Larry Gadea, 18 yaşında Google tarafından keşfedilen bir yazılımcı. 4 yıl Google ve 3 yıl Twitter tecrübesi sonrası 2013’te kendi işi Envoy’u kurdu. Gadea, basit bir eksikliği görerek ofislerin ziyaretçi yönetimi için bir yazılım üretti. Bugün dünyada binden fazla ofise giren Envoy’un kurucusu, “Biz bir satış pazarlama şirketi değil, mühendislik şirketiyiz. Her zaman insanları şaşırtacak harika yeni şeyler yaratmada lider olmak istiyoruz” diyor. Bir de girişimcilere şunu tavsiye ediyor: “Para işinizin bir yan ürünü olmalı, asıl amaç haline gelmemeli.”
ELÇİN CİRİK [email protected]
Google’da herhalde çok az insan, daha üniversiteye bile girmeden iş bulabilmiştir. Bugün Envoy’un kurucusu ve CEO’su olan Larry Gadea’ya Google’da iş teklifi, daha lisede, 18 yaşındayken geldi. Gadea 8 yaşındayken program yazmaya başladı. Lisede oyun yazılımları yapıyordu. Google’ın arama motorlarında kişisel dosyaların bulunmasını kolaylaştıran bir eklenti yazılımıyla şirketin dikkatini çekti. Ancak Google, Gadea’nın bu kadar genç olduğunu, daha üniversiteye girmediğini bilmiyordu. Gadea, üniversite boyunca 4 yıl Google Kanada’da çalıştı. Üniversite sonrası yeni bir arayışla çok yeni bir girişim olan Twitter’da çalışmaya başladı. 3 yılın ardından kendi işini kurma kararı aldı. 2012’de 1 yıl işe ara verdiğinde arkadaşlarını ofislerinde ziyaret ediyordu. Gadea, “Apple ve Google’ın resepsiyonlarında özel ziyaretçi sistemleri vardı, ancak diğer daha küçük teknoloji şirketlerinde böyle bir uygulama yoktu” diyor. Bu eksikliği fark eden Gadea, 2013’te Envoy’u kurarak iPad üzerinden çalışan bir ziyaretçi yönetimi yazılımı yarattı. Şirket, kısa sürede tüm Silikon Vadisi’ne yayıldı. Geçtiğimiz haziranda da 15 milyon dolarlık ikinci fon yatırımını aldı. Bugün dünyada bine yakın ofisin resepsiyonunda Envoy kullanılıyor ve müşteri sayısı ayda yüzde 20 artıyor. Gadea, bundan sonrasında işin büyüme hızına ayak uyduracak şekilde işe alımlara odaklandıklarını ve bugün 9 dilde olan yazılımı daha çok dilde yaparak dünyada büyüyeceklerini belirtiyor. Farklı bir kariyer hikayesiyle 20’lerinde kendi işinde başarı yakalayan Larry Gadea ile tüm bu süreçleri, yaşadığı zorlukları konuştuk ve girişimcilere tavsiyelerini aldık:
Envoy’u yaratma fikri nasıl oluştu?
Twitter’dan ayrıldığımda işe 1 yıl ara verdim. Bir sonraki işimin ne olacağına karar vermeye çalışırken arkadaşlarımı iş yerlerinde ziyaret ediyordum. Ben her şeyi dikkatle gözlemlerim, bu ziyaretlerde ortak bir sıkıntıyı fark ettim. Ofislerin resepsiyonları tam bir karmaşa içindeydi ve ziyaretçi trafiğini düzgün yönetemiyorlardı. Ben de hem resepsiyon çalışanlarının hem ziyaretçilerin işlerini kolaylaştıracak bir prototip yapmayı düşündüm. Bu fikirden, bugünkü konumumuza geldik.
İŞ KURACAKLARA KRİTİK ÖNERİLER
İLGİNÇ KALMASINA ÖZEN GÖSTERİN Ne iş yapacağınıza karar vermek gerçekten güç, çünkü hayatınızda önünüzdeki 5-10 yılı bu işe ayıracaksınız. En iyi tavsiye, bunun sizi yıldırmasına izin vermeyin. Çünkü ilk gün yapacağınız işle 2’inci ya da 5’inci yılınızda yapacağınız çok farklı olacak. CEO olarak yaptığınız işin hala sizin için ilginç ve eğlendirici olduğuna emin olun, işi bu mantıkla sürekli yeniden değerlendirin.
