code.yapıkredi ile hızlı start up

PROJE 1 – “KRİPTO VARLIK BANKASI OLACAĞIZ”
Bir yıl önce kendi kripto parası Exen Coin’i basan Bitexen’in kurucu ortağı Fatih Bilgin, 80 bin kullanıcıya ulaştıklarını belirterek, fintek alanında büyümeye devam edeceklerini söylüyor. Bilgin, “Geleceğin kripto varlık bankası olmak istiyoruz” diyor.

Hazırlayan: Ayçe Tarcan Aksakal [email protected]

Fintek şirketi Bitexen, 2 yıl önce bilgisayar mühendisi 4 ortak tarafından İTÜ Arı Teknokent’te kuruldu. Gelecekte birçok finansal teknolojinin blokzincire taşınacağını belirten kurucu ortaklardan Fatih Bilgin, geleceğin kripto varlık bankası olmak istediklerini söylüyor. Abidos Bilişim’in de kurucuları arasında yer alan Bilgin, 80 bin kullanıcıya ulaştıklarını belirterek, “Tüm finansal sektörün blokzincir teknolojileriyle dönüşüme uğrayacağına ve ileride bankalar yerine kripto bankaların var olacağına inanıyoruz” diyor. Bilgin, gelecekteki hedeflerini ve kripto para alanındaki gelişmeleri şöyle anlatıyor:

YATIRIM FIRSATI ARTACAK
“Şu an profesyonel yatırımcı olmayan, düşük fonlarla işlem yapan kişilerin riskli ama yüksek getirisi olacak fon ve şirketlere yatırım imkanı çok sınırlı. Bu yatırım araçlarının blokzincire geçişiyle kişilerin regülasyonun belirleyeceği limitler dahilinde yatırım yapabilmesini sağlamak istiyoruz. Böylece çok az ve zaten zengin bir azınlığın yatırım yapabildiği yüksek getirili yatırımlara kişiler de küçük bütçelerle dahil olabilecek. Gelecekte tüm finansal sektörün blokzincir teknolojileriyle dönüşüme uğrayacağına ve ileride bankalar yerine kripto bankaların var olacağına inanıyoruz ve Bitexen olarak hedefimiz, geleceğin kripto varlık bankası olmak.

“100 BİN DOLARLA KURDUK”
Şirket kurucuları tarafından 50 bin dolar sermaye, 50 bin dolar da borçlanarak ilk finansmanı sağladık. Daha 6’ncı ayımız dolmadan platformumuzu yurt dışında faaliyet gösterecek bir kripto borsasına lisansladık. Klasik melek yatırım ağlarından ya da VC’lerden yatırım almadık. Ancak hem VC’ler hem de finansal kuruluşlarla yatırım görüşmeleri yapıyoruz. Sistemimizi kullanıma açtıktan sonra üyeliği cazip hale getirmek için Exen Coin adında kendi kripto varlığımızı bastık. Böylece dünyada ilk kez, bir borsa olarak tümünü kullanıcılarına ücretsiz dağıtıp tümünü geri satın almayı taahhüt ettiğimiz bir kripto varlık tanımladık.

“CİDDİ KULLANICIYA ULAŞTIK”
Tam 1 yıl önce kripto varlığı bastıktan ve Bitexen alım satım platformunu yayına aldığımız andan itibaren 80 bin kullanıcıya ulaştık. Türkiye’de ilk kez, ödüllü hacim yarışmaları düzenleyerek kullanıcılarımıza hem keyifli hem de kazançlı bir ortam sağladık. Türkiye’de pazar lideri olmak ve yurt dışına açılmak birincil önceliğimiz. Ayrıca blokzincir üzerinde farklı kripto varlıkların farklı kurumlar tarafından basılıp yönetilebildiği bir platform üzerine çalışmalarımız var. Kitlesel fonlamayla ilgili, hem ülkemizdeki hem de dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Blokzincir üzerinde fonlama çözümleri ve ikincil pazar platform hizmeti için iş birliği çalışmaları yapıyoruz.”

Girişimciler: M. Fatih Bilgin, Murat Çelik, Mutlu Dağdelen, A.
Kürşat Duygulu
Marka: Bitexen
Kuruluş: 2018
Sektör: Fintek
Faaliyet alanı: Fintek Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 2 – “50 BİN ÇİFTÇİYE ULAŞTIK”
Tarımsal kuruluşlar için veri ve karar destek mekanizmaları üreten tarla.io’nun kurucu ortağı Kerem Erikçi, “50 bin kişilik çiftçi ağıyla 400 bin tarla için günlük hesaplamalar yapıyoruz. 3 yılda başa baş noktasından kârlı seviyeye geldik” diyor.

