Mekanist yatırımcılarla nasıl buluştu?


50 binden fazla yeme-içme mekanına ilişkin her tür bilgiyi interaktif ortamda sunan Mekanist, 2007’de kuruldu. O günden bu yana farklı yatırımcılardan 6 milyon dolar yatırım alan şirket, 2015’te Hintli Zomato’ya satıldı.

Henüz üniversite yıllarında neredeyse sıfır sermayeyle başlayan bir girişimcilik öyküsü, doğal olarak sıkı bir ürün geliştirme sürecinin yanı sıra yatırımcı ve sermaye bulma arayışıyla sürer. Bu süreçler çok sayıda genç girişimciyi, ilk yıllarda zorlar hatta pes ettirir… Bu ayın öyküsünün kahramanlarından Mekanist’in kurucu ortaklarından olan Ali Servet Eyüboğlu’nun ve ortaklarının hikayesi tam da böyle zorluklarla dolu… Ancak hikayenin en çarpıcı tarafı, bu genç girişimcilerin yatırımcı çekmek için gösterdikleri çaba ve bu konudaki başarıları. Adeta maraton gibi olan yatırımcı çekme çabaları çok sayıda girişimciye örnek olarak nitelikte.

NE İŞ YAPMALI?
Henüz 30 yaşında bile olmayan Ali Servet Eyüboğlu’nun hikayesi, 2007’de üniversite ikinci sınıftayken Microsoft Students Partners adlı programın Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü’ndeki temsilcisi olmasıyla başlıyor. Bu program sırasında İstanbul Teknik Üniversitesi’nde (İTÜ) elektrik ve elektronik mühendisliği öğrencisi olan Eren Baydemir ile tanışıyor. Bu ikili, soğuk bir ocak sabahı yurtdışında hayata geçirilen ve iş modelini beğendikleri Uber, Yelp gibi 10 farklı girişimi iş fikri olarak önlerine koyup bir matris yaparak çeşitli kriterler bazında puanlandırıyor. Bugün bile 10 farklı girişimi yazdıkları o tahtanın fotoğrafını özenle saklıyorlar. En yüksek puanı alan Yelp’ten esinlenerek İstanbul’daki restoranlar, eğlence mekanları hakkında konumundan, menüsüne, fiyatlarına kadar çeşitli bilgilersunan ve insanlar tarafından puanlanabileceği interaktif bir site kurmaya karar veriyorlar. Projenin adını Mekanist koyup geliştirmeye başlıyorlar ve kısa bir süre sonra o yıllarda İngiltere’de Microsoft CRM alanında bir şirketin CEO’luğunu yapan Alper Tekin ile tanışıyorlar. O andan itibaren İstanbul- Londra arasında 3 ortak, sıkı bir yazılım ve ürün geliştirme sürecine giriyor.

İLK OFİS İLK YATIRIM
İşe koyuldukları ilk yıl, ortada ne şirket ne ofis ne de para var. Bu dönemde Ali Servet Eyüboğlu, tıpkı bir proje yöneticisi gibi sınıf arkadaşlarını organize ediyor, Eren Baydemir’in teknik bilgisi ve yeteneklerinin de katkısıyla kısa zamanda ürün ortaya çıkıyor. Ardından 2008 başında işi hayatageçirebilmek için finansman ihtiyacı doğuyor ve melek yatırımcı arayışına giriyorlar. Netron Teknoloji’nin ortaklarından Bülent Tekmen’i projelerine 100 bin TL yatırmaya ikna ediyorlar. Böylece Mayıs 2008’de Mekanist İnternet Hizmetleri kuruluyor.

Mekanist’in hikayesinin en çarpıcı tarafı, gençlerin yatırımcı bulmak için gösterdikleri büyük çaba

GELECEK PLANLARI
Zomato olarak, Türkiye’deki operasyona önümüzdeki 2-3 yıl içinde 15 milyon dolar yatırım yapacağız. Öncelikli hedefimiz yeme-içme, restoran kategorisini büyütmek olacak. Bunu yaparken bir yandan yoğun pazarlama faaliyetleri sürdüreceğiz diğer yandan güçlü bir satış ekibi kurarak katma değerli hizmetlerimizi daha fazla restoranın kullanmasını sağlayacağız. Şu anda her ay 3 milyon insan Zomato’yu kullanarak aradığı restoranı buluyor, menülerini, fotoğraflarını veya kullanıcıların yazdıkları gerçek deneyimleri okuyor. Bu anlamda eşi benzeri olmayan bir içerik sunuyoruz. Türkiye’nin 13 şehrinde 50 binden fazla restoranın menüsü, mekan özellikleri, fiyat düzeyi gibi bilgilere Zomato’dan erişmeniz mümkün.

