“Daha fazlasına ihtiyaç var”


Melek yatırımcılar, risk sermayedarları, kuluçka merkezleri girişimcilere destek veriyor. Ancak devlet teşviki ve ödüllendirmeleri de bir girişimin hayata geçmesi ve uzun soluklu olabilmesi için çok önemli.

GİRİŞİMCİLİKLE İLGİLİ SORULARINIZI BEKLİYOR

1- Melek yatırımcılığın ve start up girişimlerinin gelişmesi konusunda devlet ayağında ne tür desteklere ihtiyaç var?
Devlet teşviki ve ödüllendirmeleri, bir girişimin hayata geçmesi ve uzun soluklu olabilmesi için etkili olan melek yatırımcılar, risk sermayedarları ve kuluçka merkezleri kadar önemli bir destek mekanizmasıdır. Şirketleşmiş bir yapı içindeki girişimlerin devlet desteği alabileceği bu sistemde, AR-GE’den iş planına kadar pek çok aşamanın tamamlanmış olması gerekir. Örneğin girişimcilik ve yenilikçilik yarışmasına imza atan TÜBİTAK, sosyal medya uygulamasından e-ticaret sitesine kadar mevcut bir sorunu çözmek için ürün/ hizmet geliştiren girişimcilere TÜBİTAK-TEYDEB üzerinden finansal destek sağlıyor. Yeni bir ürün üretmek, maliyetleri düşürmek ve yeni üretim teknolojilerine geçiş yapmak gibi kritik süreçlerde etkili olan bu destek, bugün yüzde 75’lere çıkıyor. Bu oldukça iyi bir rakam. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından verilen teşvik ve vergi indirimi de girişimciler için önemli. TeknoGirişim, KOSGEB ve Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı gibi destek mekanizmaları da şu an için mevcut, fakat çok daha fazlasına ihtiyacımız var. Özellikle de üniversitelerin kuluçka merkezlerinde, sivil toplum kuruluşlarında, hatta büyük, köklü ve kurumsal şirketlerin bünyesinde kurulan start up’ların sayısı ve niteliği artarken kamu desteği ve teşviki de bunu doğru oranda karşılamak ve desteklemek durumunda. Ülkemizdeki mevcut mekanizmaların bürokrasisi ve bunun doğurduğu işlem, raporlama işleri çok fazla, bunun muhakkak hızlıca azaltılması gerekiyor.

daha-fazlasina-ihtiyac-var-3

2- Son dönemde büyük grupların da start up’lar kurduğunu görüyoruz. Büyük şirketler start up’larla ekosisteme nasıl bir katkıda bulunuyor?
Artık internet, teknoloji her sektörün vazgeçilmezi oldu. Yerleşik şirketlerin, büyük grupların bu dünyada bulunmama gibi bir seçim şansı olmadığına inanıyorum. Bu anlamda her büyük grubun, kendi iş kolunun uzantısı start up’lara yatırım yapması, kendi bünyeleriyle yakınlaştırıp sinerji yaratması gerekiyor. Olaya, yatırım gözlüğüyle değil tamamen stratejik bakmaları lazım. Bu, eski ve yeninin evliliğinin doğru dengeler üzerinde kurulması halinde iki taraf için de çok kazançlı olur.

