“Türkiye” daha da çekici olacak


Netprice.com, Türkiye e-ticaret pazarına yatırım yapan ilk Japon şirketi. Iyzipayments.com ve Akakce.com adlı iki Türk şirketini satın alan Netprice’ın Türkiye e-ticaret sektörüne olan ilgisi sürüyor. Şirketin CEO’su Teruhide Sato, Türkiye’nin daha da ilgi çeken bir pazar olacağını düşünüyor. “Çünkü gelişim potansiyeli yüksek olan bir ülke” diyen Sato, Türkiye’de e-ticaret alanında yeni yatırımlar yapacaklarını söylüyor.

Söyleşi / Teruhide Sato

Netprice.com, Japon e-ticaret pazarının lider şirketlerinden biri. 1999 yılında faaliyete geçen şirket, kurulduğu yıldan bugüne 83 şirkete yatırım yaptı. 2013 yılını 24 şirkete yatırım yaparak tamamlayan Netprice, Türkiye’den ise Iyzipayments.com ve Akakce. com isimli iki Türk şirketine yatırım yaptı. Türkiye e-ticaret pazarına giren ilk Japon şirket olma özelliği taşıyan Netprice, önümüzdeki dönemde Türkiye’de başka e-ticaret yatırımları yapmayı da planlıyor. Türkiye’nin ilgi çeken bir pazar olduğunu söyleyen Netprice.com CEO’su Teruhide Sato, Türkiye’nin kalabalık nüfusunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyor. Türkiye’nin gelişme potansiyelinin yüksek olduğuna dikkat çeken Sato, “Türkiye’de ilk yatırımdan sonra işi geliştirmeye yönelik seri e yatırımları konusunda sıkıntı yaşandığını düşünüyorum. Japonya olarak bundan sonra Türkiye’de küçük yatırım dışında seri e yatırımları yapmayı da düşünüyoruz” diye konuşuyor.

Netprice.com CEO’su Teruhide Sato ile Netprice’ın kuruluş sürecini ve girişimciliği konuştuk:

Netprice.com’un başarısının ana kriterleri nedir?
Netprice.com’un başarısını, iyi bir zamanlama, girişimcilik ruhu, zengin ve iyi bir pazarda iş yapmaya başlamış olmamız olarak özetleyebilirim.

İlk dönemde nasıl zorluklarla karşılaştınız?
Netprice.com’dan önce girişimcilik hayatıma online bir yatırımcılık şirketi kurarak başladım. Bu, 1997 yılında gerçekleşti. O zamanlar online ödeme diye bir kavram da pek yoktu. Böyle bir iş işin yatırımcılara gittiğimde para toplama konusunda oldukça zorluk çektim. İlk başta bu sistemi kurmuş olsam bile toplayacağım müşteriler konusunda beni büyük bir zorluk bekliyordu. Japonya’da ünlü bir artistle anlaşıp onu, konser biletlerini online satış yapma konusunda ikna ettim. Ortada bana inanmaları için bir deneyim ve kriter yoktu. Bahsettiğim ünlü Japon artistin konser biletlerini online olarak satışa sunması için bana inanması, bu açıdan bir şans oldu. Bunu yakalamam, 2 yıl kadar bir zamanımı aldı. Bu ödeme sisteminden sonra da Netprice.com adındaki şirketimi kurdum. Burada finansal olarak zorluk yaşamadım. En çok zorlandığım şeyin iyi bir takım oluşturmak olduğunu söyleyebilirim.

START UP İKLİMİ NASIL?

İYİ DURUMDASINIZ
Artık bir işe başlamak eskiye nazaran hem teknik hem yönetim hem de sermaye açısından çok daha kolay olmaya başladı. Türkiye’nin stratejik olarak bulunduğu coğrafya bakımından çok iyi bir durumda olduğunu söyleyebilirim. Hem Türkiye hem etrafında bulunan ülkeler açısından bakıldığında, genç nüfusun fazla olması internet kullanım potansiyelini olumlu etkiliyor.

YATIRIMCININ YÖNÜ Türkiye’nin yazılımcı açısından bir sıkıntı çekmediğini düşünüyorum. Venture capital şirketleri yavaş yavaş artmaya başlıyor. Amerika ve Avrupa’dan da birçok yatırımcı Türkiye’ye yüzünü çevirmiş durumda. Bu yüzden bir iş kurmak ve o işi büyütmek konusunda bir problem yaşanmayacaktır.

teruhide-sato2İŞ KURMAK ZOR MU?
“Artık yeni bir işe başlamak eskiye göre teknik, yönetim ve de sermaye açısından çok daha kolay.”

