“Kadın girişimcileri cesaretlendireceğiz”


Facebook, dünyanın dört bir yanında kadın girişimciliğini destekleme kararı aldı. SheMeansBusiness olarak adlandırılan proje, Türkiye’de de başladı. Bir yılda Türkiye’deki 5 binden fazla kadın girişimciye eğitim verilecek. Facebook EMEA Bölgesinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Nicola Mendelsohn, “SheMeansBusiness ile girişimci olmak isteyen kadınları cesaretlendirmeyi umuyoruz” diyor.

HANDE YAVUZ ÇALIK  hyavuz@capital.com.tr

Facebook kadın girişimcilere destek vermek için dünyanın çeşitli ülkelerinde yürüttüğü SheMeansBusiness projesini Türkiye’de de hayata geçiriyor. Projenin Türkiye ayağı, bu yıl ekim ayında başladı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) iş birliğiyle yürütülen proje kapsamında bir yıllık süreç içinde Türkiye’deki 5 binden fazla kadın girişimciye eğitim verilecek. Kadın girişimcilerin işlerini büyütme konusunda Facebook ve Instagram’dan nasıl faydalanacaklarına ilişkin eğitimler de vermeyi amaçladıklarını belirten Facebook EMEA Bölgesinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Nicola Mendelsohn, “SheMeansBusiness ile kendi işlerini kuran ve başarıyla yürüten kadınları kutlarken yeni girişimci olmak isteyen kadınlara da ihtiyaç duydukları kaynakları sunmayı hedefliyoruz” diyor. Facebook EMEA Bölgesinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Nicola Mendelsohn ile SheMeansBusiness projesini ve Türkiye hedeflerini konuştuk:

SheMeansBusiness projesinden bahseder misiniz?
SheMeansBusiness, kadın girişimcileri çeşitli alanlarda eğitmeyi ve onlara ilham vermeyi amaçladığımız, küresel bir proje. Projeyi ekim ayı sonunda Türkiye’de de hayata geçirdik. Biz kadınlar güçlendiğinde, ekonomilerin de güçleneceğine inanıyoruz. Bu yüzden SheMeansBusiness ile kendi işlerini kuran ve başarıyla yürüten kadınları kutlarken yeni girişimci olmak isteyen kadınlara da ihtiyaç duydukları kaynakları sunmayı hedefliyoruz. Türkiye’de parlak iş fikirleri olan kadınları desteklemek, fikirlerini hayata geçirmeleri için gerekli olan bilgi, beceri ve araçları onlara sunmak için SheMeansBusiness’ı, TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) iş birliğiyle hayata geçirdik. SheMeansBusiness ile iş fikri olan yaratıcı arkadaşları, kararlı eşleri, hayran olunacak anneleri ve büyükanneleri potansiyellerini fark etmeye ve diğer kadınlara örnek olmaya çağırıyoruz. Kadınların iş dünyasına katılımının önündeki engelleri yıkmanın ve gelecek nesil kadın girişimcilere ilham vermenin tam zamanı.

Proje kapsamında eğitimler de vereceksiniz… Bunlar ne tür eğitimler olacak?
SheMeansBusiness eğitimlerinde, iyi iş fikirlerine sahip olan Türkiye’deki kadınlara, fikirlerini hayata geçirmeleri ya da mevcut işletmelerini daha da büyütmeleri için Facebook araçları ve hizmetlerinden nasıl faydalanabileceklerini göstereceğiz. Eğitime katılanlar, dünyanın en büyük mobil topluluğundan en etkili nasıl yararlanabileceklerini; kendilerine ait ürün ya da hizmetlerle en çok ilgilenen kitleye tam olarak nasıl erişebileceklerini ve ilerideki kampanyalarını geliştirmek için öngörü sağlayabilecek ölçümleme araçlarımızdan ve iş birliklerimizden nasıl faydalanabileceklerini öğrenecek.

SheMeansBusiness ile kaç kadın girişimciye ulaşmayı hedefliyorsunuz?
Türkiye’deki 5 bin kadın girişimciye bir yıl içerisinde ulaşmayı amaçlıyoruz. SheMeansBusiness sayfamızda hikayelerini paylaştığımız kadın girişimciler sayesinde Türkiye’de daha fazla kadına ilham kaynağı olarak kendi işletmelerini kurmaları için cesaretlendirmeyi umuyoruz.

Türkiye, bu proje için neden önemli bir pazar?
Türkiye’de kadınlar, ekonomik gelişmeye katkı sağlayacak en önemli kaynak olarak kabul edilmiş durumda. Kadınlar ülkenin gittikçe zenginleşen girişimcilik ekosisteminin ve ekonomik gelişiminin önemli bir parçasını oluşturuyor. Kadınlar aynı zamanda Türkiye’deki Facebook topluluğumuzun de önemli bir parçası. Türkiye’de her ay 44 milyon kişi Facebook’u ziyaret ediyor. Facebook’taki insanların yüzde 80’inden fazlası ülkedeki en az bir işletmeye platform üzerinde bağlı. Türkiye’nin önemli bir potansiyele sahip olduğunu düşünüyoruz. Gerek girişimcilik eğitimleriyle gerek başarılı işlerin hikayelerini paylaşarak, kendi işlerini kurmak isteyenler için destek oluşturmanın olumlu etkisi olacağı görüşündeyiz.

