Hızlı Start Up


Deniz Kuran

Deniz Kuran

PROJE 1 – “ABONELİK SİSTEMİ KURUYORUZ”
E-ticaret sitelerine abonelik sistemi kuran Startsub’un CEO’su Deniz Kuran, “Bu sayede girişimcilere düzenli gelir imkanı sağlıyoruz” diyor. Kuran, bu yıl sonuna kadar 250 e-ticaret sitesine abonelik modeli kuracaklarını söylüyor.

Ayçe Tarcan Aksakal [email protected]

İlk yatırımını Netaş Wesley Clover Teknoloji Fonu’ndan alan Startsub, girişimcilerin yeni bir iş modeli olan “abonelik e-ticaret” işini kurmalarını sağlayan tüm teknik altyapıyı sağlıyor. 3 yıl önce kurulan girişimin CEO’su Deniz Kuran, Markafoni’nin eski grup marka pazarlama yöneticisi. Startsub’un Türkiye’de ilk anahtar teslim abonelik e-ticaret çözümü uygulamasını başlattığını belirten Kuran, “Türkiye’de ‘abonelik e-ticaret’ modelinde iş kurmak isteyenlerin yüksek maliyetlere ve zamana katlanarak tüm altyapıyı yaptırması gerekiyordu. Biz de bu alanda bir açık gördük ve bir iş fikriyle yola çıktık” diyor. Kuran, yurt dışında sık kullanılan “abonelik e-ticaret” modelini ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

HAYATTA KALMANIN YOLU
“Bugün bütün girişimciler için hayatta kalmanın sırrı ‘düzenli gelir’ elde etmekten geçiyor. Düzenli ödemeler sayesinde gelirinizi garantilediğinizde ya da en azından tahmin edilebilir bir seviyede tutabildiğinizde maliyetleri kontrol etmek çok daha kolay oluyor. Bu anlamda abonelik e-ticaret modeli girişimcilere büyük bir fırsat sunuyor. Ürün veya hizmetin aylık/haftalık paket olarak satışa sunulduğu bu modelde, her ay/hafta abonelerden ürün veya hizmetin bedeli önce tahsil ediliyor ve ardından periyodik gönderimlerle düzenli bir satış grafiği elde ediliyor.

DÜNYADA YÜZDE 800 ARTTI
Türkiye’de nispeten yeni olan abonelik e-ticaret işi dünyada hızla büyüyen bir model. Dünyada 2014’ten beri abonelik modeliyle çalışan e-ticaret sitelerinin ziyaretçi sayısı yüzde 800 arttı. Amerika’dan çıkan ve tıraş bıçağı aboneliği sunan Dollar Shave Club 2011’de kurulduktan 5 yıl sonra 1 milyar dolara Unilever’e satıldı. 2016’da yapılan bir araştırmaya göre İngiliz nüfusunun yüzde 78’inin en az bir ürün veya hizmete aboneliği var. Son yıllarda Türkiye’de de tanınmaya başlayan bu iş modelinde anahtar teslim altyapı çözümü sağlayan bir şirket yoktu. Bu modelde iş kurmak isteyenlere çözüm sunmak amacıyla yola çıktık. Türkiye’de abonelik e-ticaret modelinde iş kurmak isteyenlerin başlangıçta yüksek maliyetlere ve zamana katlanarak kendilerinin özel olarak tüm o altyapıyı yaptırması gerekiyordu. Biz de burada bir açık gördük ve bir iş fikriyle yola çıktık.

“YURT DIŞINA AÇILACAĞIZ”
Abonelik modelinde iş kurarak başarı hikayesi yaratan müşterilerimiz oldukça bu diğer müşterileri de beraberinde getirdi. Bugüne kadar 10’un üzerinde sektörde 50’den fazla abonelik e-ticaret işi Startsub altyapısıyla kuruldu. Temel hedefimiz, Türkiye’de abonelik e-ticaret konusunda lider ve uzman teknik altyapı sağlayıcısı olmak. Girişimcileri, KOBİ’leri, kurumsal şirketleri, kendi işini kurmak isteyen ev kadınlarını üniversite öğrencilerini ve beyaz yaka çalışanları içeren geniş bir kitleyi hedefliyoruz. 2018 sonuna kadar 250’den fazla müşteriye ulaşmayı planlıyoruz. Yurt dışına açılma planımız da var.”

