“Trendleri iş modeline yansıtarak başardık”


Sedef Seçkin Büyük

Sedef Seçkin Büyük

“Hep rakamlardan çok trendleri takip ettik. Verilere bakarak kendimizi doğru modellemeye çalıştık. Ciroyu katlama hedefimiz olmadı.”

2000’li yılların başında ODTÜ Dağcılık Kulübü’nde tanışan 6 gencin dostluğu ilerleyen yıllarda iş ortaklığına dönüştü ve 2003’te Nokta A.Ş. doğdu. Hızla büyüyen şirket, 2006’da 4 milyon dolar tutarında bir ciroya ulaştı. Takvim 2011’i gösterdiğinde ise Intel Capital’den önemli bir yatırım aldı. Nokta Medya’nın CEO’su Tümay Asena ile şirketinin ilk yıllarını ve zorlukları nasıl aştıklarını konuştuk:

KULÜPTEN ORTAKLIĞA
“İki yıl ODTÜ’de işletme okuduktan sonra okulu bıraktım ve 1994’te Bilkent Üniversitesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü’ne geçtim. Öğrenciyken internetten arkeolojiyle ilgili kendi araştırmalarım sonucu eriştiğim makaleleri derleyip, archaeologyonthenet isimli web sitesinde paylaştım. Zaman içinde harçlığımdan fazla para kazanmaya başladım. Bu küçük ölçekli işi daha büyük bir boyuta taşımak istedim. Dağcılık kulübündeki arkadaşlarımla birlikte bu işi başka alanlarda da uygulamaya karar verdik. İlk etapta hedef pazarımız, internet yaygınlaşmadığı için Türkiye değildi.

Üstesinden gelmem gereken ilk zorluk, oluşturduğum modeli, güvendiğim ve işte katma değer yaratabilecek ortaklara anlatabilmekti. Sanıyorum doğru adımlar attım ve farklı yeteneklere sahip doğru ortaklar seçtim. Yola 6 kişilik bir takım olarak çıktık. Bunlardan 5’i ile hala ortak olarak devam ediyoruz. Farklı disiplinlerden gelen ve farklı mizaçlara sahip bir takım olduğumuz için avantajlıydık.

VADİ MERCEK ALTINDA
İnternetin çok yaygınlaşacağını ve iş modelimizin ölçeklenebileceğini öngörebiliyorduk. İşi büyütmede ikinci faza geçmek için 2003’te herkes yaptığı diğer işleri bıraktı ve anonim şirket kurup ofis tuttuk. Daha sonra Silikon Vadisi’ndeki modelleri incelemeye başladık ve onları anlamaya çalıştık. Ardından Nokta A.Ş., internetin ilk yaygınlaşmaya başladığı o yıllarda çok değerli bir alan adı portföyü oluşturdu. Bu portföy, şu anda 80 bin alan adına ulaşmış durumda. Çok profesyonel bir ekiple çalışıyoruz. Türkiye pazarında da işlerimiz var ama asıl olarak Kuzey Amerika ve İngiltere’de yüksek cirolarla işlerimizi sürdürüyoruz. 2003’te 6 ortak yola çıktığımız zaman ofiste bulaşıkları bile nöbetleşe yıkıyorduk. Mekanı ve işimizi çok sahiplenmiştik. Ekibimiz ikinci yıl 10, üçüncü yıl 15, dördüncü yıl 30 kişiye çıktı. 2011’de 50 kişiyi geçtik. Şu an iki şirketimizde 90 çalışanımız bulunuyor. 2006 yılına geldiğimizde 4 milyon dolarlık bir ciroya ulaştık. Ardından girişimci iş insanları olarak yeni şeyler denemek istedik. Kuzey Amerika ve İngiltere’deki internet girişimlerini inceledik. Bu dönemde web 2.0 trendi yükseliyordu ve biz 2006’da Fotokritik.com isimli siteyi 100 bin dolara satın aldık ve içerik işine girdik.

