Aslında ilk tur yatırım, girişimci için can suyu anlamına geliyor. İkinci tur yatırım ise hayatta kalma garantisi demek. İkinci tur yatırım, şirketlerin start up aşamasından çıkmasında çok önemli bir rol oynuyor. Bu yatırımlarla vites büyüten girişimciler, dünyaya açılma planları bile yapıyor.
Nil Dumansızoğlu [email protected]
İlk yatırımı almak tüm start up’lar için kritik öneme sahip. Sonuçta yolun henüz başında bir girişimin hayat bulması için ilk yatırımlar can suyu niteliğinde. Ancak ikinci yatırımların ise çok daha büyük bir anlamı var. Çünkü ikinci yatırım o start up’ın doğru yolda olduğunun, potansiyelinin yüksekliğinin ve gelecek vaat ettiğinin en önemli göstergesi oluyor. İkinci tur yatırımı alan girişimler, genellikle iş modeline göre hedefleri değişse de bu bütçeyi insan kaynağını güçlendirmek, altyapıyı geliştirmek, yeni projeleri hayata geçirmek ve küresel hedeflerini gerçekleştirmek için kullanıyor. Örneğin Onedio.com Kurucusu Kaan Kayabalı, aldığı ikinci tur yatırımı video yayıncılığına başlamak ve sitenin Rusça ve Arapça versiyonlarını yayınlamak için kullanacaklarını söylüyor. Dugun.com, aldığı ikinci tur yatırımı küresel hedefleri için kullandı ve şu anda 11 ülkede yayında. MealBox ise franchising şube ağını büyütmek için kullanmayı planlıyor. ETohum’un kurucusu Burak Büyükdemir de start up’ların ikinci tur yatırımla hayatta kalmayı garantileyebileceklerinin altını çiziyor. Bu yatırımı çok iyi değerlendirmek gerektiğine dikkat çekerek “Girişimci, bu parayı iş modelini geliştirmek, ekibini büyütmek, reklam harcamalarını artırarak bilinirlik sağlamak, altyapısını geliştirmek, sektörel etkinliklerde yer almak ya da ilgili alanda katma değer yaratmak üzerine kullanmalı” diyor. Start Up, ikinci tur yatırım alan şirketlerin, bu yatırımı nasıl değerlendirdiklerini ve gelecek hedeflerini araştırdı.
“TÜM SÜREÇLERİ KENDİMİZ YAPIYORUZ”
İlk yatırımını şirketi kurulmadan önce alan Vivense kurucuları, bu yatırımla şirketin teknolojik altyapısını ve ekibini oluşturdu. Vivense, kurulduğu yılın sonundaysa geniş katılımlı bir yatırımcı grubundan ikinci tur yatırımını aldı. 10 farklı şahıs ve şirketten yaklaşık 3 milyon dolarlık yatırım alan şirketin kurucusu Kemal Erol, bu yatırımı nasıl değerlendirdiklerini şöyle anlatıyor: “Vivense Exclusive kumaş kartelamızı oluşturarak müşterilerimize ürünleri özelleştirme imkanı sunduk. İlk showroom’umuzu İstanbul’da açtık, İstanbul içinde ücretsiz iç mimari hizmet projemizi başlattık. Ardından kendi teslimat ekibimizi oluşturarak ürünleri müşterilerimizin evlerine teslim etmeye başladık. İnegöl’de operasyon merkezimizi kurarak oradaki üreticilerimizle temasımızı ve kalite kontrol süreçlerimizi iyileştirdik. Teknolojik olarak altyapımızı güçlendirdik. Şu anda tüm süreçlerimizi kendi geliştirdiğimiz platform üzerinden yönetiyoruz.” Vivense’nin önümüzdeki 5 yıl için belirlediği hedefleri arasında, Türkiye’de mobilya sektörünün ilk üç markasından biri olmak yer alıyor. Yakın coğrafyalara açılmak da Vivense’nin bir başka hedefi.
