Liderlik hedefliyoruz


Okan Arı / Eski Tadında kurucu ortağı
Emlakjet’in kurucusuyum. Bu girişimi, 2014 yılında iLab Holding’e satarak çıkış yaptım. Sonrasında 2 yıl iş hayatına ara verdim. Daha sonra Balıkesir’de gıda işine girdim. Balıkesir Ovaköy’de mevcut topraklarımızda ufak ufak tarıma başladık. Fırınımız da var, orada da atalık buğdaylardan ekşi maya ile ekmek üretimi yapıyoruz. Aslında tarımla ilgilenmeye kendi ailemizi sağlıklı beslemek için başlamıştık.

Nilüfer Gözütok Ünal ngozutok@capital.com.tr

Ancak iş zamanla gelişti. 2017 yılının Şubat ayında eskitadinda.com sitesini açtık. Ben, Ozan Eke ve kız kardeşim Oya Arı Sezgin olmak üzere üç ortağız. İlk etapta 11 ürünle başladık. Ardından üretim kapasitemizi artırdık. Şu an sitede 60 kalem ürün satıyoruz. Ürünlerimizde hiçbir kimyasal katkı kullanmıyoruz. Örneğin zeytini olgunlaştırmak için limon tuzu bile koymuyoruz, çünkü limon tuzu raf ömrünü uzatıyor. Onun yerine bir zeytini yenilebilir hale getirmek için 10 ay boyunca suyunu değiştiriyoruz ve olgunlaşmasını bekliyoruz. Tüm ürünlerde benzer metotlar kullanıyoruz.

“FONLARA SICAK BAKABİLİRİZ”
Atalık tohumdan üretilen buğdayı taş değirmende öğütüyoruz. Üretimi köyde geleneksel ekipmanlarla yapıyoruz. Geleneksel üretimi de en sağlıklı ve hijyenik şekilde gerçekleştiriyoruz. Yaptığımız üretime artizan üretim diyoruz. “Organik yetmez” diyenlere artizan lezzetler sunuyoruz. Sözlük anlamı “sanatkâr ve zanaatkar” olan artizan kelimesi, mutfakta doğallığın ön planda tutulduğu yemek yapma kültürü. Artizan ile eski tatların peşinden giderken tanıştık. Artizan ustaları, tohumdan başlayıp tabağa gelene kadar lezzetlerin doğallığını korurmuş. Eski lezzetlerin artizan olduğunu işte o zaman anladık. Artizan olmak için katkıların, kimyasal maddelerin daha icat edilmediği zamanlardaki tatları tekrar gün yüzüne çıkarttık. Atalık tohumlarımız, kirlenmemiş topraklarımız, doğal olarak beslenen hayvanlarımız ile artizan kelimesinin anlamını Eski Tadında’da yakaladık. Üretimini yapmadığımız bazı ürünlerin de siteden satışını yapıyoruz. Orada iş birliği yaptığımız tedarikçilerimiz var. Örneğin çiğ süt Aysun Hanım’ın Çiftliği’nden… Bal Ardahan’dan geliyor. Taze meyve sebzelerimiz organik sertifikalı. ‘Tek tek ürünler için gezmeyin, geleneksel üretimle yapılan her şeyi burada bulabilirsiniz’ diyoruz. Sektörde liderlik hedefliyoruz. Sektör liderliği için bize yatırım yapmak isteyen fonlara sıcak bakabiliriz.

İYİ KİTABI OKUYUCUYLA BULUŞTURUYORUZ
Başka Bi’Kitap, her ay farklı bir yazarın seçtiği en az üç kitabı uygun fiyatlarla sunmayı amaçlayan ve abonelik sistemiyle hizmet veren bir kitap servisi. Girişimimizi 2017 Haziran ayında kurmaya karar verdik. Üç aylık süre neyi nasıl yapmalıyız, yapabiliriz şeklinde düşünerek, araştırarak geçti. Eylül ayının ortasında da sitemizi açarak abonelikleri başlattık. İlk gönderimi kasım ayı başında yaptık. Fikrin nasıl oluştuğuna gelince… Peyniraltı Edebiyatı Dergisi’nde okurlara halihazırda kitap önerileri hazırlıyorduk. Bu önerileri okurlarımızla görünür bir bağa dönüştürmek istedik ve ortaya Başka Bi’Kitap çıktı. Başka Bi’Kitap’ta bu kitap listeleri gerçeğe dönüşüyor ve planladığımız etkinliklerle bir araya gelebiliyoruz.

