Ödemeler alanındaki girişimler, iki nedenden dolayı başarısız oluyor. Bunlardan ilki, belirli bir büyüklüğe ulaşmak için yeterli hazırlığın veya altyapı gücünün bulunmaması. İkincisi, kayda değer bir yenilik getirmemesi.
Fintech girişimlerinin büyük bir kısmının ödemeler dünyasında yenilik geliştirme peşinde koştuğuna şahit oluyoruz. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Dr. Soner Canko, bu alanda çalışan fintech’lere şu tavsiyelerde bulunuyor:
KRİTİK İKİ NEDEN
“Dünyanın çeşitli bölgelerinden 70 yöneticinin katkılarıyla hazırlanan Global Payments Innovation Jury (Küresel Ödemeler Yenilikçilik Jürisi), 2008 yılından bu yana her iki yılda bir ödeme sektöründeki yenilikçiliğin gelişimini değerlendiren bir çalışma yayınlıyor. 2017 raporunda da, fintech ekosistemindeki ödemeler alanında çalışan girişimcilerin işine yaracak pek çok bilgi ve tespit bulunuyor. Ödemeler alanı özellikle girişimcilerin farklı coğrafi bölgelerin yerel yapılarını göz önüne almasını gerektiren bir alan. Öte yandan raporda benim dikkatimi en çok çeken başlıklardan biri, ödemeler dünyasındaki girişimlerin başarısız olma nedenleri oldu. iki ana sebepten dolayı başarısız oluyor.
Fintech ekosisteminde ödemeler alanında başarılı girişim örnekleri görsek de başarısızlıkları görmek de mümkün. Bunun temelde iki nedeni var. İlki, belirli bir büyüklüğe ulaşmak için yeterli hazırlığının veya altyapı güçlerinin bulunmaması. İkincisi kayda değer bir yenilik getirmemeleri.
BUNLARA DİKKAT Bu alandaki girişimlerin dikkat etmesi gereken 3 kritik konu ortaya çıkıyor. Ekosistemi tanıyın, iş modelinizi belirleyin: İş yapmak istediğiniz ekosistemi ve dinamiklerini yakından tanıyın, olabildiğince çok kişiyle tanışın ve onların başarı/başarısızlık hikayelerini dinleyin. İş modelini belirlerken küçük başlamaktan korkmayın, ancak gelecekte işinizi nasıl büyüteceğinize dair planlarınızı oluşturmaya başlayın. Büyük resme değil, çözüm üretebileceğiniz sorunlu alana odaklanın: Sahip olduğunuz kaynakların sınırlı olduğunu unutmayın. Bir bankanın yaptığı tüm işleri yapmaya kalkışmak yerine, müşteriler için sorunlu olan ve iyileştirebileceğinizi düşündüğünüz alanlarda basit, uygulanabilir çözümler üretmeye çalışın.
Mevzuata hakim olun: Faaliyet göstereceğiniz alandaki ya da gireceğiniz pazardaki düzenlemelere ve mevzuata hakim olmanız, öngörmediğiniz sorunlar yaşayıp başarısız olmamanız için çok kritik.
Unutmayın bir girişimci olarak düşündüklerinizi hayata geçirdiğiniz oranda başarıya ulaşacaksınız, şimdiden tüm yeni girişimlere başarılar dilerim.”
TÜRKİYE’DEN HABERLER
* Bankalararası Kart Merkezi ve FinTech Istanbul tarafından gerçekleştirilen buluşma etkinliklerinin 5’incisi 31 Mayıs 2017 tarihinde gerçekleşti. Etkinlikte BDDK Başkan Yardımcısı Muhammet Cerit, Türkiye fintech ekosistemini değerlendirirken fintech stratejisti Devie Mohan BKM ile birlikte gerçekleştirdikleri “Cashless Turkey By 2023” adlı çalışmayı misafirlere sundu. Buluşmada ayrıca Manchester Üniversitesi öğretim görevlilerinden İsmail Ertürk’ün sunum ve Türkiye ile ilgili değerlendirmeleri yer aldı.
