Tayga Baltacıoğlu, 22 yaşındayken Mutlubiev’i kurdu. Ailesinin yaşadığı bir sıkıntıdan iş fikri yaratan girişimci, 3 yıl içinde 400’den fazla temizlik personelinin çalıştığı, 6 milyon TL cirolu bir start up yarattı. 2 yıl içinde 10 bin çalışana ulaşma hesabı yapan Baltacıoğlu, yurt dışına açılmak istiyor. Önümüzdeki ay Milano’ya açılmayı planlayan Baltacıoğlu’nun hedefindeki diğe şehirler Londra, Barcelona ve Paris…
FATOŞ BOZKUŞ [email protected]
Günümüzde pek çok ofis ve ev sahibi temizlik profesyonellerinden hizmet alıyor. Sadece İstanbul’da 160 bin temizlik profesyoneli olarak çalışan kişi olduğu biliniyor. Ancak güvenilir personele ulaşmak gibi her gün gidilecek bir iş bulmak da çok kolay değil. Son dönemde temizlik profesyonelleriyle ihtiyaç sahiplerini bir araya getiren platformların artma nedeni de bu ihtiyaçtan doğdu. Ağustos 2014’te kurulan Mutlubiev de bu platformlardan biri.
Henüz 22 yaşındayken bu şirketi kuran Tayga Baltacıoğlu, arka arkaya aldığı yatırımlarla bugün 400’den fazla temizlik profesyonelinin çalıştığı ve ayda 2 bin 500’ün üzerinde temizlik hizmetinin verildiği bir büyüklüğe ulaştıklarını anlatıyor.
Şirkete ilk olarak Galata Business Angels’tan 2 milyon değerlemeyle 160 bin TL yatırım aldıklarını belirten Baltacıoğlu, “Ardından Doğan Yalçındağ 410 bin TL’lik bir yatırım yaptı. Son olarak Can Eren ve Trivago’nun kurucusu Rolf Schrömgens ile ilk yatırımcılarımız Umur Özal ve Fırat İşbecer’in katıldığı 1 milyon TL’lik bir yatırım aldık” diye konuşuyor.
Şu anda şirket İstanbul, İzmir, Bodrum ve Çeşme’de hizmet veriyor. Önümüzdeki ay yurt dışına açılma niyetinde olduklarını söyleyen Baltacıoğlu, ilk olarak Milano’da hizmet vermeye başlayacaklarını açıklıyor. Baltacıoğlu’nun sonraki hedefi, bu hizmeti Londra, Barselona ve Paris’e taşımak. Mutlubiev’in 26 yaşındaki kurucu ortağı Tayga Baltacıoğlu ile şirketi kurma hikayesini ve gelecek hedeflerini konuştuk:
Girişimcilik maceranız nasıl başadı?
1991 doğumluyum. Saint Benoit’yı bitirdikten sonra Bilgi Üniversitesi’nde işletme eğitimi aldım. Girişimcilik maceram üniversiteden hemen sonra başladı.
Girişimcilikte ilk adımlarınız ne oldu?
Üniversite zamanı babamın ortak olduğu spor pazarlama iletişimi ajansında çalışarak iş hayatına başladım. Ama kısa sürede o işin bana göre olmadığına karar verdim. Ardından Mutlubiev macerası başladı.
Peki kendi işinizi kurma kararını nasıl verdiniz?
Ne yapayım diye düşürken bizim evde 7 yıl boyunca çalışan yardımcımızın işi bırakmasıyla büyük bir boşluğa düştük. Çevremde de böyle sorunları olan insanlara çok sık rastlıyordum. Aslında sorun, iş fikrinin oluşmasını sağladı. Temizlik profesyonelleriyle bu hizmete ihtiyaç duyan insanları aynı platformda buluşturmak için kolları sıvadım.
Eski bir arkadaşımın dijital ajansı vardı. Ona fikrimi anlattıktan sonra onunla birlikte çalışan 3 yazılımcı arkadaşla işin altyapısını kurmaya başladık. Ağustos 2014’te şirketimizi kurduk.
İsmi nasıl buldunuz? Neden Mutlubiev?
