Dünyada hacmi 1 milyar doları aşan sesli kitaplara yoğun talep var. Audioteka Türkiye Genel Müdürü Göktuğ Okan Oğuz, “Evde kalma süreciyle dinlenme sürelerinde yüzde 40’a varan artış yaşandı. Sesli kitaplara olan talep ise 5 kattan fazla arttı” diyor.
Nil DUMANSIZOĞLU
[email protected]
Audioteka, 2008’de Polonya’da Marcin Beme tarafından hayata geçirilen bir sesli kitap girişimi. 23 ülkede, 9 dilde faaliyet gösteren şirketin dünya genelinde 6 milyon kullanıcısı bulunuyor. En güçlü olduğu pazarlar ise sırasıyla Polonya, Almanya ve Çekoslovakya.
2,5 yıldır da Türkiye’de faaliyet gösteren Audioteka, pazarın potansiyeline inanıyor. Türkiye’nin popülasyon olarak Avrupa’nın birçok ülkesine göre oldukça büyük bir pazar olduğunu belirten Audioteka Türkiye Genel Müdürü Göktuğ Okan Oğuz, “Genç nüfusun artması, bu kuşağın teknolojiye, yeniliklere daha açık ve ilgili olması da Türkiye’yi diğer Avrupa ülkelerine göre farklılaştırıyor.
Bu bağlamda Türkiye sesli kitap pazarının çok hızlı büyüyeceğini düşünüyoruz” diye konuşuyor. Okan Oğuz, şirketin Türkiye’deki faaliyetlerini ve karantina sürecinde uygulamaya olan ilginin nasıl arttığını şöyle anlatıyor:
İŞ BİRLİKLERİ
“Türkiye’de bir yıldır hızlı bir şekilde büyüyoruz. Bu büyümede ulusal ve uluslararası markalarla yaptığımız iş birliklerinin çok büyük etkisi var. Geçen yıl Caffe Nero, Total ve Samsung gibi şirketlerle iş birlikleri gerçekleştirdik ve bu şirketlerin kullanıcılarına sesli kitaplarımızı ulaştırdık.
Yakın zamanda Boyner, Akbank ve başka şirketlerle de özel çalışmalar yaptık. Gerek bu iş birlikleri gerek korona virüs salgını nedeniyle #evdekal’an insanların sesli kitap dinleyerek vakit geçirmek istemesi dolayısıyla şu anda sesli kitaplara olan talepte 5 kattan fazla artış görüyoruz.
Iş birliği içinde olduğumuz yaklaşık 20 yayınevi arasında Can Yayınları, Kırmızı Kedi Yayınevi, Destek Yayınları, Doğan Egmont, Altın Kitaplar gibi değerli yayınevleri bulunuyor.
Yakın zamanda İngilizce, Fransızca, Almanca ve Rusça sesli kitapları da sistemimize ekleyeceğiz. Türkiye’de de ABD ve diğer Avrupa ülkelerinde olduğu gibi sesli kitaba olan ilginin artması öncelikli hedeflerimiz arasında yer alıyor.
BÜYÜK İLGİ
Koronavirüs salgınında evde olduğumuz bu dönemde, evde çocuğuna etkinlik bulmakta zorlanan anne ve babalar için çocuk kitaplarını 1 ay ücretsiz yaptık. Ayrıca önümüzdeki dönemde daha fazla görme engelli bireye ulaşabilmek için özel çalışmalar ve projeler yürütmeyi hedefliyoruz.
Evde kalma süreciyle birlikte kitaplarımızın ve diğer içeriklerimizin dinlenme sürelerinde yüzde 40’a varan talep artışı yaşandı. Biz de gündemi takip ederek yeni içerikler üretiyoruz. Son olarak korona virüs hakkında insanların merak ettiği ama televizyonlarda konuşulmayan konuları uzman bir doktora sorduk ve cevaplarını 15 dakikalık kısa bir formatta paylaştık. Daha farklı sesli içerikler de sunmaya çalışıyoruz.
Örneğin eskilerin radyo tiyatrosu olarak bildiği formatı, Audioteka Superproduction eserleri olarak çok sesli, efektli ve müzikli olarak sunuyoruz. Özetle Audioteka olarak sesli formatta sunabileceğimiz her türlü içeriği kullanıcılarımızla buluşturmaya çalışıyoruz.”
