“Ödeme deneyimi tamamen değişecek”

Yeni nesil fintech’ler, müşteri deneyimini tamamen farklı bir noktaya taşıyor. BKM Genel Müdürü Dr. Soner Canko, bu alanda 2016’da yükselişe geçen sohbet robotları chatbot’ların gelecekte tarayıcıların yerini alacağı gibi yüksek beklentilerin olduğunu açıklıyor.

Elçin Cirik

Elçin Cirik

Teknolojideki hızlı dönüşüm baş döndürücü bir noktaya geldi. Yapay zeka, machine-learning, drone ile teslimat, sürücüsüz araçlar, artırılmış gerçeklik, akıllı yollar gibi uzun zamandır konuşulan teknolojik atılımlar, 2016’da hız kazandı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Dr. Soner Canko, müşteri deneyimini uçtan uca değiştirecek başlıklar arasında özellikle chatbot’lar ve sosyal ödemeler üzerinde duruyor. Bu noktadaki gelişmeleri şöyle paylaşıyor:


FARKLI DENEYİMLER

“2016’da küresel ölçekte chatbot’ların yükselişine tanık olduk. Chatbot, yapay zeka tarafından kontrol edilen sohbet robotları (uygulamaları) olarak tanımlanabilir. Hatta chatbot’ların şu anda başlangıç aşamasında olduğu ve gelecekte tarayıcıların yerini alacağı gibi yüksek beklentiler de var. Geçtiğimiz yıl Facebook önemli bir adım atarak bu uygulamalar için Messenger platformunu açık hale getirdi. Akabinde şirketler ve yazılımcılar, 34 binin üzerinde chatbot uygulaması geliştirdi. Geliştirilen uygulamalardan bazıları büyük başarı yakalarken bazılarını kullananlar sadece geliştiriciler oldu. 34 bin chatbot içinde yemek siparişinden bağışa, hediye satın almaktan banka hesap bilgilerinizi kontrol etmeye, uçak bileti satın almaktan otel rezervasyonu yapmaya kadar pek çok alanda uygulamalar kullanıma sunuldu.

YENİ ÜRÜNLER ÇIKIYOR
DigitasLBI tarafından yapılan bir araştırmada insanların yüzde 37’sinin chatbot üzerinden ödeme işlemi yapmaya sıcak baktığı ortaya konulurken finans dünyasındaki pek çok şirket ve girişim, bu alanda çalışmaya başladı. Ülkemizdeki önemli chatbot uygulamalarından biri ise Facebook Messenger üzerinde çalışan ve BKM tarafından geliştirilen BKM Express chatbot’u oldu. Bu uygulama sayesinde kullanıcılar birkaç adımda sivil toplum kuruluşlarına bağış yapabiliyor.

SOMUT ADIMLAR ATILDI
Burada mönemli olan nokta, tüm bu teknolojik çözümlerin müşteri deneyiminde radikal bir değişikliğe yol açmış olması. En önemli örneklerden biri de sosyal ödemelerde yaşanıyor. Viber ile Western Union arasındaki ve Çin’de Starbucks ile WeChat arasındaki iş birliklerinin yanı sıra Facebook’un Avrupa’da P2P ödemeler için İrlanda’da e-para lisansı alması, mesajlaşma uygulamaları tarafından ödemelere yönelik son dönemde atılan en somut adımlar olarak dikkat çekti. Dünyanın en büyük tüketici elektroniği etkinliği CES 2017 Digital Money Forum’un tüm katılımcılarının hemfikir olduğu konu fintech’lerle birlikte geleceğin ödeme deneyiminin tamamen değişecek olmasıydı.”

YATIRIMLAR FINTECH’E GİDİYOR

VERİMLİ YIL 2016 yılı Türkiye’de fintech sektörü için bir dönüm noktası oldu. Startups.Watch verilerine göre 2016 yılında Türkiye’de girişimlere yapılan toplam yatırımın yüzde 47’si fintech girişimlerine yapıldı. BKM Genel Müdürü Dr. Soner Canko, “Ülkemizden daha fazla fintech başarı hikayesi çıkması için bu konuya gençlerin ve girişimci adaylarının ilgisini çekmemiz gerekiyor” diyor. Canko, bu amaçla BKM’nin yaptıklarını şöyle anlatıyor: “Yıl içinde FinTech Istanbul tarafından düzenlenen etkinliklerde Chris Skinner, David Birch ve Oliver Bussmann gibi fintech dünyasının önemli isimlerini ağırladık. Kasım ayında Fintech 101 eğitim programının kapanışına dünyada fintech’in önemli isimlerinden Oliver Bussmann da katıldı.

