PROJE 1 – “KÜRESEL OYUNCU OLUYORUZ”
Geçen yıl EarlyBird’den 5 milyon dolar yatırım alan Picus’un kurucu ortağı Volkan Ertürk, “Çözümümüz yurt dışında büyük ilgi görüyor. Yurt dışı ofis ve iş ortaklarımızla küresel bir şirket haline geliyoruz” diyor.
Hazırlayan: Ayçe Tarcan Aksakal [email protected]
PwC tarafından yapılan değerlendirmede “En yenilikçi 10 siber güvenlik firması” arasına giren Picus, siber güvenlik simülasyonu teknolojileri geliştiriyor. Siber alandaki gerçek tehditleri şirketlerin altyapılarında risk oluşturmadan simüle ederek organizasyonların güvenlik sistemlerinin etkinliğini ölçüyor. Daha sonra da iyileştirme önerilerinde bulunuyor. ODTÜ’deki doktora tezinin iş fikrinin konusu olduğunu söyleyen kurucu ortaklardan Volkan Ertürk, “Siber güvenlik alanında en iyi Ar-Ge yapan şirketlerden biri olmayı hedefliyoruz” diyor. Ertürk, 3 ortağıyla ODTÜ Teknokent’te kurduğu girişimi ve hedeflerini şöyle anlatıyor:
BEYAZ YAKALI HACKER
“ODTÜ’de siber saldırı simülasyonu üzerine doktora tezi hazırladım. İş fikrimizin konusunu doktora tezim oluşturuyor. Picus’ta dört kurucu ortağız. Kurucularımızdan Süleyman Özarslan, siber güvenlik alanında Türkiye’de bilinen en iyi beyaz şapkalı hacker’lardan. Alper Memiş şirkete finans ve satış, Aycan İrican da yazılım geliştirme alanında tecrübe kattı. Özkaynaklarımızdan oluşan cüzi bir sermayeyle başladık. 3 yıl önce yurt dışında büyümek istediğimiz için dış yatırım almaya karar verdik. ScaleX Ventures, Social Capital ve ACT Venture Partners’ın yanı sıra melek yatırımcılar Steve Ciesinski ve Melih Ödemiş’in 1,7 milyon dolarlık tohum yatırımıyla büyüme sürecini hızlandırdık.
BÜYÜME SÜRECİ
İlk olarak ABD yerine AB’de büyümeyi tercih ettik. İspanya, İngiltere, Almanya ve İtalya’ya odaklandık ve aralarında Telecom Italy, Coca-Cola ve TUVHessen gibi şirketlerin olduğu birçok önemli müşteriyi kazandık. Geçen yıl Avrupa’nın en önde gelen yatırım fonlarından Earlybird ile gerçekleştirdiğimiz stratejik yatırımla 2018’de başlattığımız yurt dışı açılımını, başta ABD olmak üzere halihazırda faaliyet gösterdiğimiz İngiltere, Almanya, İtalya ve Orta Doğu pazarlarında sürdürmek için plan yapıyoruz. Siber güvenlik risklerinin daha iyi yönetimi ve iyileştirmesini sağlamak en önemli misyonlarımızdan biri.
“EN İYİ AR-GE MERKEZİ OLACAĞIZ”
Siber güvenlik alanında en iyi Ar-Ge yapan şirketlerden biri olmayı hedefliyoruz. Diğer hayalimiz Picus’u insanların çalışmak isteyeceği, ‘love mark’ yapabilmek. Bu doğrultuda ekibimizi yetkin isimlerle geliştiriyor ve büyük bir Ar-Ge merkezi kuruyoruz. Hedefimiz 55 kişi olan ekibimizi 95 kişiye taşımak. Yurt dışında satış ofislerimiz var ve 12 ülkede 60 bayimiz bulunuyor. Çözümümüz pazarda büyük ilgiyle karşılanıyor ve iş ortaklarımızla küresel bir şirket haline geliyoruz. Bu yıl büyümemizi devam ettirmeyi hedefliyoruz. Oluşturacağımız siber güvenlik merkezi ve mühendislik üssü, siber güvenlik alanında yeni çözümler geliştirmek için önemli bir gücümüz olacak. Hedefimiz, atak simülasyonu alanında yaptığımız gibi yenilikçi fikirler geliştirerek Picus’u küresel bir oyuncu haline getirmek.”