SheMeansBusiness projesinin Türkiye lansmanı çerçevesinde hikayelerini dinlediğiniz kadın girişimciler kendi başarılarında Facebook’tan nasıl faydalandı?
Sheryl Sandberg’ün her zaman söylediği ve benim de katıldığım bir söz var: “Görmediğimizi olamayız.” Misyonumuza ulaşmak için Türkiye’de hedefleri peşinde koşan ve iş fikirlerini hayata geçiren kadınların görünürlüğünü artırmalıyız. Örneğin çocuklar için eğitici aktivite kutuları tasarlayan Pakolino’nun kurucusu Pınar Gül Ramsay’ı düşünelim. Pınar için Facebook ve Instagram, ebeveynlerle yakın bir ilişki kurmak ve Pakolino’yu bir marka olarak tanıtmak için en değerli iletişim ağları haline geldi. Pınar gibi daha pek çok başarılı kadın girişimci var ve bu kadınlar, diğer kadınlara potansiyellerini gerçeğe dönüştürmeleri için gerekli özgüveni aşılamak adına hikâyelerini daha fazla duyurmalı.

Kadın girişimcilerin dünyadaki konumlarından bahseder misiniz? Yeterli derecede kadın girişimci yok mu?
Global Girişimcilik Monitörü (GEM) 2016-17 verilerine göre geçen yıl dünya çapındaki 74 ekonomide 163 milyon kadın kendi işini kurdu, 111 milyon kadın ise mevcut bir işletmeyi yönetiyordu. Yaptığımız araştırmalar, kendi işini kurmayı düşünen kadınların çoğunlukla kendilerine yeterince güvenmedikleri ve pratik iş becerilerinden yoksun oldukları için vazgeçtiklerini ortaya koyuyor. Dünya genelinde KOBİ’lerle yaptığımız çalışmalarda biz, bu engellerin aslında aşılabilir konular olduğunu gördük. Her gün kadınların kurduğu KOBİ’lerin imkansızı başardığıyla ilgili ilham verici hikayeler duyuyoruz. Bunlardan biri de Başak Taşpınar Değim’in kurduğu Armut.com. Armut.com, çok kısa bir sürede Türkiye’nin hizmet sektörüne özel online pazaryeri haline geldi. Başak’ın öğrenme azmi ve güçlükleri aşabileceğine dair inancı, yerel ekonomiye istihdam yaratan ve topluma katkı sağlayan başarılı bir işe dönüştü.

Dijital dünyanın kadın girişimcilere sunduğu fırsatlar nedir?
Sadece dijitalin değil, aynı zamanda mobilin gücü sayesinde mağaza vitrinleri bugün hepimizin ceplerine girmiş durumda. İşlerini tamamen mobilden yöneten girişimcilerle artık sıklıkla karşılaşıyoruz. Facebook, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) ve Dünya Bankası’nın dijital varlığı olan KOBİ’lerle aylık olarak yaptığı ortak araştırma Future of Business (İş Dünyasının Geleceği) anketinden elde edilen yeni veriler, tek çalışanlı işletmelerin bile ne kadar küçük olursa olsun dijital araçlardan yararlanarak ihracat yapabileceğini gösteriyor. Raporda, ihracat yapan şirketlerin üçte ikisi, uluslararası satışlarının yarısının online araçlara bağlı olduğunu; bu şirketlerin yüzde 45’i ise uluslararası satışlarda yüzde 75 oranında online araçlara güvendiğini belirtiyor. Mobil başta olmak üzere dijital stratejiler, işletmelerin büyümesine yardımcı olur. Facebook’un bunu gerçekleştirmek için en iyi platform olduğuna inanıyoruz. 2 milyarı aşan topluluğumuzla kişiselleştirilebilir ölçekte pazarlamayı mümkün kılıyor, dünyanın en etkin maliyetli ve kolay kullanılabilir reklam ürünlerini sunuyoruz.

Gelişmiş ülkelerde kadın girişimcilerin start up ekosistemine ve ekonomiye etkisi nedir?
Her ne kadar tüm dünyada start up ekosistemi gelişse de kadınların kurduğu start up’ların oranının görece düşük kaldığını görüyoruz. Örneğin, İngiltere’de küçük işletmelerin sadece yüzde 5’i kadınlar tarafından kuruldu. Dünyada İstihdam ve Sosyal Görünüm 2015 Raporu, kadın girişimcilerin erkek girişimcilere oranla çocukların eğitim, sağlık ve beslenmesine katkı sağlamaya daha eğilimli olduğunu gösteriyor.

