Metro AG, hedef kitlesinin önemli bir kısmı olan otel, restoran ve yiyecek sağlayıcıları (HORECA) sektörünün teknolojiden yeterince faydalanamadığını gördü ve dijitalleştirme hareketi başlattı. HORECA Dijital adlı şirketi kurarak çalışmalarını yürüten şirket, start up’ları da kendisiyle iş birliği yapmaya davet ediyor. Metro AG’nin CEO’su Olaf Koch, bu alanda çok sayıda girişim fırsatı olduğuna dikkat çekiyor. “Teknoloji start up’larını bakir bir alan olan HORECA’daki fırsatlara odaklanmaya davet ediyorum” diyor.
ÖZLEM AYDIN AYVACI [email protected]
Dünyanın en büyük toptancı ve perakendecilerinden Metro AG, birkaç yıl önce önemli bir saptamada bulundu. Hedef kitlesinin büyük bir kısmını oluşturan otel, restoran ve yiyecek sağlayıcıları (HORECA) sektörü, teknolojiden ve dijitalleşmeden yeterince faydalanamıyordu. İşte bu saptamanın üzerine şirket, sektörü dijitalleştirmek için harekete geçti. Bugün Metro AG, her yıl sektörün dijitalleşmesine 30 milyon Euro bütçe ayırıyor. Bu çalışmalarını HORECA Dijital adını verdiği şirketiyle yürütürken en büyük desteği ise start up’lardan alıyor. TechStar iş birliğiyle Metro Accelerator adlı hızlandırma programını hayata geçiren Metro, 2020 yılı itibarıyla Avrupa’da yarım milyondan fazla restoran işletmecisine start up’larla iş birliği halinde dijital güç sağlamayı hedefliyor. Metro, restoranları, otelleri ve yiyecek sağlayıcılarını uluslararası bir şekilde dijitalleştirmek için Dijital Kulüp platformunu da uygulamaya soktu. Geçtiğimiz aralık ayında Münih’te hem dijital kulüp hakkında hem hızlandırma programında finale kalan 10 start up için bir demo day düzenleyen Metro AG’nin CEO’su Olaf Koch, Start Up’a konuştu. Koch, HORECA’ları dijitalleştirme süreçlerinde hangi aşamada olduklarını ve bu noktada start up’lardan beklentilerini şöyle anlattı:
Metro dijitalleşmede öncü bir şirket ama neden HORECA’nın dijitalleşmesine de kaynak ayırıyorsunuz?
Müşteri beklentilerini durmadan araştırıyoruz. Onlarla kişisel ve güvenilir bağlar kuruyoruz. Müşterimiz kazandığında biz de kazanıyoruz. HORECA sektörü en büyük endüstrilerden biri. 420 milyar Euro’luk dev bir sanayi. Sektör 1,8 milyon girişimciye sahip. Her gün milyonlarca müşteriyle temas halindeler. Ancak yıllardır aynı şekilde çalışıyorlar. Hala dijital değiller. Artık teknoloji, müşteri etkileşimi ve hizmeti, iş geliştirme, sürdürülebilirlik ve yenilik için geçmişe göre çok daha büyük fırsatlar yaratıyor. Dijitalleşmeyle sektör maliyetlerini düşürebilir, verimliliğini artırabilir, kendini daha hızlı yenileyebilir ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşabilir. Öte yandan müşteri deneyimi açısından daha iyi servis, yeni ödeme teknolojileri, masa rezervasyonunda yenilikler ve sosyal medyada daha iyi etkileşim yakalayabilirler.
Bu süreç nasıl başladı?
2013 ve 2014 yıllarında sektörün dijitalleşme sayesinde elde edeceği fırsatları belirledik. 2015-2017 arasında işin fizibilitesini yaptık. HORECA sektörü için TechStars’la iş birliği içinde yeni dijital çözümlerin geliştirilmesi için start up’ları desteklemeye başladık. En iyi çözümlere yatırım yapıyoruz. Bu arada kendi çözümlerimizi de geliştiriyoruz.
Kurduğunuz dijital kulüple neler sağlıyorsunuz?
Konaklama sektörünün dijitalleşmesi konusunda çok kararlıyız. Restoranları, otelleri ve yiyecek sağlayıcılarını uluslararası bir şekilde dijitalleştirmek için Dijital Kulüp platformunu uygulamaya soktuk. Çünkü bugün, restoran işletmecilerinin büyük bir çoğunluğu dijital çözüm kullanmıyor. Konaklama sektörü, dijital çözümlerin kullanımından büyük bir fayda sağlayabilir. Dijital Kulüp sayesinde bağımsız restoran işletmecileri yenilikçi çözümlerle bir araya gelecek. 2020 yılı itibariyle Avrupa’da yarım milyondan fazla restoran işletmecisine ulaşmak ve kendilerine dijital çözümler sunmak istiyoruz.
Bu amaçla bir şirket de kurdunuz değil mi?
HORECA Dijital isimli bağımsız bir dijital şirket kurduk. Şirketin görevi hem kendiliğinden gelişen dijital çözümler hem start up’lar tarafından geliştirilen yenilikçi dijital çözümlerle ilgilenmek.
Start up’lar bu süreçte nasıl bir rol oynuyor? Onlarla nasıl bir iş birliği içindesiniz?