Girişimciler: Hamdi Alper Memiş, Volkan Ertürk, Dr. Süleyman Özarslan, Aycan İrican
Şirket: Picus Security Marka: Picus
Kuruluş: 2013 Sektör: Siber güvenlik
Faaliyet alanı: Siber saldırı simülasyonu teknolojileri
Melek yatırımcı: Steve Ciesinski – Melih Ödemiş
Sermaye ihtiyacı: Yok
PROJE 2 – “MİKROBİYOLOJİ DEVRİMİ YAPACAĞIZ”
Tıbbi cihaz üreticisi Aksense, Amerikalı SOSV VC’den 1,3 milyon değerlemeyle tohum yatırım aldı. Start up’ın kurucusu Dr. Asiye Karakullukcu, “Tanısal mikrobiyolojide devrim yaratacak inovatif ürünler üretmeyi hedefliyoruz” diyor.
Aksense, medikal teknoloji alanında faaliyet gösteren, bakteriyel enfeksiyonların erken evrede tanısını sağlayan yeni nesil bir tıbbi cihaz üreticisi. Kurucusu Dr. Asiye Karakullukcu, bir damla kanla dakikalar içerisinde sonuç veren yeni nesil tanı cihazı geliştirdiklerini belirterek “Doktora tezime dayalı geliştirdiğim metodu TÜBİTAK 1512 ve TÜBİTAK 1507 destekleriyle tanı cihazı haline getirdim” diyor. Karakullukcu, yöntemi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi ve Şişli Etfal yoğun bakımda yatan 400’den fazla hasta ile test ettiklerini, geliştirdikleri cihazın doğruluk oranının yüzde 90’ın üzerinde olduğunu belirtiyor. Karakullukcu, start up’ını şöyle anlatıyor:
DOKTORA KONUSU
“İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde doktor öğretim üyesi olarak görev yapıyorum. Klinik mikrobiyoloji uzmanıyım. Çalışma alanım tanı mikrobiyolojisi ve enfeksiyon hastalıkları. Doktora tezimi yazarken danışman hocam Prof. Dr. Gökhan Aygün’ün yönlendirmesiyle katılmış olduğum İstanbul Üniversitesi ve TÜBİTAK iş birliğiyle verilen yenilikçi eğitim girişim programı ile girişimcilik serüvenim başladı. Enfeksiyon hastalıklarının tanısı için yapmış olduğum doktora çalışmasını ve başarılı sonuçlarını paylaşınca bu çalışmamı ticari bir ürüne taşıyacak olan TÜBİTAK 1512 desteğine başvurmam istendi. Sonrasında TÜBİTAK’ın desteğini alarak kendi şirketimi kurdum.
“YATIRIMCI ARIYORUZ”
Geliştirdiğimiz sensörler 7 bakteri türüne özgün bakteriyel enfeksiyonların tanısında kullanılıyor. İleride tüm bakteriyel enfeksiyonların tanısı için kullanılabilir sensörler geliştirmeyi hedefliyoruz. TÜBİTAK 1512 desteğiyle yola çıktık, sonrasında TÜBİTAK 1507 desteğini aldık. Ekim 2019’da Amerikalı SOSV VC’den 1,3 milyon değerlemeyle tohum yatırım aldık ve İngiltere’de 3 aylık Rebelbio Accelerator Programı’na katıldık. Bu süreç bizim için önemli dönüm noktası oldu. Türkiye BioStartup 2018 finalisti olarak Boston’da düzenlenen BioConvention’a gittik. İngiltere Royal Academy of Engineering Leader of Innovation’ın fellowship’ini kazandık.