Hem sıcak hem samimi bir isim olsun istedim. Evin mutlu olanı, aynı zamanda kadının mutlu olanı demektir. Mutlubiev olarak hem temizlik profesyonellerimizle hem hizmet götürdüğümüz evlerle kurduğumuz bağlar, bizim için çok değerli. İyi bir temizlik hizmeti de aslında bir taraftan kadınları, evleri, evdeki yaşamları mutlu edebilmek demek.
İlk kurduğunuzda şirkette kaç kişi çalışıyordu?
Şirketi ilk kurduğumuzda işe 6-7 temizlik profesyoneli almıştık. Bazen gelen taleplere bu profesyonellerin yetişemediği durumlar oluyordu. Bu süre içinde 40 kadar evin temizliğine bizzat ben gittim. İşin mutfağını da böylece öğrendim.
Girişiminizi ne kadarlık bir sermayeyle kurdunuz?
150 bin TL’lik bir sermaye ile kurdum. Ardından Galata Business Angels’tan 2 milyon değerlemeyle 160 bin TL yatırım aldık. Bu yatırımla 3-4 ayda ciddi bir büyüme yakaladık. Sonra Aydın Doğan Yalçındağ’ın katıldığı 5 milyon TL değerlemeyle 410 bin TL tutarında bir yatırım turu gerçekleştirdik.
Son olarak da Can Eren ve Trivago’nun kurucusu Rolf Schrömgens ile ilk yatırımcılarımız Umur Özal ve Fırat İşbecer’in katıldığı 2 milyon TL’lik bir yatırım aldık. Yani bugüne kadar toplam 2,9 milyon TL’lik yatırım aldık.
Yatırımcılara siz mi gittiniz?
Galata Business Angels’a biz gittik. Oradaki sunumumuzun, karşılıklı konuşmalarımızın ve görüşmelerimizin ardından Umur Özal ve Fırat İşbecer’in ilgisini çekmeyi başardık. Ardından diğer yatırımcılar gelmeye başladı.
Peki bu yatımlarla birlikte bugün şirket nasıl bir büyüklüğe ulaştı?
Bugün 5 yatırımcı ve 3 kurucu ortağız. Bir de hisse opsiyonu olan çalışanlarımız var. İlk zamanlar sadece İstanbul’da hizmet veriyorduk. Bugün İstanbul dışında İzmir, Bodrum ve Çeşme’de de hizmet verir hale geldik. Bünyemizde 400’den fazla temizlik profesyoneli çalışıyor ve müşterilerimize ayda 2 bin 500’ün üzerinde temizlik hizmeti götürüyoruz. Sadece evlere değil ofislere de temizlik hizmeti veriyoruz. 100’e yakın ofis müşterimiz var.
Bu yılı nasıl kapatmayı planlıyorsunuz?
Ayda 6 bin ev temizleyen bir yapıya gelmek istiyoruz. Bu yıl sonunda hedefimiz, toplam 40 bin evi temizlemek. Çalışan sayımızı da hızla artırmak istiyoruz. Yılın sonunda 750-800’ü bulacağız. Şu anda İstanbul’da 160 bin temizlik profesyoneli hizmet veriyor. İki yıl içinde hedefimiz 10 bin çalışana ulaşmak. Hedeflerimizden bir diğeri de yurt dışına açılmak.
Yurt dışına açılmaya nereden başlayacaksınız?
Öncelikli olarak Milano ile açılmak istiyoruz. Kompakt bir şehir ve alışkanlıkları Türkiye’ye benzediği için ilk oradan başlamanın doğru olduğuna inanıyoruz. Sonrasında ise Mutubiev’i İspanya ve İngiltere’ye götürmeyi planlıyoruz.
Atina’ya ne zaman açılacaksınız?
Önümüzdeki ay açılacağız. 2-3 yıl içinde şirket satın alan konumuna gelmek istiyoruz. Örneğin İngiltere’ye girdiğimizde belki ufak ölçekli bir şirket satın alarak orada konumlanabiliriz. Milano’daki operasyonlarımız için başlangıçta 2-3 kişi çalışacak. Ülke müdürü, eğitim ve satış yöneticisi olacak. Yazılım, pazarlama ve müşteri hizmetleri Türkiye’den yönetilecek. 3 yıl sonra 3 ülkede var olma niyetimiz var. Milano, Barselona ve Londra hedef şehirlerimiz. Bugün 6 milyon TL ciromuz var. Yakın vadedeki hedefimiz, bunu 15-16 milyon TL’ye çıkarmak.