SÜREKLİ GELİŞEN ŞİRKET KURUN Sonuçta sürekli gelişen bir şirket yaratmak, çok daha eğlenceli. Örneklerden de anlaşıldığı üzere bu yapıdaki şirketler daha yüksek başarı getiriyor. Asla sadece kazanacağınız parayı düşünerek kararlar almayın. Yeni bir şeyi kurmak ya da geliştirmek için zamanla mutlaka doğal bir değer yaratacaksınız. Tamamen değersiz şeyler, detaylar üzerine çalıştığınızı düşünseniz de göreceksiniz büyüme gelecek. Yaptığınız, gerçek bir işe dönüşecek. Her şey çok iyi gitmese de asılmaya devam edin.
Bu süreçte ne tip zorluklarla karşılaştınız? Ne tip dersler aldınız?
Aslında tam zamanlı mühendis olarak çalışmaya alışıktım. Benim bu geçmiş tecrübem yönetim, üretim ve pazarlama tarafında bir CEO’nun yapması gerekenlere pek yardımcı olmuyor. Daha önce hiç düşünmediğim pek çok şey vardı. Çalışanların maaşları ne kadar olacak, basınla nasıl iletişim kurulacak, neden finans departmanına ihtiyacım var, gerçekten bir satış bölümü gerekli mi gibi birçok soruyla uğraşmam gerekti. Bunların hiçbirini daha önce yapmadığım için tüm bu konulardaki belirsizlik başta bende ciddi bir endişe yarattı. Ama her mühendislik sorununda olduğu gibi bir kere karar vermeye başlayınca hızla alıştım. Anlaşılan bu tip farklı şeyleri öğrenmek acayip ilgi çekiciymiş. Hala sürekli yeni şeyler öğrenerek işe devam ediyorum.
Bugün en çok hangi tip sorunlarla uğraşıyorsunuz?
Doğru ve işinde en iyi olan kişileri almak zor. Özellikle benim eski iş alanımın dışındaki pozisyonlarda, tam olarak hangi özelliklere sahip kişileri arayacağımızı belirlemek zor oluyor. Bizim büyüme hızımızla bu gerçekten önemli bir güçlük. Ama hep, “Bu büyüyen bir şirket için iyi bir sorun” şeklinde yorumlar duyuyorum.
Kaç şirket Envoy çözümünü kullanıyor?
Bugün bizim sistemimizi kullanan şirket sayısı bine yakın. Aslında bu sayıyı belirlemek biraz güç, çünkü aynı şirketin pek çok farklı ofisi olabiliyor, bazı şirketler ortak ofis kullanıyor. Ama şunu söyleyebilirim, satışlarımızın yüzde 50’si Kaliforniya’nın dışından ve yüzde 50’si de teknoloji sektörünün dışından geliyor. Müşterilerimiz arasında Yelp, Airbnb, Pixar, Pandora, GoPro, Tesla ve Coinbase gibi şirketler bulunuyor.
En son 15 milyon dolarlık yatırım aldınız. Bundan sonraki adımınız ne olacak?
İstediğimiz, rahat olduğumuz büyüme hızımıza uygun şekilde mühendislik tarafına yeni işe alımlar yapacağız. Biz bir satış- pazarlama şirketi değil, bir mühendislik şirketiyiz. Her zaman insanları şaşırtacak harika yeni şeyler yaratmada lider olmak istiyoruz. Eğer sadece para kazanma odaklı bir şirkete dönüşseydik bu benim için süper sıkıcı olurdu. Böyle bir hedefimiz yok, olmayacak. Bence mühendislik ve ürün sorunları her zaman daha ilgi çekici ve çözmesi daha zor olanlar.
ABD dışında pazarlarda da varsınız, değil mi? Global bir büyüme planınız var mı?
Aslında bu kendiliğinden gelişti. İsveç, Avustralya, Yeni Zelanda ve Almanya gibi farklı ülkelerden bizim ürünümüzü görenler Envoy’u ofislerinde kullanmaya başladı. Biz de ilk etapta bu ülkelerde, bu ofisleri ziyaret eden çalışanların ürünü kendi şirketlerine istemeleriyle iyi bir büyüme trendi yakaladık. Daha farklı dillerde kullanım için istekler aldık, bunları gerçekleştirdik. Bugün 9 dilde hizmet verebiliyoruz, kısa sürede daha çok dilde kullanılmaya başlayacağız. Yeni diller için çalışıyoruz. Global büyümemizle Envoy, dünyanın her yerinde tüm ofislerde kullanılabilecek.