Şirket adı: Startsub
Girişimci: Deniz Kuran
Marka: Startsub
Kuruluş tarihi: Haziran 2015
Sektörü: E-ticaret
Faaliyet alanı: Abonelik e-ticaret
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 2 – “HEDEFİMİZ KEYİFLİ VAKİT GEÇİRTMEK”
“1 Alana 1 Hediye” fırsatı sunan mobil uygulama Kuponsa’nın CEO’su Sadak Choudhury, “İnsanları yaşadıkları şehri keşfetmeye, çok para harcamaya gerek duymadan arkadaşları ve aileleriyle daha keyifli vakit geçirmeye teşvik ediyoruz” diyor.

Restoran, otel, SPA ve aktivite işletmelerinde geçerli olan Kuponsa “1 Alana 1 Hediye” sunan mobil bir uygulama. 500 bin dolar yatırımla kurulan girişim, İngiltere’de sayısı hızla artan benzer uygulamalar örnek alınarak tasarlandı. 4 kurucusundan 3’ünü yabancı girişimcilerin oluşturduğu start up’ın CEO’luğunu Hint asıllı İngiliz vatandaşı Sadak Choudhury yapıyor. “Bugüne kadar 45’ten fazla ülkeyi ziyaret ettim. Türkiye’de beni her zaman çeken bir şey vardı” diyen Choudhury, Türkiye’nin girişimcilik alanında harika bir ülke olduğunu belirtiyor ve Türkiye’de arkadaşlarıyla kurduğu girişimini şöyle anlatıyor:

“GROUPON BAŞARILI OLAMADI”
“Birkaç yıldır Türkiye’ye seyahat ediyor ve farklı sektörlere danışmanlık veriyorum. Buradaki arkadaşlarıma İngiltere’de aile ve arkadaşlarımızla dışarı çıktığımızda avantaj sağlayan ve teklifler sunan uygulamaları anlatıyordum. İstanbul’daki nüfusun ve piyasanın tek başına temsil ettiği olanakları göz önünde bulundurunca Türkiye’de sadece belli indirimler sunan birkaç uygulama haricinde, bu tarz uygulamaların eksikliği beni bir hayli şaşırttı. Groupon İstanbul’a geldi, fakat başarılı olmadı. İnsanlardan aldığım geribildirimler Groupon’un tekliflerinde yeterince şeffaf olmadığını ve zayıf bir müşteri hizmetlerine sahip olduğunu ortaya çıkardı.

“YENİ YERLER KEŞFETTİRİYORUZ”
Fikir netleştikten sonra iş planı kaleme döküldü. İş modelimizin temel konsepti, sadece uygulamamızda yer alan ayrıcalıklı tekliflerle insanların yaşamlarına değer katmak. Şirketlerle birlikte çalışarak insanları yaşadıkları şehri keşfetmeye, çok para harcamaya gerek duymadan arkadaşları ve aileleriyle daha keyifli vakit geçirmeye teşvik ediyoruz. Belki de yaşadığınız şehirde harika yemekler yapan ama daha önce hiç gitmediğiniz restoranlar var. Veya arkadaşlarınızla birlikte denemek istediğiniz ama asla mevcut olmayan ya da arkadaşlarınızın para vermek istemediği bir aktivite bulunuyor. Biz farklı alanlarda hizmet, yemek ve aktivite sunan her bir işletmeyle insanları yeni yerler keşfetmek konusunda cesaretlendirmek istiyoruz. Yeni olanı keşfetme konusunda uygulamamızdan ilham alacaklarını umuyoruz.

“ANADOLU’DA YAYILACAĞIZ”
Yüksek profilli birçok kurumsal şirketle iş birliği olanaklarını araştırıyoruz. İstanbul’da 100 binden fazla öğrencisi olan birçok üniversiteyle anlaşma imzaladık. Önde gelen diğer üniversitelerle de ilişkilerimizi geliştirmeye devam edeceğiz. Ayrıca birçok seyahat acentesiyle İstanbul’u ziyaret eden turistleri Kuponsa’ya yönlendirmeye dayanan bir mutabakat anlaşması yaptık. İleride Türkiye’nin diğer illerinde de portföyümüzle etkin hizmet sunmayı amaçlıyoruz. Kısa vadede Türkiye’nin diğer büyük illerine yayılmayı, işletme ve ortaklarımızdan oluşan listeyi güçlendirmeyi hedefliyoruz. Uzun vadeli hedefimiz farklı ülkelerde de aktif olmak ve oradaki kullanıcılarımıza da teklifler sunmak.”

