25 binden fazla iş yerinin üye olduğu Ödeal’ın 2017’de işlem hacmi 100 milyon TL’ye ulaştı. Fintek şirketinin kurucu ortağı Fevzi Güngör, “2018’de büyüme grafiğimizi yükseltmeyi hedefliyoruz” diyor.
Hazırlayan: Ayçe Tarcan Aksakal
[email protected]
PROJE 1
Sanko Holding’in şirket hisselerinin yüzde 45’ini satın alarak ortak olduğu fintek şirketi Ödeal, “Cepte POS” uygulamasıyla başka hiçbir cihaza ihtiyaç olmadan, cep telefonları üzerinden banka ve kredi kartlarıyla tahsilat imkanı sağlıyor. 6493 sayılı kanun kapsamında kurulduklarını ve hizmetlerine BDDK lisansı ile devam ettiklerini belirten Ödeal Kurucu Ortağı Fevzi Güngör, “Aynı zamanda, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından izinli e-fatura hizmeti entegratörleri arasında yer alıyoruz” diyor. Güngör, 25 binden fazla üye iş yerine hizmet verdiklerini ve 2017’de 100 milyon TL’lik işlem hacmine ulaştıklarını belirterek şirketinin kuruluş hikayesini ve hedeflerini şöyle paylaşıyor:
“KAPALIÇARŞI’DA YETİŞTİM”
“İTÜ İnşaat Fakültesi mezunuyum. İlk iş hayatıma Kapalıçarşı’da çıraklık yaparak başladım. Kapalıçarşı esnafından edindiğim deneyimlerle insandan ve hayattan kopmadan, yaşamı kolaylaştıran projelere ilgi duymaya başladım. Küçük esnaf ve bireysel hizmet veren kişilerin anında tahsilat yapmalarını sağlayacak Ödeal’ı kurma fikri, bu zamanda gelişti. 2014’te Square, iZettle gibi dünyadaki başarılı örnekleri inceleyip araştırdıktan sonra böyle bir sistemi Türkiye’de oluşturmaya karar verdim. Türkiye’de alışveriş ekosistemini iyi okumamız sayesinde aslında çok büyük bir eksikliği giderdiğimizi, başta küçük esnaf olmak üzere işletmelere katkı sağladığımızı düşünüyorum.
KÜÇÜK ESNAFA CAN SUYU
Rekabette zorlanan KOBİ’lerin elini kuvvetlendirmek amacıyla ‘Ödeal Cepte POS’ ürünümüzü Eylül 2014’te piyasaya sunduk. Ürünümüzü hayata geçirirken kredi ve banka kartı kabul edemeyen küçük esnafın ve bireysel girişimcinin kalmamasını hedefledik. Mobil uygulamamız Türkiye’de ilk kez, başka hiçbir cihaza ihtiyaç olmadan, cep telefonları üzerinden banka ve kredi kartlarıyla tahsilat imkanı sunarak küçük esnafın can suyu oldu. Tamamen ücretsiz olan uygulamada sadece yapılan işlem başına önceden belirlenmiş bir komisyon ödeniyor ve yapılan tahsilatlar, tahsilattan sonraki 3’üncü iş gününde üye iş yerlerinin hesabına gönderiliyor. Ödeal Cepte POS ürününde tüm banka ve kredi kartlarıyla peşin, anlaşmalı kredi kartlarıyla da taksitli işlem yapılabiliyor.
