Tolga Tatari: Devlere rakip oluruz

Tolga Tatari

Tolga Tatari, 5 yıl önce Markafoni’den exit yaparak çıktı. Bugün iki eski ortağıyla kurduğu e-ticaret platformu Akinon sayesinde Markafoni’den çok daha büyük cirosal büyüklüğe ulaştı. “Akinon’la Markafoni’den daha büyük bir başarı hikayesi yazacağız” diyen Tatari, dünyaya açılacaklarını belirtiyor. Tatari, “Geliştirdiğimiz yazılımla dünyanın en büyük teknoloji şirketlerine rakip olduk” diyor.

AYÇE TARCAN AKSAKAL [email protected]

Tolga Tatari, çocukluk arkadaşları ve Markafoni’deki ortakları Ahmet ve Çağrı’yla şirketten “exit” yaptıktan 2 yıl sonra ilk şirketi Akinon’u aktif hale getirdi. Perakende sektöründe yazılım geliştirmeye odaklanan 3 ortak, bugün Akinon’la Türkiye’nin en büyük e-ticaret platformunu yarattı.

Tolga Tatari
Tolga Tatari

IBM, SAP ve Oracle gibi dünya devlerini geride bırakıp Türkiye’nin en fazla kullanılan e-ticaret platformu haline geldiklerini söyleyen Akinon’un CEO’su Tolga Tatari, “Markafoni’den daha büyük bir başarı hikayesi yazacağız” diyor. Markafoni’den exit yaptıktan sonra iki yıl tatil yapıp dinlediklerini anlatan Tatari, yarattığı perakende platformu Akinon’la Markafoni’de yakaladıkları cirosal büyüklüğü geçtiklerini belirtiyor. Yunanistan ve Dubai ofislerini açtıklarını da açıklayan Tatari, “Dünyaya açılmaya niyetliyiz. Geliştirdiğimiz ürünlerle dünya devlerine rakip olabileceğimize inanıyoruz” diye konuşuyor.

Akinon CEO’su Tolga Tatari’yle Markafoni’den exit yaptıktan sonraki dönemi, perakende sektöründeki yeni işini ve hayallerini konuştuk:

Akinon’u kurmaya nasıl karar verdiniz?
Ahmet, Çağrı ve ben, 3 ortağız. 3’ümüz de çocukluk arkadaşıyız. Aslında yıllar önce, Markafoni’den önceki dönemde yaptığımız iş yazılımdı. O dönemdeki şirketimizin ismi Akinon’du ve 6 yıl sürdü. O dönem dijital ajans gibiydik, şirketlerin yazılım ihtiyaçlarını çözüyorduk.

Sonra ne oldu?
Şans eseri karşımıza “Markafoni” diye bir proje çıktı ve çeşitli ortaklarla biz de bu şirketin teknoloji ayağını çözmek üzere işin içine girdik. Markafoni çok hızlı büyüyünce kendi yazılım şirketimiz Akinon’u dondurmak zorunda kaldık ve şirketteki bütün yazılımcıları Markafoni’ye transfer ettik.

Neden şirketi dondurdunuz?
Markafoni çok hızlı büyüyordu, biz de şirketi yönetmek zorunda kaldık ve bütün iş üzerimize kaldı. İyi ki de öyle yapmışız bu sayede e-ticareti öğrendik ve sonunda Markafoni güzel bir başarı hikayesi oldu.

Bugün yaptığınız işin fikri nasıl gelişti?
Markafoni’den çıkmadan önce bugün yaptığımız işi yapmak hep aklımızdaydı. Perakendecilerin rahat kullanabileceği ve büyümelerinde onlara engel olmayacak, teknolojiyle uğraşmak zorunda kalmayacakları büyük bir e-ticaret platformu yazmaya karar vermiştik. Çünkü Markafoni’de perakendecilerin yolculuğuna şahit olduk ve onların e-ticarete açılmalarında yaşadıkları problemi çok iyi biliyordum. 2014’teki exit’ten sonra böyle bir girişimi hayata geçirmeye karar verdik. Kurduğumuz yazılım şirketi Akinon’un adı boştaydı ve tekrar aynı isimle işe başladık.

