Sağduyulu tüketim kazandı

66. Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde “Yaratıcı E-ticaret” kategorisi, perakendenin geleceği hakkında önemli ipuçları ortaya koydu. Büyük Ödül ve Altın Aslan kazanan çalışmaların ortak noktası, çoğunun sürdürülebilirlik ekseninde yaratılmış olmasıydı.

Fatoş KARAHASAN fkarahasan@gmail.com

17-21 Haziran 2019 tarihinde düzenlenen 66. Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde (Festival of Creativity) ödül için 89 ülkeden 30 bin 953 eser yarıştı. Rekor bir katılımın gözlemlendiği dev etkinlikte, “Yaratıcı E-ticaret” kategorisi, perakende sektörünün geleceği hakkında önemli ipuçları ortaya koydu. Yaratıcı E-ticaret dalında Büyük Ödül “Grand Prix” ve Altın Aslan kazanan çalışmaların ortak noktası, çoğunun sürdürülebilirlik ekseninde yaratılmış olmasıydı. Paketlerin çevreye olan etkisini ya da siparişin müşteriyle buluşma sürecinde harcanan petrol miktarını azaltmaya yönelik reklamlar dikkat çekti. Bir başka deyişle 66. Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali tüketicileri sağduyulu bir biçimde alışveriş yapmaya davet ederek 20. yüzyılın “daha çok tüketim, daha çok kâr” mottosuna da meydan okudu.

HARCAMAYA ENGEL OLAN KREDİ KARTI
Dünyanın ilk karbon ayak izi limitli kredi kartını yaratan İsveçli “fintech” girişimi Doconomy, Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde “Yaratıcı E-ticaret” Grand Prix’yi kazanan kuruluş oldu. “Do Black” isimli bir kartı piyasaya sunan Doconomy, kart sahiplerini daha az harcamaya böylece daha az karbon ayak izi bırakarak çevreye daha az zarar vermeye yönlendirmeyi hedefliyor. Stockholm merkezli RBK Communication tarafından yaratılan Do Black kredi kartı “The Carbon Limit Card”, karbon sınırlaması olan bir ürün. Kartın bir de dijital uygulaması mevcut. Böylece kullanıcının yaptığı her işlemde, satın aldığı ürünün bıraktığı karbon ayak izi hesaplanıyor. Kart sahibi, önerilen sınıra eriştiğinde, kart otomatik olarak işlem yapmayı durduruyor.

E-TİCARETİN DEĞİŞEN YÜZÜ
E-ticaret, perakendenin kurallarını belirleyen bir güç haline geldi. E-commerce’deki “E” harfi artık sadece elektronik anlamına gelmiyor. İngilizcedeki diğer e harfiyle başlayan, “engaging”, “experiential”, “entertaining” gibi sözcükleri de bünyesinde barındırıyor. Bu yıl ki Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde “Yaratıcı E-ticaret dalında Altın Aslan kazanan Glade reklamı, bu yaklaşımın en güzel örneklerinden birisi. Her gün ortalama 2 milyon paketin gönderildiği e-ticaret ortamında, Glade ambalajlardan istifade eden çevre dostu bir çözüm üretti. Glade markasının sahibi SC Johnson Walmart’la iş birliği yaparak, ambalaj kutularındaki kabarcıklı naylon ambalajların içini parfümlü havayla doldurdu. Böylece müşteriler ambalajlardaki naylon baloncukları patlatınca Glade oda parfümünü koklama fırsatı doğdu. Promosyonun ikinci basamağı olarak, paketlere yerleştirilen özel bir QR kod sayesinde, dileyenlere ürünü satın alma imkanı sunuldu.

ULUSLARARASI GİRİŞİMCİLERDEN BÜYÜK İLGİ
Avrupa’nın en büyük elektronik perakendecisi MediaMarkt, geçen yıl önemli bir platform oluşturdu. Tekzen kurumsalla birlikte, “MediaMarkt Startup Challenge” isimli bir yarışma başlattı. Bu yıl 25 Haziran’da ikincisi düzenlenen yarışmanın jürisinde ben de yer aldım. Dolayısıyla projeleri ayrıntılı bir biçimde dinleme imkanım oldu. Yurt dışından katılan yarışmacıların da sunumlar yaptığı değerlendirme sürecinde, çok başarılı projeler dinledik.

MediaMarkt Startup Challenge 2019’un birincisi Bagaj isimli proje oldu. Poltio isimli proje ikinci, Yunanistan’dan katılan Pegneon ise üçüncü oldu. Bagaj ekibi Münih’te gerçekleşecek Retailtech Hub Programı’na katılma fırsatı yakaladı. MediaSaturn Perakende Grubu İcra Kurulu Üyesi, MediaMarkt Türkiye ve Yunanistan İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım’dan aldığım bilgiye göre, bu yıl toplam 100 başvuru geldi.

Bölge için önemli bir organizasyon MediaMarkt Startup Challenge 2019’da, MediaMarkt Türkiye ve Yunanistan İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım’a neden bu yarışmayı desteklediklerini sordum. “Startup Challenge, elektronik perakende sektöründe bir inovatif girişimcilik merkezi haline geliyor. Girişimcilerimizin gerek ulusal ekonomi gerek sektör ölçeğinde bir çeşit domino etkisi yaratarak zorlukların aşılmasında çok önemli rol oynayacağına inanıyoruz” cevabını verdi. Tekfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve Tekzen CEO’su Murat Gigin ise yarışmanın önümüzdeki dönemlerde sadece Türkiye’de değil tüm bölge için girişimlerin tercih ettiği bir organizasyon olacağını söyledi. “Gigin, Türkiye’nin bir yazılım ve inovasyon üssü olması için Startup Challenge projesinin bir adres haline gelmesini istediklerini vurguladı. Emanet dolabı birincilik getirdi Bagaj, alışveriş yaparken ya da çeşitli etkinliklere katılırken kişisel eşyalarını güvenli bir yerde saklamak isteyenlerin ihtiyacına cevap veriyor. Fikir fiziki emanet kasalarını, mobil bir uygulamayla yönetme temeline dayanıyor. Şimdiden başarılı bir biçimde büyüyen Bagaj’ın yaratıcıları MediaMarkt Startup Challenge 2019’un birincisi olarak Almanya’nın Münih kentinde düzenlenecek Retailtech Hub Programı’na katılacak. Ayrıca, girişimcilere kurumsal ortaklıklar sunan hızlandırma programına ve Silikon Vadisi’nin en aktif yatırımcıları arasında olan Plug and Play’in girişimci ağına dahil olma fırsatı yakalayacak.

İkinci ve üçüncüye pilot uygulama desteği İkinci olan Poltio ise müşteri davranışlarını analiz edebilen ve buna göre hedefleme yapan bir data platformu. Poltio, MediaMarkt ve Tekzen’in Türkiye’deki mağazalarında pilot uygulama fırsatı ve Kategori Mağazacılığı Derneği’ne çözümlerini sunma hakkı elde edecek. Yunanistan’dan katılan ve üçüncü olan Pegneon ise oyun yöntemiyle çalışan eğitimleri hazırlıyor. Pegneon, yine MediaMarkt ve Tekzen’in Türkiye’deki mağazalarında pilot uygulama imkanına sahip olacak. Ayrıca her üç proje, 1 Ekim’de İstanbul’da gerçekleşecek Perakende Teknolojileri Konferansı’nda çözümünü tanıtabilecek.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.