1.PROJE
İngiltere’de elektrik faturası yüksek gelince tedarikçi karşılaştırma işiyle tanışan Çağada Kırım, bu fikri Türkiye’ye taşıdı. Arkadaşıyla EnCazip.com’u kuran Kırım, “İleride internet üzerinden her türlü karşılaştırmayı yapmayı planlıyoruz” diyor.
İkiyıl önce kurulan EnCazip.com, Türkiye’nin ilk elektrik tedarikçisi karşılaştırma ve değiştirme şirketi. Geçen yıl dünyanın birçok ülkesinde yatırımları bulunan İngiltere merkezli Vivamet Yatırım Grubu’yla ortaklık yaptı. Bu önemli başarıya imza atan EnCazip’in kurucularından Çağada Kırım 28, ortağı Onur Orakçıoğlu ise 26 yaşında. İkisi de Koç Üniversitesi mezunu. Ortakların iş fikrini bulması Kırım’ın, İngiltere’ye yüksek lisans eğitimi için gitmesiyle oldu. City University London’da enerji ve ekonomi alanında yüksek lisans yapan Kırım, bu dönemde elektrik tedarikçisi değiştirme konseptini deneyimleme ve inceleme fırsatı buldu. Daha sonra da bu iş fikrini üniversite arkadaşı Onur Orakçıoğlu’yla Türkiye’ye taşımaya karar verdi. Kırım, EnCazip. com’un hikayesini şöyle anlatıyor:
YÜKSEK FATURA İŞ KURDURDU
Yüksek lisansım sırasında İngiltere’deki elektrik tedarikçisi değiştirme konusunu ve yöntemlerini inceleme fırsatım oldu. Bu dönemde Londra’da oturduğum evin elektrik faturası çok yüksek geldi ve tedarikçi değiştirme sitesi uSwitch başta olmak üzere tedarikçi karşılaştırma sitelerini kullanarak elektrik tedarikçimi değiştirdim. Daha sonra bu sistemi ortağım Onur’la paylaştıktan sonra aynı sistemi Türkiye’de uygulamaya karar verdik. Siteyi yayına alıp elektrik tedarikçisi değişiklikleri yapmaya başladık ve sektörün tahminlerimizden çok daha büyük olduğunu gördük. Fikir alışverişi yapabilmek adına uSwitch’in kurucusu Lord George Milford Haven ile LinkedIn üzerinden iletişime geçtik. İlk başta amacımız, sadece fikir alışverişinde bulunmaktı; ancak daha sonra EnCazip’i kendilerine aktarınca ve kendilerini daha yakından tanıma fırsatı bulunca ortaklık yapmaya karar verdik.
“POTANSİYELİ BÜYÜK”
2001’den itibaren serbestleşen elektrik tedarikçisi değişikliğiyle Türkiye’de de elektrik tedarikçisi değiştirmenin önü açıldı. Yönetmeliğin kapsamına ev kullanıcılarının da alınmasıyla Türkiye’de yaklaşık 6 milyona ulaşan elektrik tüketicisi bu haktan yararlanabilir hale geldi. Buradan yola çıkarak bu alanda tüketici dostu bir internet sitesiyle tüketicilerin ücretsiz, tarafsız ve bağımsız bir şekilde elektrik tedarikçilerini karşılaştırmasına ve tedarikçi değiştirmesine olanak sağlayacak EnCazip. com’u kurduk. İnternet sitemiz üzerinden tüketiciler, farklı elektrik tedarikçilerinin tarifelerini karşılaştırarak en cazip elektrik tarifesini seçip ücretsiz olarak seçtikleri tarifeye geçiş yapabiliyor.