Eskiyle yeni şirket arasındaki fark ne?
Eskiye göre bugün yaptığımız tamamen farklı. Eskiden butik yazılımlar yapıyorduk. Şimdi perakendecilere omni-channel platformu sunuyoruz.

Akinon’un bugün yaptığı iş tam olarak nedir?
Bulut tabanlı bir ticaret platformu yazdık. Büyük markaların A’dan Z’ye omnichannel yapmasını sağlayan bütün ürünleri sunuyoruz. Yurt içi ve dışındaki bütün satış kanallarını ve bunları yönetmelerini sağlayacak araçları sağlıyoruz.

Bugün hangi noktaya geldiniz?
Şirketi 2016’nın şubat ayında kurduk. Ürünlerimizi yeni geliştirdiğimiz için başta sadece 4 müşteriyle çalışmak istiyorduk. Ancak o kadar iyi geribildirim aldık ki şu anda 50’nin üzerinde markaya hizmet veriyoruz. Perakendede A101’den LC Waikiki’ye kadar Türkiye’nin en büyük markalarıyla çalışıyoruz. Türkiye’deki tek Türk e-ticaret platformuyuz ve bu işi sağlayan yabancı platformlar dahil en büyük hacme sahibiz.

Cirosal büyüklüğünüz nedir?
Markafoni üzerinden yapılan satışlar biz çıktığımızda 300 milyon TL civarındaydı, şu anda bizim platformumuz üzerinden yapılan satışlar bunun 2,5 katına ulaştı. Geçen yıl yüzde 800 büyüdük.

Hızlı büyümenizde ne etkili oldu?
Piyasada SAP, IBM gibi e-ticaret platformu sağlayan büyük teknoloji şirketleri var. Bunların ürünleri e-ticaret yapmak için çok kabiliyetli. Hatta en yeni ürünleri bile 10 yıllık. Ancak bu ürünler e-ticaret için çok yetkin. Sektör çok önemli bir unsuru atlamış; çok kanallı multi-channel operasyonun yürüyebileceği bir ürün sağlamamış ve bunu dünyada da yapmamışlar. Biz de bu eksiği fark edip piyasadaki e-ticaret platformlarının önüne “Omnitron” adında kendi ürünümüzü çıkardık. Bu ürün, perakende markasının her şeyden önce multi-channel ve omni-channel çalışmasını sağlıyor ve çok büyük bir karşılık gördü. Gerçekten büyük yazılım şirketleri böyle bir şey yapamıyordu ve bunu sağlayan bir çözüm kimsede yoktu. Bunu yaptığımız için birden hızlı büyüme yakaladık ve çok büyük talep yakaladık. Bunun dünyada olmaması da bizi iştahlandırdı. Dubai’de bir ofis kurduk ve kısa süre önce de Yunanistan ofisimizi açtık.

Bu yıl için büyüme hedefiniz nedir?
Geçen yıl markaların platformumuzu kullanarak yaptıkları ciro 850 milyon TL oldu. Bu yıl, yüzde 300 ciro büyümesi bekliyoruz. 2020’de markaların bizim platformumuzu kullanarak yaptıkları cironun 2 milyar TL’nin üzerinde olmasını öngörüyoruz.

Bundan sonraki hedefiniz nedir?
Bundan sonra dünyaya açılmaya niyetliyiz. Geliştirdiğimiz ürünlerle dünya devlerine rakip olabileceğimize inanıyoruz. Avrupa, Amerika ve diğer gelişmiş ülkelerdeki büyük teknoloji şirketleriyle rekabet edebilir hale geldiğimize inanıyoruz. Amacımız yurt dışında çözüm partnerlerimizle mümkün olduğu kadar yayılmak.

