Robert Koleji son sınıf öğrencisi Kaan Göksal, girişimciliğe lise sıralarında merak salanlardan… Göksal, arkadaşlarıyla birlikte tasarruf ettiren priz geliştirdi.
Hande YAVUZ
[email protected]
Kaan Göksal, Robert Koleji son sınıf öğrencisi. Teknoloji girişimcisi. Yıldız Teknik Üniversitesi Tekno Park’taki ofisinde yazdığı proje sonucunda iş hayatına da atıldı. Gece ikiye kadar kod yazıp sabah beşte okula giden Göksal için gelecek çok parlak. Kendi şirketini kuran Göksal, şu an kendi şirketi ConnectThing’de mobil uygulama yazıyor ve bilgisayarın kodlamasını yapıyor. ConnectThing’i 10’uncu sınıfta staj yaparken tanıştığı arkadaşı İlkay ile kuran Göksal, zaman içerisinde ekibini büyüttü. Ekip, enerji verimliliği ve nesnelerin interneti (internet of things) konusunda fikirler geliştirmeye başladı. Kaan Göksal, çalışmalarını şöyle anlatıyor:
Lise öğrencisi Kaan Göksal’ın, geleceğe yönelik pek çok fikri var.
TASARRUF ETTİRİYOR
“Nesnelerin interneti ABD’de patlamakta olan bir konseptti. ABD’de NEST, Smart Things gibi şirketler akıllı, internete bağlanan, bizimle her türlü etkileşen ve hayatımızı kolaylaştıran cihazlar üretmeye başlamıştı. Bu cihazların en önemli özelliği de enerji verimliliği. Biz de bunun priz versiyonunu geliştirdik. Çamaşır makinesini bizim prize takıyorsunuz ve saat 6’da çalıştırıyorsunuz, televizyon izlemeye gidiyorsunuz. Telefonunuza bakıyorsunuz prizden bir uyarı gelmiş: ‘Saat 10’dan sonra çamaşır yıkarsanız şu kadar lira tasarruf edeceksiniz’ diyor. ‘Sizin için çamaşırınızı saat 10’dan sonra yıkayayım mı’ diye soruyor. ‘Evet’ tuşuna basıp telefonu kapatıyorsunuz ve sizin talimatınızı uyguluyor. Kısa vadede aylık 5-10 TL gibi bir tasarruf elde edebilirsiniz ama uzun vadede yüksek sayılara denk geliyor.”
HAYAT DİNAMİKTİR
Bundan sonra birçok proje ve planı olduğunu belirten Göksal, hayatıyla ilgili de şu değerlendirmeyi yapıyor: “Öğrenme hiç bitmemeli. Hayat statik değil, dinamiktir. Ben yaz tatilinde bir hafta tatil yaptım ama geri kalanında çalıştım. Bazen çok boş kaldım, bir şey yapacak motivasyonum hiç olmadı. Öyle durumlarda her zaman meşgul olmak, kafamın başka bir şey tarafından sıkıştırılması ve bunun baskısı altında olmak beni hep yaratıcı olmaya, üretkenliğe itmiştir. Hayatımda bir eksiklik olması da önemli. Çünkü bir şey eksikse bunun için çalışırım. Ben arada kendimi rahatsız edip zorluk yaratmayı seviyorum. Zorluk olmazsa gelişme de olmaz.”
SOSYAL PROJE LİDERİ
İBB GENÇLİK ÜYESİ Neslihan Toraman, İstanbul Prof. Dr. Mümtaz Turhan Lisesi’nde Uluslararası Bakalorya (IB) programı, lise ikinci sınıf öğrencisi. İBB Gençlik Meclisi Üyesi olarak komisyonda çalışıyor. Kişisel olarak 3 yıldır fotoğrafçılıkla ilgileniyor. Resim ve müzik alanlarında da uğraşları var. Gençlik Meclisi bünyesinde birçok projeye imza attı. Aynı zamanda kişisel gelişimi açısından da mecliste birçok sosyal girişimi hayata geçiriyor.
