Yeniden ayağa kalkmak


2008 yılındaki ekonomik kriz Starbucks’ı çok kötü etkiledi. Eski CEO’sunu tekrar göreve çağıran şirket, yeniden yapılanmaya gitti. İyileştirmelerin yapılmasıyla birlikte yeniden güzel günlere geri dönüş başladı.Bugünün güçlü markaları da geçmişte kötü günler geçirmiş olabilir. Bu bazen ekonomik kriz bazen kötü yönetim bazen yanlış öngörüler nedeniyle olabilir. Başarının sırrı ise böyle dönemleri en az hasarla atlatıp yeniden ayağa kalkmayı başarabilmekte yatıyor. Benzer bir süreçten geçen şirketlere en güzel örneği Starbucks oluşturuyor. Starbucks, 2007 yılında ekonomik kriz esnasında batma noktasına geldi. Hatta piyasalar Starbucks’ın tek kurtuluşunun McDonald’s tarafından satın alınması olacağını fısıldıyordu.

Gözde Yeniova

Gözde Yeniova

ESKİ CEO’NUN DÖNÜŞÜ Şirketin CEO’su Howard Schultz bir süre koltuğundan uzaklaşmıştı. Fakat bu dönemde tekrar CEO olarak göreve döndü. Daha önce CEO olduğu süre içinde Starbucks, 1990’lardan 2000’lere değerini 250 milyon dolardan 40 milyar dolara taşıdı, 16 bin mağaza sahibi oldu, borsada 36 dolardan değerlenen bir şirket haline geldi.
İLK ADIM EĞİTİM OLDU 2007 kriziyle beraber hisseler düşüyordu. İnsanlar daha az kahve içiyordu. Ekonomik belirsizlik birçok ürünün fiyatını yükseltiyor, maliyetleri artırıyordu. Bu dönemden önce ise Starbucks çok fazla büyümüş yaygınlaşmıştı ve mağazalar zarar etmeye başlamıştı. Howard Schultz, önce kahve sunumlarını değiştirmek için tüm çalışanlara eğitim verdirdi.

YENİDEN YAPILANDIRMA
Zarar eden mağazaları kapattı ve yeniden yapılanmaya gitti. Starbucks’lara özgü rahat etme ortamını yeniden oluşturmak için çalıştı ve ücretsiz Wi-Fi bağlantılarını yaygınlaştırdı. Çok zorlu bir süreçten sonra sanki Starbucks’ı ikinci kez sıfırdan kuruyor gibi heyecanla ve tekrar girişimci bir ruhla şirketi ayağa kaldırdı.
HAYATTA KALMA MÜCADELESİ Bugün Starbucks, güçlü bir marka olarak yoluna devam ediyor. Howard Schultz ve Joanne Gordon’ın kaleme aldığı “How Starbucks Fought for Its Life without Losing Its Soul” (Starbucks Ruhunu Kaybetmeden Hayatta Kalma Mücadelesini Nasıl Verdi?) adlı kitap Starbucks’ın batma noktasına gelmesi ve sonra ayağa kalkmasını anlatıyor. Bu kitabı okuyarak da süreci daha ayrıntılı bir şekilde öğrenebilirsiniz.

BAŞARISIZLIK TWEET’LERİ
TEB Kariyer: İstediğiniz an baştan başlayabilirsiniz. Başarısızlık denen şey, düşmek değil, yerde kalmaktır. Mary Pickford Selçuk Saraç: “Başarısızlık yeniden ve daha zekice başlayabilme fırsatından başka bir şey değildir.” Henry Ford Tansu Yeğen: “Başarısızlık ecel değil, öğretmendir. Başarısızlık yenilgi değil, gecikmedir. Çıkmaz sokak değil, virajdır.” William Arthur Ward