İkinci tur yatırım, start up’ın doğru yolda olduğunun bir kanıtı.
“YAZILIM İHRAÇ EDİYORUZ”
2012 yılında 212 Capital Parners’tan ilk yatırımını alan HotelRunner, bu yatırımla beraber teknik ekibini genişleterek piyasaya çıkış sürecini hızlandırdı. İkinci tur yatırımını ise 2013 yılında erken aşama fonu olarak 212 Capital Partners ve Aslanoba Capital’den aldı. HotelRunner’ın kurucu ortağı Tolga Yalçınkaya, 1,5 milyon dolar olan ikinci tur yatırımın, şirketin olgun bir ürün olarak Türkiye’de alanında lider duruma gelmesinde çok etkili olduğunu ve bu yatırım sayesindedünyaya yazılım servislerini ihraç eden bir şirket durumuna geldiklerini söylüyor. HotelRunner’ın yeni hedefleri arasında dünyaya açılmak yer alıyor ve bunun için şirket, yeni bir yatırım arayışına girmeye başladı. Yalçınkaya, şirketin önümüzdeki 5yıllık hedeflerini şöyle anlatıyor:
“Bugün alanında lider bir şirket olarak hizmetlerimizi yurtdışına sunuyoruz. Müşterilerimizin yüzde 30’u Türkiye dışından. Önümüzdeki 5 yılda HotelRunner’ın turizm teknolojilerinde bir dünya devi olmasını ve Türkiye’den çıkan ‘milyar dolar’ değerlemeli bir teknoloji şirketi olmasını hedefliyoruz.”
NASIL DEĞERLENDİRİLMELİ?
İkinci tur yatırım, şirketin katma değer yaratması için kullanılmalı.
SERKAN KÖSE INPLOID KURUCU ORTAĞI
“ÖNEMLİ BASAMAKLARDAN BİRİ”
İLK YATIRIM: 150 bin TL olan birinci tur yatırımımızı kurulmadan önce Dragons’Den programındaki yatırımcılardan 2011 yılında aldık. Bu yatırım ile prototipten versiyona ilk ürünü ve tüm altyapımızı hayata geçirdik.
GENİŞ KİTLELER: İkinci tur yatırımımızı Galata Melek Yatırımcılar Derneği’nden 2012 yılında aldık. 300 bin TL olan ikinci yatırımımızı aldığımızda, girişimimizin birinci yılı yeni dolmuştu. Bu yatırımla ürün/market uyumunu hedeflediğimiz noktaya taşıdık ve ürünü daha geniş kitlelere yayabilmek için gereken çalışmaları tamamlamış olduk.
HEDEF KÜRESELLEŞMEK: İkinci tur yatırım, en önemli basamaklardan birisi. Şu anda Türkiye’nin en büyük soru-cevap ve bilgi paylaşım platformu olan girişimimizi kurumsal şirketler için farklı bir yapıyla ürünleştirmek istiyoruz. Ayrıca platform yapımızı farklı ülkelerdeki kitlelere ulaştırmayı planlıyoruz.
KAAN KAYABALI ONEDİO’NUN KURUCUSU
“GİRİŞİM SIFATINI ÜZERİMİZDEN ATACAĞIZ”
EKİBE YATIRIM YAPTI: İlk tur yatırımı, 2013 yılında Onedio açıldıktan yaklaşık 14 ay sonra Revo Capital’den aldık. Ankara merkezli bir şirket olarak, İstanbul ofisini açtık, hem içerik ekibini hem AR-GE ekibini hızla büyüttük. Revo Capital bize yatırım yaptığında aylık ziyaret sayımız 3 milyon civarındayken yatırım üstünden sadece 1,5 yıl geçmesine rağmen bu sayıyı 60 milyona yükselttik.