Markafoni, siz exit ettikten birkaç yıl sonra battı. Bu duruma üzüldünüz mü?
Tabii, başta böyle bir hale gelmesine çok canımız sıkıldı. Çünkü Markafoni’yi çocuğumuz gibi büyüttük ve büyük bir başarı hikayesi yaptık. Türkiye’de öncü olduk ve sektör lideri olarak bıraktık. En yakın rakibimizin yüzde 10- 15 üzerindeydi ancak şimdi hiç düşünmüyoruz. Şu anda yine benzer bir mücadele içindeyiz. Bugün artık dönüp baktığımızda Markafoni’yi tatlı bir anı olarak hatırlıyoruz.

Exit doğru bir karar mıydı?
O gün sorsaydınız yanlış bir karar değildi. Aslında biz Markafoni’den 2011 yılında çıkış yaptık. 2014’te çıkarken ise “Exit için yanlış zaman” diyorduk, çünkü daha gideceğimiz çok yer olduğunu biliyorduk, iştahımız vardı. Ancak bugün dönüp baktığımızda “İyi ki çıkmışız, bize çok güzel ders oldu” diyoruz. Şu anda ikinci işimizde o dönemki başarımızın tekrarını getirebiliyoruz. Bıraktığımız noktalara kadar gelebildik ve en önemlisi daha büyük bir başarı hikayesi yazmak için yeterli altyapıya sahibiz.

Gelecekte Akinon’da da exit olabilir mi?
Buradaki odağımız şirketi satmak değil. Odağımız, daha çok alanımızda büyümek ve yapabiliyorsak satın almalarla yerimizi sağlamlaştırmak. Gündemimizde satış veya çıkış gibi bir düşünce yok.

Satın alma planınızda hangi şirketler radarınızda?
Omni-channel sektöründe faaliyet gösteren küçük veya orta boyutlu tüm teknoloji şirketlerine, entegratörlere, çözümümüzü yaygınlaştıracak yazılım ortaklarına bakıyoruz. Ayrıca perakende sektöründeki şirketlerin satışlarını artırabilecek pazarlama şirketlerine bakıyoruz ve onlarla ilgileniyoruz.

Akinon’un haricinde start up’lara yatırım devam ediyor mu?
Bugüne kadar çoğu teknoloji sektöründe 12 şirkete yatırım yaptım. Hala da irili ufaklı yatırım yaptığım şirketler var; ancak son 2 yıldır melek yatırımcılığı durdurdum; yatırım yapmıyorum.

Neden?
İyi bir yatırımcı olmadığımı fark ettim. Yatırım yaptığım ve çok başarılı olan şirketler de oldu, ancak kendi yaptığım ve başında durduğum işlerde çok daha başarılı oluyorum.

Devam eden kişisel yatırımlarınız hangileri?
Bunlardan biri Lidyana. Bulgaristan ve Yunanistan’da da yatırım yaptığım iki teknoloji şirketi var. Bugüne kadar yatırım yaptığım girişimlerin ikisinden exit yaptım, geri kalanı da zaten battı.

Akinon olarak yeni bir sektöre daha girmeyi planlıyor musunuz?
Sadece perakende sektörüne odaklı gidiyoruz ve bu hep böyle kalacak. Yarattığımız ticaret platformu perakende sektörü özelinde ve mümkünse omni-channel çalışmak isteyen perakendecileri hedefliyoruz.

Bundan sonra en önemli hayaliniz nedir?
Türkiye’den dünya devi teknoloji şirketi çıkarabileceğimize inanıyoruz. Son 3 yıldaki gelişmeler, yaptığımız işin kalitesi bizi çok cesaretlendirdi. Önümüzdeki 10 yılda Türkiye’den dünya çapında teknolojileri olan bir marka çıkarma niyetindeyiz, en önemli hedefimiz bu.