“İNOVATİF ÜRÜNLER GELİŞTİRİYORUZ”
Medikal teknoloji dijitalleşmeye doğru gidiyor. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde özellikle enfeksiyon hastalıklarının tanısında hastaya ve hekime inovatif dijital çözümler üreten lider bir start up şirketi haline gelmeyi hedefliyoruz. Ürünümüzün satışı yok ancak çalışan bir prototipimiz var. Cihaz ölçümlerini ve takibini sağlayacak mobil aplikasyon geliştirme ve biyosensörün sertifikasyon çalışmaları için yatırım, iş birliği ve destek fonu arıyoruz. Hedefimiz şirketimizi globale taşıyarak büyümemizi hızlandırmak. Şu an geliştirdiğimiz ürünle pazara çıkmayı sonrasında elde edilecek yatırım ve gelirle tanısal mikrobiyolojide devrim yaratacak inovatif ürünler üretmeyi hedefliyoruz. En önemli hedefimiz sağlık alanında inovatif ürünler üreten lider bir şirket haline gelebilmek.”
Girişimciler: Asiye Karakullukcu, Mürsel Baydemir
Şirket: Aksense Medikal Biyoteknoloji
Marka: Aksense
Kuruluş: Ekim 2017
Sektör: Medikal Teknoloji
Faaliyet alanı: Tıbbi cihaz
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var
PROJE 3 – “2023 HEDEFİMİZ 40 MİLYON DOLAR”
2019’u 4 milyon dolar ciroyla tamamladıklarını söyleyen REM People CEO’su Bülent Peker, “2020’de iki katına çıkarak 8 milyon dolarlık ciroya ulaşmayı planlıyoruz. 2023 ciro hedefimiz 40 milyon dolar” diyor.
Bu yıl Seri A yatırım turunu gerçekleştirecek olan REM People, perakende şirketlerinin sahadaki verimliliğini artırmayı sağlayan perakende analitiği ve teknoloji şirketi. Unilever’den P&G’ye, Turkcell’den PepsiCo’ya kadar pek çok şirkete 40’tan fazla ülkede satış, pazarlama, tanzim, teşhir, fiyat ve genel perakende performanslarını ölçümleyebilmelerine olanak sağlayan yazılım ve teknolojik altyapı sağlıyor. Ayda 55 bin perakende noktasına temas ederek perakende şirketlerinin verimliliğini artırdıklarını söyleyen start up’ın CEO’su Bülent Peker, “İş hacmimizin yüzde 40’ını yurt dışı pazarlar oluşturuyor” diyor ve şöyle konuşuyor:
“TEKNOLOJİYE YATIRIM YAPTIK”
“Perakende dünyası çok dinamik ve anlık değişim gösteriyor. Sektördeki markaların ve perakendecilerin bu değişime aynı hızda cevap vermesi gerekiyor. Böyle bir ortamda geleneksel pazar araştırma yöntemleri, 1-2 aylık geçmiş piyasa verisini paylaşarak perakendecilere sunabiliyordu. Bu alana teknolojik bir dokunuş yapmanın zorunlu olduğu ortadaydı. Biz de perakendede teknolojiye yatırım yapmaya karar verdik. Bu alandaki ilk denememiz ve yazılım geliştirme süreci dış kaynaklı ortaklarla iş birlikleri geliştirerek başladı. Dış kaynak kullanımının müşteriler karşısında esnek modeller geliştirmeye izin vermemesi, maliyetlerin yüksekliği, süreçlerin hantal işlemesi sonucunda 2015’te kendi yazılım ekibimizi kurduk ve kendimize ait teknolojik ürünleri geliştirmeye başladık.
