Facebook, Instagram, Twitter sadece bir iletişim değil aynı zamanda bir ticaret platformu haline geldi. Son zamanlarda onlarca start up girişimi, bu mecralar üzerinden mağaza ve pazarlama maliyeti olmaksızın hedef kitlelerine ulaşmaya çalışıyor. Butik pastacılıktan kişiye özel tasarım malzemelerine çok sayıda farklı girişimin hayat bulduğu sosyal medya, girişimciye düşük maliyetin yanında tüketicisiyle interaktif iletişim ve daha güçlü bağ kurma olanağı da sunuyor.
Milyonlarca kişinin her an interaktif şekilde iletişim kurduğu sosyal medya, artık girişimciler için en önemli platformlardan biri haline geldi. Instagram, Facebook ve Twitter üzerinden satış yapan girişimlerin sayısı, her geçen gün artıyor. Kimi kendi yaptığı butik pastaları Instagram hesabı üzerinden en güzel görseller eşliğinde tanıtıyor, kimi tasarladığı takıları Instagram ve Facebook üzerinden ilgili kişilere doğrudan ulaştırıyor. Sosyal medyayı ticari bir platform haline getiren en önemli unsur, mağaza ve herhangi bir işletme masrafı olmaksızın ürünlerin geniş kitlelere ulaşması. Kişiye özel pazarlamanın da çok rahat yapıldığı sosyal medya, özellikle genç kuşak tüketiciler tarafından tercih edilen bir alışveriş mecrası. Uzmanlar, deneyime önem veren Y kuşağının yeni keşfettiği özel markaları sosyal medya üzerinden sadece satın almadığını aynı zamanda paylaşıp önererek de buradaki ticarete önemli bir katkıda bulunduğuna dikkat çekiyor. Dünyada her sektörden girişim sosyal medyada kendine yer bulurken Türkiye, bu noktada henüz yolun başında. Ancak yakın zamanda başarılı örneklerin daha fazla gün yüzüne çıkmasıyla sosyal medya girişimlerinin sayısında önemli bir artış da bekleniyor. Bu girişimcilerden bazılarını sizler için derledik…
EL YAPIMI PASTALAR
Türkiye’de sosyal medya girişimleri arasında başarıya ulaşmış ilk örneklerden birisi Mutfak Atölyesi. 2012’de zanaatkâr usulü üretimi benimseyerek kurulan Mutfak Atölyesi, sipariş üzerine üretim yapıyor. Le Cordon Bleu eğitimli Aslı Ayan ve Zeynep Karahan adında iki pasta şefinin kurduğu bu girişim, sosyal medya üzerinden giderek büyüyor. Mutfak Atölyesi’nde doğal malzemelerle üretilen katkı ve koruyucu madde içermeyen el yapımı çikolatalar ve mevsimsel olarak değişen pastacılık ürünleri bulunuyor. Ayan, Facebook’ta 4 bin 780 ve Instagram’da 2 bin 28 takipçilerinin olduğunu, takipçi sayısının gün geçtikçe arttığını belirtiyor. Tamamen el yapımı üretim yapmalarına rağmen, sipariş ve eğitimlere olan talepte son altı ayda önemli bir artış kaydettiklerini söyleyen Ayan, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Geçtiğimiz 3 aylık süreci dikkate aldığımızda bu yılın sonuna kadar takipçi sayısında yüzde 200’lük bir artış olacağını öngörüyoruz. Her gün üretilen yeni ürünler ve paylaşılan bilgiler sayesinde bu etkileşimin artarak devam edeceğini düşünüyoruz. Yapım aşamasında olan web sitemizle de daha geniş kapsamlı bir bilgi paylaşım platformu oluşturmayı hedefliyoruz. Mutfak Atölyesi olarak sosyal medya da, ‘kalabalık ama izleyen’ değil ‘doğru ve katılımcı’ bir takipçi profilini amaçlıyoruz. Sosyal medya kanallarını son bir yıldır aktif olarak kullanıyoruz. Instagram aracılığıyla bize ulaşıp Türkiye’nin farklı şehirlerinden pastacılık eğitimlerimize katılan takipçilerimiz var.”
