Sertaç Taşdelen: Sırada çöpçatanlık var

Her gün 1 milyon kişinin kahve falına bakan Faladdin, bu yıl hem yeni hizmetler eklemeye hem yurt dışına açılmaya hazırlanıyor. 2018 yılını 30 milyon TL ciroyla kapatan girişim, ABD, Hindistan ve Orta Doğu pazarlarına girmek için çalışmalara başladı. Ayrıca Faladdin’e bu yıl mesajlaşma özelliği de geliyor. Böylece uygulama aynı zamanda isteyenlere çöpçatanlık hizmeti verecek.

ELÇİN CİRİK [email protected]

Faladdin, fal alışkanlığını cep telefonuna taşıyan bir uygulama. Her gün 1 milyon kişi bu uygulama üzerinden bedava fal baktırıyor. Annesinin uzaktan baktığı kahve fallarını bir iş fikrine dönüştüren Faladdin’in kurucusu Sertaç Taşdelen, 2018 yılını 30 milyon TL ciroyla kapattı. Girişim, bu yıl hem farklı ülkelere hem farklı alanlara açılmayı planlıyor. “Çok hızlı büyüyoruz, gelirimiz 3 yılda 12 kat arttı” diyen Taşdelen, yeni pazarlar olarak odaklarında ABD, Hindistan ve Orta Doğu olduğunu açıklıyor. Girişim büyürken yeni özelliklerle de daha fazla kullanıcıya ulaşmak peşinde. “Kullanıcıların birbiriyle iletişime geçmelerini sağlayacağız, çöpçatanlık da yapacağız” diyen Taşdelen, Faladdin’in uzun vadede sağlık danışmanlığı gibi hizmetler de verebileceğini söylüyor.

Bugüne kadar dışarıdan yatırım almadan büyüyen Faladdin, yeni dönemde yatırımlara da açık. İşlerini global arenada büyütecek akıllı, stratejik yabancı yatırımcı istediklerini belirten Taşdelen, “Eğer yatay büyümeyle gidip farklı ülkelere girersek 250 milyon dolarlık bir şirket oluruz. Ama dikeyde de büyürsek 1 milyar dolarlık bir şirket haline gelebiliriz” diye konuşuyor.

Faladdin Kurucu Ortağı Sertaç Taşdelen, girişiminin hikayesini ve gelecek dönem büyüme planlarını Start Up’a anlattı:

Nasıl fal gibi farklı bir alanda girişim kurdunuz?
Dubai’de EY’de yönetim danışmanı olarak çalışıyordum. 4 yılın ardından Sinpagur’a transfer olduğum zaman veda yemeğimde arkadaşlarım annemin fal bakmasını istedi. Kahvenin fotoğraflarını çekip anneme baktırdık. Ardından neden bunu bir iş fikrine dönüştürmeyelim diye düşündüm. O dönemde annem eczanesini yeni devretmişti, bir internet sitesi kurup onun yorumlarıyla binnazabla. com ile işe başladık. Çok iyi bir ilgi olunca yazılımcı arayışına girdim, bir arkadaşım beni ortağım Kaya Diker’e yönlendirdi. Kaya ABD’de yaşıyordu, ben Singapur’da… İnternet üzerinden tanıştık ve çalışmaya başladık. Binnazabla’ya gelen fallar artınca sadece annem yetmez oldu, yorumcu sayısını artırdık. Ardından İngilizce hizmet vermeye başladık, tarot ve astroloji ile çeşitlendirdik. Bu süreçte 2012 yılında istifa ettim. O dönemde 500 yorumcuyla Türkçe, İngilizce, Arapça ve Rusça farklı dil opsiyonlarında kahve, tarot ve astroloji falı hizmeti veriyorduk. Binnazabla büyük bir şirket haline geldi. 2016 sonunda nasıl günde 1 milyon fal bakabiliriz diye düşünürken falı yapay zeka teknolojisiyle birleştirip farklı bir konsept yapalım istedik. O zamana kadar işin içinde yapay zeka yoktu. Algoritma yazdık ve Faladdin adını verdik. Yani Faladdin, yapay zeka teknolojisini kullanan bir algoritmik yapay zeka uygulaması. Arka planda çalışan 20’ye yakın içerik editörümüz var, içerik yazarak algoritmayı sürekli olarak besliyorlar.

