Milyonları çöpe attı

Gözde Yeniova
Gözde Yeniova

Kissmetrics ve Crazy Egg Kurucu Ortağı Hiten Shah, “Ortaya çıkarmaya çalıştığınız her girişim, bir kör noktaya ve kilit riske sahiptir” diyor. Shah’a göre önce bunu belirlemeli ve sonra yola koyulmalı. Yoksa siz de onun gibi milyon dolarları çöpe atabilirsiniz.

Gözde YENİOVA [email protected]

İki girişimci Hiten Shah ve Neil Patel, şu andaki başarılı şirketlerini kurmadan önce hayata geçmeyen 20 ürüne binlerce dolar yatırdı. Hiçbir zaman faaliyete geçiremedikleri bir internet sitesi için 1 milyon dolar harcadılar. 1 milyon doları boşuna harcadıklarını anladıkları zaman önlerinde yeni bir girişim için ışık görmüyorlardı. Bir fikre 1 milyon dolar yatırmışlardı. Ancak bu hayallerini gerçeğe dönüştürmeyi başaramamışlardı.

Hiten Shah
Hiten Shah

MÜKEMMELİYETÇİLİĞİN SONU
Hiten Shah, o günlerde yaşadıklarını şöyle anlatıyor:

“Şirketimizin diğer kurucu ortağı ve ben, hiçbir zaman faaliyete geçirmediğimiz bir internet hosting şirketi için 1 milyon dolar harcadık. Bizler çok fazla mükemmeliyetçiydik ve müşterilerimizin ne istediklerini anlamadan, yapabileceğimiz en mükemmel ürünü ortaya çıkarmaya çalıştık. Fakat artık, finansımızı akıllıca yönetmeyi, en uygun şekle sokmayı ve müşteri memnuniyetine odaklanmayı öğrendik.”

Hiten Shah, o dönemde hosting alanında pazaryeriyle ilgili temel bilgilerde anlamadıkları noktalar olduğunu, buradaki fırsatları göremediklerini ifade ediyor. Shah, bu noktada girişimci olarak, bir fikir için milyon doları çöpe attıktan sonra ne yapabileceğini kendine sormuş. Shah’a göre, burada önemli olan kilit riski bulabilmek. Bunun dışında da kör noktayı ortaya çıkarabilmek. Hiten Shah, “Google da olsanız erken aşamada bir start up da olsanız geliştirdiğiniz ürün için her zaman bir risk vardır” diyor.

EN ÖNEMLİ DENEYİM
Shah, girişimcilere yaşadıklarından çıkardığı önemli bir deneyimi de şöyle anlatıyor:

“Burada öğrendiğim ve bize yardımcı olan nokta şuydu: Ne iş yapacaksanız yapın, para ve enerjinizi harcamadan önce o alandaki riski bulmanız gerekiyor. Kilit riski bulmak, üzerinde çalıştığın işi bozabilir ve riskli şeyin ne olduğu konusunda kendinize karşı dürüst olmak gerekebilir. Bu yolda düşünürken kendinizi budala gibi hissetmeyin. Eğer bir insanı çıkışa getirecekse, öncelikle hangi konseptin geçerli olduğunu ölçmeniz ve test etmeniz lazım. Eğer getirmiyorsa o zaman fikir uygulanabilir değildir ve bu konuyu hayata geçirmeden önce onu bırakmanız gerekir.”

Peki tüm bu yaşadıklarından sonra durup vazgeçmeleri mi gerekiyordu? Tabii ki hayır. Başarısızlığın nereden kaynakladığını ortaya çıkardıktan sonra neler yapılması gerektiği konusunda dersine iyi çalışan Hiten Shah, yeni girişimler için fikir yürütmeye devam etti. Hiten Shah, bu başarısız deneyimden sonra Kissmetrics ve Crazy Egg isimli iki çok başarılı şirket kurdu. Dolayısıyla bir girişimde başarısız olma riski varsa da vazgeçmeyip doğru yolu bulmak da girişimcilerin önündeki en büyük aşama olarak duruyor.

