Kobiler Endüstri 4.0’a Nasıl Geçer?


TEB KOBİ Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, gelişmiş ülkelerdeki rakiplerinden farklı olarak Türkiye KOBİ’lerinin, teknolojiyi şirketlerine dahil ederken uzun bir görev listesini tamamlaması gerektiğini söylüyor. Bilgi, strateji, plan gibi kavramların teknolojik dönüşüm döneminde daha önemli bir şekilde KOBİ’lerin gündemine girmek zorunda olduğunun altını çizen Boz, “Böylece bilgi toplumu ihtiyaçları ile Endüstri 4.0 dönüşümünün gereklilikleri birleştiğinde ortaya uzun bir yol haritası çıkıyor” diyor.

Türkiye KOBİ’leri 1990’ların başından bu yana ülke ekonomisinin temel omurgasını oluşturuyor. Aynı dönem KOBİ’lerin büyüme ve gelişme mücadelesi yanında küresel ekonomiye, yeni rekabet faktörlerine, yeni iş birliği, yeni iş modelleri ve yeni teknolojilere uyum gösterme çabalarının arttığı bir dönem oldu. Türk Ekonomi Bankası olarak 2005 yılında başlattıkları KOBİ bakış açılarıyla tüm bu alanlarda KOBİ’leri, finansal ve finansal olmayan desteklerle donatmak ve güçlendirme amacına yöneldiklerini belirten TEB KOBİ Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, “Son dönemlerde KOBİ’lerimizin uluslararası rekabete uyum gösterme mücadelesinde Endüstri 4.0 uygulamaları yeni bir stratejik açılım alanı haline geliyor” diyor. TEB olarak 12 yıldan bu yana aralıksız sürdürdükleri KOBİ’lerin danışman bankası rolüyle şimdi de Endüstri 4.0’a uyum mücadelesinde yanlarında olmayı hedeflediklerini söylüyor. Boz, bu kapsamda neler yaptıklarını ve yapmayı planladıklarını şöyle anlatıyor:

BÜYÜME VE DÖNÜŞÜM VİZYONU
“TEB KOBİ Akademi, Türk Ekonomi Bankası’nın Türkiye KOBİ’lerini bilgi ile destekleme misyonunun öncü projesi. Bugüne kadar 100’den fazla buluşmada çok sayıda uygulamalı eğitimlerle 25 binin üzerinde KOBİ’ye stratejik bakış açısı ve büyüme farkındalığı etkili bir şekilde kazandırıldı. TEB KOBİ Akademi Endüstri 4.0 Buluşmaları ile KOBİ’lerin büyümeyle Endüstri 4.0 dönüşüm vizyonunu birleştirmesi hedefleniyor. Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş çabalarını halen büyük oranda devam ettiren Türkiye KOBİ’leri önümüzdeki 10 yıllık dönemde Endüstri 4.0 dönüşümünü yeni bir mücadele alanı olarak yaşayacak. Türk Ekonomi Bankası KOBİ’lerin, girişimcilerin, teknoloji şirketlerinin öncü bankası olma misyonuyla Endüstri 4.0 dönüşümünde de KOBİ’lerin çözüm ortağı olmayı sürdürecek. Gelişmiş ülkelerdeki rakiplerinden farklı olarak Türkiye KOBİ’lerinin, teknolojiyi şirketlerine dahil ederken uzun bir görev listesini tamamlaması gerekiyor. Bilgi, strateji, plan gibi kavramlar teknolojik dönüşüm döneminde daha önemli bir şekilde KOBİ’lerin gündemine girmek zorunda. Böylece bilgi toplumu ihtiyaçları ile Endüstri 4.0 dönüşümünün gereklilikleri birleştiğinde ortaya uzun bir yol haritası çıkıyor.

“KATMA DEĞER ÖN PLANA ÇIKMALI”
Bugün satın almadan üretime, finansmandan teknik hizmetlere kadar tüm işletme fonksiyonlarında çağa uygun bilişim teknolojileri altyapılarının kurulması gecikmiş bir gelişim ve teknoloji adımı sayılmalı, hızlıca çözüm yolları araştırılmalı. Tüm iş süreçlerinde katma değerli faaliyetlerin ön plana çıkarılması, dijitalleştirilerek takip ve kontrolünün sağlanması bir KOBİ’nin Endüstri 4.0 dönemine etkin bir şekilde geçişinin şartları arasında. Tasarım, müşteri ilişkilerini geliştirme gibi katma değerli iş süreçlerinin dijitalleştirilmesi konusundaki mevcut teknolojilerin kullanımının tüm KOBİ’lerde yaygın bir şekilde başlatılması gerekiyor. İş süreçleri içinde dijital çözümleri başlatmanın yanında Endüstri 4.0’ın temel gereklilikleri arasında yer alan 3D yazıcılar, nesnelerin interneti, bulut tabanlı yazılımlar gibi yatırım ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu yatırımlara uygun finansman kaynaklarının oluşturulması KOBİ’lerimizin gündeminde yer almalı. KOBİ’lerimizin iç ve dış pazarlarda rekabetçi büyüme stratejilerini finansal ve finansal olmayan çok sayıda yenilikçi ürünlerle destekleyen Türk Ekonomi Bankası Endüstri 4.0 dönüşüm döneminde de KOBİ’lerin en büyük destekçisi olacak.”

