Yatırım Arıyoruz


RentinPrag.com, Meal Box ve OnlineMarket.com’un kurucuları arasında yer alan Bülent Demirhan, 3D görüntüleme alanında fırsat gördü ve Scalar Vision’ı kurdu. Yeni girişimiyle Havelsan’dan Greyder’a, Ericsson’dan Turkcell’e farklı sektörlerden şirketlere hizmet sunan Demirhan, şimdi daha hızlı büyümek ve yurt dışına açılmak için yatırım arayışına girdi. Demirhan, 2021’in ilk çeyreğinde en az bir yurt dışı pazarda faaliyete başlamayı hedefliyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ obay@ekonomist.com.tr

Scalar Vision, 2016 yılında Bülent Demirhan tarafından kurdu. Üç boyutlu görüntüleme teknolojileri geliştiren girişim, bugün Turkcellden Havelsan’a birçok şirkete hizmet veriyor.

Yola çıktığı ilk dönemden bugüne girişimini tamamen kendisinin finanse ettiğini belirten Demirhan, şimdi yeni bir döneme girdiklerini söylüyor. Bu yeni dönemde hızlı büyüme yaşayacaklarını, yeni yatırımlara da açık olduklarını ifade ediyor. “Şirketi hızla büyütmek ve yurt dışı pazarlara da açılabilmek için yatırım arayışını başlattık. Bize hem finansman hem diğer konularda da değer katacak yatırımcılarla ilerlemeyi umuyoruz” diyor.

Scalar Vision Kurucusu Bülent Demirhan ile girişimcilik yolculuğunu ve yeni hedeflerini konuştuk:

Girişimcilik hikayeniz nasıl başladı?

Girişimcilik, çocukluğumdan beri benimle olan bir duygu. Tüm öğrenim hayatım boyunca küçük girişimler yaparak hem iyi vakit geçirdim hem harçlığımı çıkardım. 2002 yılında profesyonel işimin yanında Prag’a apart kiralayan RentinPrag.com’u ortağımla birlikte kurdum.

Payımı ortağıma devrettiğim girişim, daha sonra 20 ülkeye yayıldı. Fakat sonraki yıllarda farklı sebeplerden kapandı. Üniversiteden mezun olunca kuruluş sermayesini elde edinceye kadar profesyonel çalışıp sonra kendi işimi kurmayı hedefledim. Kariyerimde ilerlerken girişimciliğe geçiş için uygun zaman ve koşulların oluşmasını bekledim.

Sonraki gelişmeler nasıl oldu?

2012 yılında henüz profesyonel olarak çalışırken Meal Box’ı kurduğum ortaklarımla e-ticaret odaklı bir girişim oluşturmak için çalışmalara başladık. Kendi bilgi birikimimizle pazardaki boşlukları değerlendirip Türkiye’nin ilk depo-mağaza (dark store) ile hizmet veren talep bazlı (on-demand) formatını planladık.

Böylelikle Türkiye’nin ilk online süpermarketi olan OnlineMarket.Com’u ve Meal Box ikili girişimini kurmaya karar verdik. Bu kararda hızlı tüketim ürünlerindeki kariyerlerimiz ve iş çevremiz etkili oldu. Aslanoba Capital’den aldığımız 3,6 milyon dolarlık yatırımla profesyonel hayatı bırakıp girişimciliğe adım atmış oldum.

Son girişiminiz Scalar Vision nasıl ortaya çıktı?

Meal Box’ta fiili olarak çalışmayı bırakmaya karar verdiğimde 2016 yılı ilkbahar aylarıydı. Yüksek teknoloji üretip insanların kullanımına sunabileceğim bir girişim kurmak için çok istekliydim. Aklımda olan alanlardan biri 3D’ydi. Bu konunun başka alanlara göre globalde de henüz çok ilerlemediğini ve büyük potansiyeli olduğunu fark ettim.

3D alanında iki üç yıl içinde para kazanmanın çok zor olacağını bilerek, fakat bu konu gündeme geldiğinde de hazır olmanın avantajını yakalayabilmek için çalışmalara başladık. Sanal dünya o dönemlerde de hayatımıza çoktan girmişti ve biz bu dünyaya telefon, bilgisayar, televizyon gibi pencerelerden bakıyorduk.