“KULLANICI SAYISI KATLANDI”
2014’te işe başladığımızdan bu yana çok şey değişti. Banka kartlarıyla ödeme alabilme, tüm kartlara taksit yapabilme gibi özellikleri de ekledikten sonra artış ivmesine sahip kullanıcı sayımız katlanarak arttı. 2018 Haziran itibarıyla 25 binden fazla üye iş yerine hizmet veriyoruz. Geçen yıl 100 milyon TL işlem hacmine ulaştık. Üye iş yeri sayımız bir önceki yıla göre yüzde 70, işlem hacmimiz yüzde 166 oranında arttı. Bu yıl büyüme grafiğimizi yükseltmeyi hedefliyoruz. Önümüzdeki dönemde, fiziksel POS ve yazarkasa POS cihazımızın anlaşmalı olduğu banka sayısını artırmak önceliklerimiz arasında yer alıyor. Ödeal POS’un anlaşmalı olmadığımız diğer yazarkasalarla da kullanılması için çalışmalarımız ve yatırımlarımız devam edecek.”
Şirket adı: Ödeal Ödeme Kuruluşu
Girişimci: Fevzi Güngör
Marka: Ödeal
Kuruluş tarihi: 2014
Sektörü: Ödeme sistemleri
Faaliyet alanı: Mobil ödeme
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Yok
PROJE 2
“DAHA HIZLI BÜYÜYECEĞİZ”
5 yıl önce kurulan Tutumluanne, 200 bin kullanıcıya ulaştı. Kurucusu Özden Pusat, 2’nci el çocuk ürünleri pazarında büyümeyi sürdürmeyi hedeflediklerini belirterek, “İlk yatırımı aldık, bundan sonra daha hızlı büyüyeceğiz” diyor.
tutumluanne.com, 2’nci el çocuk ürünlerinin satıldığı bir pazaryeri. 15 yıl kurumsal bankacılık yaptıktan sonra kendi işini kurmaya karar veren Özden Pusat ve iki arkadaşı tarafından hayata geçirilen site, anne babalara üye olduktan sonra 55 saniye gibi kısa bir sürede kullanmadıkları ürünleri siteye ekleyip satabilme imkanı sağlıyor. İlk yatırımını Arya Women ve Galata Business Angels melek yatırımcılarından alan sitede, 0-14 yaş aralığındaki çocuklara yönelik her şey alınıp satılabiliyor. Pusat, dünyada 500 milyar dolara ulaşan 2’nci el pazarını Türkiye’de büyütme konusunda iddialı olduklarını belirterek kurumsal hayattan girişimciliğe geçişini ve bugün geldikleri büyüklüğü şöyle anlatıyor:
ESKİDEN BANKACIYDI
“15 yıl kurumsal bankacılık yaptıktan sonra kendi işimi kurmaya karar verdim. Anne olmanın getirdiği farklı düşünme biçimleri ve ihtiyaçlar, beni Türkiye’de çok bakir olan 2’nci el piyasasında bebek ve çocuk ürünleriyle ilgili bir şeyler yapmaya itti. İş fikri sahibi olarak finans ve pazarlama konusunda önemli bir birikimim mevcuttu, ancak e-ticaret işinde işin omurgası her zaman yazılım. Sitemiz, kurucu ortaklarımız arasında bulunan Barış Parıltı’nın sahibi olduğu Derin Bilgi Sistemleri tarafından yazıldı ve geliştirildi. Bir iki kişilik bir yazılım ekibindense sitenin büyük bir kadro tarafından yazılıp geliştirilmesinin pek çok artısını gördük. Diğer kurucu ortağımız Eser Erkan da pazarlama ve ürün geliştirme konusunda destek verdi.
“İLK YATIRIMI ALDIK”
Finansman ihtiyacımızı karşılamak için ben nakdi destek, ortağım Barış da yazılım iş gücü desteği verdi. Ayrıca KOSGEB desteklerinden faydalandık. Geçen yıl Arya Kadın Yatırım Platformu’nun düzenlediği 6 haftalık yatırıma hazırlık hızlandırma programı Arya Retreat Pitching Challenge’da finale kaldık. 6 hafta boyunca gelir modeli, yatırımcı sunumu ve ilişkileri üzerine eğitim görmenin yanı sıra mentorumuz Nilüfer Aktaş eşliğinde hızlandırıldık ve uluslararası Arya Retreat’e sunum yaptık. 2018’de, Arya Women ve Galata Business Angels melek yatırımcılarında 8 milyon TL değerlemeden ilk yatırımımızı aldık.