Tarla.io, meteorolojik tahmin, toprak ve bitki verilerini bir araya getirerek çiftçilerin faaliyetlerine yönelik öneriler geliştiren tarımsal karar destek platformu. Sistemde hava tahminleri, uydu görüntüleri ve farklı kaynaklardan alınan veriler, bölgenin coğrafi özelliklerine, toprağa ve bitkiye göre yorumlanıyor. Bu sayede bölgeye ve bitkiye özel, en doğru hava durumu ve zirai tahminlerin yapılması hedefleniyor. Çiftçilerse web ve mobil ara yüzleri üzerinden tarlalarını sisteme kaydederek hizmet alabiliyor. iklim.co ile hayvansız et üretim Ar-Ge’si yapan biftek.co’nun da ortakları arasında yer alan Kerem Erikçi, kardeşiyle kurdukları girişimini şöyle anlatıyor:

FİKİR FUARDA ÇIKTI
“Elektrik ve elektronik, bilgisayar ve işletme eğitimi aldım. 15 yıllık kurumsal iş tecrübesinden sonra dünyanın en büyük problemlerinden olan iklim değişikliği ve sürdürülebilir gıda üretimi konusunda faaliyet göstermek amacıyla moleküler biyoloji uzmanı kardeşim Dr. Erdem Erikçi’yle tarla.io’yu kurduk. İş fikrimizse yurt dışındaki tarım fuarlarına katıldığımız sırada ortaya çıktı. Tarımın çok disiplinli bir alan olması ilgimizi çekti. Elektronik, kimya, meteoroloji, pazarlama, bilişim gibi konuları uygulayarak tarımda büyük verimsizliklerin ortadan kaldırılmasının mümkün olması ve bunları yaparken de insanlığın büyük bir problemine çözüm önerilerinde bulunmak bizi oldukça heyecanlandırdı.

“FİNANSAL BİLGİ DE ÜRETİYORUZ”
Tarım alanları için tahmin sistemi programımızın prototipini yaptıktan sonra bunu büyük gıda üreticilerine göstermeye başladık. Fikir, Konya Şeker’in 50 bin çiftçisinin kullandığı bir portala dönüşerek ilk ticari başarısını kazandı. Bugün büyük kurumsal firmaların sayısal tarım bilgi ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Bu bilgiler, önümüzdeki dönemde bankacılık ve sigortacılık alanında önemli bir değer yaratacak. Bireysel kredi skoru gibi tarım arazilerinin risk skorunun oluşturulması sayesinde hem kredi hem sigorta işlemleri çok daha şeffaf ve adil olacak. Böylece sürdürülebilir tarımsal üretimin önündeki engellerin azaltılması sağlanacak.

“YURT DIŞININ PAYI ARTACAK”
Şirketimiz büyümesini sürdürüyor. Başa baş noktadan kârlı bir seviyeye geldik. 50 bin çiftçinin olduğu ağımızla 400 bin tarla için günlük hesaplamalar yapıyoruz. 3 yıl önce piyasaya çıkan tarla.io servisimizle bugüne kadar Türkiye ve Avrupa’da iklim, gıda ve tarım konularında 15 ödül aldık. Büyümemizi hızlandırmak için yurt dışındaki tarımsal kuruluşlarla pilot faaliyetlere başladık ve ciromuzun içinde yurt dışının payını artırmak için çalışmalara ağırlık verdik. Geliştirdiğimiz ürünlerin ihraç edilmesiyle hızlı büyüme sürecine gireceğimizi düşünüyoruz. Bu süreçte, bankacılık ve sigortacılık için oluşturduğumuz ve yurt dışı pazarlara açılmak için konumladığımız tarla.in ürününe önem veriyoruz.”

Girişimciler: Erdem Erikçi, Kerem Erikçi
Marka: tarla.io
Kuruluş: 2015
Sektör: Tarım bilişimi
Faaliyet alanı: Tarımsal kuruluşlar için veri ve karar destek
mekanizmaları üretimi
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 3 – “KREDİ RİSKİNİ YÖNETİYORUZ”
Şirketlerin müşterilerinin risk durumunu sorgulamasını sağlayan Fanaliz’in kurucu ortaklarından Atakan Yücel, “Yıllık 25 bin işlem hedefimize ulaşmak üzereyiz. Hedefimiz daha yüksek cirolara aracılık etmek” diyor.

