Start up ekosisteminde, 2018 yılı yatırımlar anlamında sönük geçti. 2019’da yatırım ihtiyacı daha da artan start up’ların arayışı da hızlandı. Start Up Dergisi olarak gerçekleştirdiğimiz “Yatırım Anketi” bu arayışı doğruluyor. Ankete göre girişimcilerin önemli bir bölümü Seri A yatırıma ihtiyaç duyuyor. Bu yatırımı da daha çok yurt dışına açılmak ve büyümek için değerlendirmeyi planlıyorlar.
Özlem Aydın Ayvacı [email protected]
2017, Türkiye girişimcilik ekosistemi için tarihi bir yıldı. O yıl 167 start up’a yapılan toplam 103 milyon dolarlık yatırımla bir rekora imza atılmıştı. Ayrıca 2017’de sağlıklı bir ekosistemin bütün aşamalarına yatırım yapılmış ve 15 milyon dolar Seri C, 17,4 milyon dolar Seri B, 23,3 milyon dolar Seri A ve 46,5 milyon dolarlık tohum yatırımı gerçekleştirilmişti. Her ne kadar 2018’de start up’lara yapılan toplam yatırım rakamları netleşmese de yılın 55 milyon doların biraz üzerinde kapanacağı tahmin ediliyor. Yatırımlar açısından oldukça durgun geçen yılın ardından Startups.watch Kurucusu Serkan Ünsal, “2019’dan ümidimiz, tohum yatırım alan birçok girişimin Seri A yatırım alacak seviyeye gelmesi ve Seri A yatırım bulması olacak” diyor.
Pek çok start up ise yatırım arayışını sürdürüyor. Start Up Dergisi, girişimcilerin yatırım arayışını ortaya koyan bir anket gerçekleştirdi. Ankete göre Türkiye’nin en başarılı start up’larının yüzde 80’i, 2019’da yatırım aramayı sürdürecek. Start up ekosisteminin yüzde 69,7’si Seri A yatırıma ihtiyaç duyuyor. Ankete katılan start up’ların yüzde 72,2’si daha önce 1 milyon TL ve üstünde yatırım aldığını belirtiyor.
Yatırım arayan start up’ların parayı nerede kullanacağına gelince…
Start up’ların yüzde 35,1’i yurt dışına açılabilmek, her 3 start up’tan 1’i büyümek, yüzde 11,1’i ekip kurmak, yüzde 7,4’ü altyapı kurmak, yüzde 7,4’ü ülke geneline yayılmak için yatırım arayışında olduğunu ifade ediyor.
ETKİ ALANINI GENİŞLETECEK
Start Up Dergisi’nin “Yatırım Anketi”, Türkiye’nin en başarılı start up’ları arasında gerçekleştirildi. Ankete katılan 81 start up’ın yüzde 80’i, bugüne kadar yatırım alanlardan oluşuyor. Anket sonucunda yatırım arayışlarının sürdüğü görülüyor. Bunlardan biri de App Samurai. App Samurai, Ocak 2017’de Techstars hızlandırıcı programına seçildi ve ilk yatırımını 120 bin dolar olarak aldı. Techstars’ın önemli bir dönüm noktası olduğunu söyleyen App Samurai CEO’su Emre Fadıllıoğlu, “Berlin’de geçirdiğimiz 4 ay yurt dışı odağımızı daha da artırmamızı sağladı” diyor. Başarılı start up, Temmuz 2017’de ACT Venture Partners liderliğinde aralarında 500 Istanbul, Erdem Yurdanur ve Tarkan Onar’ın da bulunduğu turda, 880 bin dolarlık tohum yatırıma imza attı. Ocak 2018’de yine ACT Venture Partners’tan Seri A yatırım turu öncesi ara turda 1,2 milyon dolar daha yatırım aldı. Fadıllıoğlu, “Bu yıl Seri A yatırım turu yapma hedefimiz var. App Samurai doğduğundan itibaren global pazarı hedefleyen bir şirket ve şu anda gelirlerimizin yüzde 75’i yurt dışı müşterilerimizden geliyor. Yeni yatırımla yurt dışı büyüme hızımızı ve etki alanımızı artırmak istiyoruz” diyor.
