Peak nasıl başardı?


Sadece 10 yıl önce kuruldu. Oysa bugün herkes onları konuşuyor. Kurucu Sidar Şahin liderliğindeki 100 kişilik ekip, Türkiye’nin ilk unicorn’unu yaratarak önemli bir başarıya imza attı.

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

Yalnız start up ekosisteminde değil ülkede müthiş bir heyecan yaratan ekibin başarısı, hiç kuşkusuz pek çok girişimciye ilham verecek. Peki Sidar Şahin ve ekibi, bu başarıya nasıl ulaştı?

Türkiye’nin en başarılı start up’larından, oyun girişimi Peak, Türkiye’den çıkan ilk unicorn oldu. Pandemiyle birlikte iyice karamsarlığa kapılan ekosisteme bu exit umut verdi. Bu sevinci, Peak ve ekibi de tüm ekosistemle birlikte paylaştıklarını anlatan müthiş açıklamalar yaptı.

1,8 milyar dolara Amerikalı Zygna tarafından satın alınan Peak, daha önce de okey ve kart oyunları bölümünü 100 milyon dolara yine aynı şirkete satmıştı. Peak’i satın alan dünyanın en büyük sosyal oyun üreticisi Zynga’nın piyasa değeri yaklaşık 9 milyar dolar.

San Francisco merkezli şirket, 2018 yılında da Türkiye’den Gram Games’i 250 milyon dolara satın almıştı. Exit sürecine gelene kadar 30-40 milyon dolar bandında yatırım alan ve Türkiye’nin ilk resmi unicorn’u olan Peak, dünyadaki yatırımcıların ilgisini Türkiye’ye çevirdi.

Yaptığı duygusal konuşmada öncelikle anne babalara seslenen Peak CEO’su Sidar Şahin, “Bu anlaşmanın en önemli yanı, imkansızın başarılabileceğini somut olarak ortaya koyması. Türkiye’de anne babalar çocuklarına inansınlar istiyorum.

Sevdikleri işi sürekli ilerleyerek yaptıkları sürece, başarabileceklerine inansınlar. Çocuklar da gençler de kendilerinin başarabileceklerine inansınlar. Çünkü her şey inanmakla başlar” diye konuştu.

Bugün geldikleri noktanın daha yolun başı olduğuna dikkat çeken girişimci, şöyle devam etti: “Zynga ile devam edeceğimiz bu yolculukta, birlikte daha güçlenerek büyüyecek olmak hepimizi geleceğe dair heyecanlandırıyor. Türkiye’den büyüyen, ilerleyen ve gelişmeye devam eden bir ekip olmayı sürdüreceğiz.”

VİZYONER LİDERLİK

Peak, 10 yıl önce İstanbul’da Sidar Şahin’in liderliğinde kuruldu. Peki Sidar Şahin kim? Hep çok merak edilen bir girişimci olan ve ortalıkta görünmeyi hiç tercih etmeyen Şahin, 40 yaşında.

Bu zamana kadar aralarında Trendyol’un da bulunduğu izlesene.com, Funpac ve Gamegarden gibi girişimleri de kuran ve belli bir noktaya getiren Şahin, Peak ekibine liderlik ederken stratejik vizyonu da belirliyor.

Şahin, Peak’ten önce Trendyol.com’un ortağıydı. Şahin’in, Trendyol ve diğer girişimlerinde elde ettiği deneyim Peak’te zirve yaptı. Trendyol.com’un 3 kişiden 300 kişiye büyümesinde ve 1 yılda 100 milyon dolar değere ulaşmasında büyük katkısı var.

Bir önceki girişimlerinden biri olan Funpac, 2003 yılında kurulmuş başarılı bir mobil oyun stüdyosu ve oyunları 30 ülkede, 20’den fazla operatör ve portal üzerinden kullanıcılara ulaşıyor.

Sidar’ın ikinci girişimi olan Izlesene.com, sosyal video paylaşımı üzerine yoğunlaşmış ve Türkiye trafiğinde YouTube’u geride bırakmış bir başarı öyküsü. Izlesene. com, çıkış yaptığında, Türk start up ekosisteminde en yüksek değeri yakalayan şirket olmuştu.

İşte bütün bu şirketler, Sidar Şahin’in girişimci kimliğini ve vizyoner bakış açısını ortaya koyması açısından dikkat çekici. Peak’in başarısında da bu liderlik önemli rol oynadı.

TÜRKİYE MERKEZ OLUR MU?
“İYİ DEĞERLENDİRMELİYİZ”
Earlybird Yönetici Ortağı Cem Sertoğlu, bu anlaşma ile gözlerin Türkiye’ye çevrileceğini söylüyor ve şunları ekliyor: “Bunu iyi değerlendirmek gerek.

