Hande İzmirlioğlu: 1 milyar doları yakalarız

İkinci el pazaryeri olan Dolap, sektöre sonradan girmesine rağmen son 2 yıldır pazar lideri. 2018’de Trendyol’a satıldı. 2018’de yüzde 450 büyümeyle 100 milyon TL’lik satış yapıldığını söyleyen Dolap Kurucusu ve CEO’su Hande İzmirlioğlu, 2019’da 400 milyon TL’lik satışa ulaşacaklarını açıklıyor. İzmirlioğlu, “2025-2026 yıllarında 1 milyar dolar ciroyu yakalarız. Tüm ikinci el alışverişinde pazar lideri olmak istiyoruz” diyor.

ÖZLEM AYDIN AYVACI oaydin@capital.com.tr

İkinci el pazaryeri olan Dolap, 2016’da kuruldu ve kısa sürede büyük başarıya ulaştı. Sektöre sonradan girmesine rağmen son 2 yıldır pazar lideri. 2018’de Trendyol, Dolap’ı satın aldı. Erken aşamada gerçekleşen bu satın alma sonrasında Dolap, hızlı büyümesini sürdürüyor. Kullanıcılarının kullanmadığı ya da az giydiği ve elinden çıkarmak istediği kıyafetleri Dolap’a yükleyip sattığı platformda, 200 farklı kategoride 25 milyon ürün var. Son bir yılda katılan 7 milyon yeni kullanıcıyla Dolap, toplamda 8,5 milyon kayıtlı kullanıcıya ulaştı. Platforma günde 160 bin yeni ürün yükleniyor.

Dolap’ta 2018’de yüzde 450 büyümeyle 100 milyon TL’lik satış yapıldığını söyleyen Dolap Kurucusu ve CEO’su Hande İzmirlioğlu, 2019’da 400 milyon TL’lik satışa ulaşacaklarını açıklıyor. Satılan her üründen yüzde 10 komisyon alan Dolap, böylece 2019’da 40 milyon TL ciroya ulaşmış olacak. İzmirlioğlu, ikinci el pazaryerinde kolay kullanım özellikleriyle çıktığı ilk yılın sonunda lider olan Dolap’ı, 2022 yılında 5 milyar TL’lik satış üzerinden 500 milyon TL ciroya ulaştıracaklarını söylüyor. İzmirlioğlu, “2025-2026 yıllarındaysa 1 milyar dolar ciroyu yakalarız. Akla gelen ilk ikinci el pazaryeri platformu olmak istiyoruz. Tüm ikinci el alışverişinde pazar lideri olmayı hedefliyoruz” diyor.

Dolap’ın hikayesini kurucusu ve CEO’su Hande İzmirlioğlu ile konuştuk:

Dolap nasıl kuruldu?
Biz girdiğimizde sektörde 2 rakip vardı. Ben telekom kökenliyim. Mezun olduktan sonra ilk 3-4 yılımı telekom sektöründe geçirdim. Daha sonra internet alanına geçtim. Orada son kullanıcıya yakın olmak beni epey mutlu etti. Yaptığınız her işin sonucunu anında görebiliyorsunuz. Aynı mutluluğu paylaşan insanlar olarak bir araya gelip son tüketiciye daha çok dokunabileceğimiz bir iş yapabilir miyiz diye düşünmeye başladık. Burada önemli bir faktör de şuydu: Üç kurucu ortak da pazaryeri anlamında deneyimliydik. Son kullanıcıyı mutlu edeceğimiz bir pazaryeri iş fikri düşünmeye başladık. Böylece Dolap ortaya çıktı. 2016 yılında böyle başladık. İkinci el sektörüne C2C ile girdik. Dolap’ı standart e-ticaret platformlarından ayıran iki özelliği bulunuyor: Birincisi, Dolap’ın tedarikçileri de birer birey. Bu da platformda ayırıcı diğer özelliği getiriyor: Sosyallik. Dolap, profillere “like”, “comment”, “follow” gibi özellikler getirerek platformu sosyal bir ortam olarak kurguluyor. Dolap bu özelliklerle tıpkı Instagram gibi sosyal bir platform haline geliyor.

Diğer ortaklarınız kim?
Cenk Çivici ve Yiğit Darçın ile işi kurduk. Üçümüz birlikte daha önce n11.com’da birlikte çalışıyorduk. n11.com’un yazılım kısmını üstlenmiştik.

Büyüme grafiğiniz nasıl gelişti?
Daha çok ürün eklemiş üyeleri takip ettik. İlk 1,5 yılda rakiplerimizi geçtik. Çok hızlı büyüdük. Burada store’daki sıralamaya bakıyoruz. Zaten mobil uygulamayla çıktık. Sektördeki tüm rakiplerimizin web sitesi vardı, bizim yoktu. Şu an web sitemiz var ama siteye gelenleride mobile yönlendiriyoruz. Nasıl Instagram’ı web’den kullanamazsınız. Dolap da bizce öyle. Store’daki sıralama kullanıcının ilgisine, beğenisine, tekrar gelip kullanmasına göre yapılıyor. Store, Apple Store ve Google Store’daki sıralama. Şu anda 10 milyon kişi Dolap’ı indirdi. İçeride üye olarak hayatına devam eden 8,5 milyon kişi var. Ürün ekleyip satan 600 bin Dolap üyesi bulunuyor. Ürün alıp satan üye sayısı 1 milyon. Ürün yükleyip satmamış kişi sayısı da 1,5 milyon. Onların da satabilmesi için çalışmalar yapıyoruz.