PROJENİN HEDEFİ O sosyal projelerden biri de özellikle gençlere ışık tutması amacıyla üretildi. İstanbul’un ulaşımda geldiği aşamaları tarihi açıdan fotoğraflarla sergileyen projelerini Toraman, şöyle anlatıyor: “İstiklal Caddesi’ndeki o ünlü tramvaydan tutun, rayların döküm aşamasına dek her aşamayı didik didik ettik. Hepsine dair fotoğraflar ortaya çıkardık ve o günden bugüne neler değişti, gelişti hepsini ortaya koyduk. Bunu sadece siz, biz değil liselerdeki gençler de görsün istedik. Görsünler ki geçmişin ışığında yeni kapılar açmaya cesaretli ve şevkli davransınlar. Gençlere yönelik çalışmalarımızı yaratıcı şekilde harekete geçirmeye devam edeceğiz.”
İSTANBUL’UN TARİHİNE YOLCULUK
Merve Safa Coci, Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesi’nde “Uluslararası Bakalorya programı” 10’uncu sınıf öğrencisi. Aynı zamanda İBB Gençlik Meclisi Üyesi. Gençlerin, tarihi bilmemeleri ve ilgi duymamaları nedeniyle İBB Gençlik Meclisi ile sosyal bir proje üstendiler. Merve Safa Coci, bu projeyi şöyle anlatıyor:
TARİH BİLİNMİYOR “İstanbul’daki eserler, bugün fikri ve estetik boyutta çoğumuza maalesef bir turiste olduğu kadar uzak ve yabancı. Örneğin, gündemden düşmeyen ve her gün adına aşina olduğumuz Ayasofya’nın tarihi hakkında hiçbir bilgimimizin olmaması ne kadar da acı verici.”
FOTOĞRAF SERGİSİ Liselilerde İstanbul tarihine olan ilgiyi artırarak araştırmacı kimliklerini açığa çıkarmak için fotoğraf sergisi gerçekleştirildi. Sergi 20 ayrı lisede ve birer hafta boyunca açık olacak şekilde yürürlüğe sokuldu. Bu şekilde bilincin artırılması hedefleniyor.
Zaman kazandıran PROJE
Mehmet Fazıl Sayıntürk, Hüdai Yıldız ve Ataberk Özaydın, Avcılar Doğa Koleji’nin 10’uncu sınıf öğrencileri. TP-X adında özel bir girişimcilik projesine imzalarını attılar. t-MBA Meclis Başkan Yardımcısı da olan Hüdai Yıldız, projelerini şöyle anlatıyor:
PROBLEMİN EN BÜYÜĞÜ “Projemiz, öğretmenler sınıfta yoklama yaparken zaman kaybını ortadan kaldırmaya yönelik bir çalışma. Aklımıza gelen birçok problemin çözümü vardı ama problemlerin en büyüğü zamandı. Bu nedenle bulacağımız fikrin ana konusu ve hedefi ‘zaman’ olmalıydı. TP-X projesi, zaman tasarrufu konusuna odaklanmış bir inovasyon.”
KARTLI SİSTEM Üç girişimci, ürettikleri projeyle zaman kaybını en aza indirmek için kartlı sistem geliştirdi. Sistem sayesinde kart okutmayla öğrencilerin velilerine SMS ile bilgi gidiyor. Böylece hem öğretmenler hem öğrenciler gereksiz vakit kaybı yaşamıyor. Velilere ise daha kesin bilgilendirme yapılmış oluyor. Bu proje için çok çalıştıklarını belirten Yıldız, “Veri topladık, analiz yaptık. Sunum yaptık. Ve en nihayetinde birinci olduğumuz açıklandı” diyor. Ekip şu anda sponsor arayışında.
0 yorum