Bizim diğer girişimlerden ayrıldığımız noktaların başında kitapların seçimi geliyor. Kitapların her ay farklı bir yazar tarafından seçilmesi, hem edebi zevkte bir çeşitlilik hem abonelerde bir güven duygusu oluşturuyor. Biz size kitap seçip göndereceğiz dediğiniz zaman alacağınız ilk tepki “Siz kimsiniz?” şeklinde olacaktır. Bizim bu soruya güvendiğimiz bir cevabımız var. Bir başka farklılık da bizim öncelikli amacımız ucuz kitap değil iyi kitap göndermek. Büyük küçük fark etmez; güvenilir yayınevlerinin bastığı, iyi çevirmenlerin çevirdiği, edebiyat/inceleme değeri olan kitapları göndermek istiyoruz. Her ay konuk yazarımızın tavsiye ettiği kitapları temin ederek abonelerimize gönderiyoruz. Önümüzdeki aylarda abonelerimizle ve konuk yazarlarla beraber etkinlikler yapmayı istiyoruz. Bir de abonelerimizi, gönderilere eklediğimiz ürünlerde ekstra kitaplar, koleksiyonluk dergiler gibi birtakım sürprizler bekliyor.

Murat Küçükel

Murat Küçükel

İKİ YATIRIM ALDIK
İnşaat ve karayolları müteahhitliği yapan bir ailede doğdum. Lise eğitimimi Saint Benoit Fransız Lisesi’nde, lisans eğitimimi ise İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde tamamladım. Aile şirketlerinde edindiğim tecrübeler sonucunda 2013 yılında farklı bir sektöre adım atmaya karar verdim. Kardeşim ile birlikte gıda sektöründe nasıl bir farklılık yaratabiliriz diye düşündük. Demlik de tam da bu sırada ortaya çıktı. Türkiye’de simitten tatlıya, bozadan kahveye her türlü zincir varken Türk halkı olarak her saat tükettiğimiz çaya dair herhangi bir oluşumun olmamasından yola çıkarak “Neden Türkiye’nin yerli bir çay markası zinciri yok” diye sorduk ve Demlik adında bir marka yarattık. 2013 yılında 2 kiosk ile yola çıktık. Bugün gördüğümüz yoğun ilgiyle pazarda hızla büyürken 57 noktaya ulaşmış durumdayız. Şu an 19 ilde hizmet veriyoruz.

3 yıl gibi kısa bir sürede büyüme rakamlarımız dikkat çekmeye başladı. Bu sırada ana iştigal konusu sağlıklı gıda olan Bun-D ve global kahve markası olan Green Beans Coffee’nin sahibi ve işletmecisi olan Naska Gıda’dan 30 milyon TL’lik bir yatırım aldık. Naska Gıda gibi faaliyetlerini 5 ülkede sürdüren uluslararası bir yatırımcıdan 30 milyon TL’lik bir yatırım almak yaptığımız işin aslında çok dikkat çektiğinin de bir göstergesi. Bu yatırımla birlikte 2019 yılında yüzde 100 büyümeyle 100 noktaya ulaşmayı hedefliyoruz ve bunlardan 10’u yurt dışı olacak. Geleneksel lezzetimiz çayı, ona yakışacak bir mağaza konseptinde dünya ile buluşturmaya hazırlanıyoruz. Öncelikli lokasyonlarımız ise Berlin, Nurnberg, Amsterdam, Köln, Stuttgart ve Doha. Naska Gıda’nın yabancı sermayeli ortaklığı dolayısıyla yurt dışı pazarlarda belli bir know how ile ilerleyecek olmak bize oldukça güç ve güven veriyor.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.