“1 MİLYAR DOLARLIK BİR PAZAR”
BÜYÜKLÜK
2018’de yayınlanan raporlara göre sesli kitapların dünya pazar büyüklüğü 1 milyar doları aşmış durumda ve her yıl ortalama yüzde 40 kadar büyüme gösteriyor. 2018’de bir önceki yıla göre kitap indirme sayılarında yüzde 27,3’lük bir artış var.
DAĞILIM
Tüm sesli kitap dinleyicilerinin yüzde 55’i 45 yaşın altında ve sık dinleyicilerin yüzde 51’i 18-44 yaş arasında yer alıyor. Sesli kitap dinleyicilerinin yüzde 74’ü arabalarında dinliyor. Evde dinleyenlerin sayısı da azımsanmayacak kadar yüksek bir oranda.
DOĞRU ZAMANDA DOĞRU GİRİŞİM
Online market pazarını karşılaştırma girişimi deliveri, aralık ayından beri test aşamasındaydı. Ancak tam da insanların eve kapandığı bu dönemde yayınlanması, uygulamanın hızlı bir ivme yakalamasını sağladı.
Online market siparişine kayan alışkanlıklar ve sayıları gittikçe artan uygulamalarla, marketleri karşılaştırma ihtiyacı doğmaya başladığını söyleyen girişimin kurucu ortağı Çiğdem Öztabak, “Herkesin ‘Böyle bir uygulama olsa’ dediği fikri biz dinamik ve hızlı bir şekilde hayata geçirmiş olduk” diye konuşuyor.
Öztabak, hızlı teslimat uygulamalarına ihtiyacın arttığı bu dönemde, kullanıcının hayatını kolaylaştıran girişimin hedeflerini ise şöyle anlatıyor:
VİRAL EFEKT
“Şu anda 9 bin kullanıcı ve yüzde 25 tutundurmayla yolumuza heyecanla devam ediyoruz. Viral efektimizde ise 1 kullanıcı deliveri’ye en az 1,3 kullanıcı daha getiriyor. Deliveri’ye olan bu ilgi, yatırımcıların da çok kısa zamanda dikkatini çekti. Çalışabileceğimiz en doğru yatırımcılarla hızlıca seed round sürecini kapatıp bu fırsatı en iyi şekilde değerlendirmek istiyoruz. MENA başta olmak üzere ilgilendiğimiz ve paralelde araştırdığımız pazarlar var.
Halihazırda İspanya, Almanya, Fransa ve Avusturya fizibilitelerimizi bitirdik ve çekmecemize koyduk. Globalde online market alışveriş pazarını disrupt edebileceğimiz teknoloji altyapımızı önce yerel pazarda ispatlamak istiyoruz.”
SALİH ZEKİ ÇİMEN / MAXI DIGITAL GENEL MÜDÜRÜ
KOLAY PARA TRANSFERİ
KURULUŞ
“2019 yılının ekim ayında Almanya Frankfurt’ta temellerini attığımız Maxi Digital, Almanya’da faaliyet gösteren İşbank Almanya güvencesiyle Softtech iştiraki olarak kullanıcılara daha gelişmiş hizmet sunmaya odaklandı. Maxi Digital’in ilk ürünü olan ParaGönder uygulamasının çalışmalarına da bu dönemde başlamıştık. Mart ayında tüm dünya üzerinde yaşanan COVID-19 salgını nedeniyle uygulamamızı devreye aldık. 30 Nisan’a kadar ücretsiz hizmet sağladık ve güzel geri dönüşler aldık.
HEDEF
ParaGönder’le PSD2 geçişini tamamlamış Almanya’da bulunan tüm bankalardan Türkiye’ye para gönderme imkanı sağlıyoruz. Bu da 2 bin 500’ün üzerinde bankadan işlem yapılabileceği anlamına geliyor. Şu anda Almanya’dan sadece Euro transferi gerçekleştiriyor, TL ve diğer dövizlerin gönderimi için altyapı çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Önümüzdeki 5 yıllık planımızda, önceliğimiz Avrupa ülkeleri olmak üzere İngiltere’den Rusya’ya, Orta Doğu’dan ABD ve Çin’e kadar dünyanın dört bir yanında yaşayan vatandaşlarımızın bu uygulamayı kullanabilmesi.”
0 yorum