BÜYÜME HIZ KESMEYECEK Bussmann, Türkiye ziyaretinin ardından blogunda kaleme aldığı yazısında İstanbul’un küresel çapta bir fintech merkezi olabileceğine dair düşüncelerini takipçileriyle paylaştı. Güçlü büyüme sürecine 2017’de de devam edeceğimizden bütünüyle eminiz. Bu amaç doğrultusunda destek olan tüm kişi, şirket ve girişime teşekkürlerimizi sunarız. Fintech ile ilgili tüm güncel gelişmeleri fintechistanbul.org sitesi üzerinden ve Twitter’da @fintechistanbul hesabından takip edebilirsiniz.”

FİLMLERDEKİ GELECEK ÇOK UZAK DEĞİL

GÜÇLÜ ARAÇ Bilim kurgu filmlerinde ve dizilerinde alışkın olduğumuz bir gelecek senaryosuna artık çok da uzak olmadığımız bir dönemdeyiz. Black Mirror, Westworld ve Humans gibi son dönemin popüler dizilerinde teknolojinin ne kadar güçlü bir araç olduğunu görürken dizilerdeki bu dünyaya çok da uzak olmadığımız gerçeğini göz ardı etmemeliyiz.

BANKACILIK VE PERAKENDE Robotlara dair yıllar önce başlayan çalışmalar, bugün hız kazandı. Teknoloji şirketlerinin yanı sıra bankacılık ve perakende sektöründe başarılı robot uygulamalarının hayata geçirildiğini görüyoruz. Amazon Echo ile hayatımıza giren sesle komut alan sanal asistanlar alanında Google, Google Home isimli ürününü kullanıma sunarken Apple da Siri tabanlı akıllı ev ürünü için çalışıyor. Türkiye’den de bu alanda çalışan şirketler olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla bizi sınırlayanın, sadece uygulamaların henüz yaygınlaşmamış olması olduğunu söyleyebiliriz.

“AMACIMIZ NAKİTSİZ TOPLUM”

Finartz, nakitsiz toplum yaratma hedefiyle yola çıkmış bir fintech. 2016 yılında faaliyete başlayan Finartz’ın kurucusu Cihan Demir, çalışmalarını ve gelecek planlarını şöyle anlatıyor:

EFEKTİF ÇÖZÜM SUNUYORUZ “Bizler aslında nakitsiz toplum hedefiyle inovasyon yazılımları üretmeyi hedefliyoruz. Finans kuruluşları, bankalar, devlet, e-ticaret şirketleri ve ödeme kuruluşlarıyla iş birlikleri kurarak bu ekosistemi büyütecek ürünler yapıyoruz. Finans inovasyonunu sağlayabilmek genelde büyük kurumların yapabileceği bir iş değil, onların zaten yıllardır yaptığı işler ve belli iş yapış biçimleri var. Biz daha dinamik, genç ve bu işi daha önceden yapan insanlar olduğumuzdan inovasyon konusunda daha özgürce hareket edebiliyoruz. Nitekim çözümlerimizin tamamı efektif oluyor. Artz Almanca doktor demek ve biz fintech ürünlerine doktorun hastasına yaklaştığı gibi yaklaşıyoruz.

KİMLERLE ÇALIŞIYOR? 9 aylık bir şirketiz. Bugüne kadar Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ile iki ürün üzerinde çalıştık. E-ticaret şirketleriyle bankalar arasındaki ödemeye aracılık eden BKM Express için tasarladığımız çözümle süreci 2 güne kadar indirdik ve tüm işlemleri şeffaf hale getirdik. Bunun yanında Trendyol ile iş birliği yapıyoruz, e-ticaret tarafında inovasyonları sağlamak üzere çalışıyoruz. Yurt dışında da sadece cep telefonları üzerinden mobil bankacılıkla çalışan bir APL bankası ile iş yapmak üzereyiz. Gelecekte fiziksel paranın dijitalleşmesi, e-ticaretin büyümesiyle tetiklenecek. Biz de bu takası kolaylaştıran çözümler sunuyoruz. Bu alanda çözüm arayan herkes, bizim potansiyel müşterimiz. Ciromuzu da bu yıl yüzde 200 artırma hedefimiz var.”

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.