Şu ana kadar ne kadarlık satış yapıldı?
Dolap’ta şu ana kadar adet olarak 10 milyona yakın ürün satıldı. 2019’da 400 milyon TL’lik satışa ulaşmayı hedefliyoruz. Büyüme oranımız çok hızlı gidiyor. 2018 toplam satış rakamı 100 milyon TL idi. İlk yıl ise 20 milyon TL civarındaydı.

Gelir modeliniz nasıl?
Kullanıcılarımızın satışlarından yüzde 10 komisyon alıyoruz. Yani 400 milyon TL’lik satışta bizim ciromuz 40 milyon TL oluyor.

Hedeflerinizde neler var?
2022’ye kadar bir tahmin yaptık. 2022’de 5 milyar TL’lik satış yapılmasını hedefliyoruz. Yani 2022 ciromuzun 500 milyon TL olmasını hedefliyoruz.

1 milyar dolar ciroya ulaşmayı hedefliyor musunuz?
Her yıl yüzde 300-400 oranında büyüyoruz. Büyüme oranımızın böyle devam edeceğini düşünüyoruz. Evet, o hedefe ulaşacağız. İkinci el pazaryerinde şu anda lideriz. Sektördeki dominant oyuncuyuz. Dolap’a yeni kategoriler eklenecek. Diğer oyuncular zayıflayacak. Biz de daha büyük bir kitleye ulaşıp daha hızlı büyüyeceğiz. Trendyol, çok hızlı büyüdüğü için ona paralel biz de büyüyeceğiz. Tüm ikinci el alışverişinde pazar lideri olmak istiyoruz.

Trendyol’a satışınız nasıl gerçekleşti? Çok erken aşamada bir satış oldu.
Haklısınız, erken aşamada olmasının nedeni bizim açımızdan çok pozitif bir tablo olmasıydı. Dolap’ı Trendyol bünyesinde çok daha hızlı büyütebileceğimizi gördük. Özellikle Trendyol’un kadın kitlesiyle Dolap’ın kitlesi çok uyuşuyordu. Dolap’ta kadın ve çocuk giyim kategorileriyle çocuk kitap kategorileri var. Trendyol’un da en güçlü olduğu kategori kadın giyimi. Oradaki iş birliğinin bize know how olarak çok şey katacağını düşündük.1,5 yıl sonra Trendyol’a satış gerçekleşti. Trendyol’un ofisini zaten öncesinde de kullanıyorduk. Erken aşamada bu birleşme çok faydalı oldu. Dolap, şu an etrafında çok pahalı danışmanları olan bir şirket gibi… Çünkü her başımız sıkıştığında Trendyol’daki arkadaşlara gidip onların fikirlerini, yardımlarını alabiliyoruz. Bize çok büyük katkıları oldu.

Dolap, büyüme potansiyeli yüksek bir şirketti. Trendyol’a neden hepsini sattınız?
Biraz erken seviye olduğu için bunun daha doğru bir yol olduğuna karar verdik. Trendyol çatısı altında, onların deneyimlerinden faydalanarak daha iyi yol alacağımızı düşündük.

En fazla üye nereden kazanılıyor?
Gerçekten insanlar birbirinden duyup geliyor. İkinci el ürün satışı Türkiye’de çok yaygın olmadığı için size bir arkadaşınız, “Ben Dolap’ta ürün sattım para kazandım” dediği anda siz de sisteme girmek istiyorsunuz. Bu en etkili yöntem.

Kullanıcıların gelir ortalaması nedir?
Ortalama 500 TL gelire ulaştılar. Bunu ciddi anlamda gelire dönüştüren kullanıcılarımız da var. İçlerinde üretime başlayan popüler satıcılarımız var. Bir kullanıcımız 3 yılda 2.500 satış yaptı. Bu, günde 3 satışa denk geliyor. Dolap’ın da fenomen satıcıları oldu. 36 bin 200 takipçisi var. Daha fazla takipçisi ve satışları olanlar da var ama bu kullanıcımızın hikayesi çok güzel. Eşi önce ‘Böyle ticaret mi olur’ derken şimdi ona yardım ediyor. Elinden bir eşyasını çıkarmak isteyen kişilerin aklına gelen ilk marka olmak istiyoruz.

İkinci el pazarının büyüklüğü nedir Türkiye’de?
Pazarın büyüklüğü 4 milyar TL. Online yüzde 45’ini alıyor yani şu anda online kısmı 1,7 milyar TL. Buradan 400 milyon TL’lik pay alıyoruz. Bu pazarda tek başımıza kalmayı hedefliyoruz. 2025-2026’da yüzde 10 olan komisyon gelirlerimizde 1 milyar dolar ciro yaratırız.