“TÜRKİYE HENÜZ GERİDE”
GERİDE KALIYOR Global olarak baktığımızda en gelişmiş yer Amerika’daki Silikon Vadisi. Bunu Tokyo, Almanya ve İngiltere izliyor. Türkiye henüz gelişmekte olan bir pozisyonda olduğu için tabii bunların gerisinde kalıyor.

SIKINTI YAŞANMIYOR Türkiye’de melek yatırımcı konusunda pek sıkıntı yaşanmıyor. Fakat ilk yatırımdan sonra işi geliştirmeye yönelik seri e yatırımları konusunda sıkıntı yaşandığını düşünüyorum. Japonya olarak bundan sonra Türkiye’de küçük yatırım dışında seri internet yatırımları yapmayı da düşünüyoruz.

Başarı hangi aşamada yakalandı?
O zamanlarda Japonya’da internet işi konusunda bir patlama yaşanmıştı. O yüzden para toplamak açısından bir zorluk yaşamadım. Ödeme sistemiyle ilgili önceki işimde, 2 yıllık bir tecrübeye sahip olmuştum. Burada bir başarı elde ettiğim için Netprice şirketini kurarken gerekli olan parayı yatırımcılardan bir problem yaşamadan alabildim.

Bir girişimcinin sabretme süresi ne kadar olmalı?
Bir girişimci, başarıyı yakalayana kadar yılmadan sabretmeli. Buna iki yıl, üç yıl gibi bir zaman belirlemek doğru değil.

Netprice başarısını kime borçlu?
Bir ürünü almak için birkaç insan toplanıyor. Ne kadar çok insan toplanırsa bu ürün o kadar ucuz oluyor. Buna group-buying deniliyor. Group-buying’i Japonya’da ilk defa gerçekleştiren kişi benim. Bu konuda da Amerika’da iki tane başarılı olan şirket var. Onları örnek alarak bu işi yapmaya başladım. Tam o zamanda yani 1999 yılında, Japonya’da internet erişimi konusunda cep telefonu patlaması yaşandı. Bu sayede bu group-buying işi çok tuttu.

Netprice’ın yeni rotası nedir? Neler hedefliyorsunuz?
Japonya’da Netprice dışında grubumuz bünyesinde 7-8 tane ayrı şirketimiz var. Bundan sonra yapmayı düşündüğüm şey, Japonya’da başarılı olan iş modellerini gelişmekte olan ülkelere getirip oralarda uygulamak. Sanki bir zaman makinesiyle oraya gelecekten dönmüş gibi… Bu bağlamda düşününce de Türkiye’de geçen yıl iki şirkete yatırım yaptık. Biri Akakce.com, diğeri de Iyzipayments.com. Türkiye’nin bundan sonra daha da çekici olacağını düşünüyorum. Çünkü gelişim potansiyeli yüksek olan bir ülke.

NEREYİ HEDEFLEMELİSİNİZ?
“Önce kendi ülkenizde birinci olmalısınız. Sonra global olarak geliştirilebilir bir iş modeli oluşturmalısınız.”

Bir iş fikrini yatırımcıya sunmak isteyenlere tavsiyeniz nedir?
Öncelikle Türkiye içinde birinci olmayı hedeflemeliler. Birinci olmayı başardıktan sonra da çevre ülkelerde ve global olarak geliştirilebilir bir iş modeli oluşturmaları gerekiyor. Yapmaya çalıştıkları iş hakkında öncesinde gerçek bir deneyime sahip olmalılar. Mesela Iyzipayments şirketinin kurucusu, bu şirketi kurmadan önce Avrupa’da uzman olduğu ödeme sistemleri hakkında bir şirkette çalışıyordu. O şirketten ayrılıp orada aldığı deneyimle Türkiye’de bu şirketi kurdu.

Bir girişimcide bulunması gereken özellikler sizce nedir?
Vizyonu geniş olmalı. Uzun vadeli düşünebilmeli. Yani sadece ilk 6 aylık bir kısmı değil, 3-5 yıl sonrasını da düşünebilmesi gerekiyor. Bir de hırslı olmalı.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.