“HIZLI BÜYÜMEYİ YÖNETMEYİ ÖĞRENDİK”
EN ÖNEMLİ DERS
Markafoni’de büyük bir şirketi yönettik. Markafoni’den çıktığımızda 700 çalışanı vardı. Yılda 350 milyon TL ciro yapıyordu. Bugün aynı büyümeyi yakalamış 2’nci girişimimizde şunu fark ediyoruz ki Markafoni’den elde ettiğimiz en önemli ders hızlı büyümeyi yönetebilmek oldu. Bu deneyimi almak bize kalan en önemli tecrübeydi.

“PANİK OLMUYORUZ” Markafoni tecrübesi sayesinde Akinon’da da hızlı büyüdüğümüz zaman elimiz ayağımız birbirine karışmıyor, panik olmuyoruz. Neyi, nasıl büyütmemiz gerektiğini, nasıl büyümemiz gerektiğini biliyoruz.

“SAĞLAM ADIM ATMALILAR” Türkiye’de riskli bir ortamda hepimiz iş yapmaya çalışıyoruz. Bu dönemde hızlı büyüme gerçekleştiren girişimcilerin mümkün olduğu kadar sağlam adımlar atarak ve çok fazla risk almadan işlerini yapmaları gerekiyor. Mümkünse ihracata yönelip yaptıkları işi dünyada da yapmalarını tavsiye ediyorum.

YARATTIĞINIZ İŞ HACMİ NEDİR?
“Geçtiğimiz yıl markaların platformumuzu kullanarak yaptıkları ciro 850 milyon TL oldu.”

“MARKAFONİ’DE ÇOK HATA YAPTILAR”
“KURUMSALLAŞMA YANLIŞTI”
Markafoni’de bir sürü yerde, birçok hata yapıldı. Öncelikle girişimcilerin işin başında olduğu ve hepimizin çok aktif çalıştığı bir organizasyonu, bir anda kurumsal yöneticilerle kurumsal bir hale çevirmeye çalıştılar. İçerideki kültür biz çıktıktan 2-3 ay sonra yok oldu. Daha profesyonel bakış açılı yöneticiler geldi ve şirkette yarattığımız aile ortamı gibi fazla özveriyle çalışan bir organizasyonu bozdular.

“RUHU KAYBETTİLER” 6’ncı yılında da olsa start up gibi çalışan bir şirket bıraktık. Biz bıraktığımızda son derece hızlı büyümesi olan başarılı bir şirketti. Önce bu ruhu kaybederek en büyük hatayı burada yaptılar. 2’nci hata da e-ticaretteki değişime ayak uyduramamaları oldu. Sektördeki bütün oyuncular yavaş yavaş pazaryerine dönmeye başlarken Markafoni biraz daha geride kaldı ve sonunda şirketi kapatmak zorunda kaldılar.

“2 YIL İŞE ARA VERDİK”
“EVDE DİNLENDİK”
Markafoni’yi sattıktan sonra rekabet yasağımız vardı. Çok yoğun 7-8 yıl geçirdiğimiz için 2 yıl işlere ara verdik. Hep beraber evde tatil yapıp dinlendik.

35 YAŞINDA 2’NCİ GİRİŞİM Dinlenmeyle geçen 2 yılın sonunda 3 ortak olarak rahat edemedik. Günün sonunda operasyonel bir işe girmemiz gerektiğine karar verdik, yaşımız da gençti. 35 yaşında tekrar bir mücadelenin içine girme isteği hissettik ve işe başladık.

“SIFIRDAN BAŞLADIK” Akinon’u yeniden kurarken 3 ortak olarak Markafoni’de hiçbir başarı kazanmamışçasına, şirketi tekrar sıfırdan kurmaya karar verdik. Hiç başarı hikayesi elde etmemişçesine davrandık. Bizim evin altında home ofis çalıştık ve 7 kişi kapanıp günlerce işe odaklandık.

HEDEFİNİZ NEDİR?
“2020’de markaların bizim platformu kullanarak yaptıkları cironun 2 milyar TL’nin üzerinde olmasını bekliyoruz.”

1 Comment

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.