Fanaliz, şirketlerin kredi riskini uygun maliyetle yönetmelerini sağlayan bir fintek girişimi. Kredi riskinin oluştuğu her işlemde hem dış kaynaklardan hem de şirketlerin kendi verilerinden ölçülebilir çözümler üretiyor. Böylece şirketler satış işlemini gerçekleştirmeden önce müşterilerinin risk durumunu sorgulayabiliyor. Kurucu ortak Atakan Yücel, “Mevcut portföyün riskinin takibine yönelik izleme sistemleri geliştiriyoruz ve bu sayede şirketler sunduğumuz çözümleri mevcut müşterilerine yapacakları çapraz veya ek satışlarda da kullanabiliyor” diyor. Uzun yıllar özel bir bankada bireysel bankacılık kredi risk analitikleri bölümünü yöneten Yücel, arkadaşlarıyla kurduğu start up’ını şöyle anlatıyor:

BAŞARILI ÖRNEKLER MOTİVE ETTİ
“Bankada kredi risk yönetimi üzerine çalışırken dünyadaki fintek alanındaki gelişmeleri yakından takip ediyordum. Türkiye’de de BKM’nin öncülüğünde fintek kavramının yaygınlaştığına ve bu alanda girişimde bulunmam gerektiğine inandım. Özellikle Findeks tarzı oluşumlarla birlikte veriye erişimin demokratikleşmesi Fanaliz’i kurmamızı hızlandırdı. Fintek ekosisteminin geliştiği Amerika ve İngiltere pazarları iş fikrimizden emin olmamız noktasında önemli unsurlardan biri oldu. Fanaliz’le benzer noktalara çözüm sağlamayı hedefleyen yurt dışı firmaların başarı hikayelerinin verdiği güçle ilk aşamada, detaylı bir iş planı ve projeksiyon hazırlayıp çözümümüzü geliştirmeye yönelik anlaşmaları yaptık.

“3 TEMEL FAYDA SAĞLIYOR”
Minimum Viable Product (MVP) diyebileceğimiz ürünümüzü oluşturduktan sonra çözümümüzü sahaya sunduk. Veriye dayalı olarak geliştirilen sistemlerin şirketlere çeşitli faydaları oluyor. Fanaliz olarak sunduğumuz çözümlerle şirketlere 3 temel fayda sağlıyoruz. Bunlar operasyonel verimlilik, satış artışı ve finansal kayıpların azaltılması. Bu faydalarla şirketlerin doğrudan bilançolarına etki ederek yapılan yatırımın kısa sürede dönüşünü sağlıyoruz. Amacımız, reel sektördeki firmaların gelişmiş sistemlerle kredi riskini yönetebilmesi ve böylelikle sağlıklı bir şekilde büyümesine devam etmesini sağlamak.

“HEDEFE ULAŞMAK ÜZEREYİZ”
Çözümümüzün müşterilerimize sunduğu değeri sahada doğrulayarak gelir elde etme aşamasına geldik. Şu an, 100’ün üzerinde kullanıcımız bulunuyor, yıllık 25 bin işlem hedefimize ulaşmak üzereyiz. Hedefimiz, bu verilerin çok daha üzerine çıkıp çözümümüz aracılığıyla daha yüksek bir ciroya aracılık etmek. Gelecek 5 yıllık büyüme stratejimizde önceliklerimiz, ürünümüzü müşteri ihtiyaçlarını karşılayacak noktada daha iyi bir konuma getirmek ve farklı çözümler sunan şirketlerle stratejik ortaklıklar kurmak. Yatırım planı olarak ölçeklenmemizi hızlandıracak ‘Akıllı Para’ olabilecek ortaklıklara sıcak bakıyoruz. En önemli hayalimiz, Fanaliz’i küresel bir ürün haline getirerek farklı ülkelerdeki şirketlerin de kullandığı global bir risk yönetimi çözümü haline getirmek.”

