“İşimiz kartopu gibi büyüdü”

Cem ve Mert Hürtürk kardeşler, 18 yıl önce bir e-posta pazarlama yazılımıyla yola çıktı. 2007’de SaaS yaklaşımıyla bu yazılımı internet üzerinden kiralama modelini benimsediler. Bugün şirketleri Sendloop’un 180 ülkede 36 bin kullanıcısı bulunuyor.

Cem Hürtürk ve Mert Hürtürk kardeşlerin biri 38, diğeri 35 yaşında. Bugün SaaS modeliyle e-posta pazarlama yazılımları kiralama ve satış hizmeti veren Sendloop.com adlı şirketlerinin İstanbul’da 2, San Francisco’da 1 ofisi var. Hürtürk kardeşlerin hayatında çocuk yaşlarda babalarının onlara hediye ettiği Sinclair 128K Spectrum ve sonrasında PC önemli bir kilometre taşı oluyor. Arkadaşları olan komşu çocukları harika grafikleri olan Amiga’larla oyun oynarken onlar evlerindeki Sinclair ve PC’nin kara ekranına bakarak kod yazmak için uğraşmaya başlıyor.

Annelerinin Yeşilköy’deki kırtasiyesinde oyun kopyaları satarak başlayan ticaret denemeleri yine annelerinin zayıflama merkezi sahibi olan bir arkadaşı için müşteri yönetim programı yazmaya kadar varıyor. Ardından Cem Hürtürk, 1997’de lise üçüncü sınıf öğrencisiyken www.ticaretmerkezi.com adresinde bir site açıp oraya bulduğu bir katalogdan şirketlerin isimlerini, adreslerini ve telefonlarını giriyor. O dönemde Aktüel dergisinde haber oluyorlar ve zaman içinde sitede şirketleri ücret karşılığı listelemeye başlıyorlar.

İLK SİPARİŞ
Cem Hürtürk, Kültür Üniversitesi’nde bilgisayar mühendisliği eğitimi almaya başladıktan sonra 1999’da yazılım geliştirmek ve yurt dışına satmak hedefiyle yola çıkıyor; internet üzerinden arama yaparak bulduğu 20’den fazla şirkete “Şirketinizin her türlü yazılım geliştirme işini yapabiliriz” diye mesaj gönderiyor. Aralarından Hong Kong’lu bir şirket onlara dönüş yapıyor ve toplu e-posta gönderimi yapabilecek bir yazılım siparişi veriyor. Ardından da revizyon talepleri geliyor. Hürtürk kardeşler, geliştirdikleri bu yazılımı bir e-posta pazarlama yazılım paketi haline getirip, www.octeth.com adlı bir site üzerinden satmaya başlıyor. Hikayenin devamını Cem Hürtürk, şöyle anlatıyor:

“Bizim ürünümüz küçük işletmelerin bir ihtiyacına cevap veriyordu. Onlara zaman ve para kazandıran etkin bir e-posta pazarlama yazılımıydı. Hotscripts.com diye bir siteye 500 dolara ilan verdik ve yola koyulduk. Çok kısa zamanda popüler hale geldi ve tüm dünyadaki küçük işletmelere yazılım satar hale geldik. West Coast Choppers gibi ABD’de çok ünlü markalar da müşterimiz oldu. O zaman piyasa çok yeniydi ve fazla rakibimiz yoktu. Ürünümüzü ABD’deki hosting şirketleri, e-ticaret siteleri, küçük işletmeler satın alıyordu. Birim başı küçük paralar kazanarak kısa sürede 30 bin lisans satışı yaptık. Ürünümüz insanlara zaman ve para kazandırdığı için işimiz de kartopu gibi hızla büyüdü.