Gerçek dünya ve sanal dünyanın bir araya gelmek zorunda kalacağını düşündüm. Erken aşama teknolojik çalışmalar da bu yönde ilerliyordu. Üç boyutlu sanal dünyaya baktığımda çok büyük bir yer olduğunu, fakat içerik olarak oldukça fakir olduğunu gördüm. Çoğunlukla gerçeklik seviyesi düşük, elle çizilmiş karikatür görüntüler vardı.

Bu durum üç boyut konusuna kullanıcı ilgisini düşürüyordu. Nitelikli üç boyutlu dijital verinin eksikliğini, bu teknolojinin yayılmasının önündeki en büyük engel olarak gördüm. Bu sebeplerden yüksek görsel kaliteli 3D görüntüleme sistemleri üretmek üzere kendi özsermayemle ve emeğimle Haziran 2016’da çalışmalarımı başlattım.

Girişimi hayata geçirirken nasıl bir süreç yaşadınız?

Scalar Vision’ı kurduğum ilk dönemler bir süre yalnız başıma çalıştım, şirketin stratejik, teknolojik ve ticari yönünü belirledim. Şirketin çalışacağı pazar henüz var olmadığı için odaklanılacak konu ve potansiyelini doğru belirlemek önem taşıyordu. Bu kadar belirsizlik içinde ortak almadan ve para yatırmak isteyen birkaç melek yatırımcıyı da geri çevirerek çalışmalarımı sürdürdüm.

İlk etapta girişimin hedeflerinin ve rotasının doğru belirlenmesinin en önemli konu olduğunu düşünüyordum. İlk yıllar insan tarayıcısının geliştirilmesi, bunun etrafında proje denemeleri ve pazar oluşturma çalışmalarıyla geçti. Sonrasında insan tarayıcısının yanına ürünlerin yüksek görsellikte 3D ortama taşınmasını sağlayacak olan ürün tarayıcılarını üretmeye başladık.

Önemli rakamlar olmasa da ilk müşterilerimize hizmet vermeye başlamıştık. 2018 Eylül ayında katıldığımız ilk Teknofest’te Havelsan ekibiyle tanıştık. Görüşmelerimizden sonra dünyadaki ilk 3D iletişim sistemi olan Holoporter’ı geliştirmeye başladık. Halen geliştirmeye devam ettiğimiz sistemimizin birinci versiyonunu Havelsan’a teslim ettik. Ürünümüz dünya ve ülkemizin lider telekom şirketleri tarafından da ilgiyle karşılandı. İş birliği imkanlarını geliştirmek üzere görüşmelerimiz devam ediyor.

Başka hangi şirketlerle iş birliğiniz oldu?

Greyder’la olan iş birliğimiz 2018 yılı Teknofest zamanında başladı. Elektronik ticarette 3D kullanımın başlatılması için vizyoner, öncü çalışmalar yapan Greyder’la ilk etap ürünlerinin 3D görüntülenmesi konusunda çalıştık. 2020 yılının eylül ayı başında devreye aldığımız Türkiyedeki ilk kapsamlı Web 3D ve Web AR çalışması olarak güzel bir iş birliği oldu.

Bu çalışma, ayakkabı Web 3D ve Web AR konusunda dünyada da ilk çalışmalardan, hatta kendi kurgusu açısından dünyadaki ilk çalışma. Perakende de Greyder dışında şimdiye kadar savunma sanayinden Havelsan, telekomünikasyon sektöründen Ericsson, Turkcell, dijital medyadan 1000Volt gibi şirketlerle projeler yaptık.

3D teknolojiler şirketlere neler kazandırıyor?

Şirketimizin hedefini ilk günden itibaren yenilikçi 3D teknolojiler geliştirerek insanların kullanımına sunmak olarak belirledik. E-ticarette iki boyutlu görseller, insanların ürünleri tam olarak algılaması için yeterli olmuyor. Ürünlerin farklı açılardan çekilen görüntüleri, gerçek ebatlarıyla ilgili tam bir fikir vermiyor. Bu durum satışa dönüşü zorlaştırdığı gibi ürün satılsa bile sonradan iade edilme ihtimalini artırıyor.

3D görüntü ve artırılmış gerçeklik teknolojisiyle ürünleri gerçek boyutlarıyla gerçek ortamda kendi geliştirdiğimiz görüntüleme sistemleri yardımıyla gerçeğine en yakın haliyle göstererek tüm bu kısıtlamaları aşmayı başarıyoruz. Mesela Web 3D ve Web AR ürününü tam bir “çözüm” olarak şekillendirdik.