trend3

İÇERİK EVRENİNE YOLCULUK
Fotokritik.com, Türkiye’nin en iyi fotoğrafçılarının profesyonel fotoğraflarından oluşan muazzam bir portaldi. Bizim için öğrenme dönemi oldu ve bir süre sonra fotoğraflarla yapılan bu işin blog’larla da yapılabileceğini düşünmeye başladık. “Bu işten nasıl para kazanırız” konusunun üzerinde fazla durmadık. İnternet yaygınlaştıkça bu siteleri takip eden kitlenin daha da önem kazanacağı öngörüsüyle ilerledik. Yıllık hedefler koyup ulaşamazsak “Başarısız olduk” diye düşünmemiz gerektiğini bile bilmiyorduk. Aslında bunu o dönemde iyi ki de bilmiyormuşuz, demotive olup vazgeçebilirdik. Oysa internette içerik işinde keşfedilecek sınırsız bir evren vardı. Biz de bu evrenin içinde olmak istedik. İçerikle ilgili girişimleri satın almak ya da ortak olmak vizyonumuz oluştu. 3-4 yıl içinde yükselen trend olabilecek işlere yatırım kararı aldık. 2007 sonunda İzlesene.com’u satın aldık ve bu site Türkiye’de hala Youtube’dan sonra en çok ziyaret edilen video sitesi. Günlük 1 milyonun üzerinde kullanıcısı var ve ayda 250 milyonun üzerinde video izleniyor.

trend2

SAĞLIKLI BÜYÜME MODELİ
Hep rakamlardan çok trendleri takip ettik. Verilere bakarak kendimizi doğru modellemeye çalıştık. İyi yapmayı hedeflediğimiz şey, hiçbir zaman ciroyu katlamak olmadı. Ekonomiyi her zaman oluşturursunuz ancak internette asıl önemli olan kitlenizi oluşturabilmek. Örneğin internette alan adı işimizde en çok parayı, 200 bin alan adına ulaştığımız yıl kazanmadık. Bundan yaklaşık 3 yıl sonra en yüksek ciromuza ulaştık. Ancak bu başarı da daha önce yaptığımız doğru hamleler sayesinde gerçekleşti. İlk yıllarımızda mümkün olduğunca odağımızı korumaya, yaptığımız işi her gün daha iyi yapabilmek için çalışmaya gayret ettik. Fotokrtik.com, İzlesene. com, Blogcu.com, Sinemalar.com, Döviz.com gibi yatırımlarımızdan sonra anlamlı bir portföy oluşturduk. Oradaki ölçeklenmeyi, 2010’da çok sağlıklı bir yola oturttuk. Bundan sonra işimizi daha da geliştirebilmek için 2011’de yatırım aldık. Intel Capital, yüzde 20 ortak olarak Türkiye’deki ilk yatırımını bizimle gerçekleştirdi.”

İDEAL ZAMAN
Çalıştığınız model kendini kanıtlamadan yatırım almanın doğru olduğunu düşünmüyorum. Ticari model kanıtlanmadan alınan parayı, yatırım almaktan ziyade borçlanmak olarak görüyorum. İlk etapta kendi birikiminiz, aile yardımı ya da kredi gibi çözümler bulmak gerekiyor. Ticari modeliniz kanıtlandığı ve ölçeklenmeye başladığı zaman her türlü sistem kullanılabilir.

ORTAKLIK NELERİ DEĞİŞTİRDİ?
* Bizden çok farklı bir şekilde düşünen ve çalışan devasa bir mekanizmaya uyum sağlamamız gerekiyordu. Bu zorlu süreç birkaç yıl sürdü.
* Ancak bu süreçte kendi değerlerimizden zerre kadar ödün vermemeye özen gösterdik. Çünkü aslında yatırımcılar sizin değerlerinize yatırım yapıyor.
* Biz ortaklık öncesinde bazı kararları 5 dakikada veriyorduk ve hızlı çalışmaya, samimi bir iletişime alışmıştık. Şimdi bazı kararları almak bir haftayı bulabiliyor.
* Şirketin gelecek planlarını ve menfaatlerini yönetebilecek bir yönetim kurulu oluşturma ihtiyacımız doğdu. O noktada Cem Kozlu ile görüştük.
* Ona vizyonumuzu ve hedeflerimizi anlatmada başarılı olduk ve meşgul biri olmasına rağmen bizimle çalışmaya ikna oldu.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.