Hızlı start up


“TEKNOLOJİ İHRAÇ ETMEK İSTİYORUZ”
Dine&Pay, bir dijital ödeme aplikasyonu. Kurucu ortaklardan Mehmet Emir Çağan, 2,5 milyon pins üyesinin olduğu Baltık ülkelerinden başlayarak yurt dışına açılacaklarını söylüyor. “Teknoloji ihraç eden şirketlerden biri olmak istiyoruz” diyor.

Hazırlayan: Ayçe Tarcan Aksakal [email protected]

Dine&Pay, restoran alanında faaliyet gösteren bir dijital ödeme aplikasyonu. Uygulama sayesinde restoranları keşfederek rezervasyon yapabiliyor, restorana gittiğinizde hesabı mobil uygulama üzerinden ödeyebiliyorsunuz. Bu arada ödeme yapacak kişi sayısına göre hesabı bölüp sizinle ilgilenen garsona uygulama üzerinden bahşiş bırakabilme imkanı da tanıyor. Ayrıca Dine&Pay üzerinden yaptığınız her ödemeyle dünyanın birçok ülkesinde geçerli pins’lere sahip olabiliyorsunuz. Start up’ın 4 kurucu ortağı arasında yer alan Mehmet Emir Çağan, uygulama sayesinde kazanılan pins’lerin dünyada 550 binden fazla otelde, Alibaba, Avis, Heartz, TAV Havalimanları Duty Free ve daha birçok sektör lideri markada kullanılabildiğini söylüyor. Çağan, ödeme aplikasyonu Dine&Pay’i ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

3 MELEKTEN DESTEK
“Şirketimizin kurucu kadrosu, hem iş hem sosyal açıdan çok seyahat eden kişilerden oluşuyor. Seyahatlerimizde yaşadığımız restoran tecrübelerimizi aramızda görüşerek hem restoranların hayatını kolaylaştıracak hem kullanıcıları daha çok dışarıda yemek yemeye yönlendirecek bir fikir oluşturduk. Halihazırda var olan uygulamaların bir kopyasını değil, sektörün dönüşümünü sağlayacak bir uygulama hayal ederek hızlıca somut adımları attık. Yurt içi ve yurt dışındaki 3 melek yatırımcımızdan toplam 100 bin dolar ve 30 bin Euro değerinde yatırım aldık. Aldığımız yatırımlarla birlikte 5 milyon Euro tutarında bir şirket değerlenmesini yakaladık.

NEREDE BÜYÜYECEK?
Mevcut ve kısa süreli iş planında bulunan birçok özelliğimizden önce ilk olarak bir ödeme aplikasyonu olarak ön plana çıkıyoruz. Restoranlardan başlayarak hizmet sektöründeki ihtiyaç duyulan birçok noktada ödeme çözümleri olarak büyümek gibi önemli bir hedefimiz var. İkinci ayrıldığımız nokta ise global sadakat programımız pins. Yemek yiyen insanlar çok seyahat ediyor, ancak şu an Türkiye’de ve dünyada, restoran ödemesinden her yerde kullanabileceğiniz sadakat puanı kazandığınız tek uygulama Dine&Pay. İstanbul’da yemeğinizi ödüyorsunuz, biriken puanlarınızı Paris’te araç kiralarken kullanabiliyorsunuz.

YENİ UYGULAMA ÇIKACAK
Kısa sürede beta testimizi tamamladıktan sonra şu an yazılım aşamasında olan çok daha yetkin ikinci uygulamamızı yayına almak istiyoruz. İkinci fazla birlikte bir yıl içerisinde bir süredir temasta olduğumuz Baltık ülkeleri, İngiltere ve Japonya gibi pazarlara açılmayı hedefliyoruz. Bu ülkelerdeki ekiplerimizi kurmak ve hızlıca operasyonlarımızı başlatmak adına birçok somut adım atıyoruz. Restoran ve kullanıcıya yük olmadan, onlara büyük değer sağlayacak bir uygulama üzerinde çalışıyoruz. Gelecek yıl 2,5 milyon pins üyesinin olduğu Baltık Ülkeleri’nden başlayarak yurt dışına açılacağız. Ana hedefimiz, dünyaya açılarak Opentable, Fork ve Velocity gibi örneklerle başa baş rekabet edecek bir uygulama haline gelmek ve ülkemizden teknoloji ihraç eden şirketlerden biri olmak.”