Şirket adı: Kuponsa Teknoloji ve Ticaret
Girişimciler: Sadak Choudhury, Ramazan Arıtürk, Anthony Smith, Kudakwashe Muguti
Marka: Kuponsa
Kuruluş tarihi: Haziran 2016
Sektörü: Hizmet
Faaliyet alanı: “1 Alana 1 Hediye” sunan mobil uygulama.
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 3 – “SÜRÜCÜLERİ KORUYORUZ”
Sürücülerin hayatlarını korumayı hedeflediklerini söyleyen Anatolian Technologies CEO’su Kamuran Candan, “Geliştirdiğimiz yapay zeka, araç kullanımıyla ilgili oluşabilecek birçok olumsuz durumu otomatik algılayıp uyarılar üretiyor” diyor.

Neksus Ventures’ın yatırım yaptığı ileri teknoloji şirketi Anatolian Technologies, bir yaşında oldukça genç bir start up. Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren girişimin iş konusu yapay zeka tabanlı otomotiv teknolojileri üretmek. Yapay zeka markaları SeaSong, aracı sürekli gözlemleyerek sürücüyü koruyan bir sistem sunuyor. Bu alandaki yazılımlarını yüzde 100 yerli teknolojiyle İTÜ laboratuvarlarında geliştirdiklerini söyleyen şirketin CEO’su ve kurucusu Kamuran Candan, iş fikrinin kiralık araçla yaptıkları seyahat sırasında başlarına gelen önemli bir arızayla ortaya çıktığını belirtiyor ve girişimini şöyle anlatıyor:

“FİKİR ARIZADAN ÇIKTI”
“Kiralık araçla seyahat ederken, aracın motorunu aniden arıza kaynaklı olarak korumaya almasıyla ciddi bir kaza atlattık. Araçların saatte ortalama 120 kilometreyle hareket ettiği otobanda saatte 10 kilometre hızla kalakaldık ve her an bir araç aracımıza çarpabilirdi. Problemin ne olduğunu bilmiyorduk. Sonrasında teknik servis tarafından yapılan taramalarda herhangi bir arıza bulunamadı. Bu tür durumlarda problemin anında tespiti, sürücüyü panik olmadan nasıl hareket etmesi gerektiği konusunda bilgilendiren ve problemi teknik servisle anında paylaşan bir teknolojiyi geliştirmeye karar verdik.

YAPAY ZEKA ASİSTANI
Yaptığımız araştırma ve anketlerde sürücülerin araçlarıyla güvenli seyahat etme ihtiyacının olduğunu tespit ettik. Bu ihtiyacı karşılayabilmek adına araçla seyahat ederken, doğabilecek her türlü ihtiyacı ve bu ihtiyacı giderebilecek paydaşları buluşturmanın önemi ortaya çıktı. Araçlardan aldığımız mekanik verileri işleyerek daha güvenli sürüş deneyimini yaşatmak için araç içi yapay zeka asistanı SeaSong’u geliştirdik. Lastik havası inmeye başlayınca, far sisteminde yaşanan bir arızanın ya da hava yastığı arızasının teknik servis, asistan ve sigorta şirketi tarafından bilinmesi sayesinde aracın sorununu giderme süreci en hızlı şekilde gerçekleşti.

“REKABETÇİ ÜRÜNLER GELİŞTİRECEĞİZ”
100 bin TL’lik bir tekno girişim kredisiyle yola çıktık. Bunun yanında yaklaşık 50 bin TL sermayeyi de kendi birikimlerimden koydum. Ardından ürünü olgunlaştırmak ve hızlanmak için melek yatırımcı arayışlarına giriştik. Bize inanan yatırımcılarla sermaye yapısını güçlendirerek yolumuza devam ettik. Anatolian Technologies’i insanlara tanıtmak için çok çaba sarf ettik. İşin püf noktası da burası oldu. Şu anda sektördeki bütün sigorta, asistans, otomotiv, telekom şirketleri tarafından biliniyor ve tanınıyoruz. Bütün bu şirketlere ürünlerimizle teklifler verebildik. Bazıları ile satış sürecini başlatmak üzereyiz. Bütün dünyayla beraber en yeni gelişmeleri takip ediyor ve uyum sağlamak adına bütün çalışmaları İTÜ laboratuvarlarında gerçekleştiriyoruz. Hedefimiz dünyanın entegre pazarlarına rekabetçi ürünlerle girebilmek.”

Şirket adı: Anatolian Technologies and Labs
Girişimciler: Kamuran Candan, Mustafa Duman, Osman Aymelek
Marka: SeaSong
Kuruluş tarihi: 2017
Sektörü: Yapay Zeka Tabanlı Otomotiv Teknolojileri
Faaliyet alanı: Otomotiv
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var

Ersin Mete Ertürk

Ersin Mete Ertürk

PROJE 4 – “YENİ BİR İŞ MODELİ OLUŞTURDUK”
Uzmanlarla bilgiye ihtiyaç duyanları buluşturan Eksperin’in kurucusu Ersin Mete Ertürk, “Hedefimiz online danışmanlıkta Türkiye’de ilk akla gelen marka olmak” diyor. Ertürk, 3 yıl içinde platforma uluslararası uzmanları da dahil edecek.