Bir şirket ürünlerini 3D ve AR ile müşterilerine uygulamasız bir şekilde tarayıcı üzerinden kullandırmak isterse, hiçbir başlangıç yatırımı yapmasına, yazılım geliştirmesine ve sunucu altyapısında değişiklik yapmasına gerek kalmadan 3D görüntüleme de dahil olarak birkaç gün içerisinde bu imkana kavuşuyor. Öte yandan şirketler çözümlerimizin yardımıyla satışlarında yüzde 80’lere varan artış, sitede geçirilen sürenin 4 kata kadar artması ve ürün iadelerinde önemli düşüşler görebiliyor.

3D ve AR çözümlerinizle hangi sektörleri hedefliyorsunuz?

Elektronik ticaret için geliştirdiğimiz mobil uygulama çözümlerimizle ürünleri üç boyutlu olarak karşılaştırmalı izlemek, ayakkabıları dijital olarak giyebilmek, ürünleri farklı şekillerde kombin yaparak karşılaştırmalı izlemek mümkün oluyor. Bu çözümlerimizi de yine sektörün öncü şirketleriyle kısa zamanda kullanıma sunacağız. Bunlara ek olarak yine elektronik ticaret alanında hizmet verdiğimiz sanal mağaza ve showroom çözümümüz kendi alanında bir ilk. 3D olarak web ortamında oluşturduğumuz sanal mağazayı, 3D ürünleri görebilecek şekilde yayınlıyoruz.

Müşteriler bu alan içerisinde şirkete özel geliştirilmiş oyunlar oynayarak ürünlerle 3D etkileşime giriyor. Elinde VR gözlüğü bulunan müşterileriler, bu ortama sanal gerçeklikle girip mağazayı gezebiliyor. Bu çözümümüz hem perakendecilere hem üretici markalara tüketicilerle sınırsız bir etkileşim kurma imkanı sunuyor. Özellikle insanların evlerinde daha çok vakit geçirdikleri bugünlerde tüketiciye erişimi güçlendiren çok önemli bir araç olacağını düşünüyoruz.

Gündeminizde yeni ürünler var mı?

Evet var. Mobilya sektörüne yönelik ürettiğimiz komple bir çözüm paketi kullanıma hazır hale geldi. Mobilya sektörünün ürettiği ürünler fiziki olarak geniş yer kaplayan ürünler. Bu ürünleri çekici şekilde sergilemek ve görüntülemek hem geniş alan kullanımı hem büyük emek gerektiriyor. Genellikle ürünler aynı ortamlarda ve aynı aksesuarlarla birlikte görüntüleniyor.

Biz ürettiğimiz Mobilya 3D görüntüleme sistemiyle ürünleri üç boyutlu ve her ürün grubunu yüksek gerçeklikte oluşturduğumuz dijital ortamlarda istenilen şekillerde görüntüleyebiliyoruz. Bu ürünümüzle şirketlerin dijital platformlarda ihtiyaç duydukları görseller üretilebiliyor.

Kullanıcılar aynı veriyle Web 3D ve Web AR, mobil uygulama, web sanal mağaza, VR show room ürünlerini kullanmaya başlayabiliyor. Artırılmış gözlük platformu üzerinde ürettiğimiz çözümlerle müşterilerimiz, henüz üretmedikleri ürünleri bile müşterilerine mağazalarında, katıldıkları fuarlarda ve hatta müşterilerinin kendi mekanlarında üç boyutlu olarak tanıtıp, ortamı birlikte dekore edebiliyorlar.

Bundan sonra odağınızda neler var? Bundan sonraki dönemde öncelikli odağımız ürünümüzün yaygınlaştırılması ve geliştirdiğimiz diğer ürünlerin de tüketiciyle buluşmasını sağlamak olacak. Bu süreçle eş zamanlı olarak yurt dışı pazarlarda da var olmaya çalışacağız.

“ABD’DEN İŞ BİRLİĞİ TEKLİFİ ALDIK”

AVRUPA PLANI

Henüz yurt dışında ticari bir faaliyetimiz yok, fakat yakın dönemde ABD’den iş birliği teklifi aldık. Bu teklif ve yatırımla ilgili görüşmelerimiz devam ediyor. Bu yıl ikinci çeyrek sonunda Avrupa irtibat ofisinin açılmasını hedeflemiştik, fakat COVID-19 sebebiyle bu mümkün olmadı.