Dolap’ın kargo tarafı da yenilikçi. Burada nasıl fark yarattınız?
Profesyonel satıcılar için pazaryeri sitelerinde satışı yaptıklarında arkada bir kod oluşur ve o kodla ürün kargoya verilir. Herhangi başka bir alıcı bilgisi girmelerine gerek kalmaz. Bu büyük pazaryerleri için olan bir özellikti. Bunu Dolap’a uyarladık. Tüm odağımız kolaylık olduğu için bunu kullanıcılarımız için sunduk. Bunu C2C tarafında geliştiren ilk şirketiz. Şu anda 3 kargo şirketiyle çalışıyoruz. Tabii ki bu kargo şirketi sayısını da artıracağız. Daha sonra rakiplerimiz de bu hizmeti sunmaya başladı. Diğerleri bir kargo şirketinde kaldı. 3 kargo şirketiyle çalışmamız da kullanıcılara kolaylık sağlıyor. Platformda ne kadar çok kargo şirketi bulundurabilirsek o kadar iyi. Dolap heyecanım sürüyor. Dolap daha çok küçük, gidecek çok yolumuz var.

Dolap’ın geleceğine dair hayaliniz nedir?
Kullanıcıların başka bir uygulamaya ihtiyaç duymayacağı bir platform olmasını hedefliyoruz. Yani kullanıcı elinden bir ürün çıkaracaksa bunu Dolap’ta yapmalı yeni bir şey alacaksa Trendyol’dan almalı. Hayalimiz bu. Akla gelen ilk ikinci el pazaryeri platformu olmak istiyoruz. Hedef, ikinci el bütün ürünlerin alışverişinde pazar lideri olmak.

TRENDYOL BÜYÜMEYİ NASIL ETKİLEDİ?
“KAYGILARIMIZ AZALDI”
Trendyol’a satış sonrası büyüme hızımız gayet iyi. Yıllık yüzde 300-400 büyüme oranına ulaştık. Operasyonel anlamdaki kararlarımızı alırken kaygılarımız azaldı. Hep beraber hesaplayıp karar alabiliyoruz. Start up iken risk olarak algılayıp alamadığımız kararları bu çatı altında çok kolay alabiliyoruz. Dolap’ın tamamını Trendyol’a sattık. Hayalimiz bu çatı altında Dolap’ı büyütmek.

“SIFIR BÜROKRASİ VAR” Şu an çocuğumuzu iyi bir okula gönderebiliyoruz gibi hissediyoruz. Bu çatı altında çok mutluyuz. Kendi yazılımımızı kendi pazarlamamızı kendi içimizde halleden bir ekip olarak yola devam ediyoruz. Trendyol da bu şekilde start up kültüründen geldiği için bu kültürümüzü sürdürüyoruz. Trendyol da bu kültürü sürdürüyor. Şu anda Trendyol’da sıfır bürokrasi var ve her şey çok hızlı yürüyor. Ben CEO olarak devam ediyorum.

NASIL BİR GELİR MODELİNİZ VAR?
“Kullanıcılarımızın satışlarından yüzde 10 komisyon alıyoruz.”

“2 MİLYON KİŞİYE DOKUNUYORUZ”
AKTİF KULLANICILAR
Dolap, toplam değeri 1,7 milyar TL olan ikinci el online pazarında, 25 milyon ürünle Türkiye’de ikinci el kıyafet pazarını domine ediyor. Türkiye’nin kendi alanında en büyük uygulaması olarak yoluna devam ediyor. Son bir yılda Dolap’a 7 milyon yeni kullanıcı katıldı. Dolap’ta hem alıcı hem satıcı olarak aylık aktif kullanıcı sayısı 2,5 milyon. Dolap’ın mobil uygulama indirilme sayısı yüzde 250 artarak 10 milyona çıktı.

GELİR ELDE EDİYORLAR Dolap, kadınların ev ekonomisine katkısında önemli bir yere sahip. Dolap’ta satış yapıp kazanç sağlayan 600 bin üye düşünüldüğünde, Türkiye’de 600 bin hanenin ev ekonomisine katkı sağlıyoruz. TÜİK verilerine göre, Türkiye’de 3,4 olan ortalama hanehalkı büyüklüğünden yola çıktığımızda Dolap ile yaklaşık 2 milyon kişiye dokunuyoruz.

500 BİN KADIN KAZANDI Kadınların en çok satış yaptığı ilk 5 kategori spor ayakkabı, kol çantası, askılı çanta, gece elbisesi ve güneş gözlüğü. En çok üyemizin olduğu ilk 5 il ise İstanbul, Ankara, İzmir, Adana ve Bursa. 2018’de 215 bin kadın 100 milyon TL ticaret hacminde 2 milyon adet ürünü Dolap üzerinden sattı. 2019 ilk yarıyılda ise 6 milyon adet ürün satışına aracılık eden Dolap ile 500 bin kadın kazanç elde etti. Dolap’ta her gün 160 bin yeni ürün ekleniyor. Günde 550 bin kadın Dolap’ı kullanıyor.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.