2020’de %25 büyürüz


Finedine, yeme-içme sektörüne özel çözümler sunan bir platform. Kurucular Duygu Kutluoğlu Kılıç ve Adil Burak Kılıç, bu yıl yüzde 25 büyüyeceklerini söylüyor. Yeni neslin yemeğin arkasındaki hikayeyi bilmek istediğini anlatan girişimciler, Finedine’ın da bu fırsatı verdiğine inanıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA
[email protected]

Duygu Kutluoğlu Kılıç ve Adil Burak Kılıç tarafından kurulan Finedine Menü, yeme-içme sektöründe işletmelerin satışlarını artıracak, maliyetlerini düşürecek bir operasyon yönetim platformu ve dijital menü uygulaması. Yaklaşık 4 yıl önce kurulan şirket, bugün 54 ülkede bin civarında müşteriye hizmet veriyor.

Huaweide çalışırken tanışan ikilinin iş için gittikleri Çin’de yaşadıkları menü sorunu, Finedine’ın tohumlarının atılmasını sağlamış. Finedine, bugüne kadar Fırat Işbecer, Hande Enes, 500 Startups ve Kuveytli Savour Ventures’tan 400 bin dolarlık yatırım aldı.

Yapay zeka modülünü piyasaya sürmeye hazırlanan girişimciler, bir yandan da COVID-19 salgınından etkilenen restoran sektörü için ürünlerine yeni özellikler eklemeye devam ediyor. 2020 yılında salgının etkisine rağmen yeni ürünlerinin de verdiği ivmeyle büyümeye devam etmeyi planladıklarını söyleyen şirketin kurucusu ve CEO’su Duygu Kutluoğlu Kılıç, “Salgın sürecinde restoranların yeni ihtiyaçları ortaya çıkmaya başladı.

Menüyü telefondan okumayı sağlayan QR kodlu menü uygulamamıza Gel-Al ve paket servisi siparişlerini almayı sağlayan özellikler ekledik. Bu yıl bu taraftaki geliştirmelere paralel yapay zeka modülümüz de devreye girecek. Fast food markaları için geliştirdiğimiz kiosklar da var.

Tüm bu ürünlerle önümüzdeki dönemde şu anki şartlara rağmen büyümeye devam etmeyi hedefliyoruz” diyor. Finedine Menü’nün kurucuları Duygu Kutluoğlu Kılıç ve Adil Burak Kılıç ile girişimlerinin hikayesini ve hedeflerini konuştuk:

Öncelikle kendinizden bahsedebilir misiniz?

Duygu: İTÜ’de elektronik mühendisliği okudum. Ardından aynı alanda yüksek lisans yaptım. Huawei’ye girdim. Bir süre yazılımcı, sonrasında sistem mühendisi olarak çalıştım. Burak’la Huawei’de tanıştık. Finedine ise süreç içinde kafamızda oluşmaya başlamıştı. Bir süre kendimizi geliştirmek istedik. O dönem girişimlerinden Pozitron ilgimizi çekiyordu. Ben de Pozitron’a başvurdum. Beş yıl Fırat İşbecere raporlayarak çalıştım. Sonrasında projemiz belli bir noktaya gelince ayrılıp Finedine’da çalışmaya başladım.

Burak: Yeditepe Üniversitesi’nde bilgisayar mühendisliğinden mezun oldum. Mezun olduktan sonra Huaweide işe başladım. iki yıl çalıştıktan sonra kendi şirketimi kurdum. Birkaç büyük şirkete yazılım sağladım. Sonrasında Finedine fikri olgunlaştıkça tamamen ona odaklanmaya başladım.

Finedine Menü’yü kurma fikri nasıl ortaya çıktı?

Duygu: Şirketi kurmaya Çin’de bir iş yemeğinde karar verdik. Burak ve ben Huawei’de çalışırken tanıştık. Şirket bizi Çin’e eğitime gönderdi. Orada da gerçekten menü hiç anlaşılmıyor. Tavuk siparişi veriyorsunuz tavuğun ayağı geliyor. Beklentiyle önünüze gelen tabak uymuyordu. Görerek, bilerek sipariş versek iyi olur diye düşünüyorduk. Sektörü inceledikçe bu konuda bir ihtiyaç olduğunu gördük. Böylece restoranlarla görüştük ve onlardan gelen geri dönüşlerle ürünü tasarlamaya başladık. ilk çıkış noktamız dijital menüydü.

