İlk 100’ün yeni hedefi

StartUp 100 Ödülleri ile bu yıl dördüncü kez Türkiye’nin en başarılı start up’ları belirlendi. Ekosistemin önde gelen isimlerinin değerlendirmesiyle oluşturulan listenin birincisi Insider oldu. İkinci sırada Sinemia, üçüncü sırada ise Foriba yer aldı. Pisano, Tarentum, Fazla Gıda, Iyzico, Biolive, Kolay İK ve Vispera ise ilk 10’da yer aldı. Hızlı büyümeleri ile dikkat çeken bu start up’ların hedefinde ise yurt dışı pazarlar var.

Hande Yavuz hyavuz@capital.com.tr

Start up ekosistemindeki 162 girişime 2017’de 103 milyon dolar yatırım yapıldı. 2018 yılında ise 100 girişime sadece 59 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirildi. Böylelikle tutar olarak girişimler yüzde 46 daha az yatırım almış oldu. Bunun ana sebeplerinin başında ise ilk fonlarını 2017’de kapatan girişim sermayesi fonlarının ikinci fonlarını hemen kurmaması yatıyor. Ekosistemin büyüme konusunda zorlandığı ancak yine de başarılı girişimlerin yatırım alarak yoluna devam ettiği bu dönemde Start Up Dergisi desteği ve Bizz Consulting organizasyonuyla gerçekleştirilen StartUp 100 Ödül Töreni’nde Türkiye’nin en başarılı 100 start up’ı açıklandı. Bu yıl dördüncü kez hayata geçirilen StartUp 100 listesi aralarında Emre Kurttepeli’den Cenk Bayrakdar’a Faruk Eczacıbaşı’ndan Hasan Aslanoba’ya ekosistemin en değerli isimlerinden oluşan 50’yi aşkın jüri üyesinin değerlendirmesiyle oluşturuldu. Liste başarılı örnekleri öne çıkararak, yenileri teşvik etmeyi ve böylelikle ekosistemi desteklemeyi hedefliyor.

Bu yıl Türkiye’nin en başarılı start up’ı Insider olurken, ikinci Sinemia, üçüncü ise Foriba oldu. İlk 10 içinde onları sırasıyla Pisano, Tarentum, Fazla Gıda, Iyzico, Biolive, Kolay İK ve Vispera izledi. Biz de Start Up Dergisi olarak Türkiye’nin en başarılı start up’larının başarıyı nasıl yakaladığını ve yeni hedeflerini araştırdık.

“HİPER BÜYÜDÜK”
Geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da StartUp 100 listesinin zirvesinde yer alan Insider, 2012’de kuruldu. Yılda ortalama yüzde 130’luk büyümeyle yoluna devam eden girişim, bugün 19 ülkede 400’den fazla kişiye istihdam sağlıyor. Insider Kurucusu Hande Çilingir, kendilerine bu başarıyı getirenin ilk günden itibaren global düşünmeleri ve bu doğrultuda hareket etmeleri olduğunu söylüyor. “Türkiye’den çıkmış bir teknoloji girişimi olarak, Türkiye’de ilk müşterilerimizi edinmemiz ve 9’uncu ayımızda gerçekleştirdiğimiz ilk yurt dışı açılımı her şeyin başlangıcıydı” diyen Çilingir, bunun yanı sıra ilk günden itibaren kültüre verdikleri önemin de kendilerini bu noktaya getiren nedenlerden biri olduğunu açıklıyor. Insider için 2018, hiper büyümenin devam ettiği bir yıl oldu. Girişim, dünyanın en büyük yatırım fonlarından Sequoia Capital’dan 11 milyon dolarlık Seri B yatırımı aldı. Çilingir, bu yıl da yeni pazarlara açılım yapmaya devam edeceklerini ve hedeflerinde Amerika pazarı olduğunu ifade ediyor. “Amerika gibi çok büyük ve rekabetin çok yüksek olduğu bir pazara girmek, bu yıl yaşayacağımız en zorlayıcı unsurlardan olacak. 20’den fazla ülkede olmanın yaratacağı iletişim zorlukları ve kültürün her yerde eşit oranda ölçeklenmesini sağlamak da önemli önceliklerimiz arasında olacak” diyor. Çilingir, gelecek hedeflerini de şöyle paylaşıyor:

“Gelecek yıllarda dünyanın tüm bölgelerinde ofisleri bulunan, yeni coğrafyalara açılmış; teknoloji ve ürün tarafında bizimle çalışan tüm online markaların dönüşüm oranları ve büyüme yönetimi konusunda başka bir yazılıma ihtiyaç duymayacağı tek bir platform yaratmak istiyoruz.”