YENİ İŞLER
İlk yıllarda tüm dünyaya sattığımız bu e-posta pazarlama ürünlerinin bedeli 19-249 dolar arasında değişiyordu. 2003’te Hindistan’dan biriyle müşteri desteği vermesi için anlaştık. Türkiye’deki birtakım zorluklar bizi ABD’de şirket kurmaya itti, iyi de oldu. Aynı yıl ABD’de yaşayan ve satıştan anlayan profesyonel biriyle de anlaştık ve satışlarımız onun sayesinde çok arttı. Ancak onunla ilişkimizi sürdüremedik ve 2005’te yollarımızı ayırdık. Aynı yıl Mert oturdu ve tek başına çalışarak www.wridea. com adresindeki fikir paylaşım platformunu yarattı. Tüm dünyadan akademisyenler, üniversite öğrencileri bu siteyi ücretsiz kullanmaya başladı ve 40 bini aşkın kullanıcıya ulaştık. O zamanlar ne Evernote ne Google Drive ne de Google Docs vardı. Hatamız bu siteyi bedava yapmak ve paralı hale getirememek olmuştu. Sunucularımız talepten çökmeye başladı. 2008’de bu sitenin ikinci versiyonunun pazara sunumunu Webrazzi ile birlikte Türkiye’de yaptık. Ancak bu işe Octeth tarafındaki operasyonlarımız nedeniyle fazla odaklanamadık ve büyük bir fırsatı kaçırdık.

“EKİP KURMADA ZORLANDIK”

EN BÜYÜK PROBLEM Açıkça söylemek gerekirse ilk yıllardan itibaren hiç finansal zorluk yaşamadık. İlk günden para kazanmaya başladık ve kendi yağımızda kavrulmayı bildik. Bizim ilk yıllardan itibaren yaşadığımız en büyük problem, ekip kurmakta zorlanmamızdı. İlk yıllarda çok genç ve tecrübesizdik. Girişimcilikten gelen “Her şeyi ben yaparım” şeklindeki yaklaşımımız, bizi adeta zehirledi ve hızlı büyümemizi engelledi. 2000’li yılların başında bugünkü ekibimizi kursaydık, bugün şirketimiz çok farklı noktalara ulaşmış olurdu.

İKİNCİ EKSİK İkinci bir eksiğimiz ise pazarlamaya gereken önemi vermememiz oldu. Çünkü sevdiğimiz iş olan yazılım geliştirmeyi yapıyorduk, satış için fazla efor harcamadan da gayet iyi para kazanıyorduk. Bu bize yetiyordu. Hiçbir zaman daha çok satmayı, daha hızlı büyümeyi, büyük bir ekip kurmayı ve kurumsallaşmayı düşünmedik. Oysa daha agresif pazarlamaya yönelseydik, 2004’te ABD’de ve dünyada aktif pazarlama yapsaydık sonuç çok daha farklı olabilirdi.

Cem Hürtürk - Mert Hürtürk

Cem Hürtürk – Mert Hürtürk

GEÇİŞ KARARI
2007 yılına geldiğimizde sektör ve pazardaki ihtiyaçlar değişmeye başlamıştı. Webrazzi’nin kurucularından Arda Kutsal’ın da fikir desteğiyle yazılımımızı hizmet olarak sunmaya ve kiralamaya (SaaS) karar verdik. O döneme dek octeth.com sitesi üzerinde sattığımız e-posta pazarlama ürünlerimizi artık satmayıp kiralayacağımız bir iş modeline geçmek üzere harekete geçtik. Şubat 2008’de ise www.sendloop.com adresinde bu yeni iş modelimizi hayata geçirdik.

Öncesinde sıkı bir çalışmayla ürünlerimizi bu yeni modele uygun hale getirdik ve www.octeth. com’daki binlerce müşterimize bir e-posta mesajı göndererek onlara www.sendloop.com’u açtığımızı duyurduk. Artık yazılımı satın alarak, sunucularına kurmalarına gerek olmadığını anlattık. Her gün onlarca müşteri Sendloop’a kaymaya başladı. Sendloop’un yazılımı kiralamaya dayalı iş modelinin octeth.com’a göre avantajı şuydu: Biz Octeth’de her ay 70-100 yeni müşteri bulmak ve yazılım satmak zorundaydık. Oysa Sendloop’da yeni bir müşteri bulduğumuzda bize her ay sabit bir ödeme yapıyordu ve biz bu düzenli nakit akışının avantajlarını, rahatlığını fark ettik ve Sendloop’a odaklandık.