“YATIRIM ALDIK”
Sahadan edindiğimiz tüm bilgileri ve raporları analiz ederek hizmet verdiğimiz şirketlerin yöneticilerine önerilerden oluşan raporlar sunuyoruz. Perakende şirketlerinin üst yönetimi bulunurluk, raf payları, teşhir ürünlerinin konumlanması, fiyat takibi ve rakip fiyat takibini içeren bilgilere her an ulaşıp stratejilerini iyileştirebiliyor. Bu sayede iş ortaklarımıza sektörüne göre yüzde 18-20 oranında ciro artışı sağlıyoruz. İlk yatırımımızı İstanbul Portföy ve BUBA Ventures’ın girişim sermayesi fonu Bosphorist Venture Capital’den geçtiğimiz aralık ayında aldık. 12 milyon dolarlık değerleme üzerinden gerçekleşen yatırımla yurt dışında gücümüzü artırırken iki yıl içinde MENA Bölgesi’nde lider olmayı hedefliyoruz.
CİRO 2 KATINA ÇIKACAK
2019’u yaklaşık 4 milyon dolar ciroyla tamamladık. 2020’de 8 milyon; 2023’te ise 40 milyon dolar ciro hedefliyoruz. 25 ülkede faaliyet gösteriyoruz, önümüzdeki dönemde yeni pazarlara girmeyi hedefliyoruz. Bu yıl Endonezya, Malezya, Tayvan, Singapur gibi yeni ülkelere açılacağız. Huawei markasıyla Kanada’da faaliyet göstereceğiz. Gelecek 5 yılda en önemli önceliğimiz, alanımızda MENA bölgesinin lider perakende analitiği şirketi olmak. Orta ve Doğu Avrupa’da başlatmış olduğumuz teknoloji ihracatı hamlesini yeni müşteriler ve iş ortakları ekleyerek pekiştireceğiz. Bu yıl REM Barometre ve REM PriceTrack olmak üzere 2 yeni ürün çıkaracağız. İlki perakendede ‘geleneksel kanalın’ nabzını tutacak; ikincisi ise en fazla satılan 1.500 ürünün perakendenin tüm formatlarında anlık raf-fiyat takibini yapacak.”
Girişimciler: Bülent Peker, Emre Haraççıoğlu, Mert Alemdar
Şirket: REM Araştırma Hizmetleri
Marka: REM People Kuruluş: 2015
Sektör: Perakende Teknolojileri
Faaliyet alanı: Perakende analitiği, perakende teknolojileri, bağımsız perakende denetimi
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var
PROJE 4 – “15 MİLYON DOLARA ULAŞTIK”
Körfez ülkelerinde hayata geçirdikleri temizlik platformuyla 250 bin müşteriye ulaşan Justmop’un kurucu ortağı Kerem Kuyucu, “Ciromuzu 15 milyon dolardan 150 milyon dolar seviyesine çıkarmak istiyoruz” diyor.
Justmop, temizlik servisi arayanlarla bu hizmeti sağlayanları akıllı algoritmalarla buluşturan online bir platform. Melek yatırımcıları arasında 30’lu yaşlardaki kurucularının eski işvereni Nevzat Aydın da var. En son yatırım turunu Collective Spark’ın önderliğinde Kasım 2019’da kapatan start up’ın kurucu ortağı Kerem Kuyucu, “Temizlik endüstrisinde Uber modeli oluşturduk. Hizmet sektörünü teknolojinin yardımıyla standardize ettik” diyor. Ortağı ve start up’ın CEO’su Ali Çağatay Özcan ile Rocket Internet’te çalışırken tanıştıklarını söyleyen Kuyucu, iş fikrinin Dubai’de yöneticilik yaptıkları dönemde oluştuğunu belirterek start up’larını şöyle anlatıyor:
“DUBAİ’DE TEMİZLİKÇİ BULAMADIK”
“Ortağım Çağatay’ın evlendikten sonraki ilk işi eşine Dubai’de güvenebileceği bir temizlikçi bulmak oldu. 1 aylık uğraşın ardından 6’ncı denemesinde memnun kaldığı birini bulabildi. Tecrübesini benimle paylaşırken bir anda ikimizde de ‘evreka’ anı oluştu. 48 saatlik bir maraton sonrası kurmak istediğimiz platformun tüm süreçlerini çıkardık ve temizlik endüstrisini Körfez bölgesinde kalite, fiyat ve takvim bakımından transparan hale getirmek için yola çıktık. 40 günde web sitemiz ve temizlik şirketimiz hazırdı. Sitenin açıldığı ilk gün Google arama reklamları üzerinde 90 dolar harcayıp 120 dolar kazanınca ve sipariş veren müşterilerin yüzde 75’inin ikinci siparişlerini verdiğini görünce Justmop’u hayatımızın merkezine yerleştirmeye karar verdik.