“YENİ ALANLAR OLABİLİR”
Şimdilik tamamen enerji sektörüne odaklanmış durumdayız. EnCazip.com’u ilk günden bu yana her gün kullanıcı dostu yeniliklerle geliştiriyoruz. Türkiye’de elektrik tedarikçisi değiştiren tüketicilerin sayısı aylık yaklaşık yüzde 3,75 büyürken EnCazip aylık yüzde 10’luk bir büyüme gösteriyor. EnCazip olarak tüketicilere tasarruf sağlayabilecek her türlü karşılaştırma bizim ilgimizi çekiyor ve bu doğrultuda değerlendirmelerimiz sürüyor. İlerleyen dönemlerde tüketicinin faydasına olacak internet üzerinden her türlü karşılaştırmayı yapmayı planlıyoruz.”
Şirket adı: Cazip Enerji Marka: EnCazip Girişimciler: Çağada Kırım, Onur Orakçıoğlu Kuruluş tarihi: 2013 Sektörü: Enerji Faaliyet alanı: Elektrik tedarikçisi karşılaştırma & değiştirme Melek yatırımcı: Var Sermaye ihtiyacı: Yok
2.PROJE
“OYUNLA ZEKA GELİŞTİRİLEBİLİR”
Zeka oyunları kültürünü 7’den 77’ye herkese yaymak istediklerini söyleyen Akıl Oyunları’nın kurucusu Ferhat Çalapkulu, “Daha çok düşünen bir Türkiye yaratmak istiyoruz” diyor. Çalapkulu, zeka oyunlarıyla zekanın geliştirilebileceğini söylüyor.
Akıl oyunları, zeka oyunları alanında faaliyet gösteren bir şirket. Zeka oyunları ve oyuncakları geliştirip üretiyor. Bu konuda yayınlar çıkarıyor. Okullarda öğretmenlere ve öğrencilere yönelik zeka oyunları eğitimleri veriyor. Kurumlarda ise çalışanlara özel zeka oyunları tasarlıyor. Şirketin kurucuları da yaptıkları iş gibi zeka oyunları tutkunu. Kurucu ortaklardan Ferhat Çalapkulu, İTÜ’de okurken Türkiye’yi dünya zeka olimpiyatlarında temsil etmiş. Çalapkulu, şimdi de Türk Beyin Takımı’nın kaptanlığını yapıyor. Zeka oyunları oynayarak bireylerin zeka seviyelerini geliştirebileceklerini söyleyen Çalapkulu, ileride çocukların bilişsel yönlerini geliştirecek anaokulları kurmayı hayal ediyor. Çalapkulu, ortağıyla hobileri olan zeka oyunlarını iş fikriyle birleştirmesini şöyle anlatıyor:
TÜRK BEYİN TAKIMININ KAPTANI
“Üniversitede yarışmacı olarak girdiğim Türk Beyin Takımı’nda zeka oyunları dünyasıyla tanıştım. Önceleri sadece çözer olduğum bu alanda daha sonra profesyonel olmaya karar verdim. Oyunevi adında eğitim ve danışmanlık şirketi kurdum ve şirketlere yönelik oyun bazlı etkinlikler düzenledim. Ardından yine Türk Beyin Takımı’ndan arkadaşım Kamer Alyanakyan’la Akıl Oyunları’nı kurdum ve zeka oyunu tasarlamaya, zeka oyunu yayınları çıkarmaya başladım. Bir süre sonra Türkiye’yi dünyada temsil eden Türk Beyin Takımı’nın kaptanlığını devraldım. Akıl Oyunları olarak Dünya Zeka Oyunları Federasyonu’nun Türkiye temsilciliğini yürütmeye başladık. Bugün Türk Beyin Takımı seçmelerini yapıp dünya şampiyonalarına katılıyoruz.