TASARIM TAKILAR
Mieva Design, tasarım takılar üzerine kurulmuş bir start up girişimi… Girişimin kurucularından Miryam Zakuto, yarı değerli veya Swarovski gibi materyallerden yapılan takı konusunda büyük açığın olduğunu gördüklerini söylüyor. Şu anda Instagram üzerinde 9 bin takipçiye sahip olduklarını belirten Zakuto, “Biz daha butik ve kişiye özel modellerle çalışıyoruz. Müşterilerimize uzun vakit ayırabiliyoruz. Bununla beraber satış kanallarımızı da büyütüyoruz. Satışlarımız haftada yaklaşık 50 ile 60 adet arasında değişiyor” diyor. Sosyal medyada yıl sonuna kadar 20 bin takipçi hedeflediklerini ifade eden Zakuto, sözlerine şöyle devam ediyor: “Satış hacmimizi de hafta da 100 adede çıkarmayı planlıyoruz. Bizi sosyal medyadan bilmeyen insanlara offline noktalarda ulaşmayı hedefliyoruz. Yakın zamanda yepyeni bir koleksiyon çıkaracağız. Türkiye’de üretim yaparak dünyaya açılmak da planlarımız arasında.”
ÜRETİME GEÇTİ
Ahmet Özkan, Özyeğin Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun olduktan sonra çeşitli start up projelerinin içinde yer aldı. NunussWorld’ün macerası da Özkan’ın sosyal medyanın içinde olmayı sevmesi ve Instagram’ın iyi bir mecra olacağını tahmin etmesiyle başladı. Bunun üzerine nişanlısıyla NunussWorld’ü hayata geçirdi. Nişanlısı Nurgül isminin kısaltılmış hali olan Nunu kelimesinden NunussWorld markasını yarattı. İlk etapta telefon aksesuarları satışı gerçekleştiren NunussWorld, artan talep üzerine ürün skalasını genişletti. Özkan, bu süreci şöyle anlatıyor: “Hazır telefon aksesuarları bize yetmemeye başladı. Kişiye özel tasarımlar ve her yerde olmayan ilginç tasarımlı kapaklar üretmek istiyorduk. Bize üretim konusunda tedarik sağlayacak bir şirketle anlaştık. 5 ay sonra şirket de bize yetmemeye başladı ve kendi üretim ofisimizi açmaya karar verdik. 1 yıldır ofisimizdeyiz ve kendi üretimimizi yapıyoruz. Telefon kapağı, kol saati, çikolata, yastık kılıfı, kupa, çakmak, magnet, mouse pad, anahtarlık, puzzle gibi ürünleri kişiselleştiriyoruz. Aynı zamanda şirketlere da hizmet vermeye başladık. Şu anda 45 bin takipçimiz var. Bu operasyonu toplamda 3 kişiyle yürütüyoruz. NunussWorld’ü tüm dünyaya sipariş gönderen bir marka yapmak istiyoruz. Bunun için de çeşitli yatırımcılarla görüşme halindeyiz.”
BEDAVA TANITIM ŞANSI
6 BİN TAKİPÇİSİ VAR Canella Bakery, 2008 yılında butik pastacılık alanında bireysel ve kurumsal hizmet vermek isteyen Ayşe Şenol, tarafından kuruldu. Girişim, doğum günü, nişan ve düğün pastalarının yanı sıra kutlama, davet ve iş toplantısı gibi günlük hayatın her anına özel üretim gerçekleştiriyor. Instagram’da 6 bin takipçiye ulaştıklarını belirten Şenol, neden sosyal medyayı tercih ettiğini ve işini nereye taşımak istediğini şöyle anlatıyor:
CİDDİ İMKANLAR “Start up’lar için sosyal medya çok iyi bir platform. Eskiden tanıtım için PR ajanslarına ciddi rakamlar ödemeden sektörde öne çıkma şansınız ve bilinirliğinizi artırma imkanınız yoktu. Şimdiyse sosyal medya doğru şekilde kullanıldığında çok ciddi imkanlar sunuyor. Hedef kitlenize çok daha hızlıca ulaşabilme ve kendinizi tanıtma şansını veriyor.
