaklaşık 17 yatırımcıdan 30 milyon dolar topladık. Yatırımcılarımızın yüzde 70’i yabancı yatırımcılardan oluşuyor. Son 5 yıldır birebir görüştüğümüz yaklaşık 1.700 girişimci oldu ve bunlardan 12’sine yatırım yaptık. Şu anda bu paranın geri kalanının büyük çoğunluğunu, yatırım yaptığımız girişimlere daha fazla yatırım yaparak harcamayı düşünüyoruz.

Bu 12 girişimin hangileri başarılı olarak yoluna devam etti?
6’sı battı ya da bir yere gitmediği için kapatmaya karar verdik. Diğer 6’sı da başarılı bir şekilde devam ediyor. Başarılı olan 6 girişimin en az 2’sinin çıkış yapacağını düşünüyorum. Bu girişimler, İyzico, Hotelrunner, Insider, Parçadeposu, Solvoyo ve Hemenkiralık.

En büyük fonlamayı bu girişimlerden hangisine yaptınız?
En fazla yatırım yaptığımız şirket İyzico oldu. 3 tur yatırım yaptık ve fonun yaklaşık yüzde 17-18’ini ona harcadık.

İlgi odağınızdaki alanlar hangileri?
Belli bir odağımız yok, piyasada o kadar devinim olmadığı için daha geniş açıdan bakmak zorundayız. Fakat hoşumuza giden sektörler, fintech’ler, pazaryerleri, SaaS çözümleri, IoT. IoT’ta da arka taraftaki sistemleri yapan çözümlere odaklanıyoruz. İlk yatırımlarımız arasında e-ticaret vardı ama e-ticaret için daha büyük bir fonunuz olması gerekiyor. O yüzden artık bu alana daha az yatırım yapmayı düşünüyoruz.

Yeni fon planınız var mı?
Evet, şu anda yeni fon için görüşmelere başladık. Bu kez 50-70 milyon Euro’luk bir fon olacak. Şahıslardan daha çok kurumlardan almaya odaklanıyoruz. Yeni fonla önümüzdeki 5 yılda 15-20 arasında girişime yatırım yapmayı düşünüyoruz.

YATIRIMIN GERİ DÖNÜŞÜNDEN BEKLENTİNİZ NEDİR?
“Hedefimiz, yatırımcılarımızdan aldığımız parayı 3 katı bir değerle onlara geri döndürmek.”

Yabancı yatırımcının ilgisi hala devam ediyor mu?
Evet, çünkü bizim işimizde 1-2 yıl değil, 7-10 yıl sonrası için yatırım yapıyorsunuz. Girişimlerin çıkış yapması da bu kadar zamanda oluyor. Örneğin Investor Europe’un yaptığı bir araştırmaya göre yatırım yaptıktan sonra girişimlerde çıkış süresi VC’lerde 6-7 yıl. Amerika’da bu ortalama 4-5 yılken Türkiye, Orta Doğu ve Balkanlar’da bu sürenin 7-8 yıl olduğunu düşünüyoruz.

Bir girişimin ilerleyip ilerleyemeyeceğini kaç yılda anlıyorsunuz? Girişimin kapanmasında neler etkili oluyor?
Yatırım yaptıktan 1-1,5 yıl içinde işin yürüyüp yürümeyeceğini anlayabiliyoruz. Girişim için en önemli dış etken finansal sıkıntılar oluyor. Paranın olmaması kadar çok para olması da girişimin başarısız olmasında etkili. O zaman da değişik projelere girmek, ekibi gereksiz yere büyütmek gibi hatalar yapıyorlar. Bu şuna benziyor; yeni araba kullanmayı öğrenen biri 50-60 km hızla gittiğinde hata yapsa bile kendini kurtarabilir ama 200 km ile giderse en ufak bir hatada geri dönülmez bir kaza yapar.

Sizin başarısız olup kapanan girişimlerinizde öne çıkan sebepler neler oldu?
Genelde sebep yeteri kadar yatırım bulamamamız oldu. Örneğin kadın ayakkabısı yapan Butigo’nun satışları çok iyi gidiyordu, harika bir ekibi vardı. Ancak sürekli biz para vermeye devam ettik. Her şirket için ayırdığımız bir para var. Fonun yüzde 20’sinden fazlasını koyamıyoruz, aksi takdirde fonu riske atarız. Bizimle birlikte yatırım yapacak başka yatırımcı da bulamadığımız için kapatmaya karar verdik.

Türkiye’de yeterli sayıda yatırım fonu var mı?
Kesinlikle yok. Şu anda 6 fon var. Keşke bu sayı 15 olsaydı. Melek yatırımcıların da çok daha fazla olması lazım. Bu biraz tavuk-yumurta ilişkisine benziyor. Daha fazla çıkış olması lazım ki insanlar bu sektöre inanıp daha çok yatırım yapsın. Ama girişimlerin çıkış yapması için de yatırıma ihtiyacı var. Şu anda bence melek yatırımcı seviyesinde çok büyük bir boşluk var. Örneğin 320 kişiye melek yatırımcı sertifikası verildi, ancak yapılan yatırım 2 yılda 6 milyon TL. Kanun çıktı, birçok kişi kayıt oldu ama yatırım yapan kişi sayısı çok az. Yatırım yapılan şirket sayısının ayda 10 olması lazım ki bunlar belli bir boyuta gelince bizim gibi VC’ler devreye girsin. Ama yatırım almadıkları için büyümeleri yavaşlıyor ve bu nedenle de bizim yatırım yapmamız gecikiyor.