ZEKA GELİŞTİRİCİ SET
Başlangıçta sadece zeka oyunlarıyla ilgili meraklılarına yönelik yayıncılık yapan bir şirketken bugün zeka oyunları alanında üretim, eğitim ve danışmanlık hizmeti veren bir kurum haline geldik. Çocuk gelişim programları geliştirmekten tutun da şirketlere oyun bazlı her türlü hizmeti ve materyal desteği veriyoruz. Amacımız zeka oyunları kültürünü 7’den 77’ye toplumun geneline yaymak. Daha çok düşünen, daha çok sorun çözen ve daha yaratıcı bir Türkiye’ye katkı sağlamak istiyoruz. Bunun için çocuklara yönelik zeka gelişimi eğitimleri, öğretmen eğitimleri, okullara zeka oyunları materyalleri temini hizmetleri veriyoruz. Ortaokullarda seçmeli ders haline getirilen ‘Zeka Oyunları Dersi’nin müfredatı hazırlanırken Milli Eğitim Bakanlığı’na danışmanlık verdik.
Şirketin adı: Akıl Oyunları Yayıncılık Marka ismi: Türk Beyin Takımı Girişimciler: Ferhat Çalapkulu, Kamer Alyanakyan Kuruluş tarihi: 2005 Sektörü: Yayıncılık, eğitim-danışmanlık Faaliyet alanı: Zeka oyunları Melek yatırımcı: Yok Sermaye ihtiyacı: Var
“ANAOKULU KURMAK İSTİYORUZ”
Yüzlerce öğretmene zeka oyunu eğitmen eğitimi verdik. ‘Türk Beyin Takımı Macera Kulübü’ adında öğrencilere yönelik eğlenceli bir oyun-yarışma formatı hazırladık. Çocuklarda analitik düşünme, yaratıcılık, sosyalleşme, liderlik ve zeka gelişimine katkıda bulunuyor. Çocukların bilişsel becerilerine katkı sağlayacak, sosyal yönden de geliştirecek anaokullarını Türkiye genelinde kurmak da hedefim. Zeka oyunlarını farklı dijital ortamlara taşımak istiyoruz. Hayata geçirmek istediğimiz ulusal ve uluslararası projelerimiz için bizimle aynı vizyona sahip yatırımcılarla görüşmeye açığız.”
3.PROJE
“TOPLUMUN NABZINI TUTUYORUZ”
Poltio, sosyal anketlerle halkın nabzını tutan dijital bir platform. Kısa sürede 2,5 milyondan fazla kişinin oy kullandığı bir platform haline gelen Poltio’nun kurucusu Ahmet Tosun, iş modellerini yurtdışına taşımak istediğini söylüyor.
Poltio, bir ‘sosyal anket’ platformu. Kullanıcılar istedikleri konu ve formatta anketler oluşturarak Poltio’da paylaşabiliyor ve başka kullanıcıların anketlerine katılabiliyorlar. En büyük kolaylığı ise oy vermek için üyelik gerekmemesi. Nasıl ki Youtube’da video izlemek için bir üyeliğe ihtiyaç duyulmuyorsa Poltio’da da siteyi ziyaret ettiğiniz anda anket yanıtlamaya başlayabiliyorsunuz. Platformun kurucusu Ahmet Tosun, 31 yaşında. Sabancı Üniversitesi Üretim Sistemleri Mühendisliği mezunu. Üniversitede okurken ilk işini kuran Tosun, Henkel ve telekomünikasyon sektöründe faaliyet gösteren TIMWE şirketinde çalışmış. En son TIMWE’in Rusya ve BDT operasyonlarından sorumlu olan Tosun, 2 yıl önce kurduğu sosyal anket platformunu ve hedeflerini şöyle anlatıyor:
FİKİR NASIL ÇIKTI?
“Haber sitelerindeki anketler, yayınlanan pazar araştırma sonuçları ve toplumun farklı konulara bakışını analiz eden çalışmalar hep ilgimi çekti. Yalnız bu çalışmalar, hep farklı kurumların sorularına halkın verdiği cevaplarla sınırlıydı. Poltio’da anket yapma yeteneğini son kullanıcıya vermek ve etkileşim oranı yüksek yeni bir mecra oluşturmak istedik. Bunu yaparken doğru ekibi oluşturduk. Kurulduğumuz ilk günden beri ürün geliştirmeye olan odağımızı koruyoruz.