4,5 YILDA 25 MİLYON DOLAR
Geçtiğimiz 4,5 yılda Körfez bölgesinde temizlik servisinin standardizasyonuyla ilgili çok büyük yatırımlar yaptık, teknolojik ve operasyonel altyapımızı kurduk. 2020’de bu yatırımların geri dönüşünü almaya başlayacağız. Şu an Justmop mobil uygulaması üzerinden 60 saniyeden kısa bir süre içinde fotoğrafını ve daha önceki hizmetlerinin yorumlarını gördüğünüz bir yardımcıyı, 1 saat sonrasına çağırabiliyorsunuz. Hedefimiz teknolojimizin yardımı ve kaliteli hizmet standardıyla pazardaki 2,5 milyar dolarlık pastadan maksimum pay alarak Justmop’u 15 milyon dolar cirodan 150 milyon dolar ciro seviyesine çıkarmak.
“LİDERLİĞİ HEDEFLİYORUZ”
Justmop’un CEO’su Ali Çağatay Özcan da bugüne kadar 250 bine yakın müşteriye hizmet verdiklerini belirterek gelecek hedeflerini şöyle paylaşıyor: “Platformumuz üzerinden gerçekleşen siparişlerle 10 binin üzerinde temizlikçi arkadaşımıza istihdam sağladık. Her zaman yıllık büyüme hedeflerimizin çok daha üzerinde performans sergiledik. Bu yılı ciroda en az 2-3 kat büyümeyle kapatıp 10 binlerce insana daha iş imkanı sağlayacağız. Önümüzdeki yıllarda Justmop’u bulunduğu tüm ülkelerdeki 1 numaralı temizlik uygulaması yapmayı hedefliyoruz. Ev temizliğindeki kalite yaklaşımımızı elden bırakmadan kuru temizleme, araba yıkama gibi müşterilerimize ihtiyaçları olan diğer servisleri sağlamak için çalışıyoruz. Hedefimiz bölgedeki en büyük ev hizmeti platformu olmak.”
Girişimciler: Ali Cağatay Özcan ve Kerem Kuyucu
Şirket: Justmop.com
Marka: Justmop
Kuruluş: Şubat 2015
Sektör: Servis ve teknoloji
Faaliyet alanı: Temizlik
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok
PROJE 5 – “VERİYİ DNA’DA DEPOLUYORUZ”
DNA’da veri depolamayı sağlayan HiDNA’nın kurucusu Dr. Cihan Taştan, “Gelecekte DNA veri depolama ve DNA tabanlı bilgisayarların geliştirilmesinde yerli bir girişim olarak öncü olmayı hedefliyoruz” diye konuşuyor.