Burak: Son kullanıcıya yönelik bir ürün olarak düşündük. Sonrasında gördük ki restoranların birçok sorunu var ve biz bunu da çözebiliriz. Menü baskı maliyetlerinden çalışan maliyetlerine kadar pek çok konuda şirketlere avantaj sağladığımızı görünce fikri geliştirmeye başladık.

Şu anda hangi hizmetleri veriyorsunuz?

Duygu: İlk başta satışı artıracak öneri fonksiyonuyla başladık. Verdiğimiz hizmet, satışı doğrudan yüzde 15-20 artırıyor. Bir restoranda menüdeki içeriklerle ilgili birkaç önemli nokta var. Şirketlerin çok marjı olmayan ama satmak zorunda olduğu ürünler bulunuyor. Marjı çok yüksek olup satılmak istenen ama insanların az aldığı ürünler de var. Bir de marjı çok yüksek olan ve tanıtılmak istenen ürünler bulunuyor. Bunlar menü mühendisliğiyle düzenleniyor. Bu uygulamalar restoran marjını çok yükseltiyor. Bizim yaptığımız şey, aslında menü üzerinde analitik data sağlayarak bunu restoranların işine yarayacak veriye çevirmek. Bunun sayesinde restoranlar menülerini hemen değiştirebiliyor. Fiyatta değişikliği test edebiliyorlar. Restoranda genelde nelerin satıldığını biliyorlar. Biz menüye bakılma süresini de görüyoruz. Oradan bilgi çıkarabilecek bir sistem geliştirdik. Şimdi bir yapay zeka platformu geliştiriyoruz. Mesela et ve salata alanlar yüzde 80 şarap alıyorsa, sistem otomatik olarak bu ürünleri alanlara şarap önerisinde bulunuyor. Sistem makine öğrenmesiyle satışı artırmaya yönelik önerilerde bulunacak, yani daha akıllı bir satış aracı olacak. Yapay zeka büyük bir data olmadan olmuyor. Şimdi de topladığımız data üzerinden bir yapay zeka modülü geliştiriyoruz.

Kaç restorana hizmet veriyorsunuz?

Burak: 54 ülkede bin civarında müşterimiz var. Müşterilerimizin yüzde 4’ü Türkiye’de. Daha çok yurt dışında Körfez Bölgesi’ne odaklanıyoruz. Doğu Asya ve Maldivler’de müşterilerimiz var. Mesela otellerle çalışıyoruz. Otelin içindeki 3-4 restorana odadan sipariş verebiliyorlar. Raffels, Shangri-La ve Hilton çalıştığımız otel markaları arasında yer alıyor. Şu an Vadi istanbul şubesinde pilot uygulamayla başladı. Yakında Kanyon ve Frankfurt şubesinde başlayacak. Yıl sonuna kadar tüm şubelerin dijitalleşmesini hedefliyoruz.

Gelir modeliniz nedir?

Duygu: Yazılım servisi olarak modelliyoruz. Aylık ve yıllık abone olabileceğiniz modeller var. Aslında ücret kaç tablet bağladığınıza göre değişiyor. Türkiye’de farklı bir noktaya getirdik. Tablet başına bir fiyat belirledik. Fiyatı test ediyoruz. Bu model tutarsa Türkiye’de test edip dünyada uygulamayı planlıyoruz.

Burak: Bir tablet kullanımı için lisans ücreti 99 TL. Cihaz temin etmiyoruz, şu an sadece yazılım lisans ücreti alıyoruz. Türkiye’de Samsung’la bir partnerlik planlıyoruz. Farklı satış modelleri denemek istiyoruz. ilk kez Türkiye için bir satış müdürü aldık. Dubai’de bir satış müdürü işe başladı. internetle kazandığımız müşteri sayısını ivmelendirmek için lokal ofis kuruyoruz. Ardından Hong Kong, Londra ve noktaları geliştirdik. Mesela mekana gidip telefon numaranızı girdiğiniz zaman size uygun bir menü çıkacak.