Girişimciler: Atakan Yücel, Kerem Durası,
Eren Durası, Evren Durası
Marka: Fanaliz
Kuruluş: Ağustos 2016
Sektör: Fintek
Faaliyet alanı: Kredi skorlama ve veri Analitiği
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 4 – “SİGORTADAKİ BARİYERLERİ AŞACAĞIZ”
Türkiye’nin ilk insurtech şirketlerinden StuffApp’in kurucusu Yusuf Mete, “Sigorta sektörü start up’larla çalışma ve yeniliklere açık olma konusunda çok geride. Biz, bu algıyı yıkmak ve sigorta sektöründeki bariyerleri aşmak istiyoruz” diyor.

StuffApp istediğiniz elektronik eşyaları her an ve her yerden hasar çözümüyle sigortalamanıza olanak veren bir mobil uygulama platformu. Geleneksel olarak GSM bayileri ve teknoloji mağazaları üzerinden sadece ilk satın alım esnasında verilen hizmeti ikinci el ürünler için de mümkün kılıyor ve aynı gün içerisinde hasar hizmeti sunuyor. Kurucu ortaklardan Yusuf Mete, tüm işlemleri mobilden gerçekleştirdiklerini belirterek, “Amacımız, sigorta şirketlerini bu alt sektöre daha fazla kanalize etmek ve günlük hayatta kullandığımız, sigortalanabilecek tüm eşyaları ürün portföyümüze dahil etmek” diyor. Mete ortağı Mustafa Medeni’yle sigorta sektöründe kurdukları start up’ı; şöyle anlatıyor:

2’NCİ EL CİHAZ SİGORTASI
“Çocukluğumdan beri teknolojiye aşıktım, ancak ilk telefonum da dahil olmak üzere cihazlarımın başına sürekli bir şey gelir, hasar görürdü. En son 2 yıl önce yine telefonum kırıldığında yeni telefon aldım ve alırken sigorta yaptırdım. Ancak hem satın alma kanallarının zahmetli hem de 2’nci el cihazlara yönelik sigorta olmadığını gördüğümde bu konunun üzerine gittim. Birkaç ay sonraysa tesadüfen sigorta sektörüne geçiş yapıp hasar biriminde çalışmaya başladım ve orada yükseldim. Bir yıllık yoğun çalışmanın ardından bir yıl önce işimden ayrılıp ortağım Mustafa’yla fikrimizi hayata geçirmek için işe başladık.

MADDİ KAYIP BÜYÜK
Türkiye’de 60 milyon mobil telefon kullanıcısı var ve sadece 2017’de 14 milyona yakın telefonun ekranı kırıldı! Akıllı cihazların ekranları 900 ile 2 bin 200TL arası bir ücrete değişiyor. En temel sorun buradaki maddi kayıp. Ayrıca, müşteriler cihazlarını sadece satın alım esnasında sigortalayabiliyor. 2’nci el ürünler için sigorta imkanı yok. Bu problemden yola çıkarak 2’nci el ürüne de sigorta hizmeti sağlıyoruz. Servisi satın alan kullanıcılar için yine büyük bir problem olan hasar sonrası hizmet yetersizliği ve 20 iş gününü bulan tamirat süreleri yerine, çok hızlı hasar sonrası hizmet sunuyoruz. Tüm işlemleri birkaç dakika içerisinde mobilden gerçekleştiriyoruz. Sigorta şirketi tarafında ise en büyük problem olan cihazın hasar durumunu tespit edebildiğimiz için dolandırıcılık riskini de minimize ediyoruz.

MİKRO SİGORTA ÜRÜNLERİ ARTIŞTA!
Amacımız ülkemizde start up’larla çalışma ve yeniliklere açık olma yönünden en gerideki sektörlerden biri olan sigorta sektöründe bu algıyı yıkmak ve bariyerleri aşmak. Fintek yatırımlarının arttığı Türkiye’de insurtech yatırımı yok! Sigorta şirketleri start up’larla çalışma konusunda çok kapalı. Biz en azından bazı şirketlerle bu bariyerleri aşmayı başardık ve farkındalık yarattık. Türkiye’de insurtech denince akla gelen ilk girişimlerden biri olmak gurur verici. Amacımız şirketlere mikro sigorta ürünlerin dünyada yoğun artışta olduğunu göstermek, yeni çözümleri hayata geçirirken geleneksel yöntemlerde yaşadıkları sorunların, teknoloji ve start up mantığıyla aşılabileceğini çalışmalarımızla ortaya koymak.”