FARKLI SEÇENEKLER

Salgın koşullarına rağmen 2021’in ilk çeyreğinde en az bir yurt dışı pazarda faaliyetlerimize başlamak istiyoruz. Avrupa pazarına çok yakınız ve Avrupalı şirketlere erişme imkanımız var. Hizmetlerimizin yurt dışına ihracıyla ilgili büyük imkanlar var ve rekabetçi teknolojimizle bunlardan hızlı bir şekilde faydalanmak istiyoruz. ABD ile iş birliği yapılması durumunda çok daha farklı seçenekler de önümüzde belirebilir.

 

HIZLI BÜYÜME PLANI

DEĞİŞİMİN BAŞLANGICI

3D dönüşümde, fotoğraf gerçekliğinde üç boyutlu modellerin web ortamında sergilenmesi ve canlı görüntülerinin artırılmış gerçeklikle ortama taşınabilmesi çok önemli bir değişimin başlangıcı olacak. İnsanların elektronik ticarete ilgisinin çok arttığı bu dönemde, şirketlere rakiplerinden farklılaşıp satışlarını artırma, iadeleri azaltma ve ürünü ‘gerçekten görerek’ alma imkanı sunuyoruz.

“EKİP ARKADAŞLARI ARIYORUZ”

Bu dönemde teknolojimize ilginin artarak devam edeceğini düşünüyoruz. Bu dönemde karşılaştığımız yoğun talebi karşılamak için teknik ve ticari konularda yetenekli ekip arkadaşları arayışındayız. Görüntü işleme, yapay zeka, 3D veri işleme, pazarlama ve satış konularında bizi güçlendirecek yetenekli insanlarla daha da güçlenerek ilerlemek arzusundayız.

DEĞER KATACAK YATIRIMCI

Scalar Vision hiç yatırım almadı ve yatırım odaklı bir arayışa girmedi. Bugüne kadar finansman ihtiyacını şirketin kendi ürettiği ciroya ek olarak kendi kaynaklarımla karşıladım. Projemizi tanıttıktan sonra gelen yoğun talebi karşılayıp, şirketi hızla büyütmek ve yurt dışı pazarlara da açılabilmek için yatırım arayışını yeni başlattık. Bize hem finansman hem diğer konularda da değer katacak yatırımcılarla ilerlemeyi umuyoruz.

CEYHUN KUYUMCU GREYDER E-TİCARET MÜDÜRÜ
“SATIŞA DÖNÜŞ YÜZDE 200 ARTTI

GERÇEĞE YAKIN GÖRÜNTÜ
2018 içinde bir çalışma ekibi kurduk ve ayakkabılarımızı müşterilerimizin bir uygulama üzerinden cep telefonlarıyla artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerinden deneyimlenmesini istedik. Önümüze çıkan ilk zorluk, ayakkabılarımızın 3 boyutlu görüntülerinin elde edilmesi oldu. Burada farklı teknolojiler ve araçlar kullansak bile sonuç tatmin edici olmadı. Arayışımız sonrasında yolumuz Scalar Vision’la kesişti. Yapmış oldukları çalışmanın sonucu olarak gerçeğe en yakın 3 boyutlu ayakkabılar ortaya çıktı.

MÜŞTERİ DENEYİMİ

Mobil uygulama üzerinden ilk çalışmamızı yaptıktan sonra müşterilerimizin cep telefonu modelinden bağımsız ve ek bir uygulamaya gerek kalmayacak şekilde web sitesi üzerinden de aynı deneyimi yaşamalarını istedik. Scalar Vision, 3D model tarama hizmeti de dahil olacak şekilde projenin tüm aşamalarını geliştirdi ve hayata geçirdi.

MUAZZAM SONUÇLAR

Örnekleri mobil uygulamalar üzerinde görülse bile tarayıcı üzerinde çok yeni bir teknoloji olan bu özelliği, Türkiye’de ayakkabı sektöründe ilk bizim kullanmamız marka bilinirliğimize katkıda bulundu. Greyder.com online satış mağazamız üzerinde yer alan ‘teknoloji’ kategorisi içerisindeki modelleri tanıttığımız bu özellik sayesinde; sayfada kalma süresi 3 kat artarken, kategoriye gelen trafiğin satışa dönme oranı da yüzde 200 üzerinde artış sağlandı.

 

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.