Booking.com’un kapatılması kararını nasıl değerlendiriyorsunuz? Sektörü nasıl etkiler?
Regülasyonların, yasaklamanın doğru bir şekilde düşünülmesi lazım. Körü körüne bir iş yapmak bence çok yanlış. Booking.com, Türkiye’deki acentelere haksız rekabet yarattığı söylemiyle kapatıldı ama onun gibi 30 şirket daha sayabiliriz. Bir başka sebep de fiyatları belirlemesi konusundaydı, ancak Booking’de fiyatları site değil, otelciler belirliyor. Bu gibi bilgilerin doğru aktarılması lazım. Yanlış veya iyi düşünülmemiş kararlarla hareket edilirse piyasa negatif etkilenebilir. Çünkü bugün yatırım yapan insan, 10 yıl sonrayı düşünerek yapıyor. Ama bir yatırımcı olarak yarın bir kanunla her şeyin kapanacağını düşünürseniz temkinli yaklaşmak durumunda kalırsınız. Şöyle bir şey de var; Facebook da Google da vergi vermiyor, bunların hepsinde yaşanan sorun Avrupa, Orta Doğu ve Afrika ülkelerinde de var. O zaman ortak bir çözüm bulmak için komisyonlar kurulmalı. Mahkeme kararıyla kapatmak çözüm değil. Eğer bir sorun varsa doğru kurallarla oynanırsa çözüm bulunabilir.

“EN ÖNEMLİ KATKIMIZ MENTORLUK”

“YOL GÖSTERİYORUZ”
Daha çok ürünü hazır olan girişimlere yatırım yapıyoruz. Ama ilgimizi asıl çeken, ekipler. Bir ürünleri olmadığı için yatırım yapmasak da beğendiğimiz ekiplere yol göstermeyi seviyoruz. Örneğin yatırım yaptığımız bir girişimi, 2009’dan beri tanıyorduk ama yatırımımızı 2013 yılında yaptık. Fatura kesmiş olmasına rağmen biraz daha şirketin oturmasını ve müşterilerinin artırmasını bekledik.

“PARA BİR ARAÇ”
Biz, A limanından B limanına gidecek bir geminin kaptanına yatırım yapıyoruz. Girişimin kurucusu, yani kaptan, bu parayla yelkenini değiştiriyor, tayfa alıyor, geminin eksiklerini tamamlıyor ve yola çıkıyor. Burada para bir araç. Bizim en önemli katkımız, o geminin rüzgarı olmak, B limanına gelmesi için 12-18 ay arasında bir zaman geçiyor ve burada yol bitmiyor. Bu kez C limanı için yine bir para gerekiyor.

“BALKANLAR VE MENA’DA YATIRIM YAPACAĞIZ”

YURT DIŞI AÇILIMLARI
İlk fonda tamamen Türkiye odaklıydık. İkinci fonda Balkanlar ve Orta Doğu’ya da açılacağız. Bu iki bölgedeki girişimcilik ekosistemi Türkiye’nin ortalama 2-4 yıl gerisinde. Balkanlar’da çok güzel ve kaliteli bir teknik ekip var, eğitim düzeyi iyi, fakat fonlamalar hala düşük seviyelerde. Ülkeler de küçük olduğu için bir start up başladığı anda yurt dışı hedefiyle yola çıkıyor. Bizim de istediğimiz bu. Oradaki girişimlerin Türkiye’ye ve sonrasında Orta Doğu’ya açılmasında bir basamak olabiliriz. Orta Doğu’da da aynı şekilde batıya doğru giderken basamak oluyoruz.

212’NİN 5 YILLIK PLANI
İkinci fonun kapanışını bu yıl içinde tamamlamayı planlıyoruz. Yurt dışındaki girişimlere yatırım yapmamız da ikinci fonla başlayacak. Ancak zaten biz, şu anki girişimlerimizin çoğunun yurt dışı faaliyetleri ve bölgesel açılımları için uğraşıyoruz. Önümüzdeki 5 yılda ilk fondaki şirketlerden birinden çıkış yapmayı hedefliyoruz. 2’nci fonda da Türkiye, Balkanlar, MENA üç bölgede olmak istiyoruz. 3’üncü fonu da 2022 gibi kurmayı planlıyoruz.

“GİRİŞİMCİ DE YATIRIMCI DA ÇOK BİLİNÇLENDİ”

“EKOSİSTEM ÇOK YENİ”
Türkiye’de çok yeni bir ekosistem var. Baktığınız zaman ilk melek yatırım ağı 2010’da, ilk yatırım fonu bizimle 2012’de kuruldu. Şu ana kadar Gittigidiyor, Yemeksepeti gibi büyük çıkış yapmış şirketlerin ortak özelliği, 2000’lerde kurulmuş ve çok az ya da hiç yatırım almadan büyümüş olmaları. Zaten o yüzden bir yerlere gelip çıkış yapmaları 10-15 yılı buldu. Artık bizim hedefimiz, hem mentorluk hem yatırımla bu süreyi 6-7 yıla düşürmek.

“DOĞRU YOLDAYIZ”
Eskiden sadece fikri olan girişimcilerle karşılaşırken artık teknik bilgi sahibi, pazar araştırması yapan, elinde ürünü olan girişimciler geliyor. Kazanılmış tecrübeler de bu gelişmede etkili. Örneğin Yemeksepeti, İyzico gibi girişimlerden ayrılıp kendi girişimlerini kuranlar var. Yatırımcılar da daha çok bilinçleniyor. Çünkü bakarsanız ilk kurulduğunda Türkiye’deki melek yatırımcıların ve VC’lerin hepsi bu işi ilk kez yapıyordu. Doğru bir yolda gidiyoruz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.