Kadın girişimci sayısı nasıl artar?
Olası fırsatları görmek ve daha fazla kadına güç kazandırmak istiyorsak iyi iş fikirlerine sahip olan kadınları desteklemeliyiz. Mevcut potansiyellerinin farkında olmaları ve bunu yaparken başkalarına da ilham kaynağı olmaları için onları eğitimler ve teşviklerle desteklemeye devam etmeliyiz. Bir kadın girişimciyseniz ya da olmayı hayal ediyorsanız bu hikayelerden ilham alarak SheMeansBusiness girişimiyle bu hayalinizi gerçeğe dönüştürecek eğitim, öneri ve desteklere erişmeniz ve aynı zamanda doğacak yeni fırsatları da değerlendirmenizi ısrarla tavsiye ediyorum.

KAÇ KADIN GİRİŞİMCİYE ULAŞACAKSINIZ?
“Türkiye’deki 5 bin kadın girişimciye bir yıl içerisinde ulaşmayı amaçlıyoruz.”

“GÜVEN EKSİKLİĞİ GÖRÜYORUZ”
KAYNAK TOPLAMA Kaynak toplama gerçekten de başlangıç aşamasındaki pek çok işletmenin karşılaştığı bir zorluk. Ancak bununla birlikte güven eksikliği de görüyoruz. Araştırmalar, 18- 64 yaş aralığındaki nüfusun yüzde 31’inin iş kurmak için iyi fırsatlar gördüğünü gösterirken başarısızlık korkusunun iş kurmanın önüne geçtiğini ortaya koyuyor.

“ÇOK HEYECANLIYIZ” İşte biz de buradan başlıyoruz. İş kurmak, geliştirmek ve yerel ekonomiye katkı sağlamak amacıyla daha fazla kadına güç sağlamak için Türkiye’de güçlerimizi TOBB ile birleştirdiğimiz için çok heyecanlıyız. Bu iş birliğimizle kadınlara ait işletmeleri desteklemede güçlerini birleştirmeleri için herkese ilham kaynağı olmak istiyoruz. Çünkü kadınlar başardığında, hepimiz kazanırız.

KADINLAR NEDEN VAZGEÇİYOR?
“Kendilerine güvenmedikleri ve pratik iş becerilerinden yoksun oldukları için vazgeçiyorlar.”

Tara Hopkins

Tara Hopkins

EN BÜYÜK ZORLUKLAR
CİDDİYE ALINMAK Çöpadam’ın kurucusu Tara Hopkins, kadın girişimci olarak yaşadığı en büyük zorluğun, ciddiye alınmak ve insanları ne dediğini bildiğine inandırmak olduğunu söylüyor. Hopkins sözlerine şöyle devam ediyor: “Tabii yaptığın işe inandığın için gidişat ne kadar zorlaşsa da yeterli güce sahip olduğunu bilerek ilerlemek ve fikrini bir sonraki aşamaya başarıyla taşımak da aşılması gereken en önemli zorluklardan…”

KENDİNDEN ŞÜPHE ETMEK Bebemoss’un kurucusu Izabela Erşahin, kadın girişimci olarak aslında erkeklerin karşılaştığı zorlukların

Izabela Erşahin

Izabela Erşahin

benzerleriyle karşılaştığını söylüyor. Erşahin, sözlerine şöyle devam ediyor: “Ancak bir anne-girişimci olmak, zaman başta olmak üzere kendi başına birçok zorluğu da beraberinde getiriyor. En büyük ikinci düşman ise kendinden şüphe etmek. Başarmak için kendi kendinize yoğun baskı uygularken bir taraftan aile yetiştirmeye odaklandığınız için istedikleriniz ve yapabileceklerinize bakışınız her zaman işletmenizin ilk aşamalarındaki kadar net olmayabilir. Tüm bunlara rağmen farklı bir şekilde bunlara sahip olamazdım. Yaptığımı işi ve çocuklarım için orada olmayı seviyorum.”

ARZ VE TALEBİ DEĞERLENDİRMEK Cercis Murat Konağı Kurucusu Ebru Baybara, girişimci olmanın aslında zor olmadığını belirtiyor ve ekliyor:

Ebru Baybara

Ebru Baybara

“Önemli olan çevredeki arz ve talebi iyi değerlendirebilmek. Girişimciler yola çıkarken öncelikli olarak sermaye bulmaya değil, projeye ve doğru iş planını yapmaya odaklanmalı. Ben bir girişimci olarak tüm projelerimde bu şekilde yola çıkıyorum; o nedenle de çok zorlanmıyorum.”

“KARARLILIK GEREKTİRİYOR” Girandola Kurucusu Aslı Eraltan’a göre yeni bir şirket kurmak çok büyük bir sorumluluk ve kararlılık gerektiriyor. Eraltan, sözlerine şöyle devam ediyor: “Bir girişimci olarak hata yapmayı kabullenmeniz, kendinizi çabuk toparlamanız, hızı öğrenmeniz ve her zaman başaracağınıza inanmanız gerekiyor.

Aslı Eraltan

Aslı Eraltan

Başlarda her güne ‘Bu iş olacak’ diyerek başladım. En zor anda bile ‘Yapacak bir şey yok, bu iş olacak’ diye tekrarladım. Ancak tüm bunların yanında girişimcilik, çok tatmin edici ve heyecan verici de bir serüven. Gerçekten sevdiğim bir işi yapıyor olduğum için çok mutluyum.”

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.