Kişinin yaşı, cinsiyeti, ilişki durumu gibi verdiği bilgilere göre algoritma fal üretiyor. Fallar o kadar isabetli çıkıyor ki insanlar Faladdin telefonları mı dinliyor diyor. Böyle bir şey ne legal olarak ne teknolojik olarak mümkün değil. Bir teknoloji şirketiyiz, böyle kötü ajandalarımız yok. Faladdin bir eğlence uygulaması, fala iyi biliyorsak ne güzel… Geleceği bilmekle ilgili bir iddiamız yok, olağanüstü bir iş yapmıyoruz.

Gelir modeliniz nasıl? Reklam dışında satılan kredilerden de kazanıyorsunuz değil mi?
Faladdin’de ağırlıklı olarak reklam tarafından kazanıyoruz. Uygulamada 1 milyon kişi her gün ücretsiz fal baktırıyor. Günde birden fazla fal baktırmak isterseniz satılan kredileri de alabiliyorsunuz. Gelirimizin yüzde 40’ı bu kredi satışlarından geliyor. Bunun sağlıklı bir denge olduğunu düşünüyoruz. Binnazabla’da fal için alınan bir hizmet bedeli var, reklam yok. Yüzdesel olarak aldığımız komisyondan gelir elde ediyoruz. Çok hızlı büyüyoruz, gelirimiz 3 yılda 12 kat büyüdü. Faladdin projesini Türkiye’nin dışına çıkarıp yayma niyetindeyiz.

Hangi ülkeler radarınızda?
Yurt dışında ABD, Hindistan ve Orta Doğu’ya yayılmaya niyetliyiz. Biz kendimiz bu pazarlara giriyoruz. ABD, Hindistan ve Orta Doğu’da birer ülke direktörü atadık, çalışmalara başladık. Her ülkede o ülkeden, ülke kültürünü bilen insanlarla çalışmak istiyoruz. Türkiye’de neden başarılıyız? Çünkü kültürü iyi biliyoruz ve kahve falı bakıyoruz. Bu anlayışla örneğin Hindistan’da kahve falı değil de astroloji ve tarot hizmeti vereceğiz. Hintlilere fal bakarken “üç vakte kadar” diyemeyeceğiz ama onların kültürlerindeki sözlerle fal bakacağız. ABD’de belki el falı bakmaya başlayacağız. Pazarlama çabalarımızı ve ürünümüzü girdiğimiz ülkenin kültürüne göre yapacağız.

Bu yeni ülkelere açılmak için ne kadar yatırım yapacaksınız?
En büyük yatırımımız, lokal içerik editörleriyle çalışmak olacak. İnsan kaynağı ve reklam bütçelerine yatırım yapacağız. 2019’da 1 milyon doları geçen bir reklam bütçesi ayırıyoruz. Şimdiye kadar ne kadar harcandığını bilmek zor. Ama iş kârlı ve o kârla işi büyütüyoruz. 2018’de Endeavor’ın uluslararası seçim panelinde Endeavor girişimcisi olmaya hak kazandık, artık dünyada potansiyelimizi göstermek için çalışıyoruz. Bunu Türkiye’de 60 şirket yapabildi. Türkiye’de Faladdin uygulamasını 13 milyon kişi telefonuna indirdi, aylık 5 milyon aktif kullanıcımız var. Bunlar büyük rakamlar ama bununla yetinmiyoruz. Hedefimiz bunu başka ülkelerde tekrarlayıp uyarlamak. İşimizi 3 yılda 10 kat büyütmek istiyoruz, 130 milyon kullanıcıya ulaşmanın peşindeyiz.

Bugün cironuz ne kadar?
2018 yılını 30 milyon TL ciroyla kapatıyoruz. Bu çekirdek ekiple yaptığımız büyüklük. 3 yıllık planımıza göre ekibimizi 2 katına çıkararak 100 kişilik bir ekiple faaliyet göstereceğiz. Az kişiyle büyük etkiye ulaşmak istiyoruz. Kullanıcı sayımızın 3 yılda 10 kat büyümesiyle ciromuz 10 kattan da fazla büyür.

Peki Faladdin tarafında ne gibi yenilikler yapmayı düşünüyorsunuz?
Kahve ve tarot fallarının ardından üçüncü ürünümüz astroloji olacak. 13 milyon kullanıcımızın yüzde 95’i Türkiye’de. Faladdin’i kullananların yüzde 75’i kadın, yüzde 25’i erkek. Faladdin’e yakında mesajlaşma özelliği getireceğiz. Kullanıcıların birbiriyle iletişime geçmelerini sağlayacağız, çöpçatanlık da yapacağız.