VİDEO YAYINCILIĞINA BAŞLIYOR: İkinci tur yatırımı da yine Revo Capital’den 2015 Mart’ta aldık. Zaten planlarımızı da bu doğrultuda yapmıştık. Aldığımız 1 milyon dolarlık yatırımla ekibe ve AR-GE’ye yatırım yapacağız. Bunun dışında, ufak bir stüdyo açıp hem kendimiz video üretmeyi hem kaliteli video üreticilerinden video lisanslamayı hedefliyoruz.
HEDEF DEV OLMAK: Bu yıl içerisinde Rusça ve Arapça versiyonları da açıp bölgesel pazarda yeteneklerimizi denemeyi amaçlıyoruz. Üstümüzden ‘girişim’ sıfatını atmak istiyoruz. Türkiye’nin dijitalde doğan ve ana akım olabilen en büyük medya şirketi olmayı amaçlıyoruz. Asıl hedefimiz, Rusça ve Arapça versiyonlarımızla bölgesel bir medya devi olmak.
“HEDEFİMİZ 40 BİN ŞİRKET”
2011 yılında kurulan İdemama, ilk yatırımını Alp Saul, Cem Sertoğlu, Evren Üçok ve Aycan Avcı’dan oluşan gruptan aldı. İkinci tur yatırımını ise 2013 yılında Aslanoba Capital’den alan şirket, bu yatırımı, büyüme hızını artırma, pazarlama ve iletişim faaliyetlerine ağırlık verme amacıyla kullanıyor. Şirketin kurucuları Rahşan Tan ve Leslie Kandiyoti Mori, 2017 yılının sonunda hizmet verdikleri şirket sayısını 40 bine, 2020 yılında ise 100 bine çıkarmayı hedefliyor. 2017 hedefine ulaştıktan sonra yurtdışına açılmayı planlıyor ve lokal kültür ve hizmetin öne çıktığı ülke pazarlarına açılmak ve bu ülkelerde de en iyi tasarım pazaryeri olmak istiyor. Şirketin kurucuları, İdemama’nın vizyonu hakkında şunları söylüyor: “Türkiye’de markalaşma konusunda çok ciddi bir potansiyel olduğunu düşünüyoruz. 4 milyona yakın KOBİ var ve her yıl 100 bin yeni şirket kuruluyor. Marka tescil başvurusunda Avrupa’da 1, dünyada 8’inci sıradayız. Biz de İdemama olarak şirketlerin markalaşma yolunda büyük bir ihtiyacını karşılıyoruz. Sistemin avantajlarını ve kolaylığını deneyimleyen şirketler yeni tasarım ihtiyaçları için geri dönüyor veya tanıdıklarına tavsiye ediyor. Şimdiye kadar 5 bin 500’den fazla şirkete hizmet verdik.”
MURAT DEMİRHAN
MEALBOX KURUCU ORTAĞI VE GEN. MÜD.
“KALICI MARKALAR YARATACAĞIZ”
800 BİN TL’LİK YATIRIM: 1 milyon dolarlık ilk yatırımımızı, 2014 yılında Hasan Aslanoba’dan aldık. Birinci tur yatırımı iyi bir ekip kurmaya, satış platformlarımızı geliştirilmeye, yemek AR-GE çalışmalarının yapılması konusunda kullandık. 800 bin TL’lik ikinci tur yatırımı ise Aslanoba’dan aldık.
NEREDE KULLANILACAK? Bu yatırımı özellikle franchising şube ağının büyütülmesi, büyüyen şirketin ihtiyaçlarını daha iyi yönetecek şekilde ekibin genişletilmesi ve yeni marka lansmanları için kullanacağız. Güçlü ve kalıcı markalar yaratmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki yıllarda pazara yeni markalar getirmek ve yeni perakende formatları ortaya çıkarmak istiyoruz. 2015 yılını en az 42 şube sayısıyla kapatacağız.