Fatih İşbecer

Fatih İşbecer

Start up’ları öldüren sebepler
Kurulan her 10 start up’tan 9 tanesi ilk 18 ay içerisinde kapanıyor. Yani start up ölüm oranı yüzde 90 civarında. “Aktif bir girişimci ve yatırımcı olarak çok başarılı girişimlerin yanı sıra başarısız girişimlere de yakından tanıklık ediyorum” diyen girişimci ve yatırımcı Fatih İşbecer, Medium’da paylaştığı yazısında, bugüne kadar kuruluşunda katkıda bulunduğu veya yatırım yaptığı şirket sayısının 15’in üzerinde olduğunu söylüyor. İşbecer, bu şirketlerden beş tanesinin de gözlerinin önünde can çekişerek yok olduğunu ifade ediyor. Türk start up’ların başarısızlık sebeplerini, biraz da alaturka olanları ön planda tutarak mercek altına alan Fırat İşbecer’e göre onları öldüren 5 sebep şöyle:

1 Güven sorunu
Türkiye’de maalesef iş hayatında en büyük ihtiyaç duyduğumuz unsur güven. Karşılıklı güven tüm paydaşlar arasında sağlanamazsa o girişim ölü doğar.

2 Cahil cesareti
Türkiye’de çoğu girişimci ezbere iş yapıyor, sektörüne tam olarak hakim değil. Türk girişimcisi yine de nereden geldiği belli olmayan bir cesaretle altyapısı olmadan çok riskli işlere girişebiliyor.

3 Tutkunun ötesine geçememek
Eğer bir işe girişiyorsanız muhasebe ve finanstan tutun, insan kaynaklarından operasyona, satın almadan tedarik zincirine kadar her şeyde az da olsa bilgi sahibi olmanız gerekiyor. Yoksa daha fırtına bile çıkmadan ilk dalgada alabora olabilirsiniz.

4 Yanlış ürün ısrarı
Yanlış ürün ve platformda ısrar ettikleri için çoğu şirket potansiyellerine ulaşamadan silinip gitti. Esnek bir ürün ve yapı kurmazsanız orta şiddetteki ilk depremde yerle bir olursunuz.

5 Şeffaflık sorunu
Türkiye’de start up geçmişi olmayan çaylak girişimcilerin başarılı olabilmek için şeffaf olmaları, yurtdışındaki literatürü takip ederek girişimlerinde yaşadıkları sıkıntıları mentor olarak gördüğü insanlarla paylaşmaları gerekiyor.

Stephen Brobst

Stephen Brobst

Başarı, başarısızlıktan geliyor
Teradata şirketinin CTO’su Stephen Brobst, teknoloji alanında önemli bir pozisyona sahip. ‘İş zekası gurusu’ olarak da tanınan Brobst’un uzmanlık alanı, rekabetin yoğun olduğu iş koşullarında teknolojinin stratejik kullanımını müşteriye sunmak. ABD Başkanı Barack Obama’nın Başkanlık Danışmanlık Kurulu’nda İnovasyon ve Teknoloji Komitesi’nde danışman olan Brobst, bu komitede bilim ve teknoloji konularında yaptığı çalışmalarla tanınan bir isim. Stephen Brobst, aynı zamanda da bir girişimci. Bugüne kadar üç şirket kuran Brobst’un girişimlerinden biri Nasdaq’ta halka açıldı. Diğer şirketi NexTek, IBM tarafından satın alındı. Strategic Technologies&Systems şirketi de NCR çatısı altına girdi. Teradata’nın etkinliğinde bir araya geldiğimiz Stephen Brobst’a girişimci kimliği ve bugüne kadar kurduğu start up’larda başarısızlık deneyimi yaşayıp yaşamadığını sordum. Kurduğu şirketler borsaya açılan ve büyük şirketler tarafından satın alınan Brobst da böyle bir başarısızlık yaşadığını anlattı. Sağlık alanında internette kurduğu start up’ın dot.com patlamasına yenik düşüp yeni fonlama bulamadığını söyleyen Stephen Brobst, “Başarılı olmak için birkaç defa başarısız olmak gerek” diyor.

Kritik veri
Stephen Brobst Fatih İşbecer Bugünkü okul çocuklarının %65’i şimdi var olmayan mesleklerde istihdam edilecek. US Department of Labor Gartner, dijital dönüşüm projelerinden sadece % 3’ünün başarılı olacağını tahmin ediyor. Çalışanların %78’i “kariyer haritaları” olması durumunda iş değiştirmeye ihtiyaç duymayacaklarını söylüyor. Mercer

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.