Toplu taşımanın yeni girişimi


Nil Dumansızoğlu

Nil Dumansızoğlu

Moovit, toplu taşıma problemlerine çözüm getiren bir uygulama. 65 ülkede, 1.000 şehirde faaliyet gösteriyor. 2014’te Türkiye’de hizmet vermeye başladı. CEO Nir Erez, “Türkiye’ye girmek, tüm dünyadaki taşımacılık sistemlerinin bir haritasını çıkarma hedefimize katkıda bulunuyor” diyor.

Özellikle İstanbul gibi metropollerde, toplu taşıma sistemleri ne kadar gelişmiş olsa da durak yerlerinin ve duraklardan geçen araçların bilinmemesi, otobüslerin saatinde gelmemesi gibi çeşitli sorunlar toplu ulaşımı zorlaştırıyor. Bu problemlere çözüm getiren birçok mobil uygulama mevcut. Bunlardan biri de Moovit… Moovit’in hikayesi 2012 yılında başladı. Şirketin CEO’su Nir Erez ve İsrail’in en saygın toplu taşıma mühendislerinden biri olan Yaron Evron, bir maraton üzerine çalışmak için bir araya geldi. Yaptıkları toplantılarda toplu taşımayla ilgili bir mobil platformun eksikliğini fark ettiler. Toplu taşıma sistemlerini entegre eden, dünyadaki tüm insanlara daha iyi bir toplu taşıma deneyimi elde etmesini sağlayacak bir platform oluşturmanın zamanı geldiğine karar verdiler ve Moovit’i hayata geçirdiler.

Moovit, bugün aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 65 ülkede faaliyet gösteriyor. Türkiye’ye 2014 yılının sonunda giriş yapan Moovit, kullanıcılarının toplu taşıma araçlarına daha kolay ulaşmasını sağlıyor. Aslında bir nevi toplu taşıma navigasyonu da diyebileceğimiz Moovit, öncelikle harita üzerindeki konumunuzu gösteriyor. Size en yakın durakların kaç dakika yürüme mesafesinde olduğunu ve bu duraklardan hangi araçların geçtiğini listeliyor.

“Canlı yolculuk” özelliğiyle yolculuğun ne kadar süreceği, hangi duraklardan geçeceğiniz ve kaç durak sonra inmeniz gerektiği konusunda da bilgilendiriyor. Özellikle gideceğiniz yere ilk kez yolculuk yapıyorsanız bu özellik işinizi oldukça kolaylaştırıyor. Uygulamada aynı zamanda günün en iyi yol tercihleri, servis bildirimleri ve ücret tarifesi gibi özellikler de bulunuyor.

Nir Erez

Nir Erez

Moovit CEO’su Nir Erez, uygulamayla ilgili şunları söylüyor: “Tel Aviv ve San Francisco olmak üzere iki merkezimiz ve bu merkezlerde toplam 80’den fazla çalışanımız var. Şu anda 65 ülkede, 1.000 şehirde faaliyet gösteriyoruz. Kullanıcı sayımız ise 40 milyonu aşmış durumda.

Türkiye pazarına 2014 yılında giriş yaptık, ancak hala beta olarak bulunuyoruz. Türkiye, nüfusu fazla bir ülke ve insanların büyük bir kısmı toplu taşıma kullanıyor. Bu nedenle Türkiye’de hizmet vermeye karar verdik. Türkiye pazarına girmek, bizim tüm dünyadaki taşımacılık sistemlerinin bir haritasını çıkarma hedefimize katkıda bulunuyor.”

“BAŞARIMIZI EDİTÖRLERİMİZE BORÇLUYUZ”
65 binin üzerinde editörden oluşan bir topluluğa sahibiz. Güncel verileri tutmamızı sağlayan editörlerimiz, ayrıca resmi geçiş verilerinin hazır veya erişilebilir olmadığı durumlarda, transit sistemleri eşleştirmek için bize yardımcı oluyor. Bu şekilde 120’den fazla şehirde Moovit, mevcut hale geldi.