BÜYÜMEYİ DESTEKLEYECEK: 2016 sonu hedefimizse 90 şube. Temmuz ayı başında yeni yemek projemiz Tencere.com’u piyasaya sürdük. 2015 yılı içinde lanse edeceğimiz üçüncü bir projemiz, yemek alanında dikey bir alana odaklanacak aynı Meal Box ve Tencere gibi tüketicisine artı değerler sunarak kısa sürede hedef kitlesine ulaşacak ve büyümemizi destekleyecek. 5 yıllık hedeflerimiz arasında 300 şube sayısına ve aylık 2 milyon sipariş seviyesine ulaşmak bulunuyor.
“BÜYÜMEMİZDE ETKİLİ OLDU”
İyzico, 2012 yılında kuruldu ve ilk tur yatırımını da 2013 yılında, Avrupa ödeme dünyasından birçok üst düzey ismin ortaklığındaki Pahicle Invest ve Beenos Asia adlı Uzakdoğulu bir yatırım grubundan aldı. 2014 yılında ise 2,9 milyon TL’lik ikinci tur yatırımını, bu kez Pahicle Invest ile birlikte 212’den aldı. Bu yatırım, İyzico’nun Türkiye’de lisanslı ödeme kuruluşu olmak için gereken kriterleri yerine getiren ilk şirketlerden biri olma ve BDDK’ya ilgili başvuruyu yapma sürecinde çok etkili oldu. İyzico CEO’su Barbaros Özbugutu, gelecek hedefleri hakkında şunları söylüyor: “12 binden fazla üye iş yeri ve 33 kişilik ekibimizle sadece Türkiye’nin değil bölgenin de öncü ödeme şirketi olmayı hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda yeni bir tur yatırım için alanında uzman ve saygın bir kuruluş olan IFC ile görüşmelerimizin sürdüğünü ve sonuca yaklaştığımızı belirtebilirim.”
“100 BİN KULLANICIYA ULAŞTIK”
Mobilexpress, ilk yatırımını 2013 yılının başında, Türk Telekom’un eski CEO’su Paul Doany’den aldı. Mobilexpress’in kurucu ortağı ve CEO’su Zeynep Şener bu yatırımla ilgili, “Paul Doany şu anda Mobilexpress’in yönetim kurulu başkanı olmanın yanı sıra, stratejik konulardan, çok ufak operasyonel konulara kadar her alanda büyük bir eğitmen ve mentor oldu” diyor. Şirket, ikinci tur yatırımını ise 2014 yılının başında Farah Capital’den aldı. Bu yatırımın şirkete en önemli katkılarından biri, daha önce outsource olarak çalıştıkları yazılımcıları Murat Tural’ı CTO olarak şirkete transfer etmeleri oldu. İş ortaklarıyla yapılan kampanyalar sonucunda 100 bin kullanıcıya ulaşıldı. Şener, bu yatırımla beraber başlangıç aşamasında birçok alanda alınan riskleri minimize etme şansı yakaladıklarını söylüyor. Şirketin orta ve uzun vadedeki planları arasında, Türkiye’nin ödeme hizmetleri alanındaki en güçlü şirketi olmak yer alıyor.
“HEDEFİMİZ EN BÜYÜK OLMAK”
Ustaeli, 2012 yılında da ilk yatırımını GBA’dan aldı. Bu yatırımdan sonra hızlı bir büyüme ivmesi yakaladı ve bir lojistik merkezi ile showroom açtı. Çalışan sayısı 4’ten 16’ya yükseldi, araçların sayısı çoğaldı ve ekipmanlar geliştirildi. İkinci tur yatırımını ise bir yıl sonra Erdem Yılmaztürk’ten alan şirket, bu yatırımla birlikte ciro anlamında da büyüme yakaladı. Bir mobilya atölyesi açtı ve çalışan sayısı 36 kişiye çıktı. Vitra ve Filli boya gibi sektörlerinde öncü olan şirketlerin bayiliklerini aldı. Ustaeli kurucusu Tarık Sinan, hedeflerini, “2020 yılına kadar Türkiye’de usta denince akla gelen ilk adres olmak” şeklinde açıklıyor
0 yorum