“ÇALIŞANLARIN ÇOĞU KADIN”
EK KAZANÇ Mutlubiev’in müşteri yaş ortalaması 24-35. Çalışan temizlik profesyonellerinin yaş ortalaması ise 42. Çalışanlarımız arasında geçimini bundan sağlayan kişiler olduğu gibi ek kazanç yaratmak için bu işi yapanlar da var.
PROFİL Örneğin üniversite öğrencilerinden muhasebe elemanlarına kadar farklı profillerden kişiler, temizlik profesyoneli olarak karşımıza çıkabiliyor. Çalışanlar ağırlıkta kadın. Bugün çalışanların sadece yüzde 2’si erkek. Erkekler ise ağırlıklı olarak ofislere hizmet götürüyor.
CİRODA HEDEF NE?
6 milyon TL ciromuzu yakın vadede 15-16 milyon TL’ye çıkarmak istiyoruz.
ŞU ANA KADAR NE KADARLIK BİR YATIRIM ALDINIZ?
“2 teklif aldık. Önümüzdeki 10 yılda da şirketi satacağımızı düşünmüyorum.”
KOŞULSUZ MUTLULUK
GÜLÜMSE MESAJI Sistemin iyileştirilmesiyle ilgili her gün çalışıyoruz. Çalışanlarımızın telefonlarına her gün 20 tane gülümse, işe geç kalma, sigara içme gibi içten notlar gönderiliyor.
2 AYDA 1 ETKİNLİK Çalışanları motive etmek adına 2 ayda bir büyük etkinlikler yapıyoruz. Onlar bizim yüzümüz, Mutlubiev’i Mutlubiev yapanlar, evleri mutlu edenler onlar, dolayısıyla bunu yapmak zorundayız. Tabii müşteri memnuniyeti için de yaptığımız farklı çalışmalar var. Mesela çeşitli indirimler sağlıyoruz. Amacımız onları her yerde, her koşulda mutlu etmek.
“TEMİZLİK DİKEYİNDE BÜYÜYORUZ”
EVLER SİGORTALANIYOR Biz bu sektörde rakipler karşısında zorlanmaktan öte onların yaptığı hatalardan ders çıkararak iş modelimizi oluşturduk desek sanırım daha doğru olur. Biz sadece temizliğe odaklandık ve temizlik özelinde kaldık. Tamamen temizlik dikeyinde büyüyoruz ve bundan sapmak istemiyoruz.
Ayrıca hem temizliğe giden profesyonellerimizi hem temizlik hizmeti götürdüğümüz evleri, ofisleri sigortalıyoruz. Günlük temizliğe gelen profesyonele muhakkak sigorta yaptırmak gerekiyor. Biz bunu uygulama üzerinden otomatiğe bağladık. Sizin adınıza sigortayı yapıyoruz ve bunun için sizden 2,5 TL alıyoruz. Zaten günlük sigortanın maaliyeti de bu. Bu teknolojik altyapı kimsede yok.
EĞİTİM TAKİP SİSTEMİ Operasyonda ise kimsenin birbiriyle konuşmasına gerek yok. Her şey uygulama üzerinden gerçekleşiyor. Kullanıcının temizlik siparişi verirken işaretlemesi gereken alanlar var. Onları doldurduktan sonra sipariş temizlik profesyoneline ulaşıyor. Örneğin, evde ne tür işlerin yapılacağı, anahtarın nereden alınacağı veya evde evcil hayvan olup olmadığı gibi pek çok bilgiyi temizlik profesyoneli uygulama üzerinden görüyor. Ayrıca tüm çalışanlarımızın alması gereken eğitimler var. Eğitim takip sistemimiz bulunuyor. Temizlik profesyoneli eğer eğitimlere gitmiyorsa sistemden çıkarılıyor.
0 yorum