Dünya oyun devi Zynga’nın San Francisco dışında İstanbul’da önemli bir merkezinin olması çok önemli. Toplamda 34 milyon dolar yatırım alan bir girişimin böyle bir geri dönüşünün olması pek çok yatırımcıya cesaret verecek.

Bizim 150 milyon dolar fonumuz vardı. Şimdi 180 milyon Euro üyüklüğünde Doğu Avrupa odaklı bir fon olacak. Bu fonun 90 milyon Euro’luk kısmını Türkiye’de kullanacağız.”

“SATIŞLAR SÜRER”
Ad Colony EMEA ve LATAM Genel Müdürü Volkan Biçer ise şunları söylüyor: “Mobil oyun sektörü özelinde bu yıl içinde Türkiye’den 2-3 satışın daha geleceğini düşünüyorum. Kabiliyet ve insan gücü anlamında oldukça iyi noktadayız umarım başarılara dönüşür”

GLOBAL BAŞARI

Peak’in, unicorn olmaya giden yolculuğunda globaldeki başarısı önemli rol oynadı. Aslında bu zamana kadar Trendyol, Yemeksepeti ve Sahibinden gibi başarılı şirketlerin aksine Peak, Türkiye’deki değil globaldeki başarısı sayesinde unicorn olmayı başardı.

Örneğin küresel mobil uygulama pazarına yönelik dünyanın en saygın araştırma ve raporlarını hazırlayan App Annie’nin 2018 Top-52 listesine göre Peak 2018’de, dünya genelinde mobil uygulamalardan en çok gelir elde eden 37’nci şirket oldu.

2019’daysa bu listede 9 sıra birden yükselerek 26’ncılığa çıkma başarısını gösterdi. Mobil uygulama pazarı 2018 yılında dünyada 100 milyar dolar seviyesindeydi. Bu pazarın yüzde 50’si, ilk 50 şirketin elinde bulunuyordu. App Annie’nin 2018 Top-52 listesine Avrupa’dan giren 3 şirketten biri olan Peak, aynı zamanda listeye Türkiye’den giren tek şirket oldu.

Peak tarafından geliştirilen Toon Blast oyunu, bu başarıyı sürdürdü ve ABD’de en çok hasılat elde eden ilk 20 uygulama arasında 19’uncu sırada yer aldı.

Peak Strateji Direktörü Ömer İnönü, mobil uygulama pazarının dünya genelindeki büyüklüğünün 5 yıl içinde 157 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini söylerken “Hedefimiz mobil oyunda dünyanın bir numarası olmak ve yeni ürünlerimizle birlikte dünya devleri arasında Türkiye’yi başarıyla temsil etmeyi sürdürmek” diyor.

Bu başarılar Peak’in, 193 ülkede 30 milyon aktif kullanıcıya taşıdı.

EKOSİSTEMİ NASIL ETKİLEYECEK?
“ROL MODEL OLACAK”
DCP’ nin kurucu ortağı Haluk Zontul, Türkiye’nin oyun yazılımı ve dağıtımı alanındaki başarısını perçinleyen Peak exit’inin birçok girişimciye ve yatırımcıya rol model olacağını söylüyor. “Peak exit’i bir benchmark oluşturdu ve çıtayı yüksek bir yere koydu. Bu gelişme bundan sonra ekosistemde daha başarılı işler görmemizin önünü açacak. Özellikle global pazarları hedefleyen, katma değeri yüksek işlere yatırım yapılması ve yaratıcı ve kalifiye insan kaynaklarına imkan sağlanmasıyla yaratılan değeri göstermesi açısından çok önemli” diye başarıyı yorumluyor.

“SÜRPRİZ DEĞİLDİ”
Yemeksepeti CEO’su Nevzat Aydın, Peak satışının sürpriz olmadığını ifade ederek, “Bu exit beni hiç şaşırtmadı. Peak, unicorn olmasını beklediğim girişimlerden biriydi. Bundan sonrası da olacak. Yani birkaç tane daha unicorn’dan bahsedeceğiz” diyor.

Ömer İnönü, “Peak, global mobil oyun endüstrisine yön veriyor. Şirket yalnızca elde ettiği başarı ve büyümeyle değil, global bir teknoloji lideri olarak da öne çıkıyor ve mobil oyun şirketlerinin küresel iş yapma kültürünü derinden etkiliyor. Bu durum gerek uluslararası alanda gerekse yurt içinde faaliyet gösteren mobil teknoloji şirketlerine de ilham oluyor” diyor.