Robin Chase
Robin Chase

“ÖNCE MÜŞTERİLERİN FİKRİNİ ALIN”
Araç paylaşım platformlarında seri girişimci olan Robin Chase, Buzzcar ve Zipcar şirketinin kurucusu ve eski CEO’su. Birkaç şirket kuran Robin Chase de yaşadıkları deneyimlerden ders çıkaranlardan. 2003’te Zipcar’ı bırakıp ikinci şirketini kuran girişimci, burada bir başarısızlık yaşamış.

BÜYÜK BÜTÇE Robin Chase, online araç paylaşım platformu olarak faaliyet gösteren GoLoco ismiyle kurduğu ikinci şirketinde müşterilerin önceden fikirlerini almadan web sitesi ve yazılım için büyük bir bütçe harcadıklarını söylüyor. Bunun bir hata olduğunu ifade eden Chase, bu nedenle girişimcileri kendi yaptıkları hataya düşmemeleri için uyarıyor.

“FİKİR ALIN” Robin Chase yaşadığı başarısızlığı şöyle anlatıyor. “Mümkün olduğunca çabuk müşterilerinize ulaşın ve ürününüzü geliştirmek için onlardan fikir alın. Taşıt paylaşma platformu olan GoLoco isimli ikinci şirketimde, müşterilerle temasa geçmeden önce internet sitesi ve yazılım için çok fazla para harcadık. Bu, müşterilerimizden öğrendiğimiz şeylerin ilk baştaki varsayımlarımızı yanlış çıkardığı anlamına geliyordu.” Chase’in girişimcilere tavsiyeleri ise şöyle:

“Olabildiği kadar çabuk öğren, müşteri ve kullanıcılarına olabildiğince yakın ol, bunu da en hızlı şekilde yap. Zayıflıklarından kurtul ve bir rol model olarak davran. Böylece şirkette bir kültür oluştur.”

Niyazi Bekiroğlu
Niyazi Bekiroğlu

AĞIR FATURA
UC Berkeley & Stanford Üniversitesi tarafından hazırlanan Start Up Genome Raporu, dünya genelinde kurulan start up’ların yüzde 90’ının başarısız olduğunu ortaya koyuyor. Veri analiz platformu CB Insights’a göre bu tablonun en büyük nedenlerinden biri, yüzde 42’sinin pazar ihtiyacını net analiz edememesi olsa da girişimcilerin yüzde 29’u sermayesini tükettiği, yüzde 23’ü ise yanlış ekiple yola çıktığı için başarısız oluyor.

SORUN ANALİZ YAPILMAMASI
Start up’ların kapanma nedenleri incelendiğinde analiz eksikliğinin öne çıktığını anlatan online iş platformu SanalUzman.com Genel Müdürü Niyazi Bekiroğlu, doğru piyasa araştırmasının girişimcileri bir sıfır önde başlatacağı görüşünde. Bekiroğlu, önerilerini şöyle sıralıyor:

“Start up’ların kapanma nedenleri arasındaki en önemli maddelerden biri, analiz etmemek. Hedef kitle analizi, pazarın ve müşterinin ihtiyaçları, o ürüne ihtiyaç duyan kitlenin kısıtlı olup olmadığı, kültüre uygunluğu, aynı fikrin daha önce uygulanıp uygulanmadığı gibi pek çok noktanın araştırılması gerekiyor. Bu analizlerin yapılmaması halinde; kimsenin satın almayacağı ya da ihtiyaç duymayacağı bir ürün seçmek, yanlış üründe ısrar etmek, ürünü yanlış hedef kitleye pazarlamak, farklılaşmanın zor ve kâr marjlarının düşük olduğu alanlara giriş yapmak gibi ölümcül sonuçlar doğabilir.”

Tweetler
İTÜ Çekirdek@itucekirdek “Elini taşın altına koyuyorsan başarısız olmayı da göze alıyorsundur ama bu başarısızlığa göz yumduğun anlamına gelmemeli.”

Boğaziçi Yöneticiler Vakfı (IBPF) @IBPF Udemy Ülke Direktörü Mustafa Demir: “Başarısızlık, parayla ya da bilgiyle kazanamayacağınız türden büyük bir tecrübedir.”

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.