Günümüzdeki en büyük soruların başında verilerin depolanması ve güvenirliği geliyor. Verilerin depolanması büyük yatırım ve karmaşık sistemler gerektiriyor. Vücudun temel bilgi hazinesi DNA ise son yıllarda büyük verilerin depolanması, şifrelenmesi ve güvenle saklanması için yeni fırsatlar yaratıyor. 1,5 yıl önce hayata geçirilen HiDNA da dijital verilerin DNA’da şifrelenerek saklanmasını sağlayan bir start up. Kurucusu Dr. Cihan Taştan, “Uzman olduğumuz sentetik biyoloji alanındaki tecrübemizi bilgisayar algoritmalarıyla bütünleştirip uzun yıllar saklanabilecek kişiye özel DNA veri depolama yöntemi geliştirdik” diyor. Taştan, Türkiye’de oldukça yeni nesil ve henüz pazarı oluşmamış bir teknolojinin üzerinde çalıştıklarını belirterek start up’ını şöyle anlatıyor:
YENİ VERİ DEPOLAMA ARACI
“ODTÜ Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü’nden mezun oldum. New York Üniversitesi’nde mikrobiyoloji ve immunobiyoloji alanlarında doktora yaptım. İki yıl önce İstanbul Medeniyet Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde okuyan ve bilgisayar kodlamaları ve algoritma geliştirmelerinde hayli deneyimli olan Bedirhan Keskin ve İsmail Çağılcı ile HiDNA girişimini geliştirdik. HiDNA’yı DNA’da veri depolama, şifreleme ve nesnelerin DNA’sı teknolojileri alanında platformlar kurmak ve uygulama alanları geliştirmek üzere kurduk. Çalışmalarımızın fikir aşamasını geliştirdikten sonra üç aylık demo sürüm olarak hidna.co web sitesini halka açtık.
POTANSİYELİ YÜKSEK
2010’da 1 zettabayt olan küresel veri depolama 2018’de 33 zettabayta ulaştı. 2040 yılına kadar 6-19 yottabyte’a ulaşacağı öngörülüyor. Mevcut altyapıyla 2040 yılına kadar dünyadaki mikroçip dereceli silikonun tükenmesi bekleniyor. Dijital veri depolamanın ulaşabileceği fiziksel sınırlar, enerji tüketimi ve potansiyel hammadde zorlukları daha fazla depolama için önümüzdeki 10-20 yıl içinde farklı veri depolama yöntemlerine ihtiyaç olacağını gösteriyor. DNA ise bu yüksek dijital veriyi depolamanın son derece kompakt bir yolu olarak ortaya çıkıyor. Aynı zamanda DNA, serin ve kuru tutulduğu sürece binlerce yıl dayanabiliyor. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde DNA tabanlı bilgisayarların geliştirileceğini Microsoft’un da bu alanda milyonlarca dolar yatırım yapmasından anlıyoruz.
“SEKTÖRDE ÖNCÜ OLACAĞIZ”
DNA’da yazı, resim ve hesap bilgilerinin güvenle ve uzun yıllar saklamak üzere sadece kişiye özel DNA algoritması geliştirdik. Ayrıca ürettiğimiz DNA’ları özel ortam koşulları gerektirmeden ve oda sıcaklığında 40 yıla kadar bozulmadan saklayabilecek kimyasal formülasyonlar ile korumayı başardık. 2019 sonunda Sanofi PharmUp start up programının finalinde jüri özel ödülü alarak yatırımcı turuna çıkmaya karar verdik. Bu yıl, DNA veri şifreleme ve DNA ara yüzlü mobil giriş yöntemlerimizin geliştirilmesi amacıyla blockchain teknolojilerinde uzman yeni bir yazılımcı ekibi kuruyoruz. Ayrıca DNA tabanlı ürün konseptlerini (yeni nesil giysi ve aksesuarlar) üretmek amacıyla üç boyutlu yazıcılar üzerine yoğunlaştık. Gelecekte DNA veri depolamanın ve DNA tabanlı bilgisayarların geliştirilmesinde yerli bir girişim olarak öncü olmayı hedefliyoruz.”
Girişimciler: Dr. Cihan Taştan, Bedirhan
Keskin ve İsmail Çağılcı
Şirket: HiDNA Marka: HiDNA
Kuruluş: Ekim 2018
Sektör: Biyoteknoloji
Faaliyet alanı: DNA tabanlı yeni platformlar
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var
0 yorum