Şu an yapay zeka kısmı sizin kim olduğunuzu takip etmeden yapılıyor. ilerleyen dönemde biraz daha kişiye özel bir menü noktasına gelecek. Mesela vegansanız menüde etli yemekleri görmeyeceksiniz. Kendinizi tanıttıktan sonra sizin tercihlerinize göre daha yalın bir menü olacak, böylece tercih yapmanız çok daha kolaylaşacak. Düzenli müşterilere kampanyalar olacak.

Yurt dışında sizinkine benzer bir model var mı?

Duygu: Türkiye’de yok. Yurt dışında Singapur’da benzer işler yapan bir şirket var. Bizim gibi kendini platform olarak konumlandıran bir rakip yok. Dijitalleşme her sektörde var. Restoran işinde biraz yavaş ilerliyor. Girdiğimiz pazarlarda bunu kırmaya başladık. Türkiye’de de bu sistemin avantajlarını anlatmayı hedefliyoruz.

Bu girişim için erken olduğunu düşündünüz mü?

Duygu: Bana sorarsanız fikri ilk düşündüğümüz zaman çok erkenmiş. 100 girişimden 80’i batıyor. Yüzde 15’i doğru ürün ama yanlış zamanlamadan dolayı batıyor. ilk düşündüğümüzde doğru zaman değildi. Hatta ilk girdiğimiz zaman bile doğru değildi.

Şu an yavaş yavaş geliyor. O dönemi fikre inanmaya devam ederek atlattık. Şimdi tüketici kitlesi çok değişti. Ayrıca kur, enflasyon gibi sebeplerden fiyatlar 1 sürekli değişiyor. Bu durum da bizim çözümlerimize ihtiyacı artırıyor.

Burak: Yakın zamanda Suudi Arabistan’da menülerin içerik ve kalorilerinin yazılması zorunlu hale geldi. Pek çok ülkede bu konu gündeme gelecek. O nedenle önümüzdeki dönemde bizim çözümlerimize ihtiyaç artacak. Yeni nesil, yemeğin arkasındaki hikayeyi bilmek istiyor. Biz aslında Finedine’la bu fırsatı sunuyoruz.

“400 BİN DOLARLIK YATIRIM ALDIK”

KİMLER YATIRIM YAPTI?
İlk yatırımı Fırat İşbecer yaptı. Ardından 500 Startups İstanbul’dan yatırım aldık. 2018’de 500 Startups’ın Amerika’daki programlarına katıldık. Orada 500 Startups’ın Dubai kurucusuyla tanıştık ve yatırım aldık. Son olarak Hande Enes yatırım yaptı. Kuveytli Savour Ventures’tan yatırım aldık. Aldığımız yatırımlar toplam 400 bin dolara ulaştı.

YENİ SÜREÇ BEKLEMEDE
Şu an acil bir yatırım arayışımız yok. Ocak başında yeni bir yatırım planlıyorduk. Ancak pandemi nedeniyle durdurduk, beklemedeyiz.

“YENİ ÜRÜNLER GELİYOR”

“AGRESİF BÜYÜYECEĞİZ”
2019’da yüzde 150 gibi büyüdük. 2020’de agresif büyüyeceğiz. Çünkü hem yeni ürünlerimiz piyasaya giriyor hem de salgın şu an işlerimizi etkilese de ürünlerimizi duruma adapte ederek restoranlardaki kullanımı artırarak büyümeye devam ediyoruz. Mesela telefondan QR kod okutup menüyü görmeyi sağlayan bir sistem geliştirdik. Yakın zamanda kiosk ürünü çıkacak. Bu nedenle 2020’de ürün gamı geliştiği için hızlı bir büyüme bekliyoruz.

TÜRKİYE’DEKİ DEĞİŞİM
Türkiye’de bir değişim var. Artık biraz daha dijitalleşme öne çıkıyor. Türkiye’de yüzde 4 payımız var ama yüzde 10’lara çıkmasını hedefliyoruz. Bir yılda 200 restorana ulaşmayı planlıyoruz.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.