* İlk Türkçe blockchain kitabı olan Blockchain 101 yayınlandı. En az internetin kendisi kadar büyük bir etki yaratması beklenen blockchain teknolojisine ait ilk Türkçe eser Ahmet Usta ve Serkan Doğantekin tarafından hazırlanarak “Blockchain 101” adıyla yayınlandı. BKM’nin desteğiyle hazırlanan, blockchain teknolojisinin temellerini ve teknik yönlerini sade bir dille okuyucuya sunan bu eseri ve Cashless Turkey by 2023 raporunu www.bkm.com.tr sitesi altından dijital olarak indirmek mümkün.
* Money20/20 Europe, haziran ayının son haftası Danimarka’nın Kopenhag şehrinde gerçekleşti. Etkinliğe Türkiye’den BKM ve FinTech Istanbul dışında Botudio, Finartz, Getir, Iyzico ve T2 Yazılım şirketlerinin kurucu ve temsilcileri kendi stantlarını açarak katıldı. Katılımcılar şirketlerini dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen diğer ziyaretçi ve katılımcılara tanıtma ve onları tanıma imkanı bulurken aynı zamanda Türkiye’yi de temsil ettiler.
BAŞARILI ÖRNEK
“ABD’YE AÇILACAĞIZ”
Ödeme sistemleri günlük hayatın içine girmeye devam ediyor. Koşuşturmalı şehir hayatını kolaylaştırmak için geliştirilen Türk fintech’lerinden biri de Joker Menü. Eylül’de ABD’ye açılmaya hazırlanan Joker Menü’nün kurucusu Göker Toplu ile konuştuk:
SEPET ORTALAMAMIZ YÜKSEK
“Joker Menü uygulamamız, restorana gitmeden yemek siparişi vermeye ve ödemeye imkan tanıyor. Özellikle beyaz yakalı kesimin kasa kuyruğu, ödeme ve yemeğin hazır olması gibi süreçlerde yaşadığı zaman kaybını önlüyor. Kullanıcıların restorana gitmeden diledikleri yemeğin siparişini verip ödemesini yapmasını sağlıyoruz. Restoranlar için mevcut insan kaynaklarına ek olarak ‘dijital garson’ yaratarak işlerini artırıyoruz. Bu projeye 2016 yılı başında start verdik. Deneme süresi sonrası bu yılbaşından beri faaliyet gösteriyoruz. Bugün 12 iş merkezi ve AVM’de 100’e yakın restoranla çalışıyoruz. Günde ortalama 100 sipariş alıyoruz. Bizimle çalışan işletmelere önemli bir gelir katkısı sağlıyoruz. Şöyle ki bizden gelen siparişler restoranların ortalama sepet tutarından yüzde 20 fazla oluyor. Joker Menü’de ortalama sepet tutarımız 24 TL’yi buluyor.
50 BİN KULLANICIYA ULAŞACAĞIZ
Bugün 25 bin kullanıcımız bulunuyor. İstanbul odaklı olarak büyüme planımız var. İstanbul’daki 100 AVM’nin yarısında restoranlarla çalışmayı amaçlıyoruz. İlk hedefimiz 500 noktaya erişmek. Bu nokta sayısıyla kullanıcılarımızın da 2018 başında 2’ye katlanacağını, 50 bini bulacağını tahmin ediyoruz. Gelir modeli olarak Joker Menü’den verilen sipariş üzerinden belli bir yüzde alıyoruz. Uzun vadede ileri zamanlı sipariş özelliği geliştirmeyi planlıyoruz. Bu şekilde 2-3 saat önceden yemek siparişi verilmesini sağlayacağız. Bizi heyecanlandıran bir gelişme olarak kullanıcılarımıza fiyat avantajı verecek haftalık-aylık yemek çeklerini sunacağız. Bu konuda çalışıyoruz. Ayrıca Amerika pazarına girmeye hazırlanıyoruz. Eylülde farklı bir isimle New York’ta faaliyet göstermeye başlayacağız. Bu pazarda da başarılı olacağımıza inanıyoruz.”
0 yorum