SERİ A TURUNA HAZIRLIK
Ankete katılan girişimcilerin yüzde 69,7’si Seri A aşamasında yatırım arıyor. Bunlardan biri de Abonesepeti.com. Kurucu Deniz Okumuş, Türkiye’nin abonelik merkezi olma yolunda emin adımlarla çalışmalarını sürdürdüklerini belirtiyor. Okumuş, “Seri A yatırım arayışımız bulunuyor. Bir milyon TL yatırım arıyoruz. Alacağımız yatırımı altyapı, sistem ve büyüme için kullanacağız” diyor. İnoven Kurucusu ve CEO’su Utkan Menteş, “Bu yıl olmasa da gelecek yıl Seri A yatırım turunu hedefliyoruz. Bu yatırım turundaki hedefimiz global organizasyonumuzu kurmak ve satış ağımızı büyütmek olacak” diyor.
Pisano Kurucu Ortağı Özkan Demir, hedefini şöyle anlatıyor: “Bugün Seri A turumuz için özellikle Avrupa ve Kuzey Amerikalı yatırımcılarla görüşmeler halindeyiz. Seri A’nın tamamlanmasıyla Avrupa, Orta Doğu ve Asya-Pasifik’teki yatırımlarımızı artırarak büyümemizi hızlandıracağız. Kuzey Amerika ve Kuzey Avrupa pazarlarına kuvvetli bir giriş yapmak için de önemli adımlar atacağız.”
Manibux Kurucusu Canan Akmanoğlu Bayrak da şu anda Seri A yatırım aradıklarını söylüyor. 2019’da 500 bin dolarlık bir yatırım aradıklarını söyleyen Bayrak, “Bu yatırımın ana kullanım amacı B2B ve B2C tarafında yaptığımız örnek çalışmaları daha geniş kitlelere ulaştıracak pazarlama ve kampanya aktiviteleri yapmak, yenilikçi ürünleri piyasaya sürmek ve yurt dışı açılım çalışmalarımıza kaynak ayırmak” diyor.
AMAÇ DOĞRU DESTEĞİ ALMAK
Pek çok start up ise maddi yatırımın yanı sıra büyürken onları her konuda destekleyip mentorluk yapacak yatırımcı arayışında. İngilizce öğrenme platformu Wext.com Kurucu Ortağı Ali Uzunyolcu, şu ana kadar herhangi bir yatırım almadıklarını, tüm süreçleri özkaynakla tamamladıklarını söylüyor. Uzunyolcu, yatırım arayışını şöyle anlatıyor:
“Girişimimize değer katabilecek ve pek çok alanda destek olabilecek yerli ya da yabancı profesyonel risk sermayesi yatırım şirketleri, etki fonları ya da özel yatırım fonlarının sağlayabileceği yatırımlar ilgimizi çekiyor. Genel olarak 12-18 aylık bir süre için belirlemiş olduğumuz yatırım ana başlıklarını destekleyebilecek ve sonuç almamıza olanak sağlayabilecek oranda bir yatırım olmasını arzu ediyoruz. Bu yatırımı Ar-Ge, B2C global dijital pazarlama ve farklı ülkelerin dillerine yerelleştirme faaliyetleri için kullanacağız.”
Bir diğer değer katan yatırımcı arayışında olanda girişim de Workinlot. Workinlot Kurucu Ortağı Baran Korkut, “Workinlot şu an ilk melek yatırım turunda. Bu turdaki amaç, Workinlot’un satış kanallarını hızlandıran ve uluslararası büyümeyi destekleyen ürün geliştirme maliyetlerini karşılamak ve doğru büyüme yatırımlarını yapmak. Turun kapanmasından itibaren 9 ay içinde, ilk büyüme yatırımı turuna çıkacağız” diyor.
YENİ PAZARLAR HEDEFLENDİ
Start up’ların yüzde 35,1’i yurt dışına açılabilmek için yatırım arayışında olduğunu ifade ediyor. Segmentify Kurucu Ortağı ve CEO’su Ergin Eroğlu, şu ana kadar 3 farklı yatırım turunda toplam 2,5 milyon Euro yatırım aldıklarını hatırlatıyor ve hedeflerini şöyle anlatıyor: “2019’da İngiltere başta olmak üzere Avrupa pazarlarında büyümeye devam ediyoruz. Amacımız 2019’un 4’üncü çeyreğinde yaklaşık 5 milyon civarında bir yatırım turu yapmak. Bu yatırımla yeni pazarlara açılmayı istiyoruz.”