2,5 MİLYONA ULAŞTI
Kullanıcılar istedikleri konu ve formatta anketler oluşturarak Poltio’da paylaşabiliyor, başka kullanıcıların anketlerine katılabiliyorlar. Poltio’da oluşturulan anketler, aynı zamanda 3’üncü parti platformlarda da gömülü (embed) olarak kullanılabiliyor. En büyük kolaylık oy vermek için üyelik gerekmemesi. Ancak üyeliğin avantajları mevcut. Facebook sayfası ya da e-mail adresiyle gerçekleşen basit bir üyelik işleminin ardından istediğiniz tipte soru açma, sorulara yorum yapma ve kişi/soru takip etme imkanınız oluyor. Böylece ilginizi çeken bir anketin sonuçlarının nasıl gittiğini takip edebiliyor ya da diğer kullanıcılarla iletişime girebiliyorsunuz. Poltio’yu hayata geçirdiğimiz Ağustos 2014’ten beri platformumuz üzerinde 26 milyonun üzerinde oy kullanıldı. Şu anda ise aylık ortalama 2,5 milyon oyun kullanıldığı bir mecra haline geldik.
Şirket adı: Cana Bilişim Hizmetleri Marka ismi: Poltio Girişimci: Ahmet Tosun Kuruluş tarihi: 2014 Sektörü: Bilişim Faaliyet alanı: Sosyal paylaşım platformu Melek yatırımcı: Yok Sermaye ihtiyacı: Var
“HEDEFİMİZ YURTDIŞI”
Poltio’yu şimdiye kadar kendim finanse ettim. Yaklaşık 650 bin TL’lik yatırım yaptım. Geçtiğimiz ekim ayında Garanti Partners (GP) hızlandırma programına dahil olduk. Yatırımcı görüşmeleri, ticari referans, kurumsal iş birlikleri gibi alanlarda onlardan destek alıyoruz. Öncelikli hedefimiz mobil uygulamamızı çıkarmak. Sponsorlu anketlerle ilgili reklam verenler için farklı kampanyalar oluşturup yönetebilecekleri bir ara yüz geliştirmek de hedeflerimiz arasında. Medya satın alma ve dijital/geleneksel kreatif ajanslarla işbirliklerini çok önemsiyoruz. Bu alanda iş ortağı sayımızı artırmak da bizler için önemli bir hedef. Önemli bir önceliğimiz de Poltio’yu yurtdışına taşıyabilmek. Poltio’nun dünya genelinde kullanılan bir sosyal paylaşım platformu olmasını istiyoruz.”
4.PROJE
“YURTDIŞINA AÇILACAĞIZ”
Müşteri ilişkilerinin olduğu her yerde olmak istediklerini söyleyen Pisano’nun kurucularından Özkan Demir, “Yurtdışı pazarlara açılmak istiyoruz. İngiltere ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde müşterilerle görüşmelere başladık” diyor.
Pisano, 4 arkadaşın kurduğu web tabanlı bir müşteri etkileşim platformu. Müşteri ve şirket arasında gerçek zamanlı iletişim kurmayı sağlıyor. Kurucu ortaklardan Emir Bostan ve Özkan Demir, Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nden sınıf arkadaşı. Diğer ortaklardan Kemal Akıllıoğlu, Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü mezunu. 4’üncü ortak Mike Soylu ise kurucu ortaklardan Emir Bostan’ın iş arkadaşı. Pisano’yu kurmadan önce kendisi gibi ortaklarının da farklı start uplar’da çalıştığını söyleyen Özkan Demir, “Aklımızda hayata geçirmeyi planladığımız fikirlerimiz vardı. Yatırım aldığımız fon TRPE Venture Partners’la tanışmamız bu esnada oldu ve iş fikrimizi hayata geçirdik” diyor. Demir, start up’larını kurmaya giden süreci şöyle anlatıyor:
“FİKİR KAMPTA ÇIKTI”
“TRPE Venture Partners, insana yatırım yapmayı ilke edinmiş bir girişim fonu. Olumlu geçen tanışma süreci sonrası ekip olarak yatırımcılarımızla Kanada’ya 6 haftalık bir kampa gittik ve bu sürede girişimcilik ekosisteminin paydaşlarıyla beyin fırtınaları yapma ve fikirlerimizi geliştirme fırsatı bulduk. Web tabanlı bir müşteri etkileşim platformu olan Pisano fikri de burada doğdu. Türkiye’ye dönerek bir iş planı oluşturduk ve 2014’te Pisano’yu kurduk. Pisano, şirketler ve onların müşterileri arasındaki doğru ve hızlı iletişim kanalı olmak amacıyla kuruldu. Geliştirdiğimiz yazılım sayesinde şirketler, müşterilerinin görüşlerini, isteklerini ve şikayetlerini anlık olarak görebiliyor ve yönetebiliyorlar.