“200 BİN KULLANICIMIZ VAR”
Tutumluanne’nin 200 bin kullanıcısı, 450 bin sosyal medya takipçisi var. Ayda 600 bin tıklama alıyoruz. Büyümemizdeki en önemli dönüm noktaları 2 yıl önce mobil sitemizi ürün eklemek ve ürün satın almak için yeniden düzenlememiz oldu. Bu sayede ürün almayı ve satmayı çok kolay hale getirdik. İkinci en büyük adım, 1 yıl önce PTT Kargo ile yaptığımız entegrasyon oldu. Kargo fiyatlarında düşüş ve gönderme kolaylığı büyümemizi destekledi. 3’üncü büyük adım da çok yeni imzaladığımız ilk yatırımımız olacak. Asıl bundan sonra hem siteyi teknolojik olarak çok geliştireceğiz hem aldığımız yatırımla çok daha büyük kitlelere ulaşacağız. İlk hedeflerimiz teknolojik açıdan çok daha iyi bir mobil uygulamayla farklı bir kullanıcı deneyimi sunmak. Oyunlaştırma ve kişiye özel pazarlamayla kullanıcıların kendilerini iyi ve özel hissettiği, hayatlarını kolaylaştıran bir mobil uygulama olmayı hedefliyoruz. Bunu yaparak mevcut işimizi büyüteceğiz.”
Şirket adı: Tutumluanne.com
Girişimciler: Özden Pusat, Barış Parıltı, Eser Erkan
Marka: Tutumluanne.com
Kuruluş tarihi: 2013
Sektörü: E-ticaret
Faaliyet alanı: İkinci el çocuk ürünleri pazaryeri
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok
PROJE 3
“EV TURİZMİNİ GELİŞTİRECEĞİZ”
Ev turizminde yurt dışına açılım için Litvanya’da şirket kurduklarını söyleyen TatildeKirala.com Kurucusu Ruşen Mat, “Ekim ayında İngilizce, Rusça ve Almanca konuşulan pazarlarda yerimizi alacağız” diyor.
Turizm sektöründe alternatif konaklama platformu olarak hizmet veren TatildeKirala.com, günlük, haftalık ve aylık olarak kiralanabilen uygun fiyatlı villa, daire, tekne ve motor yatları tatilcilerle buluşturmayı hedefliyor. Siteye üye olan kullanıcılar, evlerini veya teknelerini kısa süre içerisinde ücretsiz olarak listeleyip milyonlarca kullanıcıya kolaylıkla ulaştırabiliyor. Geçtiğimiz haziran ayında kullanıma açılan start up’ın kurucusu Ruşen Mat, “Ev ve tekne sahipleri sitemize ücret ödemeden kiralık ilanı verebiliyor” diyor. Otellere nazaran daha ekonomik çözümler ürettiklerini ve taksit imkanı sunduklarını dile getiren Mat, iki ay önce faaliyete geçen girişimini şöyle anlatıyor:
“PAZARDAKİ AÇIĞI GÖRDÜM”
“İşim gereği sık seyahat ettiğimden yıllarca yurt dışında ve içinde onlarca farklı platform kullanarak konaklama ihtiyacımı karşıladım. Yaptığım işlemlerde, bu platformların eksikliklerini veya gelişim alanlarını fark ettikçe turizm pazarını araştırmaya başladım. Türkiye’de yıllık 120 milyar TL’lik pazar olduğunu ve bu pazarın 25 milyar TL’lik kısmının online satışla gerçekleştiğini öğrendim. Sonrasında turizm sektöründeki niş pazarları araştırdım ve ‘ev turizmi’ alanında özellikle tatil bölgelerinde neredeyse tüm sürecin lokal acenteler tarafından telefonla ve sistemsiz yönetildiğini gördüm. Yaklaşık 3 milyar TL’lik bu pazarda mevcut global ve lokal oyuncuların talepleri doğru bir şekilde karşılanamıyordu. Bu alanda yapılacak çok şey olduğunu düşünerek çalışmalara başladım ve hazırlıklardan sonra ürünümüzü geçtiğimiz haziran ayında pazara çıkarmayı başardık.