ÇIKIŞ STRATEJİSİ

Peak, başarısının önemli unsurlarından biri olarak çıkış stratejisinin en başından belli olması gösteriliyor.
EGİAD Melekleri İcra Kurulu Başkanı Frederic Pagy, unicorn girişimlerin ortak noktaları arasında çıkış stratejisini başlangıçtan oluşturmak olduğunu söylüyor.

Pagy, Peak’in de çıkış stratejisinin başından beri belli olduğuna dikkat çekiyor ve başarısının sırlarından biri olarak gösteriyor.

Peki Peak, çıkışa kadar kimlerden yatırım aldı? 2010’da kurulan Peak, bu zamana kadar Endeavor Catalyst, Earlybird Venture Capital ve Hummingbird Ventures’tan yatırım aldı.

30-40 milyon dolar bandında yatırım aldığı bilinen Peak ile Zynga’yla anlaşmasından 900 milyon dolar nakit ve Zynga hisse senedinde 900 milyon dolar alacağı dile getiriliyor. Bu satın almayla büyümesini sürdürecek olan Zynga, oyunlarını günlük oynayan ortalama kullanıcı sayısında yüzde 60’tan fazla artış bekliyor.

Zynga CEO’su Frank Gibeau, “Bunun bizim için dönüşümsel bir anlaşma olduğunu düşünebilirsiniz” diyor. Ayrıca Peak’in yılın ikinci yarısında Zynga’nın gelirlerine yaklaşık 300 milyon dolar ekleyebileceğini de belirtiyor.

KALİTELİ EKİP

Peak’in başarısının en önemli unsurlarından biri de 100 kişiden oluşan ve her biri kendi alanının en iyilerinden olan ekibi. Peak exit’iyle birlikte Sidar Şahin de başarıyı ekibine mal etti. EGİAD Melekleri İcra Kurulu Başkanı Frederic Pagy de Peak’in başarısında ekibin önemine dikkat çekiyor ve “Ekibi doğru oluşturma ve ekip üyeleriyle birbirine güven duyma burada yüksek önem taşıyor.

Peak hikayesinde de network, ekip, ekip deneyimi, çıkış stratejisi açısından atmış olduğu adımlar, unicorn olma başarısını destekledi” diyor. Peak ekibi hayallerini gerçekleştirdi ve Türkiye tarihinin en değerli şirketlerinden birini ortaya çıkardı.

Anlaşmayla sadece ortaklık yapısı değişen Peak, faaliyetlerini ekibinde ve yönetiminde hiçbir değişiklik olmadan kendi markası altında sürdürerek bir Türk şirketi olarak kalmaya devam edecek.

Peak Strateji Direktörü Ömer İnönü, bu büyük başarının kahramanlarının Peak ekibi olduğunu şu sözleriyle anlatıyor: “Peak, mühendislik, sanat, tasarım, işletme ve sosyal bilimler dallarında Türkiye’nin 35 farklı üniversitesinde eğitim görmüş, 100 kişilik bir ekipten oluşuyor.

Bu ekip, 29 yaş ortalamasıyla Türkiye’nin en genç ekiplerinden biri. 10 yıldır İstanbul’da çalışıyor ve dünyanın en büyük oyunlarını yine İstanbul’daki ofislerinden geliştirip büyütüyorlar.”

ALPER KİRESEPİ
CORE FINANCE KURUCU ORTAĞI
“TEKRARLANABİLİR GELİR MODELİYLE ÖNE ÇIKTI”
OYUN SEKTÖRÜNE İLGİYİ ARTIRDI
Peak’ in sadece Türkiye değil global ölçekte oyun sektörüne yönelik ilgiyi artırdığı bir gerçek. Bu süreç sonrasında gözle görünür bir şekilde yabancı stratejik yatırımcıların Türkiye’de şirket arayışları hız kazanırken, yurt içindeki konvansiyonel ağırlıklı yatırımcıların da girişim sermaye fonları üzerinden birikimlerini değerlendirme konusunda proaktif bir şekilde arayış içinde olduklarını görebiliyoruz

ALIŞILMIŞIN TERSİNE
Peak aslında daha önce Türkiye’de şahit olduğumuz ve bugün belki Türkiye’nin ilk unicorn’ları olan Yemeksepeti, Trendyol ve Sahibinden’in tersine global ölçekteki başarısıyla bu statüye ulaştı. Genellikle Türkiye’de bugüne kadar ülke veya sektörel şampiyonlar bu statüye ulaşmışlardı.

Peak, alışılmışın dışında, global ölçekte kazandığı müşteri sayısı ve bu müşteriler üzerinden uzun soluklu, tekrarlanabilir bir gelir modeli yaratabilme yeteneği sayesinde bugün Türkiye’den çıkan en büyük teknoloji işlemine imza atmayı başardı.

 

 

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.