Şirket adı: CEF Bilişim
Girişimciler: Mehmet Emir Çağan, Enver Eren, Cüneyt Ortan, Ferruh Karakaşlı
Marka: Dine&Pay
Kuruluş tarihi: Kasım 2015
Sektörü: Dijital ödeme
Faaliyet alanı: Restoran
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var

“BÖLGESEL OYUNCULUK HEDEFLİYORUZ”
Bidolubaski.com, son 1 yılda yüzde 400 büyüdü. 50 binin üzerinde iş yerinin baskı ihtiyaçlarını kendileri üzerinden karşılamaya başladığını söyleyen kurucu CEO Ömer Atakoğlu, “Hedefimiz bölgesel oyuncu olmak” diyor.

Onur Durmuş ve ortağı Ömer Atakoğlu tarafından kurulan Bidolubaskı, online matbaacılık alanında hizmet veriyor. 3,5 yıl önce kurulan start up’ın yıl sonu ciro hedefi 10 milyon TL’nin üzerinde. Bidolubaski.com CEO’su Ömer Atakoğlu, “Öncelikle Türkiye’de sektörümüzü büyütmek istiyoruz. Hedefimiz müşterilerimizin tüm baskı ihtiyaçlarında akıllarına gelen tek nokta olmak” diyor. Atakoğlu, bu hedef doğrultusunda ilerlerken önümüzdeki dönemde e-ihracat yapmak için de yatırımlarının olacağını belirterek hedeflerinin online matbaacılık sektöründe bölgesel bir oyuncu olmak olduğunu söylüyor. Atakoğlu, şirketini ve gelecek planlarını şöyle anlatıyor:
“YENİ İŞ MODELLERİNİ İNCELEDİK”
“Ortağım Onur Durmuş ile yazılım şirketimiz vardı ve uzun zamandır hızlı büyüyecek bir girişim yapmak istiyorduk. Öncelikle yurt dışındaki birçok sektördeki yeni iş modellerini inceleyerek süreci başlattık. İş modellerini incelerken melek yatırımcımızın deneyimi olan matbaacılık sektörüne daha yakından baktık. Detaylı analiz ettikten sonra matbaacılık sektörünün aslında çok az yenilik yapılmış devasa bir pazar olduğunu gördük ve karar vermemiz çok zor olmadı. Sonrasında yine daha önceden tanıdığımız yetenekli arkadaşlarımızı yanımıza alarak ekibimizi büyüttük ve girişimin başından beri bize güvenen bir melek yatırımcının desteğiyle ilerledik.

“YAZILIM EKİBİMİZ ÇOK GÜÇLÜ”
Matbaacılık sektörünü online’a taşıdığımız zaman normal e-ticaretten farklı olarak üretim etabıyla karşılaştık. E-ticaret başlı başına zor bir operasyonken üzerine üretim de eklenince oldukça zorlayıcı bir iş modelini uygulamaya çalıştık. Karşımıza çıkan zorlukları öncelikle teknolojinin yardımıyla çözmeye çalıştık. Çok kaliteli bir yazılım ekibi ve bu ekibe sürekli yeni geliştirme önerileri üreten bir şirket kültürü oluşturduk. Bidolubaski.com bir teknoloji şirketi olarak konumluyoruz. Faaliyet alanımız e-ticaret olmakla birlikte sattığımız ürünler matbaa ve baskı ürünleri.

“YÜZDE 400 BÜYÜDÜK”
Müşterilerin en önemli ihtiyaçlarına odaklanıp kendimizi sürekli geliştirmeye başladığımızda hızlı büyüme dönemine girdik. En önemli rekabetçi avantajımız, müşteriye dokunan, isteklerini anlayan ve çözümleri geliştiren ekibimiz. Bugün geldiğimiz noktada, Türkiye’de matbaacılık sektöründe faaliyet gösteren en iyi ekibi kurduğumuza inanıyorum. Son bir yılda yüzde 400’lük büyüme elde ettik. 50 binin üzerinde iş yeri, baskı ihtiyaçlarını bidolubaski.com üzerinden online olarak karşılamaya başladı. 2017’yi 10 milyon TL’nin üzerinde bir ciroyla kapatmayı öngörüyoruz. Öncelikle Türkiye’de sektörümüzü büyütmek istiyoruz. Amacımız müşterilerimizin tüm baskı ihtiyaçlarında akıllarına gelen tek nokta olmak. Bu hedefte ilerlerken önümüzdeki dönemde e-ihracat yapmak için de yatırımlarımız olacak. Temel hedefimiz ise online matbaacılık sektöründe bölgesel bir oyuncu olmak.”