2’NCİ TUR 2019’DA
Pazar araştırması ve saha çalışmaları sırasında hem yasal hem mevcut pazar koşullarıyla ilgili birçok sıkıntı olduğunu fark ettik ve bu nedenle girişimimizi tüm bu problemleri çözebilecek ve mevcut pazar dinamiklerini hızlıca sistemimize dahil edecek şekilde planladık. Bunun sonucunda birkaç ay gibi kısa bir sürede binin üzerinde ev ve tekneyi platformumuza dahil ederek açılışımızda kullanıcılarımıza oldukça zengin bir seçenek havuzu oluşturabildik.
Sintek Madencilik Yönetim Kurulu Başkanı Onur Atakay da kuruluş aşamasında melek yatırımcı olarak projemize 4 milyon TL değerleme üzerinden yatırım gerçekleştirerek oldukça önemli bir katkıda bulundu. Şu an sermayemiz yeterli durumda ancak önümüzdeki dönemde hedeflediğimiz sonuçları yakaladığımızda bir sonraki hedeflerimizi gerçekleştirebilmek için 2019’da yeni bir yatırım turuna çıkacağız.
“YENİ SEÇENEKLER EKLEYECEĞİZ”
Önümüzdeki dönemde, platformumuzda yer alan ev, tekne ve havaalanı transfer seçeneklerini birçok yeni seçenekle zenginleştirmek için platformu ve müşteri deneyimini geliştirecek birçok adım atacağız. 2 yıl içinde Türkiye’de ev turizmi alanında akla gelen ilk marka olmak istiyoruz. Globalde ise her yıl ülkemizi ziyaret eden milyonlarca turist için güvenilir ve kalıcı bir alternatif olmayı planlıyoruz. Yurt dışına açılım için gerekli çalışmaları yaparak Litvanya’da şirketimizi kurduk. Ekim ayında çalışmalarımızı tamamlayıp İngilizce, Rusça ve Almanca konuşulan pazarlarda da yerimizi alacağız.”
Şirket adı: Tatilde Kirala Turizm ve Bilgi Teknolojileri
Girişimci: Ruşen Mat
Marka: TatildeKirala.com
Kuruluş tarihi: 2018
Sektörü: Turizm
Faaliyet alanı: Online konaklama hizmeti
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Var
PROJE 4
“İSTİHDAMA KATKI SAĞLIYORUZ”
Online iş platformu SanalUzman, freelance uzmanlarla işverenleri buluşturuyor. İstihdama katkı yaptıklarını söyleyen Niyazi Bekiroğlu, “Serbest çalışmanın ek iş değil, başlı başına bir gelir modeli olabileceğini yerleştirmek istiyoruz” diyor.