daha-fazlasina-ihtiyac-var-4

3- Start up’lar finansman konusunda nasıl hareket etmeli?Yatırımcı çekme noktasında onlara vereceğiniz en kritik tavsiyeler neler?
Bu noktalar melek yatırımcının kendi kriterlerine göre değişkenlik gösterebiliyor. GBA olarak bizim açımzdan girişimcinin işi yapabilecek donanomda olması,girişimin katma değer yaratabilmesi ve ölçeklenebilir olması ilk etapta dikkat ettiğimiz noktalar. Geleneksel “Ürün geliştirme” anlayışında uzaklaşarak pazara hakim olan girişimler,kısa sürede yol alıyor, ilerliyor.Ürün fikrinin pazardaki yeri düşünülerek pazarın doymuş olabilme ihtimalini ve hangi projenin hangi ülkede hacim kazanabileceğini hesaplayan,iş modeli doğru olsa dahi o ülkede genişleyebileceğinden,ölçeklenebileceğinden emin olmak için gerekli araştırmaları ve incelemeleri yapan girişimler girişimler,beklenmedik durumlarla daha az karşılaşarak engelleri daha kolay ve daha kısa sürede aşabiliyor. Bu kritik özellikler, mentorlara ve ekosistemin içinde aktif kişilere danışılarak geliştirilebiliyor.Ayrıca doğru fikri bulmak çok önemli ama girişimin başarılı olacağı garantisini vermez.Girişimi gerçekleştirme yolunda adım adım ilerlerken her türlü engele karşı B planı tasarlayan ve bu engellere karşı mücadeleci olan girşimler kazanıyor. Bu nedenle girişimcilerin ve proje sahiplerinin bu noktaları göz önünde bulundurarak eksiklerini gidermelerini ve ancak o zaman yatırımcı karşısına çıkmalarını tavsiye ediyorum.

daha-fazlasina-ihtiyac-var-5

4- Son dönemin trendi mobil… Mobilde nasıl başarılı olunur? Mobil düşünmek nedir?
Dünya genelinde “go mobile first” trendi olduğunu görüyoruz. Lokasyon tabanlı pazarlamanın artmasının bir sonucu olarak daha isabetli parametrelerle kullanıcının ilgi ve ihtiyacını tam da gerektiği zaman karşılayacak uygulamaların ezber bozacağı düşünülebilir. Burada zor olan mevcut işin web sitesinin mobile adapte edilmesi değil, mobil cihaz ve mobil kullanıcıların ihtiyaçları gözetilerek ürünün, hizmetin sıfırdan tasarlanması. Mobilleşmeyle daha evvel yapılması mümkün olmayan işler de artık yapılabilir oldu. Mesela Uber’in yaptığı iş, mobil dünya olmadan cezbedici değilken mobilleşmeyle milyar dolarlık bir işe dönüşebiliyor.

Emre Kurttepeli

Emre Kurttepeli

5- 2016’da Galata Melek Yatırımcıları olarak sizler neler yapacaksınız?
Önümüzdeki yıl da Galata Melek Yatırımcıları olarak yatırımlarımız devam edecek. Türkiye’deki yatırımlarımıza devam ederken Türkiye’ye giriş yapmayı planlayan etkili yurtdışı girişimleri de daha yakından takip ediyoruz. Bunun için ayrılmış belirli bir bütçemiz yok ancak karşımıza çıkan iyi fırsatlara yatırım yapmayı düşünüyoruz. Aynı zamanda girişimleri yurtdışı pazarlara açmak, yurtdışı girişimleri Türkiye pazarına sokmak, büyümeyi ve küreselleşmeyi bu şekilde desteklemek adına Fransa’da Sophia Business Angels ve Amerika’da Houston Angel Network ile iş ortaklığımızı sürdüreceğiz. Berlin, Londra ve Tel Aviv gibi girişimcilik ekosisteminin gelişmiş olduğu pazarlarda da iş ortaklığı kurma hedefindeyiz.

daha-fazlasina-ihtiyac-var-6

6- Türkiye’de slikon vadisi gibi start up ekosistemini geliştirecek bir yapıya ihtiyaç varmı? Bu noktada nasıl hareket edilmeli?
Evet, Türkiye’de start up ekosistemini geliştirecek bir yapıya kesinlikle ihtiyaç var.Fakat bu başka ülkeleri birebir kopyalamak yerine Türk girişimcisinin kendine has özellikleri, Türk iş ekosisteminin güçlü yanları üzerine kurulmalı ki etkin ve sürdürülebilir olsun.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.