Şirket adı: Şans Basım
Girişimciler: Ömer Atakoğlu, Onur Durmuş
Marka: Bidolubaskı
Kuruluş tarihi: Nisan 2014
Sektörü: E-ticaret
Faaliyet alanı: Matbaacılık
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok

“VADİ’DE BÜYÜMEYE DEVAM EDECEĞİZ”
Tüm verilerin tek platformda toplanmasını sağlayan Rakam, ABD’de büyüme konusunda ısrarcı. Rakam’ın kurucu ortağı Nurkan Kırkan, “Amacımız San Francisco’da ana bir ekip kurup burada şirketi büyütmeye devam etmek” diyor.

500 Startups ve Right Side Capital Management’tan yatırım alan Rakam, çok sayıda kaynaktan veri toplayıp bunları saklayan ve anlamlandıran bir platform. Kullanıcılarının tüm verilerini tek bir noktada topluyor ve bunlar üzerinden özelleştirilmiş rapor ve ekranlar hazırlanmasına olanak tanıyor. Ayrıca Intercom’dan Pipedrive’a, Facebook Ads’den Google Adwords’e kadar birçok farklı hizmet veya platformla otomatik olarak entegre olabiliyor. Bir yıl önce kurulan start up’ın iki kurucusundan biri olan Nurkan Kırkan, “Daha çok veri odaklı şirketlere tek bir noktadan sahip oldukları tüm verileri işleme ve analiz etme imkanı sunuyoruz” diyor. Bugün geldikleri noktada 6 milyar veriyi işlediklerini belirten Kırkan, San Francisco’ya taşıdıkları işlerini ve gelecek planlarını şöyle paylaşıyor:
“DÜNYAYI YENİDEN KEŞFETMİYORUZ”
“Yapmak istediğimiz dünyayı yeni baştan keşfetmek değil, sadece olan işlerin hepsini daha az insan gücü kullanarak hızlıca hayata geçirmek. Amacımız elden geldiğince süreçleri minimize edip olabildiğince otomatize etmeye çalışmak. Yaptığımız işi çok sayıda kaynaktan veri toplayıp bunları saklayan ve anlamlandıran bir platform olarak tanımlayabiliriz. Kullanıcılarının tüm verilerini tek bir noktada topluyoruz ve bunlar üzerinden özelleştirilmiş rapor ve ekranlar hazırlanmasına olanak tanıyoruz. Daha çok veri odaklı şirketleri tek bir noktadan sahip oldukları tüm verileri işlemeye ve analiz etmeye odaklıyoruz.

2 ÖNEMLİ DÖNÜM NOKTASI
Sektör ve faaliyet noktasında ise alternatiflerimize göre biraz daha jenerik bir ürünüz. Açık kaynak olduğumuz için tamamen sistem transparan çalışıyoruz. Bu sayede müşterilerimiz istedikleri gibi ürünü özelleştirip geliştirebiliyor. Bu da aslında müşterinin kapalı bir kutudan ziyade bambaşka bir ürün alıp kullanmasına olanak sağlıyor. Geçtiğimiz mart ayında Hindistan’ın Uber’i olarak bilinen Ola Cabs şirketini müşteri olarak kazanmamız en önemli dönüm noktası oldu. YCombinator’ın geçtiğimiz mayıs ayında görüşme için çağırması Amerika’ya gitmemizdeki diğer bir etken oldu.

“6 MİLYAR VERİYİ İŞLİYORUZ”
Geçtiğimiz mayıs ayının başına kadar işimizi kendimiz finanse ettik. Daha sonra 500 Startups’tan 150 bin dolar yatırım aldık. Bu yatırımla beraber onların Mountain View’deki programlarına katıldık. Amacımız Silikon Vadisi’ne gidip oradaki durumu ve kültürü anlamaktı. Ürünü bir sonraki noktaya getirmek için oraya gitmemiz gerekiyordu. Bunu başardık ancak yolun hala başındayız. Geçtiğimiz şubat ayında Rakam’ın üzerinden 1 milyar dolaylarında data işleniyordu. Şu anda bu rakam 6 milyara ulaştı. Amacımız San Francisco’da ana bir ekip kurup orada şirketi büyütmeye devam etmek.”

Şirket adı: Rakam
Girişimciler: Burak Emre Kabakçı, Nurkan Kırkan
Marka: Rakam
Kuruluş tarihi: 2016 Temmuz
Sektörü: SaaS
Faaliyet alanı: Büyük veri ve analitik
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok


“YURT DIŞINDA ŞİRKET KURACAĞIZ”
İstanbul ve Bursa’da hizmet veren mobil taşımacılık aplikasyonu Ulak’ın kurucusu Sabri Sami Toker, sektörü büyütmek istediklerini söylüyor. “Birçok kurumsal markanın teknoloji destekli taşıyıcısı olmayı hedefliyoruz” diyor.