Sinemia, Türkiye’nin en başarılı girişimlerinden biri. Sinemia Kurucusu Rıfat Oğuz, yeni coğrafyalarda büyümek için yatırım arayışları olduğundan bahsediyor. Oğuz, yeni yatırımları için dünyanın en büyük fonlarıyla görüşmelerinin devam ettiğini söylüyor ve “2019’un ilk yarısına kadar toplamda 50 milyon dolarlık yatırım almayı planlıyoruz. Bu fonlarla hedefimiz, yeni coğrafyalara açılmak. Söz konusu yatırımlarla Amerika pazarında hızla büyürken Asya, Pasifik ve Avrupa pazarlarına yayılma planlarımızı hızlandırmayı hedefliyoruz” diyor. Kolay İK Kurucu Ortağı Efecan Erdur, yurt dışı yatırımları hızlandıracak bir yatırımcıya ihtiyaçlarının olduğundan bahsediyor. Erdur, “Yeni global ürünümüz Kolay.io, yeni pazarlara girerek küresel bir marka olmamızın önünü açtı.
Türkiye pazarında büyürken global vizyonumuzda da bize eşlik edecek bir yatırımcıya ihtiyacımız var. Şu an 1 milyon TL’lik bir yatırımı kapattık, 5 milyon TL’lik bir yatırım daha arıyoruz” diye konuşuyor.
BÜYÜMEK İÇİN ŞART
Start up’ların 3’te 1’i büyümek için yatırım aradığını belirtiyor. BulutBroker Genel Müdürü Orçun Özalp, Türkiye’nin veri bankası olarak kurulan BulutBroker’ın şirketlerin dijital sermayesi olan verilerini güven altına aldığını hatırlatıyor. Bugüne kadar herhangi bir yatırım almadan büyümeyi başlattıklarını söyleyen Özalp, şimdi neden yatırım arayışında olduklarını şöyle anlatıyor: “Aradığımız yatırımın öncelikle markamıza duyulan güveni pekiştirmesini arzu ediyoruz. Sonrasında bizim ülke geneline yayılmamız için kullanabileceğimiz bir saha kanalı olması veya bunu kurma aşamamızda bize değer katması çok önemli.”
Bir diğer start up Taşeron Bankası da büyümeyi hızlandırmak istiyor. Taşeron Bankası Genel Müdürü Emrah İnanç, “Hiç yatırım almadık, arayışımız var. Ortada büyük bir pasta var ve biz sadece kendimize yeteni alıyoruz. Oysa pastanın tamamına yakınını elde etmek için her türlü şart müsait. Buyurun gelin pastadan daha çok pay alalım, hep ve birlikte kazanalım globalde söz sahibi unicorn bir şirket olalım” diye anlatıyor. Garajsepeti CEO’su Mehmet Çelikol da büyümek için yatırım arıyor. Çelikol, şöyle anlatıyor: “Şu ana kadar tohum öncesi, tohum ve iki kez Seri A yatırım turu gerçekleştirdik. 15 milyon TL den fazla yatırım aldık. Yakın gelecekte 2 milyon dolarlık bir yatırım turu gerçekleştirmeyi planlıyoruz.”
SABRİCAN ZAİM PAYM.ES KURUCU ORTAĞI
“MENA BÖLGESİ’NDE HIZLANACAĞIZ”
SOSYAL TİCARET ÇÖZÜMÜ Sosyal ticaret kavramının dünyaya yayıldığı ilk günlerden beri bu alanda yapılacak ödemelerin güvenle ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi için çalışmalar yürüten bir fintek şirketiyiz. Altyapısını geliştirdiğimiz linkle ödeme platformuyla sosyal medya üzerinden alıcı ve satıcının bir mesajlaşma uygulamasını kullanarak kolayca alışveriş yapmasını sağlıyoruz.