Sendloop’u kurduktan sonra gönderdiğimiz e-postaların Gmail, Hotmail gibi farklı platformlardaki ekran görüntülerini optimize etme, standartlaştırma ihtiyacı doğdu ve bu problemi çözmek için bir yazılım geliştirdik. Gerçekten güzel bir yazılım oldu ve bunu yeni bir hizmet, yeni bir şirket olarak 2009’da açtık. Böylece www.prewiewmyemail.com doğdu. Bu şirket, Mailchimp, Sendloop gibi e-posta pazarlama servis şirketlerine altyapı sağlamaya başladı. Bu şirketi 2013’te ABD merkezli SMTP Inc. adlı şirkete sattık ve çıkış yaptık. Bu bildiğimiz kadarıyla Türkiye’nin SaaS alanındaki ilk dünya çapında satışıydı.

YENİ VİZYON
Previewmyemail.com’un satışını yaptıktan sonra Mert ile oturduk ve Sendloop’a daha fazla odaklanmaya, geliştirmeye, büyütmeye karar 4??6 Start Up 2017 verdik. Tam 1 yıl sonra yani 2014’te Selçuk Saraç, Tahir ve Tolga Zaimoğlu (Projectz), Arda Kutsal ve Bülent Tekmen şirketimizin bir miktar hissesini satın alarak Sendloop’a ortak oldu. Onların vizyonu, tecrübesi ve desteğini de yanımıza alarak Sendloop’u yeniden şekillendirdik ve yeni bir vizyon belirledik. Onlarla görüşmelerimiz ve anlaşma sürecimiz sadece 1-1,5 ay sürdü. Ardından yine 2014’te hem Türkiye hem bölgenin operasyonlarını yürütmek üzere Türkiye’de satış, destek ve teknik ekipleri kurduk. Bundan 3 yıl önce Sendloop’u 2017 yılında ulaşmayı hedeflediğimiz vizyona kanalize ettik. 2013’te Sendloop’un 1.500 aktif kullanıcısı vardı. Bugün geldiğimiz noktada ise 180 ülkede 36 bin küçük işletme kullanıcısı bulunuyor. 10 dilde hizmet veriyoruz ve yakında Farsça olarak da hizmet vermeye başlayacağız. Bizim platformlarımız üzerinden yılda 6 milyara yakın e-posta gönderiliyor. Türkiye’de 10 kişilik bir ekibimiz var. ABD, Hindistan ve Belçika’da yerleşik toplam 15 çalışanımız bulunuyor.”

HEDEFTE NE VAR?
180 ülkede 36 bin küçük işletme bizim e-posta pazarlama servisimizi kullanıyor. 5-6 yıllık uzun vadeli hedefler koymuyoruz. Çünkü sektör ve ihtiyaçlar çabuk değişiyor. 2017 için hedeflerimizi şöyle özetleyebilirim:
l)Bu yıl küçük işletmeler ve e-ticaret siteleri için dijital pazarlama hub’ı olacağız.

2)Ajanslar için kendi e-posta pazarlama servislerini dakikalar içinde kurdukları bir platform haline geleceğiz.

3)Türkiye’nin alanındaki en büyük e-posta pazarlama servis sağlayıcısıyız. Bunu daha da geliştirerek perçinleyeceğiz.

4)Doğu Avrupa ve Orta Doğu’da da ilk 5 arasına gireceğiz.

5)Sendloop’un ürünü Avrupa’da Shopify, Magento, Türkiye’de İdeasoft gibi 500’den fazla platformla entegre çalışabiliyor. Bu alandaki gücümüzü de sürekli güncelleyip geliştireceğiz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.