İnternetten abonelikle erkek iç giyim ve bakım ürünleri satışı yapan erkekpaketi.com’un kurucusu Ersin Mete Ertürk’ün yeni girişimi olan Eksperin, farklı konularda uzman olan kişilerle danışanları buluşturan internet tabanlı bir pazaryeri. Online platform sayesinde belirli kategorilerdeki uzman ve danışman kişilerle bu kişilerden fikir ve tavsiye almak isteyenler anında görüşebiliyor. Bunun için de danışanlar uzmana belli bir ücret ödüyor. Ertürk, “İşinizle veya bilmediğiniz bir konuyla ilgili bir sorunuz olduğunda bir bilene kolayca ulaşıp akıl almanıza yardımcı oluyoruz” diyor. Ertürk, danışmanlara yeni bir gelir kapısı yaratan iş modelini şöyle anlatıyor:

“SORUNLARDAN DOĞDU”
“Kurucusu olduğum erkekpaketi.com’da işle ilgili bir sorun yaşadığımızda veya işler iyi gitmediğinde arkadaşlarıma ‘Keşke bir bilene ulaşıp kolayca görüşebilsek, bununla ilgili para ödemeye hazırım’ derdim. 3 yıl önce ise hep dillendirdiğim bu konuyla ilgili yavaş yavaş notlar almaya başladım. Ortada bir problem vardı ve bunu çözebilecek bir yapı yoktu. Benim gibi binlerce kişinin olabileceğini düşündüm ve süreç böyle başladı. Daha sonra ihtiyacı anlamak için kısa anketler yaptık. İnsanların yüzde 70’i eğer hiçbir zahmete girmeden, sorunlarıyla ilgili kişilere kolayca ulaşabilecekleri bir altyapı kurarsak bunun için para ödemeye hazır olduklarını belirtti.

“GELİR KAPISI YARATTIK”
Yenilikçi iş modelimizle ulaşılması zor görünen kişileri kolay ulaşılabilir kılıyoruz. Bundan hem müşteri fayda sağlıyor hem gelir elde eden uzmandanışmanlar. En önemli farkımız, iş modelimiz. Uzmanlarla danışmanları, ekibimizin özel yazılımı olan ve bulutta çalışan bir sanal santral sayesinde telefon yoluyla istedikleri zaman görüştürüyoruz. Platformda uzman olarak yer almak isteyen kişiler, hızlıca başvuru yapıp kendileri için dakika ücreti belirliyor. Kabul ettiğimiz uzmana en geç 24 saat içinde dönüş yapıyor ve müşterilerle görüşebilmesi için hesabını aktive ediyoruz. Müşteri, platforma gelip hangi kategoriden uzmanla görüşmek istiyorsa platform aracılığıyla ona istek gönderip randevulaşıyor ve 15, 30 veya 60 dakikalık görüşme seçeneklerinden birini seçiyor. Görüşme bittiğinde, uzmanın dakika ücretine göre hesaplanan tutar, müşterinin kredi kartından çekiliyor.

“YABANCI UZMANLAR OLACAK”
Platformda hizmet veren 300’e yakın uzman var. Bu uzmanlar daha çok teknoloji, dijital pazarlama, kariyer planlama, iş kurma ve geliştirme, yatırım, finans, ekonomi, hukuksal danışmanlık alanlarında yoğunlaşmış durumda. Türkiye’nin her yerinden isteyen girişimci, KOBİ ve şirketler işleriyle ilgili bir sorun yaşadıklarında Eksperin platformuna gelerek burada yer alan onaylı uzmanlarla telefon yoluyla görüşebiliyor. Her ne kadar B2C bir iş modelimiz olsa da B2B için de çözüm üreten bir sistem ortaya çıkaracağız. Hedefimiz online danışmanlık alanında Türkiye’de ilk akla gelen girişim olup 3 yıl içinde de uluslararası uzman ve danışmanları platforma dahil edip çoklu dil ile hizmet vermek.”

