Salgın ekosistemi nasıl etkiliyor?


“COVID-19’a acil çözüm bulma ihtiyacı girişimcileri, venture capital’leri ve melek yatırımcıları sağlık alanına yönlendirmiş durumda. Pek çok kuruluş fabrikalarını dezenfektan, test kitleri ve maske üretimi yapabilecek konuma getirdi.”

Fatoş KARAHASAN
[email protected]

COVID-19’un yarattığı belirsizlik ortamında start up’lar için büyük sorunlar ve kayıplar olduğu kadar pek çok fırsat penceresi de açılmış durumda.

Ekim 2011’den beri Avrupa’daki girişimcilik ekosistemine odaklanan EU Startups.com, mevcut durumu açıklamaya yönelik yayınlar gerçekleştiriyor. Avrupa’nın önde gelen girişimcilerinin görüşlerini bir araya getiren platform, yakın bir gelecekte olacaklar için şu tahminde bulunuyor:

1. Uzaktan başarıyla çalışan iş gücü

Seyahate getirilen kısıtlamalar ve karantinalar uzaktan çalışmayı ve video konferansları yeni normal haline getiriyor. Pek çok start up esnek altyapıya sahip olduğu için bu yeni duruma kolayca uyum sağladı. Uzaktan görüşme imkanı sunan yeni girişimlerin sayısında da bir artış gözlemleniyor.

İsveç kökenli Happy at Work şirketinin CEO’su, uzaktan çalışan ekiplerin üretkenliği, sağlığı ve süreç takibi için geliştirdikleri araçlara olan talebin arttığını belirtiyor. Bu dönemde kuruluşlar ücretsiz deneme imkanları sunarak, müşteri tabanlarını geliştirmeye çalışıyor.

Factorial HR isimli kuruluşun marka yöneticisi Pablo Hernândez, “Pek çok şirketin henüz tümüyle dijitalleşmeye geçmeye hazır olmadığını görüyoruz. Bu yüzden onlara yardımcı olmayı seçtik. Herkese toplantı katılım, e-imza, doküman yönetimi benzeri araçlarımızı ücretsiz ve sınırsız kullanma imkanı sunuyoruz” diyor.

2. Eğlence, paket yiyecek, evde spor ve oyun sektörleri

Paket servis sektöründe bir patlama yaşanıyor. İnsanlar evde kaldıkça, gıda ve temel ihtiyaç maddelerini e-ticaret sitelerinden alıyor. Örneğin, Deliveroo temassız teslimat hizmetiyle büyüyen bir girişim.

Glove eczane ürünlerini ve ilaçları ücretsiz dağıtıyor. Espor, oyun, fitness uygulamalarına olan talep artıyor. Bu alanda YouTube aracılığıyla yayın yapan pek çok kişi, işini büyüterek kendi markasını yaratma girişiminde bulunuyor.

3. “Healthtech, biotech ve fintek”te patlama

COVID-19’a acil ve geniş çaplı çözüm bulma ihtiyacı girişimcileri, “venture capital” şirketlerini ve melek yatırımcıları sağlık alanına yönlendirmiş durumda. Pek çok kuruluş fabrikalarını dezenfektan, test kitleri ve maske üretimi yapabilecek konuma getirdi. 3D yazıcı alanındaki şirketler de salgınla mücadele alanına girdi.

Bu gelişmeler farklı sektörlerdeki kuruluşların gelecekte iş birliği yaparak ortak projeler geliştirme olasılığının yüksek olacağının bir göstergesi. Fintek alanında da benzer bir fırsat penceresi açılmış gibi görünüyor. Online ticaretin artışı nakitsiz ekonomiye geçişi hızlandıracağa benziyor. Bankalar mobil uygulamalarına yatırım yapıyor. Pek çok yeni finans uygulamalara piyasaya giriyor.

4. Fonlar ne olacak?

Önümüzdeki aylarda, yeni yatırımların alacağı fon desteğinin ne olacağı da belirsizliği sürdürüyor. Bazı görüşlere göre yatırımlar zayıflayacak. Üniversitelerin kapalı olması, hızlandırıcı kuluçka ortamlarına da darbe vurmuş olacak. Girişimlere desteğin hükümetler ve resmi kuruluşlardan gelme olasılığı daha yüksek görünüyor.

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.