Ulak App, bireylerin gün içinde dışarıda yapılması gereken işleri yaptırabilecekleri, görev süreci tanımlayabilecekleri bir mobil asistan. Gönderi ve sipariş olmak üzere 2 farklı alanda hizmet veriyor. 2 yıl önce kurulan start up’ın kurucusu Sabri Sami Toker, Ulak ile iki farklı adres arasında gönderi yaptırabilmenin ve ihtiyacınız olan herhangi bir şeyi aldırmanın mümkün olduğunu belirtiyor. Toker, “Sipariş hizmetimizde marketten eczaneye kadar dilediğiniz her yerden kuryemize alışveriş yaptırabilir, Ulak’ı asistanınız olarak kullanabilirsiniz” diyor. Toker, iş fikrini ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

FİKİR CAPETOWN’DA DOĞDU
“3 yıl önce CapeTown seyahatim sırasında Uber’le tanışmam ile benzer bir uygulama yapma fikri doğdu. Yapılmamış ne var diye araştırınca, kurye ve kargo hizmetlerini dijital olarak yönetebilecek bir mobil uygulama ihtiyacı olduğunu düşündüm ve bir proje geliştirmeye başladım. Ayrıca tüketicilerin acil kurye ihtiyaçları olduğunda hızlı ulaşabilecekleri bir platform yoktu. Ellerinin altında yani cep telefonlarında kuryeleri olsun istedim. Sektöre adım atarken kurye hizmetiyle başlayarak tüm süreçte tüketiciyi bilgilendirmeyi hedefledim. 2015 yazında 300’e yakın kuryeyle tek tek görüşme ve anket yaptım. 4 kurye şirketiyle konuştuktan sonra kodların yazılımına başladık.

FİNANSMAN SERMAYEDEN
Kod yazılımı 10 ay kadar sürdü, son 2 ay testlerle geçti ve 2016 Mart ayında Appstore’da yayına başladık. Yayın öncesi operasyon kısmıyla ilgili yoğun bir hazırlığımız oldu. Kurye şirketleriyle anlaştık, kuryelerine eğitimler verdik ve Android telefonu olmayan kuryelere telefon sağlayarak operasyonu en iyi hale getirmeye çalıştık. Henüz herhangi bir melek yatırım almadık. Finansman ihtiyacımızı diğer işlerimin gelirleriyle karşıladım. İlk başlarda 25 bin dolarla yatırıma başladım, ancak zamanla hedeflerimiz büyüdükçe bütçemiz 100 bin dolara çıktı. Büyümemizdeki en büyük etken ise Kolektif House üyesi olmamız oldu. Bu network sayesinde birçok değerli insanla tanıştık ve onların önerilerini dinledik. İlk müşterilerimizin çoğunluğunu da orada kazandık.

GÜNDE 2 BİN GÖNDERİ
İstanbul ve Bursa’da aktif olarak online hizmet veriyoruz. Ankara ve İzmir’de de test olarak hizmete başladık. İlk yayına başladığımızda haftada 5 adet işlem yaparken bugün günde 50 adedin üzerinde işlem yapıyoruz. Hedefimiz günde bu sayıyı 2 bin adede taşımak. Türkiye’de online hizmet vererek birçok kurumsal markanın teknoloji destekli taşıyıcısı olmayı hedefliyoruz. Ayrıca yakın zamanda yurt dışında şirket açarak yeni pazarlarda büyümeyi planlıyoruz. Yeni teknolojiyi yakından takip ederek şirketimizi yakın gelecekte oluşabilecek farklı taşıma ihtiyaçlarına hazırlıyoruz. Üzerinde çalıştığımız endüstriyel tasarımlı özel taşıma araçlarımız var. Taşımacılık sektöründe hizmet veren birkaç kurumsal şirketle entegrasyon çalışmalarımız da devam ediyor. Taşımacılık pazarını büyüterek insanımızın kurye kullanım alışkanlığını artırarak kurye denilince akla gelecek ilk marka olmayı hedefliyoruz.”