Tabloyu büyük ölçekte görüntülemek için üzerine tıklayınız.

GLOBALDE HIZLANACAK
Özel sinema kulübü Sinemia için ABD pazarına açılmak dönüm noktası oldu. 2017 Temmuz’unda ABD’de San Francisco ve Los Angeles’ta iki ofis açan Türk girişimi, 2018’de Slack, Box ve Intercom gibi ünlü girişimlerin yatırımcısı olan, Silikon Vadisi merkezli risk sermayesi Social Capital’dan yatırım aldı. Amerika açılımının ardından, 2018’de toplamda 38 kat büyüme elde eden Sinemia, bununla birlikte şu an toplam satışının yüzde 93’ünü yurt dışından elde ediyor. Sinemia Kurucusu Rıfat Oğuz, son yatırımla Avusturalya ve Kanada pazarlarına adım attıklarını söylüyor. Banka kartı altyapısıyla lokasyon bazlı teknolojiyi bir araya getirerek bu alandaki tek fintek olan Sinemia’nın, bu iki ülkede de iyi bir büyüme temposu var. Oğuz, Kanada’da çok hızlı büyüdüklerini belirtiyor, 3 yılda hizmet verdikleri ülke sayısını 5 çıkardıklarını açıklıyor. Sinemia, 2019 ortasına kadar ABD’de toplam 50 milyon dolarlık daha yatırım almayı hedefliyor. Oğuz, 2018’in küresel rekabette teknolojileri sayesinde farklılaştıkları ve başarıya ulaştıkları bir yıl olduğunu söylüyor. Ayrıca 2019’da bireysel segmentte agresif büyümeye ve açılımlara devam edeceklerini, bu yeni dönemde stratejilerinin kurumsal ürünler ve teknoloji ihracatıyla global büyümeyi hızlandırmak olacağını sözlerine ekliyor. Sinemia dünyadaki 41 milyar dolarlık sinema bileti pazarının yüzde 50’sine hitap ediyor.

“SATIN ALACAK ŞİRKET ARIYORUZ”
Foriba, şirketlerin finansal ve muhasebe süreçlerini dijital ortama taşınmasını sağlıyor. E-fatura, e-arşiv, e-defter, e-bilet, e-mutabakat, e-denetleme gibi uygulamaların yanında süreçlerin düzenlenmesinde iş verimliliğini artıran, maliyet ve zaman yönetimini kolaylaştıran çözümler de sunuyor. 2017 yılı cirosu 28 milyon TL olan şirket, 2018 yılını 75 milyon TL ciroyla kapattı.

Geçtiğimiz yıl Foriba için en önemli gelişmelerden biri aldığı yatırım oldu. Girişim, 2018 yılında dünyanın özel sektöre odaklı en büyük kalkınma kuruluşu IFC liderliğiyle 5 milyon dolar yatırım aldı. Alınan 5 milyon dolar yatırımın 3 milyon doları IFC’den, 1,5 milyon doları Revo Capital’den, 500 bin doları ise Endeavor Catalyst’ten geldi. Bugüne kadar toplam 10 milyon dolarlık yatırım aldıklarını belirten Foriba CEO’su Koray Bahar, şu an Seri C yatırımı aradıklarını söylüyor. “10 milyon dolar ve üzerinde yatırım arayışımız var. Global açılım, organik ve inorganik büyüme peşindeyiz. Bu yıl Avrupa’da bir şirket satın almayı hedefliyoruz” diyor.

Tabloyu büyük ölçekte görüntülemek için üzerine tıklayınız.

Foriba da büyüme planlarını ağırlıklı yurt dışı odaklı yapıyor. 2 yıl içinde cironun yarısına yakınını yurt dışı pazarlardan elde etmeyi hedefleyen şirketin planı, 2020’de gelirlerinin yüzde 40’ını yurt dışından sağlamak.

GÜNEYDOĞU ASYA’YA YAYILACAK
2015 yılında kurulan Pisano, geldiği noktada 60’tan fazla çalışanıyla 15 ülkede, 12’den fazla sektörde, 300’den fazla markaya teknoloji desteği sunarak katma değer yaratıyor. Pisano Kurucu Ortağı Özkan Demir, 2018 sonunda büyümelerini dolar bazında yıllık ortalama yüzde 350 olarak devam ettirdiklerini açıklıyor. Bu başarıda öne çıkan nedenleri de şöyle sıralıyor:

