50’den fazla yatırımcıdan 10 milyon dolara yakın yatırım almış olmama rağmen tahmin edebileceğinizden çok fazla “hayır” cevabı aldım.
Eğer bir girişimciyseniz ve yatırım için yatırımcılara ulaşmaya çalışmışsanız, bunun pek kolay olmadığını biliyorsunuzdur. Silikon Vadisi’nde kurduğum 2 şirket için 50’den fazla yatırımcıdan 10 milyon dolara yakın yatırım almış olmama rağmen tahmin edebileceğinizden çok fazla “hayır” cevabı aldım. Bu süre içinde düşe kalka, yatırım süreci nasıl yönetilir öğrenme fırsatım oldu. Geçtiğimiz yıl gücün karanlık tarafına geçtim ve 500 Startups’a katıldım. Bu sefer de bize ulaşmaya çalışan birçok girişimcinin doğru ve yanlış yaptığı şeyleri daha iyi gözlemleme fırsatım oldu. Bu yazımda, girişiminize yatırım ararken dikkat etmeniz gerekenleri ve hataları özetledim. Umarım işinize yarar.
1-NEREYE YATIRIM YAPIYORLAR?
Bir yatırımcıya ulaşmadan önce ödevinizi yapmanız şart. Yatırımcının sitesine girerek listeledikleri yatırımları inceleyin.
2-NE ZAMAN PARA YATIRIYORLAR?
Başka önemli bir detay ise yatırımcının çek boyutu ve hangi aşamada yatırım yaptığıdır. Olgun bir şirketseniz ve 3-5 milyon dolar yatırım arıyorsanız, ortalama çek boyutu 50 bin dolar olan 500 Startups gibi erken aşama bir yatırım şirketine gitmeniz zaman kaybı olacaktır. Aynı şekilde geç aşama bir yatırım şirketi olan Kleiner Perkins’tan 100 bin dolar istemeniz gülünç karşılanacaktır.
3-TANIŞTIRACAK BİRİNİ BULUN
Bir yatırımcıya direkt olarak e-posta atarsanız, onların ilgisini çekme ihtimali yok sayılacak kadar düşük. Bir yatırımcıyı size tanıştırabilecek en etkili kişi, ya o yatırımcının daha önce yatırım yapmış olduğu başarılı bir girişimci ya da o yatırımcının güvendiği ve sizin şirketinize halihazırda yatırım yapmış olan başka bir yatırımcıdır.
4-MESAJINIZI KISA TUTUN
Sizi tanıştırabilecek doğru kişiyi bulduğunuzda bu kişinin sizi e-posta üzerinden tanıştırmasını kolay hale getirin. Şirketinizi kısaca tarif eden bir cümleyi, eğer aktif kullanıcı veya ciro gibi büyüyen rakamlarınız varsa bunları, o yatırımcının neden sizin şirketinize ilgi duyabileceğini ve eğer yatırım sürecinizde ilerleme varsa bunu içeren bir e-posta hazırlayın. Arkadaşınızdan bu e-posta yatırımcı ile paylaşmasını isteyin.
5-İŞ PLANI YARIŞMALARI GEREKSİZ
Bu benim ilk şirketimi kurarken yaptığım hatalardan biri olmuştu. Üniversitelerin ve şirketlerin düzenlediği birçok iş planı yarışması var. Bu yarışmalara katılarak veya hatta kazanarak ciddi yatırımcıların dikkatini çekmeniz zor. Yarışmalar sizin iş planınıza ve sunumunuza bakar, yatırımcılar ise ürün veya şirketinizin pazarda ne aşama kaydetmiş olduğuna ve büyüme hızınıza bakar.
6-KAYBETME KORKUSUNU KULLANIN
Şirketinizle ilgilenen bir yatırımcının yatırım yapmadan bekleme şansı varsa, her zaman beklemeyi tercih edecektir. Eğer yatırımcı sizinle ilgileniyorsa ve bir an önce harekete geçmezse yatırım fırsatının kapanacağının farkına varırsa, çok daha hızlı hareket edecektir. Bu konuda girişimci olarak yapabileceğiniz bir şey yok ama bu dinamiğin farkında olmanız işinize yarayacaktır.
7-PROFİLLERİNİZİ GÜNCELLEYİN
Yatırımcıların şirketinizi duyduğunda yapacağı ilk şey sitenize girmek, eğer mobil uygulamanız varsa onu indirmek olacaktır. O sebeple yatırım sürecine girmeden LinkedIn ve Angel List (angel.co) profillerinizi güncellemeyi unutmayın.
8-YATIRIM ARAMA=SATIŞ SÜRECİ
Günün sonunda farkında olmanız gereken şey yatırım arama sürecinin herhangi bir satış sürecinden çok farklı olmadığı. Konuştuğunuz yatırımcıların büyük çoğunluğundan “hayır” cevabı alacaksınız. Bu sizi yıldırmasın. İhtiyacınız olan şey sadece tek bir “evet”. Eğer birkaç ay geçmiş ve yatırım alamamışsanız, mutfağa geri dönün ve daha fazla ilerleme kaydetmeye bakın.
0 yorum