MEHMET ŞANLI
GİRİŞİM EĞİTİM VE DANIŞMANLIK MERKEZİ KURUCU ORTAĞI

START UP’LARIN KARAR ANI

11 FARKLI PROGRAM
Girişimcilerin bir fikri hayata geçirip “start up” olma kararı daha sonra vermek zorunda kalacakları birçok kararın ilki ve en önemlisi. Bugün ülkemizde yaklaşık 4 bin katma değerli start up kurucusu her yıl bu kararı alıyor. TİM-TEB Girişim Evleri olarak biz bu girişimcilerimizin yüzde 10’unun başarısına yoğun ve kapsamlı katkılar vermek için 11 farklı program ile 10 ilimizde ve ülkemizin ekosistemine en uygun yöntemleri geliştirerek çaba gösteriyoruz. Bir start up kurulurken başarıyı etkileyen ilk karar kurucuların “girişimci olma” kararı. Bu kararın yanlış olması durumunda, iş fikrinin başarısı, müşterilerin yüksek talebi veya yatırımcıların hızlı ilgisi girişimi bir süre sürdürülür kılar. Ancak her girişim, kurucularının girişimciliğini test edecek ve giderek zorlaşan birçok virajdan geçer. Girişimci kişilik giderek daha fazla önem kazanır.

“BAŞARI HİKAYELERİ ARTACAK”
Bugün girişimcilik ekosistemlerinde, özellikle kamu tarafında teknolojik gelişim ihtiyacını destekleyen program ve teşvikler arttıkça iş fikrinin öne çıktığını, girişimci kişiliğin varlığının neredeyse hiç sorgulanmadığını söyleyebiliriz. TİM-TEB Girişim Evleri, 11 farklı programı içinde kuruluş öncesi dönemlere ait 4 farklı program uyguluyor. WakeUp, LetsUp, Akademik LetsUp ve StepUp olarak hızlıca sıralayabileceğimiz bu programlar temel olarak üniversitelerde gençlerin girişimci kişiliklerinin farkına varmasını sağlamayı amaçlıyor. Bu tür programlardan başarıyla mezun olan girişimcilerin, doğru iş fikirleri ile start up desteklerinden yararlanmaya en fazla hak kazanan girişimciler olması uzun vadede ülkemizin girişimcilik başarı hikayelerini artıracak.

KPH YÖNTEMİ
Peki bir teknolojik girişimcinin kuruluş kararı sonrasında başarısını etkileyen diğer kritik kararlar neler? Aslında start up’ların başarısı bu sorunun cevabında gizli. Girişimci ilk emekleme döneminde alması gereken kararların en yaşamsal olanlarını bilir ve bu kararlarda hem bilgi desteği hem kendi girişimci içgüdüleri ile doğru adımları atarsa başarıyı yakalama olanağı artar. TİM-TEB Girişimevleri’nde yeni iş kurmuş start up’lar ile henüz büyüme sürecine girememiş tüm teknoloji şirketlerine uyguladığımız KPH yöntemi, girişimcilerin başarı için almaları gereken minimum kararları kısa sürede etkili bir şekilde gündeme alıyor. Karar/Plan/Hedef süreci olarak isimlendirdiğimiz bu yöntemle start up/levelup şirketlerinde kurucuların geç kalmadan yaşamsal kararları alması ya da varsa hatalı kararların düzeltilmesi amaçlanıyor.

YAŞAMSAL KARARLAR
Nedir bu yaşamsal kararlar? İlk yaşamsal karar ürün/hizmet çeşitliliğinin müşteri segmentlerine uygun olarak net bir şekilde tanımlanması. Örneğin big data hizmeti veriyorum demek yerine, perakende sektörüne 3 tür, bankacılık için 2 tür büyük veri analizi ve raporlama çalışmasını bir ürün listesi olarak oluşturmak, tüm yenilikçi yönleri ve faydaları ile hedef müşteri grubunun ihtiyacına uygun bir ürün olarak tanıtıma hazır hale getirmek. Diğer yandan ürün/fikir net ve segmentlere uygun hale getirilmeye çalışılırken her zaman ürün geliştirme ihtiyaçları ortaya çıkar. Bu durumda ilk kararın hemen ardından alınması gereken en stratejik ikinci karar ürün geliştirme sıralamasının stratejik bir şekilde belirlenmesi.

SİHİRLİ AŞAMA
Bir teknolojik girişimcinin en kritik 3. kararı fiyatlama kararıdır. Maalesef fiyatlama kararı teknolojik girişimcilerin en çok hata yaptığı ya da en fazla zorlandıkları kararlar arasında. Bu doğal çünkü fiyatlama kararı hem birçok veriyi hem birçok tahmini zorunlu kılıyor. İşte bu aşamada girişimcilerin girişimcilik yetenekleri ve başarıya ulaşmak için gösterebilecekleri mücadele seviyesi ile yakından ilgili bir karar türü gündeme geliyor: Satış hedefi kararları. Bu hem farkındalığı yüksek hem iddialı hem uygulanabilir hem de girişimciyi rakiplerinin ötesine taşıyabilecek, farklı ürün/ müşteri optimizasyonlarına dayalı bir satış hedefi listesi oluşturabilmek ve bunun gereği çabayı ilk günden göstermek belki de girişimcinin bilgisiyle becerisinin birleştiği sihirli bir aşama.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.