“Bizi başarılı kılan noktaların başında, her marka ve her sektör için o marka ve sektörün dinamiklerini göz önünde bulundurarak hazırlanan markaya özel çözümler var. Ayrıca uluslararası pazarlarda genişlemeye ve marka bilinirliğine önem veriyoruz. Geçtiğimiz yıl bu anlamda en büyük atılımı yaptık, EMEA bölgesinde kuvvetli bir pazar payına sahip olduk.” Pisano bu yıl EMEA bölgesindeki büyümesini Kuzey Amerika ve Asya- Pasifik’te de ölçeklemeyi hedefliyor. Bu doğrultuda büyümeyi hızlandırmak adına, çeşitli yatırım alma, birleşme ve satın alma fırsatlarını değerlendirdiklerini belirten Demir, önümüzdeki döneme ilişkin yol haritalarını şöyle açıklıyor: “Kuzey Amerika’dan Güneydoğu Asya’ya onlarca farklı ülkede sürekli geliştirilecek bir platform oluşturmak en önemli hedeflerimizden.”

MİLYON EURO’LUK HEDEF
Dünyada oluşan karbon salımının yüzde 8’i gıda atığından kaynaklanıyor. Oluşan gıda atığının yüzde 60’ı engellenebilir durumda. Bugün itibariyle Türkiye’de 17 şehirde faaliyet gösteren Fazla Gıda, işte bu gıda israfına engel olmayı hedefleyen bir sosyal girişim platformu. Platform 2017 yılında Olcay Silahlı ve Arda Eren tarafından kuruldu ve 12 bin 600 tonluk gıdayı kurtardı. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı’nın seçtiği 9 girişimden biri olan Fazla Gıda, globale gitmek için Metro, yerli üreticilere ulaşmak için Migros, restoranlara platformu açmak için Multinet ile iş birliği yürütüyor. Girişim 2019 yılında bu iş birlikleri çerçevesinde daha hızlı hareket etmek niyetinde. Bugüne kadar toplam 600 bin dolarlık yatırım alan Fazla Gıda, bu yıl Seri A yatırımına çıkmayı planlıyor. Yurt dışına açılma planı olan girişim, yurt dışına açılırsa 1 milyon Euro’luk bir yatırım hedefliyor. Girişim bu yıl Almanya’da platformun pilot uygulamasını başlatmak için hazırlık yapıyor. Olcay Silahlı, hedeflerinin bu alanda EMEA bölgesinde liderliği elde etmek olduğunu ifade ediyor.

YAPAY ZEKA MERKEZİNE DÖNÜŞECEK
Tarentum, yenilenebilir enerji, finans ve oyun sektörlerine yapay zeka ve makine öğrenmesi odağında çözümler geliştiren bir girişim. 2017 yılında İTÜ Teknokent’te kurulan Tarentum, 2018’de 4 milyon TL’lik tohum yatırım aldı. Tarentum Kurucu Ortağı ve CEO’su Oğuz Silahtar, bu yıl ise odaklarında ölçeklenme olduğunu ifade ediyor. Özellikle aldıkları tohum yatırımla global alanda yapay zeka ürünleri çıkarma konusunda hızlanacaklarını belirten Silahtar, hayallerinin global ölçekte bir yapay zeka girişimi haline gelmek olduğunun altını çiziyor. Silahtar, “Gelirinin çoğunu yurt dışı müşterilerden elde eden, belirli ülkelerde ofisleri olan global bir şirket olmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda Türkiye’de başarılı ve gençlerin yetişmesine katkısı olan bir yapay zeka merkezi haline dönüşmek istiyoruz” diye konuşuyor.

SEAN YU
SEAN YU

SEAN YU
PARAŞÜT KURUCU ORTAĞI VE CEO’SU
“2018’DEKİ BÜYÜMEMİZİ GEÇECEĞİZ”
11 BİN KOBİ
Beşinci yılımıza girerken 58 kişilik bir ekiple çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bugüne kadar e-ticaretten teknolojiye, hizmet sektöründen reklam ajanslarına kadar 11 bini aşkın KOBİ’nin ön muhasebe alanındaki işlemlerini dijitale ve mobile taşıdık. Şimdi mobil uygulamamıza yeni özellikler ekleyerek buradaki kullanım oranını artırmayı hedefliyoruz.

HIZLI BÜYÜME 2018’i yüzde 87 büyümeyle kapattık. 2019’da, geçen yıla ait büyüme oranımızı geçmeyi hedefliyoruz. 2019’da en büyük önceliğimiz 5 yıl önce pazara girerken yaptığımız gibi yine ön muhasebede oyunu değiştirmek olacak. Paraşüt’e heyecan verici birçok yeni özellik ekleyeceğiz. Bu yıl bizim için en zorlayıcı ama heyecan verici unsur; yatırım almadan kendi ayakları üzerinde duran bir şirket olurken, aynı zamanda hedeflerimizi gerçekleştirebilmek olacak.