Nisan ayında test yayınına başlayan SanalUzman, tam zamanlı personel çalıştırmayı tercih etmeyen ya da projeleri için uzman bulmakta zorlanan işverenlerle serbest çalışan (freelance) uzmanları bir araya getiren online iş platformu. Uzun yıllar bilişim sektöründe akademisyen, girişimci, yönetici ve danışman olarak çalışan Kıbrıslı Niyazi Bekiroğlu tarafından kurulan platformun 8 bine yakın üyesi bulunuyor. Her geçen gün freelance çalışma modelini tercih eden kişi sayısının arttığını belirten Bekiroğlu, “Serbest çalışmanın ek iş değil, başlı başına bir gelir modeli olabileceğini Türkiye’de de yerleştirerek ekonomiye ve istihdama yeni bir bakış açışı getirmeyi hedefliyoruz” diyor. Bekiroğlu, start up’ını şöyle anlatıyor:
“UZMAN İHTİYACI ARTIYOR”
“Freelance çalışma modelini tercih eden yetkin kişi sayısı oldukça fazla. İşveren tarafında ise orta ölçekli kurumların çoğunun gücü, alanında uzman kişileri düzenli olarak bünyede tutmaya yetmiyor. SanalUzman sayesinde kapalı ofis ortamında çalışmayı sevmeyen, sabit maaşa ve kurum kurallarına bağlı kalmak istemeyen ya da sabit kazancı olsa da ek gelire ihtiyaç duyan uzmanlar serbest çalışma imkanı buluyor. Sitemizde yazılım, tasarım, çeviri, metin yazarlığı, reklamcılık, satış pazarlama ve danışmanlık gibi birçok alanda proje bazlı çalışan uzmanlar yer alıyor.
“4 MİLYON TL YATIRIM”
Yazılım şirketiyiz ve tüm yatırımlarımızı özkaynaklarımızla yaptık. Platformumuzu 2,2 milyon TL yatırımla aktif hale getirdik. Bu yılın sonuna kadar 4 milyon TL’ye yaklaşan yatırım planlıyoruz. Platformumuzun Türkiye’deki iş kültürüne uyması için büyük emek sarf ettik. Hem çalışanın hem işverenin çalışma modeline ilişkin önemli güven problemleri vardı. Bu nedenle sistemimizi daha güvenli kılacak SincApp ve Hakemlik Uygulaması gibi iki ayrı uygulama geliştirdik. Uygulamayı kullanmayı tercih eden uzmanlar, SincApp’i bilgisayarlarına indirerek işlerini, çalıştıkları programları sistemde tutabiliyor. İşverenler, uzmanların tuttuğu SincApp verileri sayesinde işin aşamalarını istedikleri zaman takip edebiliyor. Herhangi bir anlaşmazlık durumunda ise taraflardan biri hakemliğe başvurabiliyor.
“YENİ PROJELER GELECEK”
Geldiğimiz noktada üç aylık test süresini tamamladık ve şu anda 8 bine yakın üyeye ulaştık. Henüz çok yeni bir platform olmamıza rağmen yapılan işlerin ortalama değeri 1.060 TL civarında. Bu da bize nitelikli yetenekleri olan uzmanların, asgari ücretin 4-5 katı aylık gelir kazanabilecekleri bir ortam olduğumuzu gösteriyor. Önümüzdeki günlerde, kurumlara sunmayı hedeflediğimiz çok farklı hizmet modelleri var. Şu an bu projeler üzerinde çalışıyoruz. Hedefimiz serbest çalışmanın ek iş değil, başlı başına bir gelir modeli olabileceğini Türkiye’de de yerleştirerek hem ekonomiye hem istihdama yeni bir bakış açısı getirmek.”
Şirket adı: Centra Uzman İnsan Kaynakları ve Teknolojileri
Girişimci: Niyazi Bekiroğlu
Marka: SanalUzman
Kuruluş tarihi: 2016
Sektörü: Bilişim
Faaliyet alanı: Bilişim ve yazılım
Melek yatırımcı: Yok
Sermaye ihtiyacı: Yok
PROJE 5
“5 FARKLI PAZARA AÇILACAĞIZ”
3D yazıcılarla kişiye özel şeffaf apareyler üreterek hastalara telsiz ortodonti tedavisi sunan Orthero’nun ortaklarından Seyyid Bucak, “2019’da 5 farklı pazara açılacağız. İki yılda 10 kat büyüme hedefimiz var” diyor.