2015 yılından beri TechStars tarafından desteklenen Metro Accelerator adlı hızlandırma programımız var. Bu programla konaklama sektörüne yönelik dijital çözümler sunarak seçili start up’ları destekliyoruz. Berlin, Paris, Milano ve Viyana’da 500 pilot işletmede bu çözümleri uygulamaya sokuyoruz ve restoran işletmecileri açısından katma değerleri ve kabulleri konusunda testler gerçekleştiriyoruz.
Şu ana kadar nasıl geri dönüşler aldınız?
500 pilot işletmedeki müşterilerimizden almış olduğumuz tepki son derece olumlu. Örneğin KOBİ’ler rezervasyonlarını yüzde 40, satışlarını yüzde 10 artırdı. Gıda israfı yüzde 15 azalırken günlük 1-3 saat zamandan tasarruf ettiler. Amacımız dünyanın en büyük dijital HORECA topluluğunu oluşturmak. 2018’de 50 bin, 2020’de 500 bin üyeye ulaşmayı hedefliyoruz. Bu çalışmaları start up’larla iş birliği içinde yürütüyoruz. Teknoloji girişimcilerine yönelik gerçekleştirdiğimiz ‘Accelerator’ yarışmasına katılan ve gastronomi dünyasının dijitalleşmesine yönelik projeleriyle gelen start up’lardan ilk 10’u belirledik. Proje ekipleriyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu 10 proje ekibine birtakım eğitimler verildi, bu eğitimler sonrasında projeler üzerine çalışılmaya devam edildi. Accelerator yarışmasında belirlenen 10 proje demo day’de sunumlarını yapıyor. Yatırımcılara projelerini aktarıyorlar.
Özellikle hangi start up’lara yatırım yapmayı ya da onları desteklemeyi tercih ediyorsunuz?
Temelde HORECA sektörüne yönelik dijital çözümleri geliştirmeyi ve yatırım yapmayı hedefliyoruz. Bu doğrultu da HORECA, hospitality start up’larını destekliyoruz.
Metro Accelerator ile ilgili önümüzdeki dönem hedefleriniz neler?
TechStars, girişimcilerin teknoloji alanında başarılı bir şirket kurmalarına yardımcı olmak için uzmanlığını sunuyor. Metro da HORECA sektöründeki güçlü uzmanlığıyla müşterilere ve konu uzmanlarına rahatlıkla erişiyor. Start up’lara teknik beceri ihtiyacı duymadan, etki ve bilinirliklerini artırmak için destek veriyor. Amacımız keşif döneminden sonra start up’larla birlikte KOBİ’leri daha başarılı hale getirmek, iş performansı ve verilere dayalı karar vermeyi iyileştirmek, sürdürülebilirliği artırmak.
VAKTİMİN 4’TE 1’İ START UP’LARIN”
TEKNOLOJİ KÖKENLİYİM Kariyerime teknolojide başladım. İlk internet çözümlerinin patladığı zamanlarda internet şirketlerinde çalıştım. Teknoloji uzun yıllardır işimin bir parçası. Bu sektöre geçtikten sonra da teknoloji işimin hep çok önemli bir parçası olmaya devam etti. Bugün de zamanımın yüzde 25’ini gastronominin dijitalleşmesine ve start up’lara ayırıyorum.
HER YIL 30 MİLYON EURO Her yıl bu amaçla 30 milyon Euro harcıyoruz. Start up’lar katalizör görevi görüyor. Sınırları yok, özgürler. Araştırma ve geliştirme departmanımız gibiler. Her şeye çok farklı bir gözle bakıyorlar. Start up’ları en büyük iş birlikçilerimiz olarak görüyoruz ve onlarla çalışmaya devam edeceğiz. Onların büyümelerini de takip edeceğiz.
Metro Accelerator’ın geri dönüşünü nasıl alıyorsunuz?
KOBİ’ler rezervasyonlarını yüzde 40, satışlarını yüzde 10 artırdı.
HORECA sektörünün büyüklüğü nedir?
HORECA 420 milyar Euro’luk dev bir sanayi, 1,8 milyon girişimciye sahip.
FAVORİ START UP’IM
EN BAKİR ALAN HORECA bu zamana kadar hiç teknolojiyi kullanmadı. Bu alanda her yerde fırsat var. İK’da bile fırsat olabilir. Teknoloji start up’larını şu an bakir bir alan olan HORECA sektöründeki fırsatlara odaklanmaya davet ediyorum. Örneğin hızlandırma programımızda benim favorim Ordercube adlı ürünü geliştiren start up oldu. Müşteriler restoranda sipariş vermek istediklerinde masada bir küp görüyor.
BAHŞİŞLER YÜZDE 40 ARTTI Bu küpe basarak garsonu çağırıp sipariş verebiliyorlar. Küpe bastıkları anda ışık yanıyor ve bekleme süreleri başlıyor. Garsonlar müşterinin bekleme süresini de görüyor. Daha sonra garson gelip siparişleri alıyor. Müşteriler hesabı da bu şekilde isteyebiliyor. Bu ürün müşterinin bekleme süresini yüzde 70 azaltıyor. Biz garsonların bu ürüne kızacaklarını sanıyorduk ama hiç öyle olmadı. Bahşişleri yüzde 40 arttı.
0 yorum