“YURT DIŞINA AÇILDIK” Facebook, Messenger, Instagram, Telegram, Etsy uygulamaları üzerinden hizmet veriyoruz. Kısa bir süre önce SMS uygulamamızı da devreye aldık. Türkiye pazarı dışında yurt dışı açılımımızı da Azerbaycan operasyonumuzu başlatarak gerçekleştirdik.
“YENİ TURDAYIZ” Yatırım turlarımız devam ediyor. Şili Hükümeti tarafından desteklenen hızlandırma programı Startup Chile’den 40 bin dolar hibe ve StartershubXO isimli hızlandırma programından 20 bin dolar tohum öncesi yatırımı almıştık. Risk sermaye fonu DAAL ve StartersHub’dan 180 bin dolarlık ilk yatırımımızı aldık. Yeni bir yatırım turuna hazırlanıyoruz. Bu yatırımı yurt dışı operasyonlarımızı güçlendirmek için kullanacağız. Özellikle MENA bölgesi operasyonlarımızı hızla hayata geçirmek istiyoruz.
KORAY BAHAR FORİBA CEO’SU
“10 MİLYON DOLAR ARIYORUZ”
DÜNYADA İDDİALI Foriba, e-dönüşüm yolculuğunuz sırasında karşınıza çıkacak tüm ihtiyaçlara yönelik özel çözümler sunuyor. Yeni nesil finansal teknoloji çözümlerimiz ve her geçen gün büyüyen Ar-Ge ekibimizle dijital dünyanın en yenilikçi yazılım şirketi olma yolunda ilerliyoruz.
10 BİNDEN FAZLA MÜŞTERİ Dört kıtada binlerce mutlu müşterimizin finans ve muhasebe süreçlerinin dijital ortama taşınmasını sağlıyoruz. Foriba, Türkiye’deki kurumsal yazılım ve entegrasyon hizmetleri pazarının gelişimine yön vererek, kısa sürede pazar lideri olan 10 binden fazla müşteriye hizmet veriyor.
HEDEF GLOBAL BÜYÜME E-fatura, e-irsaliye, e-arşiv, e-defter, e-mutabakat ve benzeri ürünlerimizle yeni açılmış bir ofisten, dünyanın en büyük şirketlerine kadar inovatif entegrasyon çözümleri sağlıyoruz. Şu an Seri C yatırım arıyoruz. 10 milyon dolar ve üzerinde yatırım arayışımız var. Global açılım, organik ve inorganik büyüme peşindeyiz. Bugüne kadar toplam 10 milyon dolar yatırım aldık.
MUSTAFA NAMOĞLU İKAS KURUCUSU VE CEO’SU
“DAHA FAZLA KİŞİYE ULAŞACAĞIZ”
“YATIRIM ALMADIK” Perakendecilerin işlerini kolaylaştıran İkas, bulut tabanlı mağazacılık otomasyonu ve POS çözümü. Mevcut çözümlerin aksine altyapı maliyeti bulunmayan ve bulut tabanlı yapısıyla her yerde çalışabilen İkas, özellikle perakendecilerin ve self servis gıda ve içecek noktalarının dijitale dönüşümüne katkı sağlıyor. İkas’ı tamamen kendi özkaynaklarımızla finanse ediyoruz. Şu ana kadar bir yatırım almadık.
“BİRLİKTE YÜRÜYELİM” Vizyonuna inandığımız, bizimle aynı dili konuşan bir yatırımcı ya da fonla beraber yürümekten çok memnun oluruz. Yatırım aldığımızda yapacağımız ilk şey, ekibimizi büyütmek ve daha fazla kişiye ulaşmak için çalışmalarda bulunmak olurdu. 6 ay içinde çok az kaynakla müthiş bir ürün ortaya çıkarttığımıza inanıyoruz.
Son dönemin en büyük başarısı hiç kuşkusuz Getir’in son yatırım turunda ulaştığı değerlemeyle bir unicorn olması ve hızla yurt dışına açılması oldu. Nilüfer Gözütok Ünal Her ne kadar pandemi...
Copyright © 2014 Start Up Dergisi.
Çerez Seçimini Sıfırla
0 yorum