“5 ŞEHİRDE DAHA FAALİYETE GEÇECEĞİZ”
Volkan Eyüboğlu ve Erkin Deveci, Nisan 2015’te tatil için New York’tayken Uber’den, özellikle UberCargo hizmetinden çok etkilendi. Bunun üzerine dönüş yolculuğunda bir de Acil Teslimat isimli bir film izlediler. Bu örnekler onlar için ilham kaynağı oldu ve İstanbul’a döner dönmez Kuryem adını taşıyan girişimler için hazırlıklara başladılar. Hikayelerinin devamı ise şöyle: “10’a yakın yazılımcı şirketle görüştük, çünkü asıl amacımız kurye şirketi değil teknoloji şirketi olmaktı. Haziran ayında yazılım ekibiyle anlaştık ve hemen kurye sektöründe deneyimli bir danışmanla birlikte 3 ay süren bir analiz yaptık. 6 ayda 8 kişilik bir yazılım ekibi

Volkan Eyüboğlu

Volkan Eyüboğlu

Kuryem’i yazdı. Ocak 2016’da ise kullanıma sunduk. Kuryem, kendi kategorisinde ilk kez lokasyon bazlı konum belirleme teknolojisini kullanan kişiye özel kurye uygulaması. Kullanıcıya en yakın kuryeyi harita üzerinde gösteriyoruz. Böylece talebinizin kuryeye atanması yaklaşık 45 saniyeyle 1 dakika arasında gerçekleşiyor. Sitenin şu anda 1.000 aktif üyesi var. Uygulama olarak da 2 bin 500’e yakın indirme işlemi gerçekleşti. Şu anda sadece İstanbul genelinde hizmet veriyoruz ve 250 kuryeyle çalışıyoruz. Eylül ayına kadar bu sayıyı 500’e çıkarmak istiyoruz. 2016’nın son çeyreğinde Ankara, Bursa, İzmir, Antalya ve Adana’da da hizmet vermeyi hedefliyoruz. Bir yandan Türkiye’nin en büyük e-ticaret siteleriyle özel bir entegrasyon hazırlığındayız. Kullanıcılara online alışverişlerini 3 saat içerisinde teslim etme iddiasıyla üzerinde çalıştığımız entegrasyonu da çok yakında hayata geçireceğiz.”

KİTAP ÖNERİSİ
Kuryem’in kurucuları Volkan Eyüboğlu ve Erkin Deveci’nin girişimcilere 2 kitap tavsiyesi var:

1. John Mullins’in Customer-Funded Business: Start, Finance or Grow Your Company with Your Customers Cash
kitabı bize, öncelikle yatırımı düşünmeden nasıl kârlılık sağlayabileceğimizi gösterdi.

2. Rob Fitzpatrick’in The Mom Test
isimli kitabı ise ilk müşterilerimiz, ailemiz ve yakınlarımızın fikirlerini nasıl soracağımızı ve hemen nasıl test edeceğimizi anlatıyor. Yararlı olacağını düşünüyoruz.

Erkin Deveci

Erkin Deveci

“GLOBAL BİR ŞİRKET OLACAĞIZ”
E-ticaret şirketlerine hızlı ve uygun maliyetli mobil çözümler sunmayı amaçlayan Mapplico, 2015 yılının son çeyreğinde Emre Uzuncakara ve Melih Özal tarafından kuruldu. Daha sonra StartersHub bünyesine katılan kurucular, bu şekilde ürün geliştirme sürecini hızlandırdı. Bu zaman zarfında yazılım ve satış kadrosunu oluşturdular. Haziran ayında satışlara Türkiye’de başladılar. Hedefleri ise eylül ayında dünya pazarına çıkmak. İlk yatırımı G2M’nin kurucusu Hayati Molinas’dan alan şirketin kurucuları, hedeflerini şöyle ifade ediyor: “Mobil uygulamalar günümüzde diğer tüm platformların önüne geçti. Mobil yazılım geliştirme maliyetleri hala çok yüksek. Küçük ve orta boyuttaki işletmelerin bu maliyetleri karşılayamamaları bizi mobil uygulamayı bir yazılım geliştirme projesi olarak değil de ürün olarak sunma yoluna çekti. Mapplico olarak 2016 yılı içerisinde önce Avrupa, sonra Amerika ve diğer pazarlarda varlığımızı göstermek istiyoruz. Global bir şirket haline dönüşmeye, olabildiğince az iş gücüyle maksimum verimli ve otomatik işleyen (SaaS) bir iş sürecini hayata geçirmeye çalışıyoruz. 5 yıl içerisinde mobil ticaret dünyasında ilk akla gelen şirket olmak istiyoruz. Bu aşamada bize destek olacağını düşündüğümüz farklı teknolojileri ve start up’ları bünyemize de katmayı hedefliyoruz.”

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.