“İLK YATIRIM 1,5 MİLYON DOLAR”
1,5 milyon dolar olan ilk yatırımımızı TRPE Venture Partners’tan aldık. Aldığımız yatırımın büyük bir kısmını çok iyi bir ekip oluşturmak için harcıyoruz. Bunu ürün geliştirme ve pazarlama faaliyetleri takip ediyor. Bizim TRPE Venture Partners’la ilişkimiz şirketin kurulum evresinde başladığı için hiç melek yatırımcı arayışımız ya da ilişkilerimiz olmadı. Ancak ekosistemin içerisindeki birçok yatırımcı ve melek yatırımcıyla sürekli görüşüp fikir alışverişi yapıyoruz.
Şirketin adı: Pisano Müşteri İlet. Çöz. Marka adı: Pisano Girişimciler: Özkan Demir, Emir Bostan, Kemal Akıllıoğlu, Mike Soylu Kuruluş tarihi: 2014 Sektörü: Müşteri deneyimi, müşteri iletişimi, yazılım, CRM Faaliyet alanı: Müşteri yazılımı Melek yatırımcı: Var Sermaye ihtiyacı: Yok
“12 SEKTÖRE HİZMET VERİYORUZ”
Ürünümüzün yeni versiyonunu geliştirdik. Bu doğrudan büyümeyi getirdi. Şu anda 12 farklı sektörden 100’den fazla farklı şirkete hizmet veriyoruz. İlk hedefimiz, müşteri ilişkisinin olduğu her yerde Pisano’nun olması. Bunu başarabilecek kalite ve esneklikte bir ürünümüz ve bunun arkasında durabilecek mükemmel bir ekibimiz var. Türkiye’de çalıştığımız her sektörde çok fazla değer yaratıyoruz ve artık yurtdışı pazarlara açılmak için çalışmalarımızı tamamlamak üzereyiz. İngiltere ve Birleşik Arap Emirlikleri pazarlarında ilk müşterilerimizle görüşmelere başladık. Bunun yanında ekip ve ekip kültürü en çok önem verdiğimiz konu. Bu nedenle ekibe de çok fazla yatırım yapıyoruz. Eğlenerek çalışmayı çok seviyoruz. Hedefimiz en çok çalışılmak istenen şirketler arasında olmak.”
5.PROJE
“1 MİLYON KULLANICIMIZ VAR”
İkinci el eşyalar için mobil pazaryeri sunan Zebramo, üyelerinin diledikleri kadar ürünü, ücretsiz ve kolay bir şekilde listeleyerek satışa sunmasını sağlıyor. Kurucusu Bora Savaş, 1 milyona yakın kullanıcıya ulaştıklarını söylüyor.