5 ÖNEMLİ GÜÇLÜK
1- Bir işi kurarken hiç yapmadığınız işleri yapmanız gerekiyor. Başta bilmediğiniz şeylerde karar alırken kendine güvenmek güç olabiliyor.
2- Ben Google ve Twitter’da bedava ürünler üzerinde deneyim kazanmıştım. Bir ürünü satmaksa oldukça farklıydı, alışık değildim.
3- Birilerini işe almak da epey zorlu bir süreç. Dışarıda harika insanlar var ama onları yeni işe çekmek kolay değil. Büyük bir şirket haline geldiğinizde işe alım da kolaylaşıyor.
4- Ne zaman işi takıma bırakacağınız, ne zaman kendinizin üründe bir adım ileri gideceğinizi belirlemek güç. Hem çalışanları daha mutlu ve yararlı olmaları için yetkilendirmek istiyorsunuz hem işin istediğiniz yönde gittiğinden emin olmak istiyorsunuz.
5- En önemli güçlüklerden biri, bir sürü insanla pek çok toplantı yapmak. Ben bir mühendisim ve biz genelde toplantılardan kaçınırız. Bu durum, sürekli insan ilişkileri yürüten, şirketi büyütmek için network yaratan bir CEO’nun rolünden oldukça farklı.
‘Bu müşteri çok kazandırmıyor, bırakalım gitsin’ dediğiniz an başarısızlığa gidersiniz…”
“2,5 YILDIR TEK MÜŞTERİ KAYBETMEDİK”
KOPYAMIZ VAR Pek çok kopyamız var. Aplikasyonlardan farklı uygulama özentilerine kadar herkes, bizim ürünün fiyatını kırmaya çalışıyor. Ama bir nokta çok açık… Biz faaliyete başladığımız ilk günden bu yana 2,5 yıldır bir tek müşteri kaybetmedik. Ayrıca her gün insanlar vasat ve ucuz ürünler yerine gerçekten maliyet avantajı getirecek ürünlere doğru geçiş yapıyor.
BÜYÜMEK ZOR OLMADI İşte bu yüzden her zaman mühendisliğe odaklanmak çok önem taşıyor, ben böyle düşünüyorum. Bizim için büyümek zor olmadı. Müşteriye odaklandık ve onların mutluluğu için çalıştık. Bu kadar basit aslında. “Bu müşteri bize çok kazandırmıyor, bırakalım gitsin” dediğiniz an başarısızlığa doğru gidersiniz. İnsanlar artık mükemmel deneyimlere alıştı.
Envoy’u kurmadan önce Google ve Twitter’da çalıştınız. Bu kadar önemli ve başarılı şirketlerde çalışmanın iş kurmada nasıl artıları oldu?
Benim için bu şirketlerin bir parçası olmam inanılmaz önemliydi. Herkes kendi işini kurmadan önce işi öğrenmek için başkalarıyla çalışmam gerektiğini söylüyordu. Bu gerçekten çok doğru… Bugün şirkette uyguladığımız pek çok iç politika, Google ve Twitter’da gördüklerimin aynısı. Envoy için kararlar alırken bu sorunların baştan çözülmesi bana çok yardımcı oldu. Ama tabii her şirkette olduğu gibi çözülmesi gereken yüz bin başka küçük sorun vardı. Sonuçta her şeyi siz düşünmek zorundasınız.
Çok genç yaşta çok iyi şirketlerde çalıştınız, başarılı bir girişim kurdunuz. Bundan sonra hayatınızda ne yapmak istiyorsunuz?
Dürüst olmak gerekirse hiçbir fikrim yok. Envoy’u seviyorum, kurduğum takımla çalışmayı seviyorum. Mümkün olduğunca uzun zaman bunun nimetini yaşamak istiyorum. Umarım bu çok uzun yıllar sürer.
GİRİŞİMCİLERİN EN SIK YAPTIĞI HATALAR
ERKEN PES EDİYORLAR Çok erken pes ediyorlar. Gerçekten keyif aldığınız ve yenilik getirebileceğiniz bir konuda çalışın. Başarılı olan şirketler, işler kötü gittiğinde pes etmeyip yola devam edenlerden çıkıyor.
PARA YAN ÜRÜN OLMALI Yeni bir şey üzerine çalışın. Asla ve asla sonunda iyi para getirecek diye bir konuda çalışma kararı almayın. Para her zaman işinizin bir yan ürünü olmalı, asıl amaç haline gelmemeli. Böylece gerçekten önemli olanlara, yani heyecan verici şeyler üretmeye ve insanların hayatını kolaylaştırmaya odaklanabilirsiniz.
0 yorum