KAAN SANCAKLI
KAAN SANCAKLI

KAAN SANCAKLI
BİTAKSİ CEO’SU
“DİJİTAL EKİBİMİZİ 2 KATINA ÇIKARIYORUZ”
1 MİLYON YOLCULUK
6 yıl önce kurulduk. Geldiğimiz noktada ayda 1 milyon yolculuk BiTaksi üzerinden yapılıyor. Biz teknoloji şirketiyiz, sürücü ve yolcuyu buluşturan bir pazaryeriyiz. Merkez ofisimizde 35 kişilik bir ekiple her ay on binlerce taksiciye toplam 1 milyon yolculuk sağlıyoruz. Bu yıl teknoloji ekibimizi büyüterek 2 katına çıkarıyoruz.

VERİMLİLİK ARTACAK Önümüzdeki aylarda yenilenmiş uygulamamızla ve yeni özelliklerle büyüme hedeflerine daha hazır hale geleceğiz. Verimi artıracak projelerle İstanbul’daki taksi hizmetine önemli katkılar sağlayacağız. İstanbul çok büyük bir pazar, pazarın öncülük ettiğimiz dijital kısmı önümüzdeki yıllarda çok daha büyüyecek. Bu büyüme sürecinde ve sonrasında da liderliğimizi sürdürmek istiyoruz.

BAŞAK TAŞPINAR DEĞİM
BAŞAK TAŞPINAR DEĞİM

BAŞAK TAŞPINAR DEĞİM
ARMUT KURUCU ORTAĞI
“AMACIMIZ BÖLGESEL PAZARDA LİDERLİK”
TRAFİKTE İLK 5’TE
2019 Şubat itibarıyla 310 bin hizmet vereni geçmiş bulunuyoruz. 2018’de yüzde 63 büyümeyle hizmet pazarındaki liderliğimizi sağlamlaştırdık. Bugün Armut, yer aldığı kategoride sayfa trafiğine göre dünyada ilk 5 şirket arasında yer alıyor, ayda ortalama 2 milyon kişi Armut’u ziyaret ediyor. Yüzde 98 müşteri memnuniyetiyle hizmet veriyoruz.

“BAŞARIMIZI İSPATLADIK” Geçtiğimiz yıl HomeRun markasıyla yurt dışına açılarak 2018’de hızlı bir büyüme gerçekleştirdik. Kısa sürede Romanya’da liderliğe yerleştik. Suudi Arabistan ve Mısır’ın nakliye kategorisinde lider olan Armut, 2019’da da yurt dışı yatırımlarına devam edecek. Amacımız ürettiğimiz teknolojiyle bölgesel pazarlarda lider konumuna gelmek. Kendi alanımızda en büyük oyuncu olma hedefiyle çalışıyoruz.

EFECAN ERDUR
KOLAY İK KURUCU ORTAK
“2 YILDA 2 ÜLKEYE AÇILACAĞIZ”
1.500 YENİ ŞİRKET
Kolay İK, Türkiye’nin ilk bulut tabanlı personel yönetim yazılımı. Şu an Kolay İK’da sisteme kayıtlı 14 binden fazla şirket ve 220 binin üzerinde çalışan bulunuyor. Bu sayı her ay yüzde 30 artıyor. Yine her ay 1.500 yeni şirket sisteme kayıt oluyor. 40 kişilik ekibimizle her gün daha iyi bir kullanıcı deneyimi için çalışıyoruz. Bu büyüme, yurt içi ve yurt dışındaki yatırımcıların da dikkatini çekti. 2019 yılı başında ise İngiltere pazarına hızlı bir giriş yaptık.

YATIRIM ETKİSİ Temelleri sağlam atılan Kolay İK’nın vites büyütmesinde aldığı yatırımlar etkili oldu. Toplam 1,5 milyon dolarlık yatırım aldık. 2019’da önceliğimiz Türkiye’de büyümeye devam ederken yurt dışında odaklandığımız ülkelerde de iş geliştirme sürecini tamamlamak. Sektörümüzün en verimli ve ulaşılabilir İK ve personel yönetim aracı olmak istiyoruz. Dünyanın farklı bölgelerinden İngiltere dahil 3 pilot ülke belirledik. Önümüzdeki 2 yıl içinde Türkiye ve İngiltere dışında 2 ülkede daha İK çalışanlarına kolaylıklar dünyasının kapılarını aralamak istiyoruz.

Yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.