Bora Savaş, 36 yaşında. 10 yıldan fazla süredir teknoloji girişimciliği ve yatırımcılığı yapıyor. Cloudoq Inc. adlı ilk şirketini 2008’de Japonya’da kurdu. 4 yıl sonra 2012’de şirketini halka açık bir başka şirkete sattı. Ardından da Tokyo merkezli yatırım şirketi Beenos’a katıldı. Beenos ile Japonya, Güneydoğu Asya ile birlikte Türkiye’de Akakçe ve İyzico girişimlerinin tohum yatırım turlarına katılan Bora Savaş, Beenos’taki iki yıllık deneyimden sonra kendi girişim fikri üzerinde çalışmaya başladı. 3 kişilik bir ekiple moda dikeyinde kadınlara özel mobil bir pazar yerine odaklandı. Tokyo’da test ettiği projeyi hayata geçirmek için Türkiye’ye dönen Savaş, 2015’te eski TEB’li Kaan Aslan ve eski Markafoni’li Fatih Köksal ile birlikte Zebramo’yu kurdu. Savaş, Zebramo’yu ve planlarını şöyle anlatıyor:
“JAPONYA’DA YAŞADIM”
“Zebramo’yu kurmadan önceki 10 yılımı Japonya’da geçirdim. Japonya Osaka Üniversitesi’nde master yaptıktan sonra 2008’de doktora eğitimini yarıda keserek ilk şirketim Cloudoq Inc.’i kurdum. Şirketi 4 yıl sonra halka açık bir şirkete sattık. Sonrasında merkezi Tokyo’da bulunan yatırım şirketi Beenos Inc.’a katılarak 2 yıl burada yöneticilik yaptım.
“600 BİN DOLARLA BAŞLADIK”
Türkiye’ye geri döndükten sonra 3 ortak Zebramo’yu şirket haline getirerek çalışmalarımıza hız verdik. Aklımızda birden çok fikir vardı ve Türkiye’den dünyada kullanılacak bir servis çıkarmak istiyorduk. Neticesinde bireyler arası yüzde 100 güvenli ve hiçbir deneyimi gerektirmeyecek kadar kolay bir şekilde alışverişi mümkün kılacak bir pazaryeri oluşturmaya karar verdik. Her bir bireyin online ticarete katılmalarını sağlayarak ekonomik güçlerini artırmalarına yardımcı olma tutkum Zebramo’yu hayata geçirmemdeki en büyük etkenlerden biri oldu. 600 bin dolarlık küçük bir sermaye ile işe başladık. Yatırımcılarımızın çoğu Japonya, bir kısmı da Singapur’dan. Türkiye’den sadece Akakce.com’un kurucusu Koray Karataş’ın değerli desteğini aldık.
Şirketin adı: Zebramo Bilgi Teknoloji Marka ismi: Zebramo Girişimciler: Bora Savaş, Kaan Aslan, Fatih Köksal Kuruluş tarihi: 2014 Sektörü: E-Ticaret Faaliyet alanı: Yatay pazaryeri Melek Yatırımcı: Var Sermaye ihtiyacı: Var
“SATIŞTAKİ ÜRÜN 2 MİLYONU GEÇTİ”
Zebramo olarak çok hızlı ve kolay bir şekilde satış ve güvenli bir alışveriş imkanı sunarak çok kısa bir sürede büyük ve aktif bir kullanıcı kitlesine ulaşmayı başardık. Geçen yıl ciro bazında yüzde 6 bin büyüme, son çeyrekte de yüzde 145 oranında büyüme sağladık. Şu anda 1 milyona yakın kullanıcımız var. 2 milyondan fazla ürünün satışta olduğunu söyleyebilirim. Türkiye bulunduğu bölgede oldukça büyük bir pazar ve geliştirmemiz gereken daha birçok iş bizi bekliyor. Bunların başında kullanıcı deneyiminin gereksinimler dahilinde geliştirilmesi, bireyler arası alışveriş ve satış kültürünün yaygınlaşması ve gelişmesi için pazarın yönlendirilmesi bulunuyor. Ayrıca yakın bir gelecekte Türkiye dışındaki hedeflediğimiz pazarlara da girmek için hazırlıklarımızı yapmaya başladık.”
0 yorum