AMATÖR RUH
Elbette ilk yıllarda karşılaşılan zorluklar, sadece sermaye ve ofis ihtiyacından ibaret değil. Eyüboğlu, o dönemde karşılaştıkları diğer engelleri ve nasıl aştıklarını şöyle anlatıyor: “Bizimki zor bir iş modeliydi. Hemen paraya çevirmek mümkün değildi. Öncelikle bizim İstanbul’daki restoranlar, mekanlar hakkında sunduğumuz içeriği güçlendirmemiz gerekiyordu. Bunun farkında olarak yola çıktık ve nefesimizi 3-4 yıl tutmamız gerektiğini biliyorduk. Bizim platformumuz olan Mekanist’in insanlar tarafından belli bir yoğunlukta kullanılıyor olması gerekiyordu ki restoranlardan, mekanlardan reklam almaya başlayabilelim. Bu nedenle içeriğimizi güçlendirmek için çok çalıştık. O zamanlar aylık 8 bin TL bütçemiz vardı ve bu kısıtlı bütçemizle amatör ruhumuz sayesinde içeriğimizi ve işimizi güçlendirebildik.”

YENİ YATIRIM İHTİYACI
2008’in sonunda Bülent Tekmen’den alınan 100 bin TL’lik para bittiğinde zorlu bir dönem başlıyor. Eyüboğlu, o günlerde yaşadıklarını şöyle anlatıyor: “Bülent Tekmen’den aldığımız parayı bitirdiğimizde elimizde gelişmiş bir ürün ve içerik vardı. Dar bütçeyle tanıtım faaliyetleri yapmış ve internet kullanıcılarının ilgisini de çekmeye başlamıştık. Ancak trafiğimiz henüz istediğimiz düzeye ulaşamamıştı. 2009’un ilk 6 ayını parasız geçirdik, ekibimiz de küçüldü.Türkiye’dekiventure capital şirketlerine gittik ve finansman arayışına girdik. Ancak somut getiri beklentisi içindeydiler ve risk almıyorlardı. Bu nedenle potansiyeli olan işleri es geçiyorlardı. Para bulamadık ve vazgeçmek üzereydik. Tam o günlerde ortaklarımızdan Alper Tekin, bizi Londra’da Goldman Sachs’ta çalıştıktan sonra Türkiye’ye dönen Mehmet Yücesoy ile tanıştırdı. Projemizi ona anlattık ve şahsi birikimlerinden bize 100 bin dolar yatırım yapmaya karar verdi. Onun ortaklarımız arasına katılmasından çok faydalandık. Mehmet’in sağladığı kaynakla 1,5 yıl boyunca yoğun tempolu çalıştığımız bir dönem geçirdik, tanıtıma da ağırlık verdik.

BÜYÜMEDEKİ YOL HARİTASI
Mekanist’e yatırım yapan yatırımcılarımız, bu işin dinamiklerini çok iyi anladı. Önceliğimiz içerik havuzumuzu zenginleştirmek ve Mekanist’in trafiğini artırmak oldu. 2013’ün Ocak ayında 1 milyon kayıtlı kullanıcıya ulaştık. 1,2 milyon mobil uygulama yüklenme sayısına ulaştık ve aylık 1,5 milyon tekil ziyaretçimiz oldu. O tarihten sonra satışa odaklandık ve sonraki 2 yıl içinde 2 bin 500 restorana reklam satışı yaparak başarılı bir performans sergiledik. Mekanist’in tamamını 2015 başında Hintli Zomato şirketine sattık. Satış tutarını açıklayamıyoruz. Zomato, bizim faaliyet alanımızda tam 22 ülkede bulunuyor.

YATIRIMIN GÜCÜ
Artık yatırımcıların karşısına çıkmaya hazır bir şirket haline gelmiştik. Ocak 2010’da Londra merkezli Hummingbird Ventures adlı şirketin ortaklarından Pamir Gelenbe, Türkiye’de NuBridge Venture Summit adındaki etkinliği yaptı ve girişimcilerle yatırımcıları buluşturdu. Biz o etkinlik ve sonrasındaki gelişmeler vesilesiyle Silikon Vadisi merkezli Pond Ventures ile tanıştık ve masaya oturduk. Pond Ventures’ın Mekanist’e yatırım kararıyla birlikte Microsoft’ta uzun yıllar üst düzey görevlerde bulunmuş Emre Berkin önderliğinde yaklaşık 15 kişilik lokal yatırımcı grubu da Mekanist’e yatırım yaptı ve bize güç kattı. 4 yıl içerisinde toplamda 4,4 milyon Euro yatırım aldık. Bu yatırımla ve bahsettiğim desteklerle bambaşka bir döneme girdik. Bir anda 30 kişilik profesyonel bir ekip kurduk. Reklama ve tanıtıma iyi bir bütçe ayırdık. BT ekibini daha profesyonelleştirdik ve ürünümüze ciddi yatırım yaptık. 2010 ve 2011 işimizi hızla büyüttüğümüz yıllar oldu.”

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.