Şirket adı: Ulak Teknoloji
Girişimci: Sabri Sami Toker
Marka: Ulak
Kuruluş tarihi: 2015 Kasım
Sektörü: Taşımacılık
Faaliyet alanı: Kurye, kargo, asistanlık hizmetleri
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var


“YEREL İNSANLARI REHBER YAPIYORUZ”
Şehrin yerel insanlarına turistlere rehberlik yaptırarak ek gelir kazandıran Local Guddy’nin ortaklarından Emre Semercioğlu, “Local Guddy’nin Avrupa’da büyümesini hızlandırdık. Bugün 75 ülkede 210 farklı şehirde 800’den fazla turumuz var” diyor.

Üç genç girişimci tarafından kurulan Local Guddy, gezginler ile şehri gezdirerek ek gelir elde etmek isteyen yerel insanları bir araya getiren bir pazaryeri platformu. Seyahat alanına odaklanan platformu, yaş ve ülke fark etmeksizin seyahat etme ruhuna sahip herkes hem gezgin hem yerel insan olarak kullanabiliyor. Şehrin yerel insanı olarak platformdaki Guddy tiplerinden birini seçerek turunuzu site üzerinden oluşturuyorsunuz. Gezgin insanlar da seyahat edecekleri şehri site üzerinden aratıp turunuzu inceliyor. Local Guddy’nin kurucu ortaklarından Emre Semercioğlu, “Şu an 75 ülkede 210 farklı şehirde 800’den fazla turumuz var. Turlarımız çoğunlukla Berlin, Londra, Barcelona, Paris gibi Avrupa şehirlerinde gerçekleşiyor” diyor. Semercioğlu iş fikirlerinin doğuş hikayesini ve 1 yılda geldikleri noktayı şöyle anlatıyor:

İHTİYAÇLAR YOL GÖSTERDİ
“Aslında yaptığımız iş bir anda ortaya çıkan bir fikir değildi. Yıllarca yurt dışından gelen arkadaşlarımızı veya onların arkadaşlarını evimizde misafir ediyorduk ve boş zamanlarımızda onlara şehri gezdiriyorduk. Fakat işe ve okula gitmemiz gerektiği zaman onları gezdiremediğimizden bizim yerel biri olarak hiç tavsiye etmeyeceğimiz yerlerde kısıtlı zamanlarını ve paralarını boşa harcadıklarını gördük. Daha sonra böyle bir ihtiyaç olabileceğini düşünüp önce bu ağırladığımız insanlara tek tek mesaj atarak problemin var olduğundan emin olduk ve 2016’nın ilk ayında fikrin temellerini attık.

“YURT DIŞINDA ŞİRKETLEŞTİK”
İlk başta hiç paraya ihtiyaç duymadık, yazılım işlerimizi tamamen kendimiz yaptık ve platformu canlı yayına alıp testlerimizi yapmaya başladık. İlk satışlarımızı yapmaya başlayıp bir ivme yakalamaya başladığımızda BIC Angel’s ile konuşuyorduk ve onların BIC101 hızlandırma programına kabul edildik. İlk melek yatırımımızı da BIC Angel’s’ın kurucusu Joachim Behrendt’ten aldık. Başta yaşadığımız en büyük problem PayPal’ın Türkiye’den çıkmasıyla global bir ödeme siteminin olmamasıydı. Bu aslında yurt dışındaki bir start up için oldukça komik bir problemdi ve başta bizi çok uğraştırdı. Sonunda kurtuluşu yurt dışında şirketleşmekte gördük ve Amerika’da şirketleşip “Stripe” ödeme sistemini kullanmaya başladık.

“800’DEN FAZLA TURUMUZ VAR”
BIC101 hızlandırma programı vasıtasıyla gittiğimiz ve 1 ay kaldığımız Berlin programı en önemli dönüm noktalarımızdan biri oldu. Berlin’de Local Guddy topluluğuyla bir araya geldik ve birebir görüşerek onların geri bildirimlerini ve topluluğumuzu orada büyütmeye başladık. Bu sayede Local Guddy’nin Avrupa’da büyümesini hızlandırdık. Bugün 75 ülkede 210 farklı şehirde 800’den fazla turumuz var. Turlarımız çoğunlukla Berlin, Londra, Barcelona, Paris gibi Avrupa şehirlerinde gerçekleşiyor. Uzun vadede Local Guddy’yi global seyahat sektöründe bilinen bir marka yapmak istiyoruz. Bu hayallerimizi gerçekleştirebilirsek daha sonra yeni projeler yapmak isteriz.”

Şirket adı: Local Guddy
Girişimciler: Emre Semercioğlu, S. Cihan Bilir, İhsan Serdaroğlu
Marka: Local Guddy
Kuruluş tarihi: Temmuz 2016
Sektörü: Seyahat
Faaliyet alanı: İnternet
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.