Diş sağlığı alanında faaliyet gösteren Orthero, ortodonti tedavilerine yeni boyut kazandırdı. Sunduğu en önemli yenilik kişiye özel üretilen şeffaf apareyler sayesinde hastaların dişlerini ideal hale getiren telsiz tedavi yöntemi. Levent Hatay, Altay Tınar gibi start up ekosisteminin yakından tanıdığı pek çok melek yatırımcıdan yatırım alan girişim, İTÜ’lü 4 genç mühendisin projesi. İTÜ Çekirdek’in ilk girişimcileri arasında yer aldıklarını belirten kurucu ortaklardan Seyyid Bucak, “4 yıl önce Türkiye’nin ilk dijital ortodonti yazılımını hayat geçirdik. Türkiye’de 3D yazıcılarla üretimi ilk biz yaptık” diyor. Bucak, arkadaşlarıyla 2012’de kurdukları şirketlerini şöyle anlatıyor:
“FİKİR İTÜ’DE DOĞDU”
“İş fikrinin hikayesi ekip olarak İTÜ zamanlarımıza uzanıyor. 2009’da şeffaf apareylerin CNC’ler yerine 3D yazıcılar ile üretilmesi süreci başladı. Bu, çok daha hızlı ve ucuz bir üretim süreci anlamına geliyordu. İTÜ’den mezun olur olmaz, Türkiye’nin bu alandaki en önemli şirketlerinde çalıştım. 3D yazıcılarla ilgili 5 binden fazla farklı uygulamanın içinde bulundum. 2012’de ise şeffaf aparey projesini hayata geçirmek için hazırlıklara başladım. Önce 5 diş hekimiyle başladık. Onların vakalarını yaptıktan sonra işi sürdürme kararı aldık. 2014’te Türkiye’nin ilk dijital ortodonti yazılımını hayat geçirdik ve 3D yazıcılarla Türkiye’de üretimi ilk kez biz yaptık.
YATIRIM ETKİSİ
2016 sonunda aldığımız 3 milyon TL’lik yatırımla sistemimizi güçlendirerek 2017’de daha büyük bir kapasite ile hizmet vermeye başladık. 2017’yi yüzde 900’lük büyümeyle tamamladık. Bu yıl da geçen yılki büyüme rakamlarımızı katlayarak ilerliyoruz. Bu yılın ilk yarısını yüzde 120’lik büyüme ile tamamladık. 2018’i ise toplamda yüzde 250’lik bir büyümeyle kapatmayı hedefliyoruz. Şirketimiz ilk üç yıl 200 hekime hizmet veriyor iken yatırımla birlikte hekim sayısında çok ciddi artış gerçekleşti. Şu an 1.600’den fazla diş hekimiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
10 KAT BÜYÜME HEDEFİ
Hem hekim hem hasta sayılarımız gün geçtikçe artıyor. Şimdiye kadar 12 bini aşkın vakayı tamamladık. 2018’i toplamda 25 bin vakayla kapatmayı, çalıştığımız hekim sayısını 2 bin 500’e çıkarmayı hedefliyoruz. İki yılda 10 kat büyüme hedefimiz var. 2019 yılı sonu itibariyle 10 bin diş hekimine ulaşmayı amaçlıyoruz. Yatırım alırken planımız; ilk bir yıl Türkiye’ye odaklanmaktı. Bunu başardık. 2019’un başında ise 5 farklı pazara açılacağız. Orta Doğu, Irak, İran, Birleşik Arap Emirlikleri ve Azerbaycan gibi pazarları ve Almanya’yı araştırıyoruz. Azerbaycan, İran ve Almanya’da görüşmelere başladık. Araştırdığımız 5 pazarda 50’ye yakın vaka yapmış bulunuyoruz.”
Şirket adı: Şeffaf Aparey Ortodonti
Girişimciler: Seyyid Bucak, Efe Turhan, Ferit Güler, Aydın Dikkulak
Marka: Orthero
Kuruluş tarihi: 2012
Sektörü: Sağlık
Faaliyet alanı: Diş
Melek yatırımcı: Var
Sermaye ihtiyacı: Yok
0 yorum