Girişimciler:
Yusuf Mete, Mustafa Medeni
Marka: StuffApp Yazılım
Kuruluş: 2018
Sektör: Sigorta
Faaliyet alanı: Sigorta Teknolojileri
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

PROJE 5 – “TAHSİLATI OTOMATİKLEŞTİRİYORUZ”
Fintek şirketi Subscreasy’nin kurucusu Halil Karaköse, abonelik iş modelinin hızla arttığı günümüzde tahsilatları otomatikleştirdiklerini belirterek 2018’e göre yıl sonunda 10 kat büyüme beklediklerini söylüyor.

Subscreasy, düzenli ödemeye dayalı işletmelerin tahsilat süreçlerini kolaylaştıran bir fintek ürünü. Yaptığı iş tahsilatları otomatikleştirmek. SaaS ürünlerden, spor salonu ve aidat tahsilatına kadar birçok farklı alanda faaliyet gösteren işletmelere abonelik takip ve tahsilat altyapısı sunuyor. Kurucusu yazılım mimarı Halil Karaköse, “Desteklediğimiz ödeme sistemi sayısını artırarak kapsama alanımızı genişletip daha çok ülkeye hizmet vermek istiyoruz” diyor. Yeni müşterilerle 2018’e göre bu yıl büyümelerinin 10 katına çıkabileceğini belirten Karaköse, şöyle konuşuyor:

ABONELİK İŞ MODELİ GELİŞİYOR
Piyasada bir ürünün mülkiyetini satın almaktan ziyade, kullanım hakkını satın almanın yani ürüne abone olmanın avantajları var. Bu yaklaşım, satıcılar için çok cazip. Çünkü böylece şirketlerin 1 ay veya 1 yıl sonraki gelirleri daha öngörülebilir hale geliyor. Müşteriler için de çok cazip. Çünkü satıcılar elindeki müşteriyi kaybetmemek için daha çok çalışmak zorunda. Bu avantajlardan dolayı, firmalar hizmet ve ürünlerini abonelik yapısında satmak istiyor. Ancak ne yazık ki teknik altyapılarının olmayışı ve yatırım maliyeti sebebiyle bu satış modelinden istifade edemiyorlar. Biz de Subscreasy ile bu sorunu çözüyor, şirketlerin tahsilatlarını otomatikleştiriyoruz.

“VERGİ MUAFİYETİ KAZANDIK”
Geçen yıl yaklaşık 60 bin TL yatırım yaptık ve bu bütçeyi kendi birikimlerimizden karşıladık. İTÜ Çekirdek tarafından sunulan ofis imkanları ve Amazon tarafından sunulan 10 bin dolarlık bulut bilişim desteğiyle önemli masraf kalemlerinden kurtulduk. Big Bang 2018’de NGN tarafından 20 bin dolarlık bulut bilişim ödülünü kazandık. Böylece 2019 masraflarımızı önemli ölçüde azalttık. Ürünümüz, Yıldız Teknopark Hakem Heyeti tarafından onaylandı. Böylece ürünün teknolojik ve ihracatı artırıcı potansiyeli sebebiyle vergi muafiyeti kazandık. Yeni yatırım bulma konusunda bazı melek yatırımcılarla görüşmelerimiz devam ediyor.

“HEDEFİMİZ İHRACAT YAPMAK”
Bizim için 2018 kuluçka dönemi oldu. İlk ödeyen müşterilerimizi bulup kesintisiz ve güvenli hizmet verebileceğimizi sektöre kanıtladık. Bu yıl KOBİ’lerin yanı sıra iki büyük kurumsal firmayla görüşme halindeyiz. Bu fırsatların satışa dönüşmesi durumunda, ciromuzun 2018’le karşılaştırıldığında 10 katına çıkmasını bekliyoruz. Yurt dışında ürünlerini “pay-per-use” modeliyle satmak isteyen, İsveç merkezli global bir firmayla görüşme halindeyiz. Desteklediğimiz ödeme sistemi sayısını artırarak, kapsama alanını genişletip daha çok ülkeye hizmet vermek istiyoruz. Bir sonraki entegrasyonumuzu Wix’le yapacağız. Subscreasy’nin ihracat yapar hale gelmesi, kendi ayakları üzerinde duracak seviyeye ulaşmasının ardından, fintek alanında gerçekleştireceğim sıradaki projeme başlamayı düşünüyorum.”

Girişimci: Halil Karaköse
Marka: Subscreasy
Kuruluş: Temmuz 2017
Sektör: SaaS, yazılım
Faaliyet alanı: Fintek
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Var

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.