HEDEFLER Canella Bakery’de de bizim ürünlerimiz çok çeşitli. Yine de pastayı baz alacak olursak günlük ortalama 8-10 pasta yapıyoruz. Bu yılın sonuna kadar günlük hafta içi ortalama 15 pasta, hafta sonu 50 pasta yapmayı hedefliyoruz. Catering hizmetlerimizde de yüzde 30’luk bir artış planlıyoruz.”
İHRACAT YAPIYOR
Deli Kızın Çeyizi, Oylum Ersin’in girişimi… Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden mezun olduktan sonra satış ve pazarlama üzerine profesyonel olarak çalışmaya başlayan Ersin, internet üzerinden satış yapmaya karar verdi. Ev aksesuarları ve çeyizlik ürünlere odaklanan Ersin, Deli Kızın Çeyizi’ni hayata geçirdi.“Ürünlerimizi üretirken piyasada çokça benzerlerinin bulunmasına karşın yaptığımız çalışmalarla tercih edilen bir marka haline geldik” diyen Ersin, bugün porselen, döküm polyester ve ahşap ürünlerden oluşan, daha çok ev aksesuarları ve hediyelik eşya satışı yapıyor. Porselen demlikler, bal kavanozu ve tuzluk da platformda bulunabilecek ürünlerden birkaçı… Ersin, iş modeliyle benzerlerinden nasıl sıyrıldığını şöyle anlatıyor: “Hedef kitlemiz kadın internet kullanıcıları. Bu sebeple kadın internet kullanıcılarının beğeniyle takip ettiği Demet Akalın, Bengü, Asena, Buse Terim, Asuman Krause gibi takipçi sayısı yüksek ve beğenilen internet fenomenlerinin sayfalarında yer aldım. Şu anda Instagram’da 144 binden fazla, Facebook’ta 3 bin 500 civarında takipçim var. Katar, Suudi Arabistan, Dubai, Kuveyt, Hollanda, Almanya gibi farklı ülkelere de sevkiyatlarımız oluyor.”
TUBA KOYUNOĞLU İZUMİ LUXURY KURUCU ORTAK
“HEDEFİMİZ 25 BİN TAKİPÇİ”
KIYAFET TASARLIYOR İzumi, Tuba Koyunoğlu ve Devrim Görgülü’nün tecrübeleriyle şekillenmiş bir start up. 2006 yılından bu yana tekstil sektörünün içerisinde yer alan girişimciler, bugüne kadar birçok kurumsal şirketin etkinlik kıyafetlerinin tasarımını ve üretimini gerçekleştirdi.
ÖZEL GİYİM STİLİ Koyunoğlu, kuruluş öykülerini şöyle anlatıyor: “2013 yılında hızlı şehir yaşamının yarattığı yeni özel bir giyim stili oluştu. Ben ve ortağım da gün içinde spor yapıp ardından toplantı ya da şık davetler için defalarca üzerimizi değiştirmek zorunda kalmaktan şikayetçiydik. Bizim gibi aynı sorunu yaşayan kişiler olduğunu öğrendiğimizde farklı bir marka yaratmak için tecrübelerimizi birleştirdik. Hem rahat hem şık olma ihtiyacını karşılamak üzere İzumi Luxury’yi yarattık.”
AGRESİF HEDEFLER Koyunoğlu ve Görgülü, yarattıkları bu işle ilgili hedeflerinide şöyle açıklıyor: “Agresif hedeflerimiz var, satış hacmini 3 katına çıkarmayı planlıyoruz. 7 bin 400 takipçimiz bulunuyor. Hedefimiz yıl sonunda 25 bin takipçiye ulaşmak.”
1 Comment