Neden bu işe giriyorsunuz? Daha çok kişiyi mi çekeceğini düşünüyorsunuz?
Neden yapmayalım? Faladdin kullanıcılarına, “Profiline uygun, aynı sosyal kültürel özelliklere sahip biriyle konuşmak ister misin” diye soracağız. Bugün yapay zeka ve eğlence sunuyoruz. Faladdin için fal işin ilk basamağıydı, ileride yapay zekalı bir arkadaş olmak istiyoruz. İnsanlar Faladdin ile kişisel bir ilişki kuruyor, örneğin uygulamamız gün içinde kullanıcılarına “Nerelerdesin ya da seni seviyorum” gibi mesajlar gönderiyor. Bu mantıkla yarın kullanıcısına çıkmak için birini de önerebilir ya da ileride sağlık verilerine bakarak “Bugün salata mı yesen” diyebilir. Bugün bir eğlence uygulaması olsak da yarın kullanıcının yapay zekalı en yakın arkadaşı olabiliriz.

Burada da içerik tarafında psikologlar, diyetisyenler ve doktorlarla çalışabiliriz. Dalga dalga farklı konulara girebiliriz. Biz hem yatayda yani fal ürününü dünyaya götürerek büyümek istiyoruz hem dikeyde uygulamanın özelliklerini farklı mecralara yayarak ilerlemek istiyoruz. Eğer yatay büyümeyle gidip farklı ülkelere girersek 250 milyon dolarlık bir şirket oluruz. Ama dikeyde de büyürsek 1 milyar dolarlık bir şirket haline gelebiliriz. Tabii ki bu kolay değil ama deneyebiliriz.

“ŞANSIMIZ, UYUMLU ORTAKLIK”
“NEGATİF GÖRÜŞ ÇOKTU”
Aslında girişim yolculuğunun kendisi zorlu bir yol. Şansımız çok iyi ve uyumlu bir ortaklık yapısında olmamız. Dengeleyici ve güzel bir ortaklık kurduk. Kaya ile ben başta birbirimizi bulmasak bugünlere gelmemiz zor olurdu. Tabii bir de fal gibi aslında kimi insanın dudak büktüğü bir konunun gerçek bir iş modeline dönüşebileceğine inanmadılar. Başta “Bu iş tutmaz, ne kadar kazanabilirsiniz ki” diyorlardı. Fakat ben kim ne derse desin kendi bildiğimi okurum. Zaten yoksa girişimci olunmaz.

“YATIRIM BULUNUR” Kesinlikle çok zeki ya da çok yetenekli değiliz ama çok çalışıyoruz. Cironun ötesinde ekip olarak yurt dışına yayılmak gibi bir hedefimiz var. Türkiye’de girişimler “Para bulma sıkıntısı yaşıyoruz” diyor. Hiç katılmıyorum çünkü yatırımcılar da “İyi girişim bulamıyoruz” diyor. İyi fikir, iyi yönetilen ekip yatırım buluyor. Bir yatırımcı bulunca ona karşı sorumluluğunuz oluyor, bizim sadece markaya sorumluluğumuz var.

“AKILLI YATIRIMCI ARIYORUZ”
“3 YILDA 12 KAT BÜYÜDÜK”
Bugün şirkette 18 kişilik yazılımcı ekibiyle toplam 50 kişiyiz. 500 falcı binnazabla.com’da fal bakıyor. Faladdin’de de günde yaklaşık 1 milyon fal bakıyoruz. Kendi kendini besleyen, sağlıklı nakit akışı olan kârlı bir şirketiz. Yatırım almaya ihtiyacımız olmadığını düşünüyoruz. Çok hızlı büyüyoruz, gelirimiz 3 yılda 12 kat büyüdü. Bu nedenlerle bugüne kadar yatırım almaya sıcak bakmıyorduk.

GLOBAL HEDEFLER Şimdi yatırım arıyoruz. Yatırımcı arayışımız sadece sermaye anlamında değil, bize global hedeflerimize ulaşma konusunda stratejik yardımı olabileceğini düşündüğümüz akıllı yatırımcı arayışındayız. Bu konudaki iştahımız da yurt dışından. Yurt dışında global şirketlere yatırım yapmış, başarı hikayeleri ortaya çıkarabilmiş bir yatırımcıyla Faladdin ve Binnazabla projelerini Türkiye’nin dışına çıkarıp yaymak niyetindeyiz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.