Şirket adı: Eksper
Girişimciler: Ersin Mete Ertürk
Marka: Eksperin
Kuruluş tarihi: 2017
Sektörü: Teknoloji-telekomünikasyon
Faaliyet alanı: İnternet tabanlı bilgi teknolojisi
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok

PROJE 5 – “HEDEF 500 MİLYON DOLAR”
Further Network, IATA üyesi olmayan 485 havayolunu blockchain tabanlı ve kendi dijital parasını kullanan bir ekosistem geliştirerek tüketiciyle buluşturmayı planlıyor. 5 yıl içinde de 100 bin biletleme ve 500 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedefliyor.

Kadir Özgür Oğuz ve Erdem Üney, 30’lu yaşlarının ikinci yarısını süren iki girişimci. Teknoloji alanında ilerlemek üzere 2012 başında ortak olarak Seven Gates adlı şirketlerini kurdular. Eğitim teknolojileri, ERP ve CRM çözümleri alanında çalıştıktan sonra 2016’da Further Network adını verdikleri yepyeni bir proje üzerinde çalışmaya başladılar. Havayolu bilet satışı alanında blockchain teknolojisi üzerinde geliştirilen projeyle kendi dijital para birimini kullanarak yepyeni bir iş modeli yaratan girişimciler, mart ayı sonunda Cebelitarık’ta bir Token Generation Event ile 100 ila 200 milyon dolar arasında finansal destek sağlamayı ve 3VC’den yatırım almayı hedefliyor. Üney ve Oğuz, yeni projeleri Further’ın iş modelini ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

NE YENİLİK GETİRİYOR?
“Further Network şu an şirketleşme aşamasında. Blockchain teknolojisini ve kendisine ait bir dijital para birimini kullanacak bir network platformu olacak. Further Network seyahat sektöründeki tanımlamaları ve konvansiyonel iş modellerini liberalize ederek seyahat sektörüne yeni bir model getirmeyi hedefliyor. Further Network’ün kötümser bir senaryoda 5 yıl içinde, yani 2022 sonunda yüzde 2,5 pazar payına ulaşmasını bekliyoruz ki bu da 100 milyon adedin üzerinde biletleme ve 500 milyon doların üzerinde bir ciro anlamına geliyor. Further’ın iş fikrinin çıkış noktası ise eski modelin teknoloji, güven ve ödeme alma konusundaki handikaplarını aşacak yeni bir iş modeli oluşturmak.

ESKİ MODEL NASIL İŞLİYOR?
Günümüzde havayolları sektöründe içeriğin dağıtılması ve ödemenin alınmasıyla ilgili konvansiyonel bir sistem işliyor. Bir web sitesi ya da acenteden herhangi iki nokta arasındaki uçuşları sorguladığınızda, arka planda silsile halinde birçok sistem ve aracı çalışıyor. Örneğin IATA (International Air Transport Association), Amadeus ve Sabre gibi kurumlar var. Uçuş saatleri, fiyatları, bilet müsaitlik durumları gibi içerik bilgileri bu kurumların sistemleri üzerinde dağıtılıyor. Siz herhangi bir siteden direkt ya da aktarmalı bir bilet seçip aldığınızda ve kredi kartınızla ödediğinizde ödemenizi bir acenteye yapıyorsunuz. Ancak arka planda bankalar, kart merkezleri ve o acentenin havayoluna ödediği ücretler ve havayolları arasındaki aktarma ücretleri gibi birçok işlem söz konusu ve bunlar konvansiyonel dünyada belli maliyetler karşılığında yapılıyor. IATA, havayolları adına acenteleri inceleyen ve risklerini değerlendiren bir güven kurumu. Dünyada IATA üyesi 260 havayolu bulunuyor, 485 havayolu ise IATA üyesi değil. Bu 485 havayolunun 400’ü içerik oluşturma yani uçuş müsaitliği bilgisi, bilet bilgisi, fiyat bilgisi ulaştırma konusunda son derece yetersiz basit sistemler kullanıyor.

Biz yeni modelimiz ve teknoloji mimarimizle tüm havayollarının dahil olabileceği blockchain teknolojisi üzerine kurulu, kendi dijital para birimi olan yepyeni bir network inşa etmeyi hedefliyoruz. Tüm havayollarının dahil olabileceği bu network içinde taraflar, herhangi bir aracı olmaksızın hem içerik yani bilet bilgilerini ulaştırabilecek hem ödemeyi gerçek zamanlı olarak tahsil ederken peer to peer işlem yapabilecek.”

Şirket Adı: Seven Gates
Kuruluş tarihi: 2012
Girişimciler: Erdem Üney, Kadir Özgür Oğuz
Yeni proje: Further Network
Sektörü: Seyahat ve teknoloji
Sermaye ihtiyacı: Var
Melek yatırımcı: Var

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.